On enemmän kuin
ikävä olla olotilansa vankina näin kesäaikaan. Nilkkaongelma on kärjistynyt. Olen sanonut nyt itselleni, että pitäisi olla koko ajan
varuillaan ja hereillä, jotta mikään vaiva ei pääsisi yllättämään. Kesällä tulee liikuttua paljon enemmän, joten
nilkan paljon normaalia suurempi rasittaminen lienee kärjistänyt asian minun
kohdallani. On aina menoja, joita en halua jättää väliin. Väliajat yritän olla
rasittamatta ärtynyttä nilkkaani, vaikka särkylääkkeellä saankin liikkumavaraa.
Vaikka
joudun viettämään hienolla säällä aikaani kerrostalossa, yritän saada tehtyä
muita asioita. Jollei sitten kirjoittaminen ala vetää. Sekään ei ole maistunut
viime aikoina, vaikka inspiraation lähteet pyörivät kesätuulen lailla
ympärilläni. Kohta muutosta omakotitalosta kerrostaloon tulee kuluneeksi kaksi
vuotta.
Koko kahden
vuoden ajan olen kipuillut elämäni muutosten takia. Kaikki oli oikeasti paljon
suurempaa ja merkityksellisempää kuin edes halusin myöntää. Asiat ei aina mene niin kuin ajattelee tai
toivoo menevän. Ryntäsin muutoksiin vauhdilla ja toivorikkaana odottaen uuden
uljaan entistä paremman ajan koittavan. Siinä ohessa jätin kiinnittämättä
huomiota väsymykseeni ja pikkuhiljaa kipeytyviin jalkoihini ynnä muihin
oireisiin. Niinhän se aina on, meidät yllätetään. Salakavalasti olemme
vanhentuneet vuosia, samoin kaikki ystävämme ovat vanhentuneet.
Jotkut asiat
vaikuttavat koko ajan taustalla. Ruumis muistaa kokemansa. Herkkä ihminen
nappaa muiden suruja itseensä. Samalla on uusi muutos meneillään. Muutokset
johtavat uusiin muutoksiin. Niin on käynyt kaikille muillekin, jotka tunnen.
Aamulla
ajattelin itseäni kesällä 2005, kun aloin toipua aiemmista kriiseistäni ja
löysin sisältäni taiteilijasielun. Aloin vahvistaa sitä ajattelematta vielä,
että entistä suurempia vaikeuksia alkoi mustien pilvien tavoin kerääntyä
ihanista harrastuksistani huolimatta.
Ihmiselämä
on täynnä salaisuuksia, joita emme pysty koskaan täysin ymmärtämään. Tulee
hetkiä, kun seisomme jälleen kerran risteytyvien polkujen keskellä
ymmärtämättä, mitä tehdä. Vanhuus on ovella tai olen jo avannut oven siihen.
Emme kukaan tahdo sitä, mutta emme voi sille mitään.
Uusi käynti Hattulaan on tehtävä, emme ehtineet käydä kirkossa sisällä, mutta ison kuusen alla on aina kivaa. |
Vanhuus on paljon monimuotoisempi aika kuin
lapsuus. Koemme sen kaikki eri tavalla. Siitä on silti aika vaikea keskustella
kenenkään kanssa. Useimmat ovat hyvin pitkälle vanhuuteen ja vanhuudessa sitä
mieltä, että he ovat edelleen nuoria tai vanhuudesta puhuminen ei kosketa heitä
ollenkaan. No, sisäisesti onkin hyvä olla ikuisesti nuori ja joustava.
Okei, en
minäkään jaksa kirjoittaa enkä puhua siitä sen enempää. Totesin vain asian, jonka tunnen itsessäni. Ja ajatelkaapa vain, kuinka verrattoman
monimuotoista meidän vanhempien ihmisten elämä on nykyään kuin joskus ennen tai
koskaan ennen. Ajattelen asiaa usein jo sukututkimusharrastukseni kautta.
Keväällä
terveyskeskuslääkärillä käydessäni valitin vaivojani ja sanoin, etten halua
vielä kuolla. Siitä tulikin mieleeni seuraava kirjoituksen aihe, joka usein
tulee eteeni milloin miltäkin suunnalta. Usein kirjatessani jonkun ihmisen
kuoleman sukututkimukseen, ajattelen ajankohtaa. Saatan sanoa ääneti: ”Hän
pääsi haudan lepoon vähän ennen myrskyn puhkeamista, ennen sodan alkua ja
säästyä evakkoon lähdön vaivoilta ja muilta suruilta.”
Me kuolimme vanhuuteen 1918
Seurakuntien
kuolleiden luetteloista voi poimia vanhuuteen kuolleet. Ajattelin tarkastella
tilannetta vuonna 1918 – 1919 Kuolemajärvellä.
Käytän apuna seuraavaa arkistoa: Kuolemajärven seurakunta >
Kuolemajärven seurakunnan arkisto > Kuolleiden ja haudattujen luettelot >
Kuolleiden ja haudattujen luettelot 1880-1919. Lisäksi apunani on oma
Sukujutut-ohjelma, jonne olen kirjannut paljon sukuja. Useimmat henkilöt
löytyvät sieltä. Samalla täydennän tietojani käyttäen apuna mm. Katihaa ym.
En ota
kriteeriksi pelkästään vanhuutta, vaikka se on päätarkasteluaiheeni tänään.
Joidenkin henkilöiden tarkastelu tuo mieleen muita aiheita, joita olen aiemmin
käsitellyt. Patronyymejä ei kuolleiden luettelossa ole mainittu, lisään ne
omasta ohjelmastani. Ilman niitä on usein vaikea erottaa ihmisiä toisistaan, koska samannimisiä voi olla useita.
- Ensimmäiseksi osuu silmiin 6.1.1918 kuollut Yläkirjolasta kotoisin ollut Salomon Joosepinpoika Inkinen. Hän oli syntynyt 1840 ja kuoli nyt vanhuuteen 77-vuotiaana.
Hän oli
samasta kylästä kotoisin olevan, Ahvijoen kaivajan Taavetti Mikonpoika Inkisen
serkku. Hän sattuu olemaan myös isoisäni Abraham Abrahaminpoika Sirkiän
pikkuserkku tai paremminkin puolipikkuserkku, koska Salomonin isoäiti oli
Helena Sofia Juhontytär Danski, Margaretha Aatamintytär Kamparin
tytär 1. avioliitosta. Toisen avioliiton
Margareta solmi Tahvo Yrjönpoika Sirkiän, josta syntyi yksi lapsi eli
Jooseppi Tahvonpoika Sirkiä, jonka pojan Abrahamin poika isoisäni oli. Tästä
olen kirjoittanut aikoinaan blogissani ”Esiäiti
nimeltä Margareta”.
Tämä kuva on käynniltäni 25.8.2016 |
- Muutama päivä aiemmin tammikuun 1. päivänä Yläkirjolan kylässä kuoli myös Paavo Evesti, Salomon Inkisen ikätoveri, joka oli syntynyt myös 1840, mutta hänet on kirjattu kuolleeksi halvaukseen.
- Toisen saman ikäisen, myös tammikuussa kuolleen, 1849 syntyneen Ristiina Rastaan s. Vesterinen kuolinsyy on keuhkotauti eikä vanhuus. Yllättäen huomaan, että tämän Kristiinan tytär on Serafiina Rastas s. 1880, joka meni naimisiin Emmanuel Stenholmin kanssa. Tämän isoisä Eenok Stenholm oli lähtenyt Lopelta ja pääsi vähän aika sitten kirjoittamaani blogiin ”Hämeestä Karjalan kannakselle”.
Vuonna 1918
alkaa helmikuusta alkaen näkyä kapinan takia ammuttuja ihmisiä kuolleiden
joukossa. Heidän käsittelynsä vaatii
oman kirjoituksen. Jos vanhempi ihminen kuolee ilmiselvästi sairauteen, niin se
kirjataan vanhuuden sijasta kuolinsyyksi.
Torpparinpoika
pappilasta Toimi Heikinpoika Ratia on syntynyt 1895, mutta hänet on
merkitty kuolleeksi 27.3.1918, vain 23-vuotiaana. Hänet punaiset ovat väkisin
raahanneet sotaan ja hän on kuollut. Hautausmerkintää ei ole.
- Huhtikuun 7 päivänä 1918 Karjalaisten kylässä kuoli leski Salomon Abrahaminpoika Anttalainen vanhuuteen. Hän oli syntynyt 1839. Hänen saman ikäinen vaimonsa Helena Antintytär Hovi oli kuollut vanhuuteen 1893 vain 54-vuotiaana. Tästäkin tapauksesta löydän mielenkiintoisen yhteensattuman. Salomon Anttalaisen isänpuoleinen isoäiti on Katariina Juhontytär Juva s. 1762, joka sattuu olemaan minun suoraan äitilinjaani kuuluvan Kaarina Juhontytär Juvan s. 1741 sisarpuoli.
- Itsellisen vaimo Aune Juhontytär Laasonen kuoli 6.4.1918 keuhkokuumeeseen 75-vuotiaana. Yllättävää kyllä, tämäkin satunnainen tapahtuma vie minut erääseen keskeneräiseen asiaan liittyen Aune Laasosen ensimmäisen avioliiton jälkipolviin. Tämä mies oli Tuomas Gabrielinpoika Toivonen Uudenkirkon Toivolasta, joka kuoli jo 1881.
- Huhtikuun alkupäivinä Muurilassa kuoli 1842 syntynyt talollinen, leski Juho Joonaksenpoika Muurinen vanhuuteen 75-vuotiaana. Taitaa olla niin, että hän on ehtinyt haudata kaksi vaimoaan ja neljä lastaan ja suku taisi kuolla siihen.
Huhti -toukokuussa
2018 moni kuolemajärvinen mies ammutaan kapinallisena.
- Kesäkuun lopussa kuoli vanhuuden heikkouteen 77-vuotias leski kolmesta avioliitosta, Risto Joosepinpoika Hovi Inkilästä. Hänen lapsistaan usea on jatkanut sukua eteenpäin.
- Sitten tulee taas eteen tuttu nimi, Varpuli Sirkiä s. Kukko. Hän kuoli 27.6.1918 vanhuuden heikkouteen ollessaan vähän yli 80-vuotias. Hänen jälkeläisensä ovat minulle tuttuja. Vasta nyt tajuan, kuinka rankka elämä hänellä onkaan ollut. Hän meni vain 17-vuotiaana 1855 naimisiin Samuel Joosepinpoika Sirkiän kanssa. Tämä oli isoisoisäni Abraham Joosepinpoika Sirkiän vanhempi veli. Veljeksillä oli ikäeroa niinkin paljon kuin 22 vuotta. Tässäkin, Varpulin ja Samuelin perheessä kuolo korjasi lapsia rankalla kädellä. He saivat yhteensä yhdeksän lasta, joista vain kaksi eli aikuiseksi. Ja vain poika Salomon Samulinpoika Sirkiän (1872 – 1959) osalta suku on kasvanut. He elivät Karjalaisten kylässä.
- Seuraavana päivänä 28.6.1918 kuoli Seivästöllä Eerik Joosepinpoika Muurinen niinkin iäkkäänä kuin 85 vuotiaana. Eerik on alun perin Muurilan kylästä, mutta mentyään naimisiin Hatjalahdesta olevan Maria Mikontytär Juvan kanssa, perhe asettui Seivästön Konnuille.
Seivästön
kyläkirjassa on perheen osalta on lisää tietoa s. 25, jossa kerrotaan Maria Juvan erityistaidoista. Hänen sanotaan olleen selvännäkijä ja parantaja.
Konnut sijaitsivat Viipurista
päin tultaessa Tammikon jälkeen ennen varsinaista Seivästön etukylää. Sinne
pääsi autolla Karjalaisten kylän kautta.
Albrecht Dürerin kuvaus äidistään 1514 tämän ollessa 63-vuotias. |
Kirjaan tähän joitakin huomioita lisää. Etsin Eerikin ja Marian tytärtä Helenaa Muurilan kylän lastenkirjoistaKuolemajärven
seurakunta > Kuolemajärven seurakunnan arkisto > Lastenkirjat >
Lastenkirjat 1859-1880 (I Ab:4). Samalla sivulla sattui olemaan myös Anna
Mikontytär Juva, joka syntyi 1854. Hän
oli Maria Juvan pikkusisko. Hän kulki ilmeisesti sisarensa perheen mukana,
koska vanhemmat kuolivat, tosin vasta 1870-luvulla. En olisi kiinnittänyt tähän
sen enempää huomioita, mutta huomasin, että Anna Juvan tytär Maria
Antonintytär Yrjönen s. 1876 meni naimisiin Emmanuel Stenholmin kanssa. Kun
hän kuoli 1906, Emmanuel avioitui Serafiina Rastaan kanssa kuten aiemmin
kerroin.
Jos lähden seuraamaan Eerik Muurisen
jälkeläisiä, tulen kohtamaan monta tuttua henkilöä Seivästöltä. Mm. Rusin
liikenneyhtiön esiäiti on Eerik Muurisen ja Maria Juvan tytär 1873 syntynyt
Justina Erikintytär Muurinen, joka avioitui Tiitus Tahvonpoika Rusin
(”Esi Tiitus”) kanssa 1895.
Seivästön kyläkirjassa mainitaan
Eerikillä ja Maria olleen myös Niklaus-niminen poika. Olen selannut lastenkirjat
ja kaiken mahdollisen, mutten löydä sen nimistä poikaa. Saattaa olla käynyt
niin, että on tarkoitettu heidän vanhimman tyttärensä Katariina Eerikintytär
Muurisen ja puoliso Taavetti Antinpoika
Muurisen 23.3.1892 syntynyttä Niklaus-nimistä poikaa. Tämä avioutui 1916 Helena
Tiituksentytär Junnisen kanssa.
Toisaalta pääsen taas Juvan suvun
kautta suoralle äitilinjalleni. Maria ja Anna Mikontyttären isän Mikon isoisä
oli 1721 syntynyt Juho Tuomaanpoika Juva, jonka sisar oli Kaarina Juhontytär
Juva, jonka jo aiemmin mainitsin. Oma äitini mainitsi joskus olevansa sukua monille
seivästöläisille. Sukututkimuksen kautta se on minullekin valjennut ja tätä
kirjoittaessani selviää lisää. Tunnen olevani kuolemajärvisyyden ytimessä.
Kirkon kattoa on tänä kesänä tervattu. |
- Syyskuun 13 päivänä 1918 kuolee Huumolassa talollisen leski Anna Tuomaantytär Iivonen syntyjään Taatinen. Hän on syntynyt 1835 ja on kuollessaan 83-vuotias. Hän on kirjattu alun perin Taatila-sukunimellä ja on tullut Kuolemajärvelle Johanneksen Tikkalasta ja avioitunut 1855 Kristian Joosepinpoika Iivosen kanssa tämän mennessä toiseen avioliittoonsa edellisen vaimon Eeva Aapelintytär Iivosen kuoltua vain puoli vuotta aiemmin samana vuonna.
Kuolemajärvellä oli Taatisia, mutta en
lähde nyt tutkimaan Annan alkuperää kuin totean, että hänen äitinsä oli alun
perin Seivästöltä nimeltään Helena Juhontytär Utter s. 1803, joka meni
naimisiin Johanneksen Tikkalasta olevan leski Tuomas Ristonpoika Taatilan
s. 1796 kanssa. Mainittakoon, että kapellimestari Santtu-Matias Rouvali on Kristianin
ja Eevan pojan Matin tyttären Vilhelmiinan pojan Toivon pojanpojanpoika. Tutkin
sen aikoinaan eräänlaisena salapoliisityönä, kun aiheesta keskusteltiin
Facebookin Juuret Kuolemajärvellä-ryhmässä.
- Lokakuussa 27.10. 1918 kuolee Inkilässä talollisen leski Eeva Peterintytär Lerkki s. Ranki. Hän on syntynyt Seivästöllä 1840 ja on kuollessaan jo täyttänyt 78 vuotta. Voisiko Peterin kääntää Pietariksi tai Pekaksi? Eeva oli mennyt 1860 avioon Kristian Antinpoika Lerkin kanssa, joka kuoli jo 1908. En pysty seuraamaan sukua muuten kuin yhden heidän poikansa Tahvo Ristonpoika Lerkin s. 1864 osalta. Tosin Tahvokin kuoli jo 1930, mutta puoliso Helena vasta 1948 Maskussa. Siirtokarjalaisen tie osa II kertoo, että heidän Tahvon ja Helenan poika Salomo s. 1899 asui evakkoon lähdettyään Maskussa.
- Seuraava vanhuuteen kuolleen edessä lukee seuraavasti edellisen vaimo Eeva o.s. Sahari. Kysymyksessä on Eeva Iivanainen s. Sahari s. 1844 , joka kuoli vanhuuden heikkouteen 30.11.1918 ollessaan 74-vuotias. Muutama päivä aiemmin eli 23.12.1918 kuoli hänen miehensä Herman Israelinpoika Iivanainen s. 1851 espanjantautiin. Puolisot haudattiin samana päivänä eli 1.12.1918.
Espanjantauti oli maailmassa juuri
1918 riehuva influenssapandemia, jonka
sanotaan olleen kaikkien aikojen tuhoisin epidemia. Siihen kuoli maailmassa
1918 miljoonia ihmisiä. Suomessa kuolleita on arvioitu olleen 25.000.
Kuolemajärven kuolleista löysin muutaman nimenomaan espanjantautiin
kuolleen. Tauti näytti ehtineen
paikkakunnalle syksyllä. Pari ihmistä kuoli samana vuonna myös isorokkoon.
Jossakin lehdissä siteerattiin New
Yorkin terveydenhoitolautakunnan ohjetta, että espanjantautia välttääkseen
suudelma piti vain nenäliinan läpi. Suomessa tauti lienee riehunut vielä 1919.
Hämeen Sanomat kertoi 2.3.1920
espanjantaudin riehumisesta Lapissa. Inarissa kolmatta sataa ruumista odotti
hautaamista. Neljä miestä kaivoi koko ajan hautoja. Arkkuja varten piti
metsästä kaataa puita. Kirkkoherrakin oli sairaana. Sairauden kerrotaan
levinneen Norjan puolelta. Inarin kirkonkylän pienessä sairaalassa sairastuivat
myös palvelijat ja lopuksi lääkärikin. Saksalaissyntyinen kullankaivaja
Schneider ryhtyi sairaanhoitajaksi. Sairaus oli levinnyt myös muihin Lapin
pitäjiin.
Kun tutkin sen ajan sanomalehtiä, näen
espanjantaudin kulkeneen myös eteläisessä Suomessa talvella ja keväällä 1920.
Se on ollut tuolloin, suunnilleen sata vuotta meidän ajastamme taaksepäin iso
asia maailmanlaajuisesti. Isäni syntyi 1918.
Olisin halunnut tarkistaa, miltä
vastaava tilanne näytti Rengossa samana vuonna, mutta netin kautta pääsen
katsomaan kuolleita ja haudattuja vain 1899 saakka. Kuolemajärven osalta
tietoja pääsee kuka tahansa selailemaan aina seurakunnan lopettamiseen saakka.
Viimeiset kuolleet on kirjattu 1949- 1952 ja yksi ulkomailla kuollut vielä 1951.
- Joulukuussa kuolleiden joukossa on mm. mökkiläisen vaimo Eeva Sintonen s. Hovi, joka kuoli 76-vuotiaana vanhuuteen. Hovi-sukunimenä on Kuolemajärvellä varsin tuttu, mutta Sintonen kuulostaa vieraalta. Hänen puolisonsa muurari Jaakko Juhonpoika Sintonen asuivat tuolloin Pihkalan kylässä. Mies kuoli seuraavana vuonna. Jo Jaakon isä oli tullut Kuolemajärvelle jostakin muualta Suomesta ja vaimotkin olivat muualta, joten en tiedä heidän alkuperäänsä enkä edes lähde sitä selvittämään. Eeva Israelintytär Hovi on syntynyt Kuolemajärven Yläkirjolassa 1842 ja isän puolen esi-isät ovat Hoveja kautta aikain. Äidin puolella on Seppäsiä ja Iivanaisia. Sintosilla ei näytä olleen ollenkaan lapsia.
- Samana päivänä edellisen kanssa eli 2.12.1918 kuoli Seivästöllä leski Kristian Rusi 68-vuotiaana. Heidät haudataankin Kuolemajärven hautausmaalle saman päivän aikana eli 8 12.1918. Kristian Joonaksenpoika Rusi on ollut aviossa Justina Abramintytär Tikan kanssa, joka on kuollut 1910. Heille on syntynyt liuta lapsia 1861 – 1880, mutta kaikki lukuun ottamatta 1863 syntynyttä Mariaa ovat kuolleet pieninä, osa jopa on syntynyt kuolleina. Taas täytyy vain ihmetellä, miten ihmiset kestivät niin monen lapsen kuoleman. Toisaalta näyttää olleen myös paljon avioliittoja, joista ei näytä syntyneen ollenkaan lapsia.
Sukututkimusaineistot ovat kiinnostavia. Jokainen tässäkin blogissa
mainitsemani henkilö on kertomuksen arvoinen. Heistä saisi aikaiseksi vieläkin
pidempiä kertomuksia. Ehkä niitä on jo olemassa oman suvun keskuudessa. Ihmisen ominaisuuksia on lyhyistä tiedoista vaikea arvioida paitsi ehkä silloin, jos kirkon asiakirjoissa on mainittu jotakin poikkeuksellista. Ulkonäköä emme tiedä muuta kuin sen, että
ihmiset näyttivät jo nuorempina paljon vanhemmilta kuin nyt. Perheissä on vain vähän kuvia eikä usein edes
tiedetä, ketä kuvat esittävät.
Toisaalta joku toinen lukuja
kauhistelee aihettani eikä halua edes lukea. Useat jättävät kyllä muutenkin
lukematta, silmäillään nykytavan mukaan vain nopeasti otsikko ja alku. Minäkin
huomaan nettilukemisessa tekeväni niin usein. Jos luen sanomalehteä tai kirjaa
paperista, luen paljon huolellisemmin.
Tätä kirjoittaessani tuli tieto
kirjailija Claes Andersson kuolemasta. Eteeni tuli ET-lehdessä 2011 julkaistu
teksti, jossa Claes Andersson kertoi vanhenemiseen liittyvistä tunnoistaan.
Otsikkona on ”Vain kuolemaa ajattelemalla elämästäkin tulee täyttä”. Lähes hykertelin sen luettuani, koska olin
juuri kirjoittamassa ihmisten kuolemista. Jutussa oli paljon muutakin. Se käsittelee vanhenemista, yksinäisyyttä ja
kirjoittamista tai jopa sen välttämistä. Kovin tuttua minullekin. Otsikon sanoin, muistakaamme olevamme kuolevaisia.
Poikkesin tällä viikolla pitkästä aikaa Hattulan Pyhän Ristin kirkossa. Olin jälleen kerran lumoutunut kirkon seinät täyttävistä maalauksista, jotka on tehty joskus 1500-luvulla. Käytänkin tässä kuvituksena myös kirkkoon liittyviä valokuvia käynneiltäni nyt heinäkuussa, pari myös aiemmalta ajalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti