Silloin
tällöin jokin asia, uni, mielikuva jää päällimmäiseksi ajatukseksi vaivaten
päiväkausia ikään kuin odottaen käsittelyä. Siihen voi kuluneiden päivien
aikana tarttua muutakin, joka ehkä liittyy aiheeseen ja saattaa johtaa eteenpäin.
Pidän tämän kaltaisista ajatuksista. Ne ovat kiehtovia ja tuntuvat odottavan
jonkinlaista ratkaisua tai yhteenvetoa, jotta ne pääsevät jatkamaan elämäänsä.
Vietin viime viikolla pari
yötä Virolahdella sisareni luona. Siellä eräänä helteisenä yönä näin unen, jossa palasin erääseen kappeliin
Italiassa. En tosin ole koskaan käynyt siellä muuten kuin mielikuvituksessani
ja unissani. Herättyäni en millään
saanut kappelin nimeä enkä sijaintipaikkaa mieleeni. Ajattelin vain Sienaa eikä
kappeli todellakaan sijainnut siellä. Ihana ”Maailman taiteen historia” olisi
auttanut minua heti, mutta kirja oli kotona kirjahyllyssäni.
Koska uneni
kappelin seinät olivat täynnä maalauksia Jeesuksen elämästä, mietin, että
mahdollisesti äskeinen vierailuni Hattulan Pyhän Ristin kirkossa olisi tuonut
tuon Italiassa sijaitsevan kappelin seinät mieleeni. Olihan niin, että eläydyin
aikanaan taidehistorian opiskelussa siihen niin voimakkaasti, että silloinkin
näin siitä unia. Saatoin kirjoittaakin siitä vanhassa blogissani. Kappelin
freskot olivat eräänlainen käännekohta taiteen historiassa, koska niiden
tilaajana oli yksityishenkilö, ei hallitsija, kirkonmies tai viranomainen.
Ajatuksen
siivin matkustan nyt Padovaan, joka sijaitsee melko lähellä Venetsiaa. Kaupunki
on yksi Italian vanhimmista kaupungeista, siellä oli yliopisto jo 1200-luvulla.
Siellä vaikutti myöhemmin 1500-luvun lopulla professorina mm. kuuluisa Galileo Galilei. Jo
aiemmin 1400-luvulla Padovan lähistöllä oli syntynyt kuuluisa taiteilija Andrea Mantegna, jonka
olen useamman kerran aiemmin maininnut blogeissani.
Menen nyt
ajassa taaksepäin aivan 1300-luvun alkuun, jolloin Firenzesta oleva
taidemaalari, arkkitehti ja kuvanveistäjä Giotto di Pondone
sai merkittävän tehtävän rikkaalta padovalaiselta Enrico Scrovegnilta, joka oli
saanut luvan rakentaa palatsinsa viereen pienen kappelin, pienen kirkon. Runoilija Dante sijoitti samoihin aikoihin Enricon
isän, pahamaineisen rahanlainaajan, Jumalaisen näytelmänsä osaan Helvetti.
Tavallaan kappelin rakentaminen liittyi myös isän syntien sovittamiseen, mutta
myös perheen kunnian palauttamiseen. Kappelia kutsutaan Scrovegni- tai
Arena-kappeliksi. Arena-kappelin nimi tulee siitä, että se on rakennettu
muinaisen roomalaisen amfiteatterin raunioiden päälle.
Giotton
(1267 – 1337) maalaukset kappelin seinissä ja katossa ovat ainutlaatuinen näyte
hänen taiteestaan. Kuvat kertovat uuden ja vanhan testamentin tapahtumista ja
viimeisestä tuomiosta. Opiskelussa kävimme maalauksia läpi kuva
kerrallaan. Ne painuivat mieleeni tuolloin niin
voimakkaasti, että uneksin niistä jo silloin ja unet palasivat jälleen nyt vuosien päästä. Ulkoisesti
kappeli on hyvin yksinkertainen. Ei ole varmuutta siitä, että Giotto olisi
suunnitellut senkin.
Hattulan
kirkon maalaukset ovat uudemmalta ajalta ja kuten useimmat Suomen
keskiaikaisten kirkkojen maalaukset ne ovat kansantaiteilijoiden työtä
muistuttaen lasten piirustuksia. Niitä ei voi suoraan verrata toisiinsa muuten kuin
aiheiden takia. Silti molemmat rakennukset maalauksineen ovat olleet äärimmäisen vaikuttavia
aikansa ihmisille kertoessaan Kristuksen elämästä. Ja vielä nytkin ne
vaikuttavat voimakkaasti. Ainakin joihinkin yksilöihin!
En varmaan koskaan pääse käymään Padovassa, mutta
maalauksiin pääsee tutustumaan kuvien ja vidoiden kautta, joita selityksineen
löytyy netissä runsaasti. Vaikka kuvat eivät vaikuttavuudeltaan vastaa aivan fyysistä
käyntiä paikassa ja sen ympäristössä, niin niiden kautta voi hyvin eläytyä. Googlen
karttasovelluksen kautta näkee, että kappelia ympäröi laaja puisto.
Unessa
nähdyt asiat ja unen ja valveen rajamailla ajateltu tuntuu tulevan jostakin
alitajunnan syvyyksistä. Niinhän se tuleekin. Voi silti olla vaikeata löytää
yhteyksiä eikä niitä tarvitse aina löytääkään. Ihminen on ikuisesti salaisuus
itselleen. Mutta olemme salaisuuksia myös toisillemme. Kaikki iät ja aikakaudet
voivat olla karuja ja vaikeita. Unet ovat yksi tapa käsitellä kokemaamme. Mielikuvitus, taide, kirjoittaminen auttavat myös.
Ihmiset ovat usein harvinaisen julmia
toisilleen ja jopa itselleen. Olen kirjoittanut ennenkin, miten vanhetessa
tulee harvinaisen selvänäköiseksi. Jos tulee. Se ei ilmiselvästi koske meitä
kaikkia. Huomaan sen toisinaan epäkunnioittavasta kohtelusta ja käytöksestä
toisiamme kohtaan. Nuorempana se raivostutti, mutta nyt annan sen valua
ylitseni sanomatta mitään. Minulla ei ole enää aikaa riidellä ja väitellä.
Pääasia on, että ehdin tehdä kaiken, mikä on tehtävä enkä mene mukaan kiistoihin, väittelyihin ja riitoihin.
Syvät
totuudet löytyvät rivien välistä. En lapsena kirjoittanut päiväkirjoihini
kaikkea, jätin paljon sanomatta. Usein ne olivat niitä vaikeita asioita. Lapsen
kapina ja epäystävällisyys kätkee sisälleen paljon. Vanha ihminen näkee
syvemmälle ja tajuaa sen, mitä nuoremmat eivät ymmärrä. Elämä ei ole koskaan
helppoa eikä sen olekaan tarkoitus olla. Meillä kaikilla pitäisi olla lähellämme
ihmisiä, jotka näkevät syvemmälle, ymmärtävät ja rakastavat. Siitäkin
huolimatta vanhana tajuaa selvästi juuri sen, suuren yksinäisyyden, joka
ympäröi meitä koko elämämme ajan, vaikkemme edes tajua sitä. Ihminen on yhtä kuin suuri salaisuus…
Palaankin
usein unissani lapsuuden maisemiin.
Arena-kappelin unen juuret ovat jo kaivautuneet vaikuttavuudessaan
syvälle. Näen niissä yhteyden aikaisempiin sukupolviin. Lapsuuteni unien
selvittämisessä on kysymys samasta asiasta, vain toisesta näkökulmasta.
Äskettäin uneksin paluusta kotipaikalle. Aika oli joskus ennen, kauan sitten.
Muistin sen jälkeen, että olen ennenkin palannut juuri siihen paikkaan
unessani. Jäin miettimään, mitä uni haluaa kertoa minulle. Olen saattanut kaivaa
sitä niillä muutamalla käynnilläni lapsuuden pihapiirissä. Mitä kaikkea sinne sisältyykään? Olen myös
ällistynyt siitä, miten erilaiset muistot meillä sisaruksilla on. Joskus ne
tukevat ja vahvistavat toisen muistoja, joskus taas jään ihmettelemään niiden
erilaisuutta.
Ihminen
tarvitsee aikaa muistaakseen. Hektinen elämä ei salli sitä. Se on juuri sitä
tätä hetkeä, mitä pidetään kaikkein tärkeimpänä. Koko ajan on oltava virikkeitä
ja menemistä. Sitten elämän loppupuolella tulee aika, kun se kaikki käy
merkityksettömäksi. Sen sijaan haluaa ottaa käsittelyyn muistot ja niihin
liittyvät asiat, joita ei ole koskaan ehtinyt käsitellä. Niitä ikävimpiä
asioita emme usein edes halua kaivaa esiin. Eikä tarvitsekaan. Minulla jää
varmasti paljon käsittelemättä. Jotkut asiat tuntuvat edelleen kovin läheisiltä
kuin olisin vasta äsken ne elänyt. Usein ne liittyvät nuoruuteen, aikaan, kun
kaikki oli vielä edessä.
Nyt olen
usein kuin maani myynyt. Siivosin papereitani järjestykseen, pyyhin pölyjä, järjestelin
kirjakasoja, pesin pyykkiä. Joskus otan oikein yhden päivän järjestelyihin,
vaikka eihän se riitä. Pyörittelen aina välissä joitakin kirjoja käsissäni,
niitä, joista pitää luopua. Ja niitähän riittää. Psykologian professori ja
filosofi H. A. Overstreet kirjoitti jo 1940-luvulla menestysteoksen ”The mature
mind”, joka suomennettiin myöhemmin nimellä ”Henkinen kypsyys”. Kirjasta
ilmestyi suomeksi J.A. Hollon suomentamana viides painos WSOY:n Humanitas-sarjassa
1962. Kirja lienee ilmestynyt suomeksi
jo 1952, sillä löydän siitä selostuksen Helsingin Sanomien aikakoneesta (HS
22.1.1952 nro 20). Minulla oleva kirja
on jäänyt joulukuussa 1966 palauttamatta Kuopion kaupunginkirjastoon. Oletan,
että ex-anoppini Aino tai joku perheenjäsen on lainannut sen. He saattoivat
silloin asua vielä Kuopiossa.
Luin
kirjasta joitakin sivuja ja aloin miettiä sitä, miksi nykyaika on alkanut arvostaa
henkistä kypsymättömyyttä aikuisissa, vastuullisissa tehtävissä olevissa ihmisissä.
Tarkoitan maailman johtajia, mutta myös politiikassa populististen puolueiden
nousua. Se viittaa mielestäni nimenomaan henkiseen kypsymättömyyteen.
Teoksessa sanotaan,
että aikuisten ihmisten aivot surkastuvat usein ihmismielen ollessa jo neljänkymmenen
vuoden iässä arkipäiväinen, sievistelevä, laimea ja aikaansa hukkaan kuluttava.
Nuoruusikä on vielä täynnä uskallusta ja rohkeutta, mutta aikuisiän antama kuva
ei rohkaise heitä kasvamaan täyteen kukoistukseen. Toisaalta syy on siinä, että
kulttuurimme kohtalokas virhe on ollut epäkypsyyden ihannointi. Nuoruutta on
pidetty kulta-aikana. Ainoa vaihtoehto sille on ollut aikuisikä ei kypsyys.
Siirtyminen nuoruudesta on merkinnyt vain siirtymistä tylsään rutiiniin ja
taloudellisen ahdingon vaivaamaan elämän levottomuuteen. Sijalla olisi voinut
olla siirtyminen uuteen mielekkääseen elämän ulottuvuuteen ja luovaan
toimintaan.
Mitähän Mr.
Overstreet sanoisi nykyajan ärsyttävistä 5 kohdan ohjeista, jotka mediassa hyppäävät
jatkuvasti silmille? Hänkin antaa kirjan lopussa kypsyville aikuisille ohjeita
neuvoen heitä 1) harjoittautumaan luovaan toimintaan, 2) velvollisuutensa
täyttämiseen, 3) harjoittautumalla tutkimaan ja 4) harjoittautumalla seurallisuuteen
ja leikkimiseen.
Teoksessa
käydään läpi myös niitä voimia, jotka muovaavat ihmistä. Filosofinen atmosfääri
on kirjoittajan mukaan epäterveellinen ja ristiriitainen ja se palkitsee
epäkypsyyden jatkumista. Hän kirjoittaa poliittisen ja uskonnollisen autoritarismin
suuntausta, jossa vastuu siirretään jollekin viralliselle taholle.
Nationalistinen patriotismi ei jätä tilaa yhteisymmärrykseen, myötätuntoon ja
yhteistoimintaan. Miksi kaikki on mennyt niin kuin on mennyt, kirjoittaja käsittelee jopa edellisen vuosisadan filosofiset suuntaukset.
Niin tai
näin. Taidankin lukea kirjan kokonaan. Ihan periaatteesta. Saatan löytää siitä
juuret tämän päivän suuriin ongelmiin. Vihapuhe, viha politiikkaa ja taloutta
kohtaan, toisenlaisten ihmisten viha, huvipainotteinen elämä, kuplat. Ja mitä
kaikkea onkaan vielä tulossa.
Silti tänään kaikki ovet ovat ihmisille avoinna, maailma on täynnä mahdollisuuksia? Kun Suomi on
mainittu maailman onnellisimmaksi maaksi, niin miksi siihen liittyvä kommentointi on kauhistuttavaa, ikävää, hirveätä?
Minulla oli
jo toinenkin kirja kädessäni, mutta jätän sen myöhemmäksi, jotta saan tämän tekstin
valmiiksi ja julkaistua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti