Eräs
vaikeimpia asioita ihmisen elämässä on ymmärtää toisia ihmisiä, nähdä asioiden
taakse, kohdata kaikista vaikeimmat asiat. Elämä ei ole toden totta tasaisella
tiellä kävelemistä vaan siihen kuuluu alituinen kompuroiminen ja joskus
kaatuminen. Oman itsensä tuntemaan oppiminen vie myös koko elämän eikä ole
varmaa olemmeko koskaan valmiita. Ajattelen, että pitää olla myös valmis
jättämään elämä kesken kaiken, kuolla, vaikka suunnitelmat eivät ole toteutuneet ja tehtävät valmistuneet. Näemme usein käyvän niin lukiessamme jonkun tunnetun ihmisen muistokirjoitusta.
Kaikki kuvat tässä blogissa ovat suunnilleen samalta päivältä kuin nyt eli 13.8-14.8 vuosina 2010-2011. Tämä kuva on 14.8.2010 kävelylenkkini varrelta. Tähän aikaan viljapellot kutsuvat! |
Anteeksi
lukijani, että kirjoitan välillä tällaisia itsestään selvyyksiä, jotka te
varmasti tiedätte paremmin kuin minä. Itse asiassa, joskus on vaikea päästä
kirjoittamisen alkuun. Oliko se aasin silta, jota silloin käytämme. Toisaalta tuohon
alkuun sisältyy aika paljon sellaisia asioita, joita olen alitajuisesti viime
aikoina myös pohtinut. Tänä kesänä.
Nilkkani on
rajoittanut minua, vaikka joskus jopa ajattelen sen olevan vain tekosyy olla
menemättä kaiken maailman pippaloihin ja yrittää keskittyä elämään tässä ja
nyt, rauhoittua. Toisaalta olotila on kovin tuttu jo viime syksystä alkaen. En
vain ymmärtänyt sitä täysin tai en ehkä hyväksynyt ajatusta vaan kielsin sen
kunnes se oli kohdattava.
Asioiden ja
ilmiselvien totuuksien kieltäminen on inhimillistä. Vaikenemisen ja kieltämisen
perimä on meissä suomalaisissa todella syvällä. Se luikertelee kaikkeen
toimintaamme.
12.8.2010 piti vaihtaa verkkokeinu. Vanhemmat lapsenlapseni ovat jo aikuisia. |
Tänään
kirjoitan joistakin viime aikoina mieleeni juolahtaneista asioista, joista
kaikista voisin kirjoittaa paljon enemmän. Kaikki aikanaan.
Viime viikolla
kolmas lapsenlapseni aloitti koulun. Jouduin voimakkaasti mukaan alkuun eikä
ole ollenkaan pois suljettu, että se jatkuu tällä viikolla. Tuollaiset hetket
vievät auttamatta ajattelemaan omia kokemuksia koulun aloituksesta ja miten
hankalaa ja raskasta oli omien lasten koulun alkaessa. Kaikki kokemukset
poikkeavat toisistaan, mutta jotakin yhteistäkin löytyy.
Mummo antoi vihdoin avata säästölippaat. 12.8.2010 |
Mieleemme
jäävät voimakkaimmin kaikki iloiset asiat. Minua nauratti, kun näin jälleen itseni 7-vuotiaana
istumassa kotini keittiön lattialla punaisen salkkumallisen koululaukkuni
kanssa. Siihen aikaan koululaisilla ei ollut vielä reppuja. Oli keskiviikko
1.9.1954. Netistä löytää nykyään kuvauksia tuon ajan päivistä, tapahtumista,
ilmiöistä ja ihmisistä. Tuona vuonna omassa kansakoulussani oli 1.
luokan oppilaita vain 10, mikä saattaa olla aika vähän, kun ajattelemme tuota
aikaa, jolloin suuret ikäluokat aloittivat koulunsa. Edellistä vuosikertaa eli
1946 syntyneitä olikin muutama enemmän. Olen kirjoituksissani aiemmin usein
sivunnut omaa kansakouluani eli Kaloisten kansakoulua Rengossa. Rakennukset
ovat vielä tallella, mutta koulua ei niissä ole enää aikoihin käyty.
Tuhkalan puistoa Lahelassa 14.8.2010 |
Isäni kävi
aikoinaan 1920-luvulla samaa kansakoulua, isovanhempani lienevät käyneet
koulunsa muualla Rengossa, mutta kyllä hekin osasivat lukea ja kirjoittaa. Sitä edeltävässä
sukupolvessa lienee ollut jo enemmän luku- ja kirjoitustaidottomia. Vanhoista
asiakirjoista näen, että ainakaan isovanhempieni vanhemmat eivät osanneet kirjoittaa, koska viralliset
asiakirjat on allekirjoitettu puumerkillä. Kansakoulut alkoivat kiertokouluista
ja vasta 1800-luvun lopulla pitäjään alettiin perustaa ”korkeampia
kansakouluja”. Kirjoitan aiheesta ehkä
joskus myöhemmin lisää. Täältä
pääset lukemaan kansakoululaitoksen historiaa.
Arttu ahkerana 12.8.2011. |
Vahvan
muiston mukaan istuin siis punaisen laukkuni kanssa keittiön lattialla. Olin
tullut koulusta ja olisin halunnut lähteä sinne heti uudelleen. Olin innoissani.
Omat lapseni ja lapsenlapseni ovat ennen koulua olleet päiväkodissa ja nykyään
myös esikoulussa, joten kokemukset ovat toisenlaisia. On myös ero siinä,
että minun lapsuudessani maaseudulla vanhemmat olivat kotona, mutta myöhemmin äidit olivat
töissä tai jopa usein yksinhuoltajia. Silloin koulun alku oli huomattavasti
vaikeampaa, jopa tuskallisen vaikeata kuten jo päiväkotiaika. Työläisten ja
toimihenkilöiden työpäivät erosivat. Useimmat lapset tuotiin päiväkotiin
varhain aamulla. Toin aina lapseni
viimeisenä päiväkotiin ja hain viimeisenä. Käytännössä olin myös aina
huolehtimassa asiasta yksin. Näen itseni
työntämässä rattaita paksussa lumessa viedessäni lasta hoitoon. Toisaalta näen
myös, kuinka kannoin lumisateessa tytärtäni halki Riihimäen kotimatkalla
päiväkodista. Jouduin vielä palaamaan takaisin, koska olin unohtanut laukkuni päiväkotiin. Lumisateet ja lumi tuntuvat usein vahvistavan muistoja. Tuolloin oli alkutalvi 1973 ja tyttäreni oli 4-vuotias.
Paljon
muitakin muistoja tulee mieleen, yksittäisiä hetkiä. Ne voivat olla asioita,
jotka palaavat joskus uniin symbolisella tasolla. Emme koskaan pääse
menneisyydestämme eroon. Silti meidän on vaikea mennä toisen ihon alle ja kokea
ja tuntea hänen kokemuksensa. Vasta vanhana saatamme ymmärtää siitäkin jotakin, mutta emme
aiemmin. Olen silloin tällöin jopa näissä kirjoituksissani yrittänyt
asettua omien vanhempieni ajatusmaailmaan. Emmehän silloin puhuneet emmekä nytkään
puhu asioista vapaasti voidaksemme olla lähempänä toistemme maailmaa.
Puhumattomuus
on siis edelleen tabu. Saatamme puhua välikäsien kautta, mutta emme keskustele
suoraan. Opetamme saman tavan lapsillemme. Ihon alle on vaikea nähdä, kun on
kiire ja muut asiat ovat päällimmäisenä. Kirjoittaminen, piirtäminen tai mikä
tahansa taiteilu ovat oiva väline itse kullekin käsitellä tai tuoda sisälle
jääviä asioita näkyviksi, myös toisten nähtäviksi. Jollei sitten sitäkin pidetä
liiallisena avoimuutena ja paljastamisena kuten minun blogejani jotkut saattavat
pitää.
Nyt jo lähes
unohdin, mistä muusta minun piti nyt kirjoittaa. Ehkä ne aiheet tällä kertaa jäävät
vain maininnaksi, joihin saatan palata joskus myöhemmin. Molemmat
liittyivät karjalaiseen verenperintööni. Muuten, vaikka karjalaisia saatetaan
kuvailla avoimiksi ihmisiksi, tuo puhumattomuuden ja sulkeutuneisuuden perintö
koskee myös heitä. Voi tuntua, että he ovat erilaisia, mutta huit hait. Hyvin
he silti ovat sopeutuneet uusiin olosuhteisiin jouduttuaan jättämään
kotiseutunsa iäksi. Jotkut ovat jopa
unohtaneet täysin alkuperänsä ja juurensa. Toisaalta monet muutkin ylipäänsä eivät
jaksa olla kiinnostuneita juuristaan. Eikä tietysti tarvitsekaan. En yritä
mitenkään tässä puolustella omaa suurta kiinnostustani.
Tuusulassa
vietettiin viime viikolla valtakunnallisia
kotiseutupäiviä. Samalla
Kotiseutuliitto täytti 70 vuotta. En osallistunut mihinkään tilaisuuteen,
vaikka kaikki tapahtui tässä lähistöllä vain kivenheiton päässä. Aihe sinänsä
on kiinnostanut aina. Osallistuin sentään kuuntelemalla avajaispäivän 8.8.2019 ”Kulttuuri
liikuttaa”-seminaarin annin. Kyllä kannatti. Tässä linkki taltioituun seminaariin.
Suosittelen. Kaikki osuudet olivat todella hyviä.
Kun
luennoitsijat kertoivat omista kotiseuduistaan, niin en voinut olla
ajattelematta jälleen kerran omia tuntemuksiani. Museoviraston erikoisasiantuntija
Leena Marsio palautti mieleeni aineettoman kulttuuriperinnön. Olen joskus
jakanut siitä linkkejä Facebookissa ja miettinytkin asioita, mutta nyt kävin
tarkemmin tutustumassa laajaan materiaaliin.
Ystävä kuvaamassa puutarhaani 12.8.2011 |
Unescon yleiskokous 2003 hyväksyi sopimuksen aineettoman
kulttuuriperinnön suojelemisesta. Sopimukseen
on liittynyt 177 valtiota. Suomessa luettelointi on aloitettu 2016. Tähän mennessä
Suomen elävän perinnön kansalliseen wikiluetteloon yhteisöt ja
järjestöt ym. ovat ilmoittaneet runsaasti aiheita. Unescon
luetteloon Suomi voi vuosittain ehdottaa vain yhtä aihetta. Opetus- ja kulttuuriministeriö
on ehdottanut tältä vuodelta kohteeksi saunomista. Ensi vuodelle on
ehdotettu kaustislaista viulunsoittoa. Tästä linkki
kyseiseen kohtaan.
Tuusulan taiteiden yö oli sinä vuonna 12.8.2011. |
Sivuilla on
valtavasti tietoa, jota en edes yritä täällä sen enempää kommentoida. Luentoa
kuunnellessani minulla välähti. Kukaan
ei ole vielä ehdottanut monimuotoista, rikasta luovutetun alueen edelleen elävää
karjalaisuutta. Kun nykyään puhutaan
karjalaisuudesta, tarkoitetaan yleensä nykyisen Suomen Pohjois- ja
Eteläkarjalan karjalaisia, ei siirtokarjalaisten ja heidän jälkeläistensä ylläpitämää
kulttuuria. Karjalan
liitto tarkoittaa sillä seuraavaa (kopio liiton sivulta): ”Karjalaisuus on
elämää, toisen ihmisen huomioimista, tietoisuus suvun juurista, elämäntapa,
kodin ja suvun perintö, runoja, lauluja, taidetta, unelmia, uuniruokien,
potatkakkaroiden ja riisryynpiiraiden tuoksua. (Karjalan Liiton aluevastaavat)”.
Minun
käsitykseni on laajempi, mikä tulee esille myös avatessa Karjalan liiton
sivuja eteenpäin. Onpa vaikea aihe laajuutensa vuoksi. Entä ”karjalainen
identiteetti” tai ”karjalaisuus ilmiönä”. Välähdykseni tuli nyt kuitenkin
kirjattua tänne blogiini.
Ystävän taidetta. |
Toinen asia,
jota tulin miettineeksi viikolla. Koska minulla on DNA-tulosten mukaan juurissani
eniten suomalaista, balttilaista ja itä-eurooppalaista perimää eikä juuri
mitään viitteitä Venäjään, niin aloin taas kerran pohtia, mistä sukunimi Sirkiä
(äitini sukunimi) voisi tulla. Ajatteluni lähtökohta oli eräässä Karjala-lehdessä 2007 olleessa
artikkelissa, joka osui lehtileikevarastosta käsiini.
”Muinaispreussiheimot Suomen
asuttajina keskiajalla”-otsikon alla Ilmari Kosonen käsitteli aihetta. Hän
kirjoitti, että Muinais-Preussista lähteneet pakolaiset ja Liivinmaalta lähteneet
suomenheimoiset olivat merkittävä ryhmä Suomen asuttajina keski-ajalla. Hän
mainitsee, että se näkyy myös vahvasti suomalaisessa suku- ja paikannimistössä.
Artikkelista ei tässä sen enempää.
Mutta se vei
minut tutkimaan sanojen etymologiaa. Sirgis ja Zirgis liittyy baltialaiseen
sanastoon tarkoittaen hyvää ja kaunista hevosta. Zirgas-nimellä se esiintyy
liettuan kielessä ja taas Sirgas on vanha preussilainen oria tarkoittava
sana. Siellä mainitaan myös eloisa,
minkä me voimme kääntää sirkeäksi. Tässä linkki latvialaisen zirgs-sanan
etymologiaan. Tein siitä oman tulkintani. En ole koskaan hyväksynyt sitä, että sukunimi
olisi tullut nimestä Sergei kuten jotkut ovat osoittaneet.
Meidän
tuntemat ensimmäiset Sirkiät ovat olleet ratsumiehiä ja tulleet sodasta
Kuolemajärvelle ja Uudellekirkolle. Ei
sitten mikään ihme, että tuollainen sana olisi tarttunut nimeksi 1700-luvun
alkupuolella, jollei nimeä ole aiemmin ollut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti