Olen mennyt usein melko syvälle sukututkimuksessa. Joskus eteen
tulee tilanne, joka mietityttää. Sitten jonakin päivänä päivittäessäni jotakin
aukkoa tutkimuksissani, näen rippikirjan sivulla merkinnän, että henkilö on
tullut Karjalaan Lopelta. Minulla välähtää. Saan mietintääni selityksen. Vaikka
eihän se loppujen lopuksi ole vielä selitys. Olen vain pienestä virikkeestä
saanut aiheen lähteä tutkimaan erään tuntemattoman henkilön elämänpolkua. Omaksi
ilokseni.
Tässä olemme 9.6.2019 vierailulla Kuolemajärven kirkon paikalla. Väinö Valtonen toimii esilaulajana laulaessamme suvivirtta. 1899- 1902 rakennettu kirkko räjäytettiin suomalaisten toimesta talvisodan sytyttyä 8.12.1939. Täältä löydät lisätietoa kirkosta. |
Eenokki Kustaanpoika Stenholm-niminen mies ilmaantui jossakin
vaiheessa Kuolemajärven Kaukjärven kylään rengiksi. Kuolemajärven rippikirjan
1808 – 1821 Kaukjärvi inhysingar viimeisellä sivulla luin hänen nimensä ja
tekstin ”med betyg ifrån Loppis”.
Muuttotodistuksia kummankaan seurakunnan osalta ei ole saatavissa
netin kautta, joten en pysty tarkistamaan, mistä ja milloin hän on muuttanut.
Viimeisen kerran hän on Lopen rippikirjoissa 1804 – 1809, kun perhe asui Lopen
Läyliäisissä, jossa isä toimi vankienkuljettajana ja -vartijana. Saman sivun
yläreunassa on mainittu Carl Johan Techton s. 1769, joka lienee ollut isän
esimiehenä. Perhe oli muuttanut Läyliäisiin Hämeenlinnasta, jossa he ovat
oleskelleet jonkin aikaa. Perheen kulkureitistä kirjoitan lisää tuonnempana.
Tässä on Lopen uusi kirkko, joka rakennettiin 1885 - 1888. Vastapäätä tien toisella puolella on valtavan iso hautausmaa. kuva olen ottanut 14.4.2018. |
Kustaa Stenholmin perhe
Eenokki, Enoch oli syntynyt 6.1.1792 Janakkalan Vähikkälän
Haapamäen torpassa oman kotikyläni Rengon Vehmaisten naapurissa pitäjänseppä
Kustaa Stenholmin ja Riitta Heikintytär Kyöstilän lapsena. Perhe oli välillä
oleskellut myös Lopella, jossa syntyi osa lapsista. Näitä oli syntynyt kaiken
kaikkiaan kahdeksan välillä 1778 – 1798.
Lopen ikivanha Santa Pirjan kirkko, joka oli säännöllisessä käytössä vielä 1805 saakka. |
En ole pystynyt selvittämään Kustaa Stenholmin patronyymiä.
Hänen syntymäajakseen on merkitty 1754. Tarkistin Janakkalassa 1754 syntyneiden
kahden Kustaa-nimisen taustoja ja totesin, että kumpikaan ei voi olla hän. 1753
on Janakkalassa syntynyt myös yksi Gustavus Haagan eli Hakoisten Väkkärlän
torpassa, mutta en toistaiseksi päässyt tämän henkilön jalanjäljille. Oletan
silti edelleen, että todennäköisesti hän on lähtöisin Janakkalasta, mutta
tietenkin hän voi olla myös Lopelta, Rengosta tai Vanajasta.
Saattaa olla, että joku tunnistaa kirjoituksestani
esivanhempiaan vaikkapa Karjalaan lähteneen Eenokin kautta. Minuun voi silloin
ottaa yhteyttä. Olen tutkinut tunnettujen henkilöiden sukuja, mutta parasta on
silti tutkia tavallisen ihmisen historiaa ja kulkua täällä.
Tässä Lopen vanhaa kirkkoa takaapäin. Ihmettelin, missä sitten välillä pidettiin kirkonmenoja. Täältä löytyi selityksiä. |
Kun Kustaa Stenholm 9.11.1777 avioitui Vähikkälän Kyöstilän talon nro 1 isännän Heikki Heikinpojan (Veikko Kerkkonen. Janakkalan historia s 269-270) tyttären Riitta Heikintyttären kanssa, hän oli vasta 23-vuotias ja ammatiltaan seppä. Em. Janakkalan historiassa mainitaan, että Kustaa Stenholm hallitsi samassa Vähikkälän kylässä olevaa Haapamäen torppaa 1792. Vaimon nimen mainitaan olevan Beata, kun se on oikeasti Riitta (Brita).
Kyseisessä
historiateoksessa on paljon epätarkkuuksia, mutta siitä on hyötyä kokonaiskuvan
saavuttamiseksi. Silti ilman sisällysluetteloa olevia historiateoksia on vaikea
käsitellä ja tietoa saattaa jäädä piiloon.
Tässä olin 13.5.2014 ihmettelemässä Lopen vanhan kirkon sijaintia korkealla mäellä. Mäellä on uusi kirkkokin |
Kustaa Stenholm oleskeli välillä perheineen myös Lopella, jossa
syntyi ainakin kolme Eenokin vanhempaa sisarusta. Tytär Adolfiina on merkitty
joissakin rippikirjoissa syntyneeksi Tammelassa, joten sielläkin hän on ollut
sepäntöissä.
Ei ole kovin tavallista, että Hämeessä esiintyy jo heti
1700-luvun puolivälin jälkeen henkilöitä sukunimellä, joka pysyy myöhemmin myös
lapsilla ja siirtyy Eenokin mukana jopa Kuolemajärvelle ja siellä hänen
jälkeläisilleen. Tavallista on silti, että ammattimiehet ottivat jo varhain
sukunimiä. Toisaalta sama sukunimi esiintyy monilla muillakin. Voi olla joskus
vaikeata erottaa henkilöitä senkin takia kun vielä etunimet ovat samoja. Yleistä on myös, että otetut sukunimet
vaihtuvat niin, että niiden omistajia on vaikea seurata rippikirjoja
tutkimalla.
Kustaa Stenholmin ammatti pitäjänseppä oli erityisen arvostettu
ammatti, mutta ilmeisesti hän ikääntyessään joutui tekemään myös muita töitä
kuten hoitamaan vankien kuljetuksia ja vartiointia. Siinäkin tarvittiin sepän
osaamista, koska vankeja kuljetettiin kahleissa. Ne oli taottava. Lopen Läyliäisten
rippikirjasta perhe löytyy heti paikkakunnan pitäjänsepän sivujen jälkeen otsikolla
”inhyses”. Seppä on tuolloin ollut Erik Ståhlhammar s. 1770. Perhe joutui myös muuttamaan usein paikasta
toiseen. Välillä he oleskelivat Lopen Pilpalan sahalla. Se ei ollut tosin
mitenkään harvinaista erilaisia työtehtäviä suorittavien keskuudessa noihin
aikoihin.
Ståhlhammar lienee myös ollut kovin yleinen sepän sukunimi.
Lähdin seuraamaan yhtä Ståhlhammar-nimistä, joka oli sepän oppilaana tullut
kotikylääni Vehmaisiin mennen naimisiin Junnilan tyttären kanssa. Hänen
juurensa johtivat Lopen kautta Janakkalaan eikä hän ehkä ole sukua tuolle aiemmin
mainitsemalleni Erik Ståhlhammarille. Mutta tiedä häntä, avioliittoja
solmittiin paljon eri käsityöläisperheiden nuorten välillä.
Kustaa Stenholmin elämä päättyi Lopella keuhkotautiin 10.3.1818
ja hänet haudattiin 22.3.1818. Vaimo Riitta kuoli Lopen Sajaniemessä 1836,
jossa hän asui poikansa pitäjännahkuri Benjamin Kustaanpoika Stenholmin
perheessä.
Sormet syyhyten tutkin joidenkin suvun jäsenten jälkiä aina
eteenpäin, mutta sukututkimuksesta ei tule koskaan valmista. Jossakin vaiheessa on paras luovuttaa, koska
auttamatta muut tehtäväni kärsivät uppouduttuani johonkin epäolennaiseen? Mutta
ovatko iloa tuottavat toiminnot epäolennaisia?
Kustaa Stenholmin tyttären 1796 syntyneen Adolfiinan jälkiä
seurasin pitkälle, mutten niin pitkälle, että olisin löytänyt hänen
kuolinaikansa. Hän sai Lopen Läyliäisten Oilan talon pojan Heikki Heikinpojan
kanssa kolme lasta, joista nuorinta 1830 syntynyttä Kustaa Adolf Heikinpoikaa
onnistuin seuraamaan melko pitkälle.
Tässä Kuolemajärvi-säätiön aiemmin johdossa olleet miehet Kalevi Kettinen ja Arvi Akkanen laskevat seppelettä 2014, jolloin meitä oli paikalla kolme bussillista. |
Kustaa Adolf Heikinpoika löysi vaimon Erika Abrahamintyttären
Lopen Launosista Mäyrän torpasta ja he avioituvat 1851. Erika oli alun perin syntynyt Tervakoskella ja
sinne perhe joutui myöhemmin, kun Kustaa Adolf meni paperitehtaalle
työläiseksi. Jostakin syystä perhe muutti
kesken kaiken Tervakoskelta Renkoon kesällä 1857 ja kaiken lisäksi kotikylääni,
jälleen Vehmaisten kylän Junnilaan. Hämeessä oli noihin aikoihin paljon pöhinää, hiljaisessa
Vehmaisten kylässäkin.
Vehmaisista he palaavat kuitenkin pian takaisin paperitehtaalle,
jossa syntyi jo aiemmin syntyneen kahden vanhimman tyttären Maria Kustaavan s.
1852 ja Sofia Vilhelmiinan s. 1856 lisäksi viisi tytärtä. Nämä kaikki viisi kuolivat
nuorina, joko vauvoina ja yksi 14-vuotiaana. Vanhimpana kuolleen kuolinsyyksi
löysin keuhkotaudin. Isä Kustaa Adolf on kuollut jo aiemmin kesällä 1868
hermokuumeeseen. Eipä ole mikään ihme, kun lapsia on kuollut koko ajan ja muutenkin
ajat lienevät olleet hyvin vaikeita. Samalla sivulla, josta tarkistin Kustaa
Adolfin kuolinsyyn, on monta muutakin hermokuumeeseen kuollutta kesällä 1868. Kyseessä saattoi olla jokin lavantaudin muoto.
Paperitehtaalla tarvittiin paljon nuorta työvoimaa. Pojat
(gossar) ja tytöt (flickor) on rippikirjassa hienosti kirjattu omiksi kokonaisuuksiin
kuten myös lesket (enkor). Erika on jossakin vaiheessa kesän 1890 aikana
häipynyt Tervakoskelta ja kirjaan on tehty suomeksi merkintä: ”ei oleskele enää
täällä”. Eloonjääneet vanhimmat tyttäret ovat lähteneet paperitehtaalta jo
1875. Maria Kustaava solmi avioliiton ja lähti Sääksmäelle ja Sofia Vilhelmiina
muutti Hämeenlinnaan.
Eenok Kustaanpoika Stenholmin perhe
Palaan nyt siihen, mistä aloitin, Eenok Kustaanpoika
Stenholmiin, joka lähti sinne Karjalan kannakselle. Häntä kyllä muisteltiin
Hämeessäkin, koska usein perheessä lapsille annettiin nimi Enoch. Se oli kyllä
niihin aikoina suosittu nimi ja toisaalta nimivalikoima oli hyvin pieni. Palaan
suureen Kuolemajärven Kaukjärven kylään, jonka rippikirjan sivulta, kylän
viimeisimmältä löysin hänet. Hän lienee ollut ennen Karjalaan tuloa muuallakin,
ehkä tullut syvemmälle Karjalan kannakselle Viipurin kautta. Kuolemajärvelle
hän jää pysyvästi.
Yläkirjolan ym. tienristeyksien jälkeen ylitämme junarajan, Radan oikealla puolella sijaitsi aikoinaan Kuolemajärven asema. Rata Terijoelta Koivistolle valmistui 1916. |
Eenok solmi avioliiton Kristiina Gabrielintytär Potinkaran
kanssa 5.10.1823. Kristiinan mainitaan olevan Kirjolan kylästä. Hän oli
syntynyt 24.11.1799 Taatilan kylässä Gabriel Ristonpoika Potinkaran ja Katariina
Matintytär Hovin ensimmäisenä lapsena. Gabriel ja Katariina olivat avioituneet
27.1.1798. Kaikki ei tässä perheessä tuntunut menevän
hyvin. Toinen lapsi Peter syntyi kesäkuussa 1807. Äiti Katariina kuoli Kirjolassa vain
31-vuotiaana 11.4.1808 kovaan kuumeeseen ja haudattiin 19.4.1808. Peter-vauva
kuoli pian äitinsä jälkeen 10 kuukauden iässä 4.5.1808. Isä Gabriel hävisi kokonaan kuvioista,
Kirjolan rippikirjassa on merkintä, että hän lähti Uudellekirkolle. En löydä hänestä enää jälkeäkään. Sukututkimuksessa
kohtaa jatkuvasti itkettäviä perhetragedioita. Katariinan isä Matti Antinpoika
Hovi kuoli samoin kovaan kuumeeseen 18.6.1808.
Radan vasemmalla puolella sijaitsi Pentikkälän kylä. Kun jatkamme matkaa, tulemme kohta Akkalan kylään, joka on paikkakunnan nykyinen keskuspaikka. Sitten ollaankin pian kirkolla. |
Kristiinalla ei ollut enää äitiä, isää eikä isoisää ja
isoäitikin kuoli parin vuoden päästä. Hän on tuolloin 1808 vasta 9-vuotias. Hän
eli jatkossa Kirjolan kylässä äitinsä Katariinan veljien adoptoimana. Kenen
perheessä hän pääosin on, sitä minun on vaikea arvioida. Koska hänet oli
vanhemmassa rippikirjassa kirjattu äitinsä pikkuserkun Yrjö Salomoninpoika
Hovin ja tämän vaimon Helena Jaakontytär Mannosen yhteyteen, oletin ensin asian
olevan niin. He eivät ole häntä paljon vanhempia ja menevät avioon vasta 1812.Mutta ehkä hän on kaikkien yhteisesti
adoptoima aina siihen saakka, kun avioituu.
1822 – 1835 onkin sitten rippikirjassa merkintä, että Kristiina
on ”gift till Kaukjärvi”. Eenok ja Kristiina saivat Kaukjärvellä neljä poikaa,
joista vain yksi eli 9.6.1832 syntynyt Jooseppi jatkoi sukua. Muut pojat kuolivat
pikkulapsina.
Kirkko hautausmaalta päin katsottuna. |
Jooseppi Eenokinpoika Stenholm avioitui Karjalaisten kylästä
olevan 4.9.1840 syntyneen Eeva Abrahamintytär Muurisen kanssa 1.6.1862. Isä
Eenok eikä äiti Kristiina eivät olleet tätä enää näkemässä. Eenok kuoli
Kaukjärven Siprolassa 54-vuotiaana 31.5.1846. Kuolinsyy oli ”andtäppa” eli hengenahdistus. Äiti Kristiina
kuoli 30.6.1860 Yläkirjolan kylässä 60 vuoden iässä. Joosepin eloon jääneen pojan Emmanuelin (Manu) lapset syntyvät jo 1900-luvun vaihteessa ja sen jälkeen kahdessa avioliitossa. Heidän kohtalonsa jää nyt tutkimatta.
Kirjolan kylä, jota myöhemmin kutsuttiin Yläkirjolaksi on viime
sodan jälkeen hävinnyt. Juvanruukin alue, Karjalaisten kylästä kirkolle
johtavan tien toisella puolella katsottiin ainakin aiemmin kuuluvaksi
Yläkirjolaan ja käsittääkseni Stenholmin sukua asui 1800-luvun lopulla juuri siellä. Kartalla alueet näkyy pelkkänä metsänä
ja peltona.
Ovatko tiet nyt ajokuntoisia, se pitäisi käydä kokeilemassa? Uskon,että jotkut ovat käyneet siellä tutkimassa isovanhempiensa talojen paikkoja. Eräällä
matkalla, olisiko ollut kesällä 2015 oli mukana kaksi nuorta naista, jotka
lähtivät Yläkirjolaan etsimään sukunsa asuinpaikkaa (Jyrkmamia). Kylässä asui
1939 iso liuta ihmisiä. Kyläkuvaukseen on liitetty 47 asuintaloa asukkaineen. Aikoinaan
kylässä asui paljon ihmisiä sukunimillä Hovi, Mamia, Hietanen, Tähkäpää,
Inkinen, Pentikäinen, Evesti. 1900-luvulla sukunimien kirjo oli laajentunut.
Tämän jutun juuri lähti siitä, kun olin aiemmin miettinyt
eräälle täysin karjalaistaustaiselle ystävälleni ilmestyneitä DNA-osumia
Hämeestä. Tunsin ko. henkilöt, koska he ovat mukana hämäläisessä sukuseurassa,
jossa toimin. Omista osumistani on vaikea erottaa vastaavia, koska isäni kautta
olen joka tapauksessa sukua useimmille sukuseuralaisille. Perinteisen
sukututkimuksen keinoin en ole pystynyt osoittamaan Kustaa Stenholmin ja hänen
lastensa sukulaisuutta hämäläisten henkilöiden välillä. Voin vahvasti olettaa,
että hänen sukuhistoriansa kiertyy silti vahvasti meihin. Mitä kautta, sitä en
ehkä pysty koskaan selvittämään.
Eenokki Stenholmin lapsille ja lapsenlapsille ja ehkä myös myöhemmille
sukupolville, joista minulla ei ole tietoa, olen perinteisen sukututkimuksen
perusteella molempien karjalaisten isovanhempieni kautta kaukaista sukua (Tähkäpäät
ja Muuriset). Hämäläisen suvun osalta ei
ole myöskään mikään ihme, että olisimme sukua, mutta jätän enemmän tutkimisen
tähän. Tämä oli siis eräänlaista ristisanatehtävän tekoa ja kaikki henkilöt
ovat tuntemattomia.
Kuolemajärven hautausmaata pikakäynnillämme 9.6.2019. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti