Monet ajankohtaiset asiat pakottavat minut juuri nyt
ajattelemaan omaa nuoruuttani. Olen tietenkin kirjoittanut lapsuuteni
loppumisesta jo useampaan kertaan, mutta täällä 22.10.2014 otsikolla ”Kun lapsuus päättyi”
koskettelin aihetta ehkä eniten. Viimeksi postikortteja tilatessani valitsin
mukaan erään kuvan isäni kuvien joukosta. Kuvan tekstiksi kirjoitin ”Perhe
1959”. Kuvaa nyt katsoessani, voisin
kutsua sitä myös nimellä ”Lapsuuden loppu”. Siinä koko minun lapsuuteni perhe
on koossa. Kuvaan on tullut yksi kissakin, vaikka ne eivät silloin vielä olleet
perheenjäseniä samalla tavalla kuin nykyään.
Lapsuuden loppu sijoittuu kuitenkin usealle vuodelle. Ripillepääsy oli ehkä aikoinaan se ajankohta, kun lapsi siirtyi kokonaan nuoruuteen ja aikuisuuteen.
Lapsuuden loppu sijoittuu kuitenkin usealle vuodelle. Ripillepääsy oli ehkä aikoinaan se ajankohta, kun lapsi siirtyi kokonaan nuoruuteen ja aikuisuuteen.
Tyttäreni vanhin poika pääsi viime kesänä ripille. En voinut
osallistua tapahtumaan muuten kuin välillisesti (pyytämällä ystäväni edustamaan minua), koska olin samanaikaisesti matkalla
palaamassa jokakesäiseltä matkalta Karjalan kannakselle. Usein elämässä sattuu tuollaisia
yhteensattumia. Molemmat vanhimmat lapsenlapseni ovat olleet osan
rippikoulustaan leirillä.
Omana aikanani leiririppikoulut
eivät ehkä olleet vielä niin yleisiä kuin nykyään. Elokuun alussa 1962 vietin kaksi viikkoa
leirillä Längelmäellä. Blogissani
”Kirjoituksia polun varrelta”, jota kirjoitan osoitteessa http://salaisetpaperit.blogspot.fi/,
käyn tapahtumia läpi päiväkirjojen ja
kirjeiden kautta. En ole vielä saanut sinne aikaiseksi rippikouluani
käsittelevää kirjoitusta. Viisitoista vuotiaan kesä oli niin tiheä, että sitä
ei voi kuitata yhdellä kirjoituksella. (kirjoittajan kommentti myöhemmin: olen sittemmmin kirjoittanut aiheesta 23.4.2016, johon kirjoitukseen pääset tästä.)
Elämä ei ole yksioikoista ja rauhallisesti eteenpäin
kulkevaa. Se saattoi olla sitä joskus aiemmin, mutta ei ole nykyään. Miten tämän
päivän lapset ja nuoret selviävät tässä kiireessä ja vihaisessa maailmassa?
Mietin sitä usein. Minulla ja monilla muilla ikäisilläni on sentään pitkä
elämän kokemus vastoinkäymisistä ja kaltoin kohteluista ja myös läheisten
ihmisten kokemukset vertaistukena. Lapsilla ei ole sitä ja vanhemmat elävät
usein samanaikaisesti vaikeita aikoja, on työttömyyttä, rahaongelmia. Mediassa saamme nähdä kiiltokuvamaisia kuvia
lapsista ja nuorista ja heidän hienoista saavutuksistaan. Toisaalta näytetään
karmeita kohtaloita. Välimuoto, se tavallinen ihminen, sitä ei tunnu edes
olevan olemassa. Olen usein hämilläni ja haluan sulkea kaikki ikkunat
ja ovet.
Onneksi täällä maaseudun hiljaisuudessa ikkunoiden ja ovien
sulkeminen maailman pahuuteen onnistuu helposti, kun siihen on ehtinyt elämänsä
aikana harjaantua. Lapsille se maailma on vaan rynnännyt eteen heti pian
syntymän jälkeen. Vanhemmat eivät paljon pysty suojelemaan. Lapset vain eivät vielä ole valmiita siihen kaikkeen
moskaan.
Koulut ehkä myös opettavat lapsia selviytymään. Toivottavasti. Kaikkein tärkeintä opetusta
onkin tänä päivänä elämän opettaminen. Se kyllä vaatii opettajilta hurjan
paljon. Tuskin heillä kaikilla on siihen edes valmiuksia. Tarvitaan vahvoja ja
viisaita ihmisiä.
Siinä 15 vuoden iässä on ehkä kaikkein vaikein vaihe nuoren
ihmisen elämässä. Koulussa on silloin
tehtävä suuria ratkaisuja tulevaisuuden suhteen. Koko ajan on kiire, ei ole
aikaa miettiä, hengähtää. Osa meistä ihmisistä haluaa kulkea hitaammin,
sielunkin on pysyttävä perässä. Tämän
kaiken ajatteleminen tekee minut pohjattoman väsyneeksi.
Meidän isovanhempien rooli on myös tärkeä. Meillä on pitkä elämänkokemus.
Kaikki eivät kuitenkaan voi riittävästi olla apuna eikä sitä kukaan odotakaan.
Tänä kaoottisena aikana sitä kokemusta olisi hyvä käyttää enemmän hyväksi ja
ainakin arvostaa. Eläkkeelle jäämisen jälkeen ihmisellä on paljon annettavaa.
Voimat ovat silloin vielä tallella ja jaksaa vielä. Minäkin tarjouduin joskus
vuosia sitten läheiselle koululle auttamaan hakiessani tyttären poikaani sieltä
hänen pyörryttyään rokotuksen yhteydessä. Ehkä olisin myöhemmin päässyt, mutta
he olivat hukanneet jättämäni yhteystiedot.
Siinä vaiheessa olin jo syvällä muissa asioissa. Olin
aloittanut opiskelun, olin järjestämässä elämääni uudelleen. Sitten vielä
sairastuin, olin oikeudenkäynnin pyörteissä ja sitten alkoivat nämä taloasiat,
joille ei näy loppua. Ehkä yritän nyt vain lohduttaa itseäni sanomalla kaikelle
olevan tarkoituksensa. Meillä on paljon vaihtoehtoisia tapoja selvitä elämässä eteenpäin. Niitä
tapoja olemme oppineet pitkän elämän aikana. Vastoinkäymiset tuntuvat satuttavan eniten vanhetessa. Huomaamme, ettemme jaksakaan kaikkea. Se on toinen juttu, johon palaan varmasti usein myöhemmin.
Mutta kuten monet meistä vanhemmista ihmisistä, näen enemmän.
Elämänkokemus on iso voimavara. Sitä vaan ei tässä maailmassa enää arvosteta.
Kun ihminen vanhenee, hän vanhenee ja rapistuu useimmiten vain ruumiillisesti.
Paljon viisautta päästetään menemään hukkaan, kun vanhoja ihmisiä ei arvosteta
eikä kuunnella.
Kun vanhin lapsenlapseni oli 15 vuoden iässä, olin usein
sydän sykkyrällä. Hän selvisi siitä vaiheesta hienosti ja kasvoi aikuiseksi
naiseksi, joka otti oman elämänsä käsiinsä ja hallintaansa. Meistä jokaisen tie
on erilainen. On hyvä muistella omia solmukohtiaan ja vaikeuksiaan. Elämän
ruuhkavuosina siihen on tuskin aikaa ja osa meistä haluaakin unohtaa kaiken.
Kesän 1962 lopussa viisitoista vuotiaana kirjoittamani
päiväkirjan lopussa esittelin itseni seuraavasti jollekin tuntemattomalle, joka
sattuisi sitä lukemaan.
”Kun minua ei enää ole, niin sinä päiväkirjani todistat,
että olen joskus elänyt ja kirjoittanut. Olisi ihanaa saada silloin tietää,
kuka lukee tätä. Millaiseksi hän kuvittelee minut,ulkonäköni, jollei ole nähnyt
kuvaani. En ole mikään kauhean näköinen, olen tavallinen koulutyttö. Minulla on
puolipitkä vaaleanruskea tukka ja vihertävät silmät. Olen 163 – 164 cm pitkä ja
painoa on noin 50 kg. Tukkaani pidän nutturalla, auki, pienillä leteillä, kun
se on hiukan pidempi niin poninhännällä. Rakastan valokuvaamista, urheilijoita,
luontoa, kauniita vaatteita ja kunnollisia ei naisellisia poikia, hyviä kirjoja
(kuten Hugo, Tolstoi, Dumas), lapsia, historiaa, maantiedettä, matkustamista,
postimerkkien keräilyä, uintia, Ranskan historiaa, kasvien keräilyä, Jumalaa ja
Raamattua, luterilaista uskontoa, kirjeiden saamista ja kirjoittamista,
klassista musiikkia, unta, lintuja, koiria ja yleensä kaikkia eläimiä, kevättä
ja kesää, postikortteja, tietokirjoja, säästämistä, merta ja yleensä vettä,
kieliä, kaikkia maita yleensä mutta etenkin Ranskaa ja Englantia, vanhoja
elokuvia, kirjoittamista, vaikka romaaninkin, autolla matkustamista, jäätelöä
ja ruokaa yleensä ja yksinäisyyttä.”
Minulla on suuri onni, että lähelläni on ihmisiä, jotka myös
pohtivat nuoruuttaan. Oman nuoruutemme kautta pääsemme lähelle tämän päivän nuorten elämää, vaikka toisaalta elämme täysin erilaisessa maailmassa, Monet ajattelevat silti, että olemme täällä oman aikamme
ja sitten poistumme eikä olemassaolollamme ole sen suurempaa merkitystä. Siksi
ei myöskään pidä ajatella menneitä. Ei ainakaan niin syvällisesti.
Olen ollut kahden vaiheilla, kumpaan blogiini postaan tämän kirjoituksen. Ehkä tämä enemmän liittyy tähän päivään. Siksi valitsin Unikkopellossa. Rippikoulumuistelut saavat vielä hetken odottaa.
Nämä siun blogikirjoitukses antaa aina jotain ajattelemisen aihetta, niissä on jotain tuttua ja vähän kirpaisevan hyvin sanoitettua.
VastaaPoista