Tämän
blogini sisään jätän melkein kymmenen päivää sitten kirjoittamani blogin, josta
ei siis koskaan tullut valmista. Sen jälkeen ei ole ulkoisesti tapahtunut
paljon mitään erikoista. Mutta sisälläni, ajatuksissani ja mielessäni on ollut paljon
elämää. Se on hyvä asia, se osoittaa, että tapahtuu kehitystä. Koska voin
entistä paremmin, minun on mahdollista keskittyä kirjoituksiini. Vanhan ihmisen
elinvoima ja jaksaminen ovat kuitenkin aina vähäisempiä kuin nuoren. Samoin
tällainen henkilö, joka menee aina täysillä lähes kaikkeen ja tuhlaa
energiaansa aivan liikaa, tarvitsee vastapainoksi runsaasti vain olemista ja
pilviin tuijottamista.
Maisemaa makuuhuoneen ikkunasta |
Muutaman
päivän ajan pääsin keskittymään lapsuuteni kotikylän 1800-lukuun. Täytyy silti
sanoa, että rippikirjojen kautta on mahdollista kurkistaa vain vähän verhon
takaa. Elämän virstanpylväistä syntymisistä, avioitumisista, kuolemista pystyn
vain tekemään päätelmiä, jotka ovat vähän sinne päin. Joka tapauksessa ne
vahvistavat niitä tuntemuksiani, jotka koin nuorena istuessani vanhan aitan
rappusilla, kotini ympäristön kivillä ja missä milloinkin ja ajatellessani
mielikuvitustarinoita.
Nimittäin tässä kohtaa mieleeni pyrkii juuri tämä
mielikuva itsestäni. Se selittää suuntautumistani.
Tuusulanjärvi Fjällbon rannassa (kuva Alex Dumanski) |
Olen joskus
aiemmin väittänyt, että kuljetamme geeneissämme salaista tietoa, jota emme aina
ymmärrä. Voimme tuntea voimakkaasti asioita, joita emme itse ole kokeneet vaan
se kaikki on tapahtunut ennen, ehkä esivanhemmillemme. Tämä saattaa vaikuttaa
meissä monella eri tavalla. Yksi tapa on valjastaa se käyttöön lähtemällä tutkimaan
mennyttä. Tavat kuvaavat kunkin yksilön omaa ajatusmaailmaa. Minun osaltani kaiken
taustalla on voimakkaasti oman elämän haltuunotto. Kaikki ei koskaan mene niin kuin haluaisimme,
niin kuin unelmoimme ja toivomme vaan olemme kytköksissä muihin ihmisiin
ympärillämme. Voimme silti rakentaa siitä juuri meille itsellemme hyvän elämän,
vaikkei se aina vastaakaan ihanne-elämää.
Ihminen kantaa itsessään uskomatonta voimaa. Tätä on vaikea selittää
toiselle, se pitää jokaisen itsessään ymmärtää.
Fjällbon laituri |
Kyläkirjaan
aikomani juttu etenee hitaasti. Melkein vuoden tauko kirjoittamisessa oli
hurjan pitkä. Aika pitkän pätkän sain silloin jo kirjoitettua. Pääsin melkein
1800-luvulle. Kirjoittaessa jouduin tietysti koko ajan lukemaan paljon ja paneutumaan
tutkimuksiin pystyäkseni sisäistämään entisaikojen ihmisten elämää.
Olen
blogeissani hyvin usein jo aiemmin kirjoittanut aiheeseen liittyvistä asioista ja ihmisistä.
Kirjoitukseni ovat olleet enemmän haltioitumista, innostusta ja ehkä
pinnallisempaa. Ihmiset ovat kuin paperinukkeja, hahmoja maisemissa, jotka
tunnen. Nyt minun on ollut pakko tarkentaa katsettani sen ajan ympäristöön ja
olosuhteisiin. Minun on ollut vaikea ymmärtää
hitauttani ja välillä eteeni on tullut melkein vastenmielisyys koko aihetta kohtaan.
Olen kaarrellut aiheen ympärillä, kartellen. Olen myös uskomattoman yksin tämän
asian kanssa.
Sain
heinäkuun alussa vanhasta kodista käsiini erään kansion täynnä vanhoja
alkuperäisiä asiakirjoja. En uskaltanut aikoihin avata sitä. Mutta kun vihdoin
avasin, olin kiitollinen siitä. Viime kevät ja kesä oli ollut minulle
eräänlainen tuskien taival. Ei pelkästään sairauteni aktivoitumisen takia vaan
johtuen myös muista raskaista ja mieltä mullistavista tapahtumista. Elämiseni
oli pitkään pelkkää eteenpäin selviytymistä. Siihen ei sitten mahdu paljon
muuta, ei ainakaan luovaa työtä.
Asiakirjakansio
sisältää papereita, jotka tuovat selvyyttä pappien rippikirjoihin tekemiin
töherryksiin. Niiden kautta pääsen tutustumaan myös henkilöihin, jotka ovat
olleet tunnetumpia ja kirjoittamassa papereita, sillä talonpojilla ei yleensä vielä
1800-luvulla ollut kirjoitustaitoa. Jotkut heistä löytyvät historiateoksista,
kun taas esivanhempiani siellä harvemmin esiintyy. Joskus talonpojat pääsivät
kirkon tehtäviin kuten kirkkoisännäksi ilman kirjoitustaitoa. Papit ja lukkarit
toimivat silloin kirjureina.
Tämä kuva on kyllä vuosien takaa Tuusulan Lahelasta. Latoa ei ole enää olemassa. Ladot häviävät maisemista. |
Vaikkapa kirkonkokousten
pöytäkirjoista selviää monta asiaa. Ongelmallisena koen sen, että opittavia ja
omaksuttavia asioita on niin paljon. Mihin vedän rajan? Kokouksissa pohditaan
ruotujen maksuja ja kuinka paljon viljaa kunkin talon on annettava
ruotuvaivaisten hoitoon. Siellä määritellään ihmisten istumapaikat kirkossa.
Rippikirjojen,
erilaisten pöytäkirjojen, oikeuden asiakirjojen ja kaiken muun lisäksi aihetta
ympäröivää materiaalia on ylenpalttisesti, olen liian vaativa, haluan päästä
aina syvemmälle, ymmärtää.
Olemme
tulleet niistä ajoista kovin pitkälle. Lähes kaikki oppivat lukemaan ja
kirjoittamaan, vaikka nykyään pohditaan taitojen vähentymistä. Terveydenhoito
on kehittynyt huippuunsa, vaikka parannettavaa löytyy. Vanhusten tulevaisuus on
parempi kuin 1800-luvulla, vaikka sitäkin nykyään haukutaan. Lapset saavat
erityisen hyvää hoivaa. Sairaat hoidetaan. 1800-luvulla Suomessa oli vain
muutama sairaala. Jos ihminen sairastui tai tuli vain vanhaksi, häntä tuskin
vietiin sairaalahoitoon muuta kuin poikkeustapauksessa. Kirkonkokouksessa
käsiteltiin näitäkin asioita joskus ja asiasta mainittiin myös rippikirjassa.
Ihmisten elämä oli 1800-luvulla hyvin voimakkaasti säädeltyä. Kirkko saneli ja
valvoi.
Rengon kirkko kesäkuu 2009 |
Aivan
syystäkin olen mennyt kovin pitkälle. Yritän samalla hahmottaa ja jäsentää
ajatuksiani. Ne liikkuvat välillä entisissä ajoissa ja sitten palaan taas tähän
päivään. Olen ajatellut aihetta monesta näkökulmasta. Eräs hyvä ystäväni on
joutunut pohtimaan vanhoilla päivillään, jäädäkö hoitokotiin vai palatako
kotiin. Hänen lapsensa halusivat hänet hoitokotiin, jota hän halusi myös
kokeilla. Sitten hän kuitenkin sukkuloi molempien vaihtoehtojen välillä puolin
ja toisin. Nyt hän on lopulta päättänyt palata kotiin, koska hän saa kotona
aivan samat palvelut kuin hoidossa. Minusta on ollut kauheaa seurata tätä
siksi, että vanhenevalta ihmiseltä yritetään muiden toimesta viedä oma
päätösvalta. Tapahtumaketju on herättänyt mielessäni liittymiä moneen muuhun
elämäni varrella seuraamaani asiaan. Ystäväni on pitänyt minua ajan tasalla,
sillä taidan olla niitä ainoita ihmisiä, jolle hän voi tästä puhua. Olen
kiitollinen.
Aleksis Kiven kuolinmäkki ja mökin sauna. |
Samoja
asioita olen pähkäillyt viime aikoina 1800-luvun ihmisten osalta. Olen myös yllättynyt ja ihmeissäni siitä,
että kovin harvat ihmiset meidän aikanamme ajattelevat asiaa näin pitkälti.
Ajatusketjuun on pakko ottaa koko ihmisen elämänkaari syntymästä kuolemaan. Kun
omalla kohdalla tapahtuu asioita, niin silloin ehkä vain ajatellaan. Mutta kun
ongelmat ovat ohi, palataan taas entiseen.
On myös mahdottoman vaikeaa
asettautua toisen ihmisen nahan alle, kuunnella syvällisesti. Olen tehnyt
saman virheen usein itsekin, ohitan asioita liian nopeasti ja oletan niiden
hoituvan itsestään. Yhteiskuntamme on ottanut paljon asioita hoidettavaksi,
mutta jokaisen pitää itse tai muiden puolesta tuoda ne esille ja pyytää
auttamaan. Itseni kanssa olen kokenut tämän kaiken karvaasti jo pitkään.
Erityisesti tänä vuonna olen kerrannut kaikkea kokemaani. Olen oppinut
suhtautumaan kokemuksiini oikealla tavalla ja kiihkottomasti. Mutta kukaan muu
ei hoida niitä eteenpäin kuin minä itse.
1800-luvulla
meillä ei ollut aina apua emmekä voineet auttaa edes itseämme, jos sairastuimme.
Olen usein Rengon vanhalla hautausmaalla pysähtynyt kotini lähimmän naapurin
Eskolan talon haudoille ajattelematta niihin haudattuja ihmisiä sen enempää.
Pikkuhiljaa silmäni aukenevat.
1800-luvun alussa rakennettua aittaa. |
Erik Johan
Erkinpoika Eskola (1793 -1853) kuoli 1853 koleraan 60-vuotiaana Hämeenlinnassa
lasaretissa ja tietojen mukaan haudattiin myös sinne. 1800-luvulla oli
maailmassa useita koleraepidemioita. Miljoonia ihmisiä kuoli. Arno Forsiuksen
sivuilta tämän linkin
takaa (huom. linkki ei toimi enää), voit käydä lukemassa, millainen sairaus kolera on. Juuri noihin
aikoihin, kun Eskolan vanha isäntä kuoli, tutkijat löysivät sairauden
aiheuttavan bakteerin. Onneksi siihen on sittemmin löydetty apu lääkkeistä ja
asianmukaisesta hoidosta.
Erik Johan
Erkinpoika Eskolan vaimo Susanna Juhontytär (1797 – 1758) oli tullut emännäksi
Eskolaan Lopen Ourajoen Eskolasta 1819. Lapsia syntyi ainakin kahdeksan.
Susannan kohtalo oli myös karu. Hänet löydettiin muutamaan vuotta myöhemmin
21.2.1858 kuoliaaksi jäätyneenä talvitieltä Valajan (Kaloinen/Asemi) ja
Ilopakan (Vehmainen) väliltä. Jostakin syystä kuolintiedoissa ei mainita
hautauspäivää. Hänkin oli kuollessaan 60-vuotias. Sen verran tunnen metsäistä seutua, että voin hyvin kuvitella.
Tarina
jatkuu. Tarinan voimme tehdä vain me, jälkipolvet, kun paneudumme
asioihin. Edellisten vanhin poika myös
Erik Johan Erkinpoika Eskola (1825 – 1858), tilan seuraava isäntä kuoli samana
vuonna 1858 kuin äitinsä Susanna. Hän sairasti keuhkotautia eli
keuhkotuberkuloosia, johon sairastui 1800- luvulla tuhansia ihmisiä. Kaikkien siihen
kuolleiden kuolinsyyksi ei varmaan ole edes kirjattu keuhkotautia. Tuberkuloosibakteeri
löydettiin vasta 1880-luvulla ja silloin Suomessakin alettiin pohtia sen
hoitoon tarkoitettujen parantoloiden perustamista. Meidän jokaisen esivanhempia
on kuollut tuohon sairauteen.
Eskolan navetta. Oikealla meidän odotuskivemme lapsuudessa. |
Isänsä kaima
Erik Johan Eskola kuoli 2.12.1858 ollessaan vain 33-vuotias. Hänellä oli
vaimonsa Hedda Sofia Abrahamintytär Seppälän (1823 – 1883) kanssa ainakin kuusi
lasta. Nuorin oli isänsä kuollessa vain vuoden ikäinen. Hedda Sofia oli kotoisin
Lammin Syrjäntaan kylästä ja avioliitto solmittiin 1848. Hedda oli sairastunut
myös keuhkotautiin ja kuoli siihen 2.11.1863 vain 40-vuoden iässä. Vanhin
lapsista Heta (tai Hedda) Loviisa oli syntynyt 1849 ja oli tuolloin vasta
15-vuotias. Hänestä oli tuleva yksi esiäideistäni, sillä hän avioitui 1872
Siukolan talon silloisen isännän Henric Johan Nålbergin pojan Kalle Kustaan kanssa.
Eskolan tila
vuokrasi sitten alun perin tilan rengiksi Marttilan talosta tullut Johan
Fredrik tai Fredrik Johan Juhonpoika s. 1839 toimien arrendaattorina, osa
pelloista oli vuokrattu muille. Asiakirjojen joukossa löytyy tarkka selvitys
tai tilitys, joka heinäkuussa 1874 on laadittu Siukolaan emännäksi tulleelle Heta
Loviisalle ”siitä hoitovirasta, jonka allekirjoitettu hoitaja on toimittanut
talon tyttärelle Hedda Loviisa Erikintyttärelle Eskolan talosta Vehmaisten
kylässä Rengon kappelissa." Asiakirjan on holhooja Isak Eliaanpoika Walajan
puolesta kirjoittanut Alex Hellgren.
Onko asiasta
käyty riitaa, se on mahdollista, sillä paperien joukossa on vuodelta 1879 kihlakunnanoikeuden
pöytäkirja, jossa Heta Loviisan mies Kalle Kustaa (Karl Gustaf) Siukola on esittänyt ko. selvityksen
ja siinä viitataan myös perukirjaan. Ehkä asiat eivät ole enää tärkeitä
selvittää ja papereita voi myös puuttua. Tutkimiseni on siltä osin kesken. Tuohon
aikaan asiakirjoja kirjoitettiin joko suomeksi tai ruotsiksi. Em. selvitys on
kirjoitettu suomeksi ja oikeuden pöytäkirjat ruotsiksi.
Viimeiseen sukupolveen Eskolan tilallisena kuului myös isännän sisar Hilja, joka asui jossakin vaiheessa tuossa talossa kyläraitin varrella ennen joutumistaan kunnalliskotiin. |
Tutkimisiani
häiritsee muiden keskeytysten lisäksi se, että tutkin samalla ihmisten
sukulaisuussuhteita. Isak Eliaanpoika Valaja on Heta Loviisan isän Erik Johan
Erkinpojan kolmas serkku. Kalle Siukolan kanssa ei ole näillä näkymin sukulaisuussuhdetta.
Isak Valajan jälkipolvissa on sitten mm. Vehmaisten Kukkolan tilan tulevia isäntiä.
Ja emäntä Hetan kautta myös Siukolan myöhempien polvien kautta on olemassa
kaukainen sukulaisuussuhde.
Tässä
halusin vain tuoda esiin asioita, joita joudun pohtimaan. Jokainen asiakirja on
minulle aarre. Ne auttavat ymmärtämään sen aikakauden asioita ja vähän myös
sitä, mitä ihmisten mielissä liikkui. Taival on silti uskomattoman hidas. On
kiva välillä kirjoittaa jostakin pienestä pätkästä jo pelkästään siksi, että se
selventää ajatuksia. Ehkä.
Eskolan vanha talo vähän ennen purkamista. Olisiko ollut 1980-luku. |
Tämän
pohdinnan jatkeeksi jo aiemmin kirjoittamaani. Aloitin 9.10. vanhimman
lapsenlapseni Annan syntymäpäivänä.
Aurinko
kirkastaa syksyn värit täyteen loistoonsa. Keltaiset ja punaiset puiden ja
pensaiden lehdet tuovat tämän syksyn loistavan ruskan näyttävästi esiin. On
tyynen tyyntä. On aamupäivä. Istahdan läppärini viereen ja alan kirjoittaa.
Kovin usein kirjoittaminen jää vain ajatuskuplaksi muiden asioiden voittaessa
ja täyttäessäni päiväni. Kun sitten jaksaisin paneutua oikeisiin
kirjoitustöihini, en teekään sitä vaan ajattelen taas kerran: Huomenna.
Monen monta
ajatuksen alkua on häipynyt mielessäni tuhlatessani päiväkausia lepäämiseen,
nukkumiseen ja pakollisiin arkisiin askareihin. Mihin aikani menee? Miksi
muovi- ja pahviroskia kertyy niin paljon? Miksi en saa yhtäkään korin
tyhjennystä vietyä loppuun? Miksi sen ehdi enkä jaksa lähteä lenkille? Miksi
minua ei huvita välillä mikään? Miksi en jaksa edes lukea?
Lähistöllä. |
Tänä aamuna
vointini oli ihmeellistä kyllä oikein hyvä, jos vertaan sitä eiliseen päivään.
Eilen palelin koko ajan, torkuin, en jaksanut mitään. Lopulta oli pakko ryhdistäytyä,
pukea päälleen, hakea lapsenlapsi koulusta ja viettää iltapäivä hänen kanssaan.
Kun hän lähti kotiin, romahdin uudelleen. Menin vieläpä aikaisin nukkumaan ja
päivän nukkumisista huolimatta, nukuin yön oikein hyvin.
Millaista
tuskaa monet sairaat ihmiset kokevat? Minun vaivani ovat pieniä, mutta nekin
tuntuvat joskus sietämättömiltä. Juuri sitä olen tänä vuonna ajatellut entistä
enemmän. Jätän sen asian nyt tähän, koska haluan kirjoittaa jotakin muuta.
Mitähän syntyy?
Tänään
vanhin lapsenlapseni täyttää 25 vuotta. Ajattelin taas kerran sukututkimusasioita.
Sehän ei ole mitään uutta. Tasan vuosi sitten kirjoitin Anna Oreniasta, josta
juuret tulevat molempien hämäläisten isovanhempieni sukuihin. Jätin
tutkimukseni silloin siihen. Myöhemmin olen hiukan jatkanut, kun ymmärsin, että
Oreniuksen sukujuuret, jotka lähtivät hänen isästään Christer Christerinpoika
Oreniuksesta (kuoli 29.6.1732 Hattulassa) ja jopa tämän isästä Christer
Matinpoika Oreniuksesta (kuoli 1691 Lopella), ovat levinneet todella pitkälle,
ympäri Suomen maata. Tässä heistä
”virallisempaa” tietoa. Christer Matinpoika Oreniuksen juuret saattavat alunperinkin olla
Lopella.
Anna Orenius
syntyi noin 1713. Hänellä oli vanhempia sisaruksia, jotka lienevät saaneet
paremmat lähtökohdat elämälleen. Hänen
syntymänsä aikaan elettiin todella vaikeata aikaa.
Äiti
Elisabet Henrikintytär kuoli 1723 Hattulassa Annan ollessa 10-vuotias. Isä meni
toisiin naimisiin Sofia Katariina Ahlmanin kanssa s. noin 1673. Sofia Ahlman
oli ollut aiemmin jo kaksi kertaa avioliitossa. Isä Christer toimi Hattulassa
apupappina vuosina 1724 – 1732. Molemmat sekä Christer ja Sofia kuolivat vuonna
1732 Hattulassa. Hattulan kuolleiden luettelosta selviää lisää tietoja tästä
kolmannesta vaimosta.
Annan äiti
Elisabet saattaa olla ollut Janakkalasta lähtöisin tai sitten ei. Koska
kysymyksessä oli pappissuku, niin molempien Christerin jälkeläisten kautta
syntyy yhteyksiä moniin Suomen pappissukuihin.
Minun
sukututkimuksessani on vasta pieni osa sukua kuten Annan kolme vanhempaa
sisarusta: Christer s. 1703, Ingeborg s. 1705/1707, Johan s. 1711 ja Anna s.
1713. Aiemmassa blogissani kirjoitin vaikeudesta paikallistaa Annaa, mutta
löysin hänet hyvin ja joissakin paikoin oli näkyvissä myös hänen isänsä
sukunimi. Muista sisaruksista löytyy paremmin tietoa muualta syystä, että he
ovat olleet merkittävissä asemissa.
Erik
Oreniuksesta tuli
Kiskon Suomusjärven kappalainen 1702, jossa virassa hän pysyi koko isovihan
ajan. Hän kuoli Suomusjärvellä 9.12.1739. Hänen puolisonsa oli Anna Maria von
Lindelöf, joka kuoli 1747.
Johan
Orenius s. 1711
avioitui 1745 Elisabeth Hoffrenin kanssa. Enpä ole sitäkään haaraa vielä
tutkinut.
Näistä
kaikista löytänenkin netin kautta muiden kokeneiden sukututkijoiden
tutkimuksia. Vuosi sitten kirjoittaessani blogia Annasta ja samalla tutkien,
olin niin innoissani, että pitäydyin vain omissa tutkimuksissani enkä katsellut
valmiita tutkimuksia. Tässä linkki
ko. kirjoitukseen.
Edellä
mainitsemieni henkilöiden sukujuuret ovat levinneet ympäri Suomen. Minulla on
nyt noin 7500 kaukoserkkua DNA-tutkimuksessani ympäri Suomea ja koko maailmaa.
Tämän
kirjoituksen kanssa kävi taas kuten melkein aina käy. Nyt jatkaessani, olemme
jo seuraavassa päivässä eli Aleksis Kiven syntymäpäivässä. Eilen lapsenlapseni
poika tuli hetkeksi hoitoon ja sitten vietin hänen ja äitinsä kanssa
iltapäivää. Lopuksi vielä muukin perhe poikkesi illansuussa. Ja siinähän se
päivä taas oli. Nukuin viime yön loistavasti nähden mielenkiintoisia unia,
joiden tarkoitusta aamulla mietin. En enää edes muista unia. Niiden tarkoituskin jäi hämärän peittoon
siksi, koska en herätessäni muistanut unen alkujuurta, jolle jo unessa yritin
keksiä selitystä. Nyt odotan terveyskeskuslääkärin soittoa liittyen
viimeviikkoiseen käyntiini. Nilkka on nyt toistaiseksi kunnossa, mutta joitakin
asioita on vielä kesken. Kirjoitan terveysasioistani toiseen blogiini päivityksen
kunhan ehdin.
Kunpa
osaisin olla stressaamatta läheisteni asioista, koska huomaan niiden
vaikutuksen. Joskus yksinkertaisesti haluaisin vain sulkea kaikki linkit
ulkomaailmaan, jotta voisin paremmin ja pystyisin keskittymään tekemättömiin
töihini ja kirjoituksiini. Huomaan allergiani kaikkea vähänkään ahdistavaa
kohtaan vain pahenevan iän myötä. Minun on aina ollut vaikea pysytellä
ulkopuolella, mutta nyt joskus tuntuu, että oma terveyteni vaatii sitä. En
kestä konflikteja enkä ylimääräisiä vaatimuksia. Alan ymmärtää sitä, että jotkut menettävät
muistinsa. Osasyy voi olla myös se, ettei ihminen siis jaksa enää vastata
ympäristön paineisiin. Nehän ovat ennen kokemattoman suuria verrattuna entisiin
aikoihin.
Alex 7 v otti tämän kuvan kamerallani ja teki myös pienen videon |
Nyt
Jatkan vielä.
Vaikka elämä on muuten ehkä helpottunut? Viimeisimmässä Anna-lehdessä (nro 42/17.10.)
suosittu historian tutkija ja tietokirjailija Teemu Keskisarja mainitsi
viihtyvänsä paremmin kuolleiden kuin elävien seurassa. Hänhän säväyttää aina
haastatteluissa. Lehden kuvissa hän työntää lastenvaunuja puistossa prinssessakuvioidun
”käsilaukun” roikkuessa kaulassa. Laukussa on vauvalenkeillä sanelin ja
muistilehtiö. Samalla tulee hoidettua myös koiran ulkoilutus. Teemun viimeisin
kirja ”Murhanenkeli” odottaa lukemistani. Se vie Suuren Pohjansodan ihmisten
historiaan. Sinne kauas kauas, jonne aina halajan.
Kymmenen
päivää siis kului tämän blogin synnyttämisessä. Ei ole sitten mikään ihme, että
kirjoitukset kirjaan syntyvät paljon hitaammin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti