perjantai 1. syyskuuta 2017

Lyyti kirjoittaa



Edessä ja parhaillaan meneillään on seuraavaan vuodenaikaan sopeutuminen. Pidämme neljää vuodenaikaa rikkautena. Kaikkialla maailmassa vuodenkierto ei toimi samalla tapaa.  Wikipedian mukaan ”Vuodenaikojen vaihtelu on seurausta Maan pyörimisakselin kallistumasta eli akselikulmasta suhteessa Maan ratatason kohtisuoraan ja siitä johtuvista muutoksista Auringon säteilyn jakautumisessa.”  Kannattaa ehkä käydä lukemassa myös erikieliset Wikipediat tai muut lähteet. Eri maissa on eri käsityksiä vuodenajoista. Joka tapauksessa me täällä pohjoisessa koemme hienot vuodenajat ja olemme niiden armoilla tai sylissä eri tapaa kuin jossakin tropiikissa, jossa on kuivia ja sateisia kausia. 
 

Kaikki kuvat tässä blogissa ovat alkuvuodesta 2010.  Tämä 20.1.2010
 
 
Olen joskus maininnut, kuinka olen itse tuntenut sään tai paremminkin ilmanpaineen vaihtelut itsessäni. Vuosia sitten (ainakin 2010) kirjasin kalenteriin lämpötilat ulkona ja sisällä joko aamuisin tai iltapäivisin. Liitin mukaan myös ilmanpaineen mmHg-arvon. Olin alkanut epäillä vahvasti ilmanpaineen vaikutusta väsymystiloihini ja päänsärkyihini. 

”Tutkimukseni” ilmanpaineen vaikutuksesta jäi sitten muiden asioiden alle. Muistiinpanot ovat tallella ja voin palata niihin, mutta enpä usko, että ehdin. Joka tapauksessa tiedän, että olen hyvin herkkä jonkinlaiselle liikkeelle ilmanpaineen joko noustessa tai laskiessa. En oikein saanut selvyyttä, millainen liike se oli. Oletin, että matalapaineen aikana on pahinta ja kauniilla säällä tuskin pää on kipeä. Pääni siis aavistaa paineen muutokset jopa lähialueilla ja reagoi niihin. Se saattaa helposti laukaista päänsäryn, johon eivät edes särkylääkkeet tehoa. Voi olla, että se sama tuntuu myös nilkkojen nivelissäni, koska ne joskus kipeytyvät omituisesti. Siis päässä ja jaloissa on välillä vikaa. Jokin yhteys säällä on myös reumoja sairastuviin ihmisiin, sitä lienee jopa tutkittu. En pysty itse vaikuttamaan asiaan mitenkään. Kun tiedän tämän, voin vain levätä ja ottaa kevyesti. Asiaa on tutkittu tieteellisesti maailmalla ja yhteyksiä on löydetty. Me tavalliset ihmiset olemme tienneet sen ilman tutkimusta. Googlaamalla asiasta löytyy kaikenlaista tietoa.



Arttua kotiin saattamassa 18.3.2010.
 
Äskeistä Kiira-myrskyä edeltävän päivän kärsin huomattavan suuresta väsymyksestä ja nukuin sohvalla melkein koko päivän. Illansuussa nousin kuullessani yhtäjaksoista jyrinää. Hetken päästä myrsky oli päällä ja olotilani helpottui. 

 

 
 
 
 
Ikävää on, että laiskat päivät vievät aikaa kaikelta muulta, mitä haluaisin tehdä. 
Toisaalta, kaikki tekemiseni on täysin vapaaehtoista ja ilmaista. Jollen jaksa jotakin, voin siirtää sen tekemisen eteenpäin. Sellaisina päivinä saatan aloittaa jotakin, mutta väsähdän nopeasti ja jätän asian kesken tai hautumaan. Sitten eräänä aamuna herään ja on jo melkein pakko alkaa kirjoittaa ennen niitä pakollisia tehtäviä.


Tuosta aloituksessa mainitsemaani vuodenaikaan sopeutumiseen olen saaneet jo esimakua kylmemmän sään merkeissä. Kotona sisällä on pitänyt ottaa sukat ja villatakit käyttöön. Sänkyyn illalla mennessä pitäisi olla jokin lämmitin. Kuumavesipullo? Pidin muuten omakotitalossa koko alkukesän lämmitystä päällä. Täällä kerrostalossa seuraan nyt, milloin pattereihin tulee lämpö. Jos kylmää jatkuu, lämpötila menee jo alle +20 asteeseen. Ilmanpainekin tuntuu heittelehtivän. Se on juuri nyt 753 mmHg (elohopeamillimetriä), joka on 1003,92 hPa (hektopascalia) (kirjoitin tämän jo muutama päivä sitten). Mutta se tästä aiheesta.
 

22.3.2010
 
Syksyn alku tarkoittaa myös suunnitelmien ja ohjelmien laatimista harrastuksiin ja päivityksiä kalenteriin. Seuraavan vuoden aikana tulen myös miettimään, miten tulen jatkamaan niiden kanssa. Samaa mietin asumisen suhteen. Aika näyttää. Enkä oikeastaan edes mieti vaan annan asioiden johtaa. Intuitio!

Noihin kolotuksiin, jotka jo aikoinaan vanhat ihmiset liittivät sään vaikutuksen, olen saattanut puuttua jo aiemmin. Ahkerasti kirjoittamistani päiväkirjoista, löydän myös vinkkejä. Sattuneista syistä (etsin jotakin yksityiskohtaa) työpöydälläni on päiväkirjani maaliskuun alusta heinäkuun puoleenväliin 2010. Enkö muuten ole sitä vuotta käsitellyt todella usein.  Ehkä en vielä riittävästi?

Nyt saattaa olla niin, että etsin vastauksia alitajuisesti seistessäni jälleen kerran tienhaarassa. Mennyt elämämme auttaa meitä usein ratkaisujen jäljille, sanokaa mitä sanotte. Tiedän oikein hyvin, että on turhaa ajatella menneitä, aika moni tekemäni asia on muiden mielestä turhaa, vain tämä hetki on tärkeä. Olen samaa mieltä paitsi sen turhuuden osalta. Osa meistä ihmisistä on erilaisia, kannamme mukanamme kaikkea, käsittelemme asioita monipuolisesti. Tiedämme, että kaikki voi päättyä milloin vain. 

Nyt taas ajatellessani jatkoa ja sitä, mitä teen loppuelämäni kanssa, on aiheellista palata taaksepäin. Arvostan erityisesti intuitiota. Se kyllä tietää. Siihen pitäisi nojautua enemmän. Enkö ole niin tehnytkin?

En kyllä ole juuri nyt kiinnostunut sen enempää aiheesta, ilmanpaineesta ja sen ja vaikutuksesta. Se oli vain aihe, joka johdatti minua eteenpäin. Pienikin vinkki saattaa olla alku isommalle asialle kuten olen usein nähnyt. Asioiden katsominen tarkasti monelta kantilta on hyväksi.


13.1.2010

Alkuvuodesta 2010


Maaliskuun alussa 2010 kirjoitin, että polveni oli omituisesti kipeytynyt. Toisena päivänä vasemman käteni ranne kipeytyi ja lopuksi myös oikea käsivarsi ylhäältä. Olin tuskainen ja väsynyt, välillä sydän hakkasi ja korvissa soi. Ihmettelin kovasti oireitani. Päässä jyskytti ja soi. Minulla oli tulossa lääkärintarkastus ja verikokeet. Ilmeisesti niissä ei kuitenkaan tullut esille mitään. En edes muistanut mainita kaikkea, vaikka jo tuolloin 6.3.2010 kirjoitin päiväkirjaani: ”En jaksa uskoa, että olisin sairastunut johonkin reumatyyppiseen sairauteen.” 

Häpeilin tuntemuksiani, sillä olin pitänyt itseäni aina terveenä ihmisenä. Itse asiassa olen kokonaan unohtanut, että minulla oli jo tuolloin kovin vaikeaa jopa terveyden kanssa. Olihan ahdistus koko ajan päällä, sen tunnistin. Mutta että ruumiilliset vaivat alkoivat koskettaa täysin tervettä ihmistä, sitä oli vaikea ymmärtää, se oli häpeän aihe!  Mietin syitä. Kirjoitin sairauden olevan lähtöisin suoraan minusta, olen itse pyytänyt sitä, se liittyy karmaani, se on oppitunnilla olevan ihmisyyden kehon kieltä. 

Tietenkin olin lukenut tuolloin kirjallisuutta, jossa käsiteltiin polariteettia. Huh. Nyt tulikin pohtimista. Miksi avasin päiväkirjan juuri tuosta kohdasta. Tarvitsen nyt aikaa käsitellä aihetta itsekseni, joten en jatka siitä aiheesta. Sitä se intuitio teettää.



Ihanat lapsenlapseni kävivät silloin maaliskuun alussa auttamassa minua, siivoamassa. Olen kopioinut väliin kirjeen ystävälleni pohjoisessa. Meidän koko kirjeenvaihtomme vie useamman mapillisen. Niitä on vaan niin kiva lukea, sekä hänen että minun, koska kerromme kirjeissä niin ihanasti arkipäivän elämästä. Ne täydentävät päiväkirjaa. ”Epätietoisuus tästä oudosta oireilusta kalvaa, mutta pitäisi omata malttia kestää ja olla kärsivällinen. Olenhan aina ollut vahva kuin iso hevonen. Lihakseni eivät edes ole vuosiin kipeytyneet raskaasta liikunnasta, nivelten kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.” Näin kirjoitin kirjeessäni Elisalle.

Voi sentään noita kirjoituksiani. Maaliskuun puolivälissä kirjoitan, kuinka häpeilen itseäni, ulkomuotoani enkä halua näyttäytyä missään. Haluan eristäytyä. Se ominaisuus on aina kulkenut mukanani, kirjoitan. Sitä voi olla muiden vaikea uskoa nytkään. Mutta se on silti ominaisuuteni. Kirjoitan, että olen kehdannut lähteä muiden kanssa jonnekin, koska silloin kaverini on ollut keräämässä huomion. Minä olen ollut kuin sanallinen kupla mukana, puhua pälpättämässä.  Olen aikanaan karahtanut kivelle ja sitten tuli vanhuus väliin. Minua on haavoitettu pahasti enkä ole osannut hakea apua itselleni. Siksi olen sairastunut.

Läheinen ystävätär oli antanut minulle ohjeita lääkärissä käyntiä varten, valmiita kysymyksiä. Monet liittyivät stressiin ja ahdistukseen.  Olen autuaasti unohtanut, että minulla oli jo noin paljon aikaisemmin ennen varsinaista sairastumistani pahoja oireita. Enkä varmasti edes kehdannut tuolloin mainita sanoja stressi ja ahdistus. Kyllä minä kestän.

13.1.2010


Se oli muuten se todella runsasluminen talvi pitkiin, pitkiin aikoihin. Olin asunut kesästä 2000 omakotitalossa ja lumityöt olivat noina kymmenenä edellisenä vuotena olleet melko vähäisiä. Mutta nyt. 

Talvi 2010 oli kaiken lisäksi ensimmäinen talveni yksin omakotitalossa. Se oli se talvi, kun ihmiset pakotettiin talojen katoille tyhjentämään niitä lumesta kuten myös lapioimaan talojen seinustat tyhjiksi. Sinä talvena moni putosi katolta tai hautautui lumeen ja kuoli. Sinä talvena myös pasuunakukkani, daaliani ja muut autotallissa tallentamani kasvit paleltuivat ja vesimittari hajosi, kun pakkanen meni autotalliin ollessani viikon Lapissa. Talosta syksyllä lähtenyt mies oli kiertänyt autotallin termostaatit kiinni. Minä olin vasta opettelemassa niitä asioita, joihin en ollut aiemmin saanut puuttua.

Valokuvistani näen, kuinka ihana vapaudentunne vuorottelee ahdistuksen kanssa. Kun nyt katselen niitä kuten iloani lumesta, opiskelusta, uudesta elämästä ja toisaalta luen kirjoituksiani peloista, en voi olla ajattelematta, että kuluisi vielä tukalat seitsemän vuotta tähän hetkeen saakka. Kaikki meni koko ajan vain pahemmaksi.

Itse asiassa tätä kirjoittaessani huomaan kyllä, että olen tuolla matkalla oppinut paljon. Ehkä jokin asia on silti jäänyt huomaamatta? Jatkan.

Olenhan monta kertaa kirjoittanut ja sanonut, että kirjoittaminen on paras tapa käsitellä asioita. En varmaan ilman sitä edes osaisi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti