Meitä
tyttöjä oli lapsuudenperheessäni neljä.
Aina kahden vuoden välein syntyi tyttö, vaikka vanhempani yrittivät
tehdä poikaa, maatilan perijää, koska siihen aikaan ajateltiin vielä niin
vanhanaikaisesti, että poika sen pitää olla. Olen joskus aiemmin kirjoittanut,
että jo minun piti olla poika. Löysin isäni jo kuoltua vanhoista
pahvilaatikoista sellaisen pöydällä seisovan kalenteritelineessä pidettävän
irtolehtikalenterin syntymävuodeltani. Siinä suunnilleen syntymäni kohdalla oli
teksti ”poika syntyy”. Nyt se kaikki tuntuu huvittavalta, mutta asia ei varmaan
ollut sitä äidilleni ja ehkä ei isällekään. Poikahan tosiaan syntyi vasta 12 vuotta minun
jälkeeni äidin ollessa 44-vuotias. Vuosi 1959 oli muutenkin aika hurja, kun veljeni syntyi, koiramme kuoli
ja lopuksi vielä äitini äiti eli ainoa elossa ollut ja tuntemani mummo kuoli marraskuussa vain 67-vuotiaana eli minun
ikäisenä.
Mummoni ja
pappani, äitini vanhemmat, olivat lähtöisin Kuolemajärveltä Seivästön kylän
Tammikon niemestä eli toisin sanoen sieltä, missä minä virtuaalisesti vietän
nykyisin suuren osan ajastani kuvitellen, tutkien, tulkiten ja välillä
kirjoittaen. He olivat kotoisin tarunhohtoisesta Karjalasta. Se on se suuri
tarina. Se on sitä minulle ja monelle muulle, meille, joista osa ei ole koskaan
edes siellä asunut. Siellä syntyneetkin ovat olleet lapsia evakkomatkoille
lähtiessään. Lähtöjä oli useimmilla kaksi, joulukuussa 1939 ja kesäkuussa 1944.
Useimmat sen ajan vastuunkantajista ovat jo kuolleet.
Muistan isovanhempani vielä oikein hyvin, koska vietin lapsena parina kesänä, jopa alle kouluikäisenä ”kesälomaa” heidän luonaan Anjalan Junkkarilla, jotta en rasittuisi liikaa hoitaessani nuorempia siskojani. Sitä en oikein tahdo ymmärtää, koska en ole koskaan itse yhdistänyt itseeni sellaista ylitsepursuavaa hoivaviettiä, joka monilla naisilla on, suorastaan rasittavuuteen asti.
Kaiken kaikkiaan Karjala ei noihin aikoihin eikä paljon myöhemminkään merkinnyt minulle sitä, mitä se nyt merkitsee. Äitini ei tyrkyttänyt Karjalaa ja karjalaisuutta meille lapsille. Ymmärrän itse sen nyt hyvin, koska tyrkyttämällä ja pakottamalla ei saa mitään aikaiseksi. Tulin paljon myöhemmin vapaaehtoisesti noiden asioiden äärelle lähes ummikkona ja silmät päässä pyörien. Hyvä, että tulin, sillä se on tuonut eteeni sellaisen rikkauden, jota en pysty edes koko elinaikanani ottamaan kokonaan haltuuni.
Muistan isovanhempani vielä oikein hyvin, koska vietin lapsena parina kesänä, jopa alle kouluikäisenä ”kesälomaa” heidän luonaan Anjalan Junkkarilla, jotta en rasittuisi liikaa hoitaessani nuorempia siskojani. Sitä en oikein tahdo ymmärtää, koska en ole koskaan itse yhdistänyt itseeni sellaista ylitsepursuavaa hoivaviettiä, joka monilla naisilla on, suorastaan rasittavuuteen asti.
Kaiken kaikkiaan Karjala ei noihin aikoihin eikä paljon myöhemminkään merkinnyt minulle sitä, mitä se nyt merkitsee. Äitini ei tyrkyttänyt Karjalaa ja karjalaisuutta meille lapsille. Ymmärrän itse sen nyt hyvin, koska tyrkyttämällä ja pakottamalla ei saa mitään aikaiseksi. Tulin paljon myöhemmin vapaaehtoisesti noiden asioiden äärelle lähes ummikkona ja silmät päässä pyörien. Hyvä, että tulin, sillä se on tuonut eteeni sellaisen rikkauden, jota en pysty edes koko elinaikanani ottamaan kokonaan haltuuni.
Juolahtipa taas
kerran mieleeni lukiessani Hannu Kilpeläisen ja Saija Peijaksen teosta Muistojen Karjala (Minerva Kustannus
Oy.2007), että Karjala taisi sittenkin olla meissä jo syntyessämme. Kaksi
nuorinta sisartani leikkivät alituiseen Korolassa, omassa
mielikuvitusmaailmassaan. Sinne he kuvittelivat henkilöt ja tapahtumat, oli
Korolan Leena ja Seppo ja monia muitakin. Nuorin siskoni kertoi, että koko idea
oli alun perin lähtöisin Päivikki-sisareni päästä. En voinut olla siihen
sanomatta, että pyydetäänpä Päikkiä antamaan sieltä jostakin selitys.
On enää kovin vaikea tavoittaa lapsuuden leikkien koko sisältöä. Päivikin vielä eläessä suunnittelin, että teemme yhdessä kirjan lapsuudestamme, hän elävöittää kirjoitukseni piirtämillään kuvilla. Itselläni oli kyllä taka-ajatuksena, että samalla saisin kerättyä myös niitä muistoja lisää. Puhuin siitä hänelle, mutta tiesin, että joutuisin häntä vielä monta kertaa taivuttelemaan. En voinut aavistaakaan, että hänen elämänsä jäisi lyhyemmäksi kuin meidän muiden. Onhan niin, että toinen tuo aina oman lisänsä muistoon ja toinen näkökulma selvittää omaa kuvaa. Me itse kukin katsomme ja koemme asioita niin eri tavalla. Omat varhaisimmat päiväkirjani tuovat usein aika karun näkökulman, sattui sitä ja sattui tätä. Kun kuitenkin mainitsen henkilöiden nimet se auttaa paljon. Myöhemmin tunteet ja tunnelmat tulevat selkeämmin mukaan, mutta en aina kuvaa ajan ympäristöä, rakennuksia ja maisemia riittävällä tarkkuudella. Tihrustelen niitä sitten niistä valokuvista, joita sattuu olevan olemassa. Äskettäin löysin aarrelaatikoistani kaikki vanhimmat negatiivini ja odotan löytäväni niiden kautta joitakin yllätyksiä, sellaisia, jotka vievät minut jonkin asian äärelle.
On enää kovin vaikea tavoittaa lapsuuden leikkien koko sisältöä. Päivikin vielä eläessä suunnittelin, että teemme yhdessä kirjan lapsuudestamme, hän elävöittää kirjoitukseni piirtämillään kuvilla. Itselläni oli kyllä taka-ajatuksena, että samalla saisin kerättyä myös niitä muistoja lisää. Puhuin siitä hänelle, mutta tiesin, että joutuisin häntä vielä monta kertaa taivuttelemaan. En voinut aavistaakaan, että hänen elämänsä jäisi lyhyemmäksi kuin meidän muiden. Onhan niin, että toinen tuo aina oman lisänsä muistoon ja toinen näkökulma selvittää omaa kuvaa. Me itse kukin katsomme ja koemme asioita niin eri tavalla. Omat varhaisimmat päiväkirjani tuovat usein aika karun näkökulman, sattui sitä ja sattui tätä. Kun kuitenkin mainitsen henkilöiden nimet se auttaa paljon. Myöhemmin tunteet ja tunnelmat tulevat selkeämmin mukaan, mutta en aina kuvaa ajan ympäristöä, rakennuksia ja maisemia riittävällä tarkkuudella. Tihrustelen niitä sitten niistä valokuvista, joita sattuu olevan olemassa. Äskettäin löysin aarrelaatikoistani kaikki vanhimmat negatiivini ja odotan löytäväni niiden kautta joitakin yllätyksiä, sellaisia, jotka vievät minut jonkin asian äärelle.
Äiti seisoo hiekkatörmällä Muurilassa? Kesäkuu 1991. |
Palatakseni
Korolaan, olin aikoinaan ällistynyt lukiessani, että Korela oli paikka
Karjalassa, paikka, joka ehkä antoi nimen
koko Karjalalle. Korela mainitaan ensimmäisen kerran venäläisessä kronikassa 1143
ja sen asukkaina ovat karjalaiset. Korela oli edeltäjä myöhemmälle Käkisalmen
kaupungille. Olen huomannut, että
Karjalan varhaishistoriaa eli aikaa ennen kirjallisia lähteitä on tutkittu
kaivauksissa erityisesti Karjalan itäpuolisissa pitäjissä. Tutkimuksia on tehty
1800-luvulta alkaen ja niitä on jatkettu myös sekä suomalaisin että venäläisin
voimin alueiden jäätyä Venäjän puolelle. Viipurin läänin historia 1 Karjalan
synty (toim. Matti Saarnisto. Gummerus
Kirjapaino.Jyväskylä.2003) paneutuu sekä Karjalan geologiaan että arkeologiaan
perinpohjaisesti.
Tällä
hetkellä minulle on tärkeintä perehtyä Kuolemajärven ja Karjalan kannaksen
rannikkoseutujen historiaan. Olen ollut huomaavinani, että lähinnä Suomenlahtea
oleva alue Viipurista etelään on melkein jäänyt vähimmälle huomiolle
tutkijoiden silmissä.
Yleensä
historiateoksissa lähdetään mahdottoman kaukaa, mikä minusta on aina ollut
kiehtovaa, mutta tuskin se kiinnostaa monia syystä, että on vaikea käsittää
niin pitkiä ajanjaksoja. Jotta vanhasta historiasta saisi yleisesti
kiinnostavan, pitäisi osata tiivistää asia selkeiksi kokonaisuuksiksi, vaikka
sitten aloitetaankin jostakin 8000 vuotta sitten. Voin hyvin kuvitella, kuinka
sellaista esitystä vaikkapa Helsingin Kuolemajärvi-kerhossa
kuunneltaisiin henkeä pidättäen.
kesäkuu 1991 |
Baltian jääjärvi ja Yoldiameri
Jääkauden
jälkeen Laatokan alue vapautui mannerjäätikön alta noin 14 000 –
13 300 vuotta sitten. Tällöin koko
Karjalan kannas oli vielä jään alla muuten paitsi, että kaikki korkeimmat
kohdat tulivat ensin paljaiksi jäästä.
Vapautuneen maan ja jään väliin muodostui patoina useita järviä,
suurimmat Laatokan eteläosassa ja Inkerinmaalla. Näiden jääjärvien rannat ovat
ylimpiä muinaisrantoja Karjalassa. Mainitsen tässä Kannaksen eteläosassa Uudenkirkon Mesterjärvellä olevan ylimmän
rannan 75 metriä merenpinnasta (s. 55).
Tässä vaiheessa puhutaan vielä Itämeren edeltäjästä Baltian
jääjärvestä, joka siis syntyi 14 500 – 11 300 vuotta sitten viimeisen
jääkauden mannerjäätikön sulamisvesistä. Sen jälkeen seurasi Yoldiameren aika, kun Baltian
jääjärvi yhdistyi Atlanttiin Keski-Ruotsin poikki syntyneen salmen kautta
jäätikön vetäytyessä alueelta pohjoiseen.
Mainitsemassani Karjalan synty
teoksen ensimmäisessä osassa profesori Matti Saarnisto käy nämä kaudet
perusteellisesti läpi Karjalan näkökulmasta. Maallikon on todella vaikea
kuvitella muutoksia, jotka kuitenkin ovat vieneet kymmeniätuhansia vuosia.
Siksi yritän kaivaa sieltä joukosta tärkeimmät asiat vanhalla itselleni tutulla
oppimismenetelmällä eli kirjoittamalla ne uudelleen osittain omin sanoin.
Lauri-eno keskustelee talon asukkaan kansa. Äidin eväät pöydällä. Kesäkuu 1991. |
Sama mies sai minulta kirjasen Aika ennen meitä Kuolemajärvellä. Tässä hän opastaa meitä kohti rantaa. (kesäkuu 2010) |
Anculus-järvi
ja Litorinameri
Anculus-järveksi
meri muuttui noin 10 000 vuotta sitten, kun yhteys Atlantille katkesi.
Vasta Litorinameren
aikana Kannaksella näemme muutokset Kuolemajärvellä ja koko matkan Kuokkalasta
Terijoen kautta Vammelsuuhun ja siitä Kuolemajärven kautta Johannekseen. Meille
Kuolemajärven Seivästön kylässä kävijöille on korkea törmä meren ja kylän
välissä kovin tuttu. Törmä jatkuu tuon matkan 15 – 20 metriä korkeana. Törmän
ja merenrannan välinen hiekkatasanne vaihtelee kilometristä muutamaan
kilometriin. Hiekkavallit ovat siis erityisen komeita Kuolemajärven ja Uudenkirkon
rannikolla. Törmä oli viimeksi Litorinameren rantana, mutta Saarniston tekstin
mukaan se on samalla tärkeä rajaviiva Kannaksen Suomenlahden rannikon
jääkaudenjälkeisessä kehityksessä, koska törmän yläpuoliset maat paljastuivat
jo Baltian jääjärven laskussa noin 11 590 vuotta sitten (s.58). Törmän
merenpuolinen alue paljastui vasta maankohoamisen myötä noin 6000 vuotta sitten
ja merenpinta alkoi laskeutua kohti nykyistä rantaviivaa.
Törmä on
ollut tärkeä merkkipaalu kaiken kaikkiaan, sillä sen yläpuolella olevat järvet
paljastuivat jo Baltian jääjärven laskussa esimerkkeinä teoksessa mainitaan
Vammeljärvi (22,0 m), Rieskjärvi (29,7 m), Halolanjärvi (29,4 m), Halilanjärvi
(26,5 m) ja Kirkkojärvi (20,5 m). Ylisjärvi (48,9 m) ja Tarkkalanjärvi (48,7 m),
jotka ovat likimain jääjärven tasossa ja paljastuivat ensimmäisenä. Saarniston
mukaan asia vaatii lisätutkimuksia, koska järvet ovat nykyisin useita metrejä
alempana, kun laskujoet ovat kuluneet pehmeisiin hiekkamaihin.
Onkin
epävarmaa sanoa, kuuluuko Kaukjärvi (nykyinen korkeus 14,5 m) Litorinameren
piiriin. Laaja Kuolemajärvi ja siihen salmiyhteydessä olevat Hatjalahdenjärvi
(13,0 m) ovat todennäköisesti olleet Litorinameren piirissä Rokkalanjoen
laakson kautta. Nämä järvet kuroutuivat
itsenäisiksi järviksi noin 5000 vuotta sitten. Dyynien Suomenlahdesta erottama
Kuolemajärven Muurilassa oleva Kipinolanjärvi (9,6 m) on tutkimusten mukaan
todettu olevan noin 6000 vuotta vanha.
Äidin kanssa bussissa 1991. |
Asukkaat
Suuri
tarina alkoi maan paljastuessa ja ensimmäisten asukkaiden saapuessa asuinsijoille.
Kaikissa lähteissä sanotaan Länsi-Kannaksen olleen pitkään vailla kiinteää
asutusta. Arkeologiset löydöt viittaavat siihen, että alueella käytiin
metsästys- ja kalastusretkillä. Eri
lähteiden mukaan alueelle, johon mm. Kuolemajärvi
kuuluu, katsotaan ensimmäisen karjalaisen asutuksen tulleen 900- 1000 luvun
paikkeilla eli noin 500 vuotta ennen kuin historiallista, kirjallista
materiaalia on ollut saatavilla.
Länsi-Kannaksen asuttamisen osalta on paljon avonaisia kysymyksiä. Kuolemajärveltä Viipurin suuntaan olevan Koiviston alueen laajempi tutkimus on myös tekemättä. Täältä voit lukea Koiviston alueen tutkimuksista. Missähän meidän esi-isämme luurasivat tuohon aikaan? Saati, mistä he olivat lähtöisin? Mutta 1500-luvun puolivälistä alkaen ovat nykyiset kylät asiakirjoissa nimettyjä ja melko runsaasti asutettuja, kun katsoo talojen määrää. Karjalassa on ollut tapana, että paikka on saanut nimensä tavallisesti ensimmäisen asukkaan nimestä.
Länsi-Kannaksen asuttamisen osalta on paljon avonaisia kysymyksiä. Kuolemajärveltä Viipurin suuntaan olevan Koiviston alueen laajempi tutkimus on myös tekemättä. Täältä voit lukea Koiviston alueen tutkimuksista. Missähän meidän esi-isämme luurasivat tuohon aikaan? Saati, mistä he olivat lähtöisin? Mutta 1500-luvun puolivälistä alkaen ovat nykyiset kylät asiakirjoissa nimettyjä ja melko runsaasti asutettuja, kun katsoo talojen määrää. Karjalassa on ollut tapana, että paikka on saanut nimensä tavallisesti ensimmäisen asukkaan nimestä.
Joka
tapauksessa Pähkinäsaaren rauhankirjassa 1323 mainitaan Äyräpään kihlakunta,
joka muodosti sen hallinnollisen alueen, johon Kuolemajärven seutu noihin
aikoihin kuului. Kuolemajärven historia kertoo Väinö Voionmaan
tutkimuksiin viitaten, että kihlakunnanjako on paljon vanhempaa perua ja sen
juuret ovat pakanuuden aikaisessa maaperässä. Vanhan kihlakunnan puitteisiin
rakentui sittemmin Kannaksen vanhin kirkkopitäjä Äyräpää, joka lienee ollut alun
perin ortodoksiuskoinen seurakunta, mutta siitä ei ole sen tarkempaa tietoa,
sillä jo 1300-luvulta lähtien läntinen uskonto on valunut alueelle. Täältä ovat
lähtöisin äyrämöiset, alueen
kanta-asukkaat, joita oli myös Kuolemajärvellä runsaasti.
Raili
Tabermanin kirjoittama ”Seivästö, meri, mäki, majakka” kertoo paikkakunnan
murteella sivulta 18 alkaen äyrämöisistä ja savakoista. Entisaikain seivästöläiset olivat näitä
äyrämöisiä, jotka olivat siis lähtöisin Ayräpään pesästä ja Ägräsin suvusta.
Kun sitten Stolbovan rauhassa 1617 koko Kannaksen länsiosa joutui Ruotsille,
kreikkalaiskatoliset lähtivät karkuun Venäjälle ja heidän tilalleen muutti luterilaisia,
etupäässä Savosta. Äyrämöiset kutsuivat tai paremminkin haukkuivat näitä
savakoiksi. Aluksi ei haluttu olla keskenään missään tekemisissä eikä ainakaan aluksi naitu ristiin. Vähitellen erot ryhmien välillä hävisivät, mutta näkyivät jatkossa vielä aina 1900-luvun alkuvuosikymmneille erilaisissa vaatteissa. Kirjan
kuvituksessa ovat esillä viimeisiä äyrämöispukuja kantaneita henkilöitä kuten Sipretti ja
Beata Ranki s. Tykki, jotka ovat itse asiassa Raili Tabermanin äidin
isovanhemmat.
Äiti tulossa kotipihalta rantaan kesäkuussa 1991. |
Myöhemmin Kannaksella
samoilla asuinsijoilla oli Äyräpään
pitäjä, joka erosi itsenäiseksi kunnaksi 15.5.1925 Muolaan
ja Vuokselan
pitäjistä.
Tähän suureen tarinan jatkoon milloin missäkin muodossa palaan
toivottavasti vielä usein. Olen myös mahdottoman onnellinen ja
kiitollinen kaikista ystävistä, joita olen vuosien mittaan saanut Karjalaan
kohdistuvan kiinnostukseni ja innostukseni kautta. Suuri tarina koskee käytännössä
mahdottoman laajaa aluetta itärajamme tuolla puolen, siinä voi, jos vain ehtii,
laajentaa oppia yhdestä pitäjästä aina seuraavaan. Kertomuksillamme, nykyään osin jo itse
rakentamillamme olemme koko ajan henkisesti ottamassa aluetta haltuumme. Mutta
siellä taustalla elävät kompassina ne kertomukset, joita aiemmat sukupolvet
ovat keränneet ja siirtäneet meille.
Jos olet kiinnostunut näkemään kaikki ensimmäisellä Karjalan matkalla 7. - 9.6.1991 eli 23 vuotta sitten ottamani valokuvat, poikkea niitä katsomaan tänne.
Jos olet kiinnostunut näkemään kaikki ensimmäisellä Karjalan matkalla 7. - 9.6.1991 eli 23 vuotta sitten ottamani valokuvat, poikkea niitä katsomaan tänne.
Tammikon tien alussa heinäkuussa 2006. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti