On hienoa,
kun välillä syystä tai toisesta tulee keskeytyksiä siihen, mitä on tekemässä.
Se voi joskus nähdä jopa sanomana itselleen. Olisiko sittenkin unohtanut
jotakin? Minulla oli melkein julkaisuvalmiina ”Suuri tarina” niminen kirjoitus,
kun eteeni osui kirja, joka toi tässä kirjoituksessa olevat asiat tärkeiksi ja
tämäkin juttu oli jo melkein valmis. Mutta sitten jouduin sen ilolla keskeyttämään
ja sain mahdollisuuden jakaa ajatuksiani toisen kanssa. Kiitän niitä pieniä hetkiä, intuitiota ja
yhteyttä, jotka ohjaavat meitä kohti oikeaa.
Työnimellä ”Suuri
tarina” kulkeva kirjoitus koskee Karjalaa, joka alkaa olla nyt niin lähellä
myös fyysisesti, että jätän sen hetkeksi odottamaan oikeampaa ajankohtaa. Matkaan Viipuriin ja Karjalan Kannakselle on enää aikaa vain lyhyt tovi (23.5. - 25.5.).
Onneksi minulle on suotu aikaa ja mahdollisuus miettiä asioita laidasta laitaan
avoimesti ja mahdollisimman syvällisesti. Mutta osaanko koskaan olla niin
selkeä, selväsanainen ja oikeasti tulkittava, ettei joku toinen ymmärrä sanoja
ja ajatuksia väärin? Tuskin, mutta yhteyttä voi aina parantaa. Tavalla tai toisella. Usein väärinymmärrys lisääntyy, mitä harvemmin näemme
toisiamme ja pitäydymme vain verkossa tapaamatta ihmisiä.. Emme näe toisen ilmeitä, emme voi katsoa
silmästä silmään emmekä voi heti vastata ja selventää. Selitykset usein vain
sotkevat asioita. Pinnallisemmat ihmissuhteet ovat helpompia, suurin osahan on
niitä. Kerromme omat kuulumisemme, keskustelemme jostakin asiasta, mutta emme
pohdi syntyjä syviä. Emme kaivaudu omaan elämäämme, emme edes katso sitä kovin
tarkkaan. Usein emme edes uskalla. Meillä ei ole edes aikaa sellaiseen, kiiruhdamme vain eteenpäin. Kohti mitä?
Minulla on
viime vuosien aikana ollut runsaasti aikaa siihen tarkkaan katsomiseen kaiken
muun toiminnan ohella. Se on kuin jonkun uuden taidon opettelua, mutta siitä on
turha odottaa lopputodistusta, vaikka kehitystä tapahtuukin. Kaikista hienointa
olisi, jos pystyy viemään sen oman oppimansa kaikkiin ihmissuhteisiin ja
tekemään niistä parempia.
Tärkeät ja
kosketeltavat asiat kohtaavat minut yllättäen ja usein omituisella
tavalla. Joko kirja omasta kirjahyllystä
putoaa jaloilleni, näen unen tai sitten lainaan kirjastosta melkein
summamutikassa jonkun kirjan. Tapaamamme ihmiset tuovat myös esille asioita.
Elämän korkeakoulu on loputon. Myös ihmisen kapasiteetti on loputon, meissä on
vaikka mihin. Sen tajuaa oikeastaan vasta sitten elämän loppuvaiheilla, kun on
tehnyt kaikki mahdolliset virheet ja ollut nuoresta saakka oman itsensä vanki.
Eikä oman itsensä pimeitä puolia ole helppo kohdata, mutta se kannattaa.
Loppujen lopuksi. Olen kirjoituksissani jo pitkään aina uudelleen ja uudelleen palannut
näihin asioihin. Siinä tehtävässä emme saakaan koskaan luovuttaa. En saa
koskaan mennyttä aikaa takaisin enkä edes halua sitä. Voin ainoastaan kohdata
sen uudelleen rakkaudella ja ymmärryksellä. Polun varrelta löytyy kaikenlaista,
joka kasvattaa ymmärrystämme itsestämme ja muista ihmisistä.
Parisen
vuotta sitten pohdin kovasti ihmisten empatiakykyä tai oikeammin sen puutetta.
Elin silloin täysin erilaista vaihetta, välillä säälin itseäni ja odotin ymmärrystä
muilta. On uskomattoman yleistä, että emme saakaan empatiaa muiden taholta.
Silloin ei loppujen lopuksi ole mitään muuta mahdollisuutta kuin alkaa rakentaa
sitä omaa itseään ja katsoa tarkkaan, mistä nyt kiikastaa. Omaan itseen
keskittyminen ei ole yksin se juttu, mutta kaiken alku. Jollei tunne ja rakasta
itseään, ei voi rakastaa muitakaan.
Olen usein
kirjoittanut rohkeudesta. Nyt joudun palaamaan siihen, koska se nimenomaan
liittyy tuohon empatiaan. Lainasin äskettäin kirjastosta kasan kirjoja, myös ihmissuhteisiin
ja henkiseen kehitykseen liittyviä eli sellaisia, joita en ole aikoihin
lukenut. Pari päivää sitten otin yhden niistä
luettavaksi ja miten sattuikaan, kirja käsittelee juuri näitä teemoja. Kirjan
kansi yksin ei olisi saanut minua sitä lainaamaan, koska alaotsikko on ”Totuus
perfektionismista ja riittämättömyyden tunteesta". Kirjan nimi on ”En olekaan
yksin” (englanninkielinen alkuteos ”I thought It Was Just Me”.2007) ja sen on
kirjoittanut amerikkalainen häpeäntutkija Brené
Brown . Niin HÄPEÄN. Häpeään liittyvät pelko, syytös ja erillisyys. Häpeänsietokykyä
voi opetella empatian kautta. Empatiaan kuuluvat rohkeus, myötätunto ja yhteys. Ystäväni on sanonut häpeän olevan rakkauden
vastakohta. Olen myös kuullut, että pelkoa on kutsuttu vastapuoleksi. Todennäköisesti
se vaihtelee sen mukaan, miten sitä kulloinkin käsitellään.
Retki Söderskärille elokuussa 2005. |
On hienoa,
kun joku laittaa ne omissa ajatuksissa pyörineet asiat selkeään järjestykseen.
Minulle ei ole muuten mitenkään uutta se, että olen ensin kantapään kautta siis
oman kokeilun kautta tullut samaan tulokseen kuin jokin viisas tutkija. Sitten
luen kirjan ja asiat loksahtavat selkeämmin paikoilleen. Tämä ei todellakaan
ole ensimmäinen kerta ja siitä voimme vain päätellä, että kaikki ratkaisujen avaimet
ovat jo meissä itsessämme, kun vaan maltamme kaivaa niitä esiin.
Häpeään
liittyy pelon lisäksi, vallankäyttöä, itsesyytöstä, itseinhoa, vihaa ja
ahdistuneisuutta. Olemme voimattomia ja siirrämme ikävät asiat myös muiden
niskaan. Emme tunne olevamme rakastamisen arvoisia, olemme huonoja, huonompia
kuin muut, häpeämme itseämme. Emme pysty käsittelemään asioista. Sama koskee
sekä naisia että miehiä. Meihin asetetaan kaikenlaisia odotuksia, jotka
lähtevät jo koko yhteiskunnan käsityksistä. Osa ihmisistä jopa vielä jakaa niitä
eteenpäin. Täydellinen äiti tai isä, ulkonäkö, koko, paino, ihonväri,
sairaudet. Me eläkeläiset, vanhenevat ja vanhat ihmiset, sairaat, vammaiset,
meitä syyllistetään isoina ryhminä joskus melkein kieltäen olemassaolomme
oikeutus. Valtiokin on pitänyt meitä pelkkänä kestävyysvajeena. Kukaan ei välty
vaatimusten kehältä.
Olen
välillä miettinyt kantaani avoimuuteen, kun jokin, ei välttämättä minuun
itseeni kohdistunut syytös, on saanut minut miettimään sitä uudelleen. Joka
kerta olen palannut siihen samaan takaisin eli olemaan avoin ja rohkea. Jo
nuoruudessa lempilausahdukseni oli ”alastomaksi riisuttu sydämeni”, jonka oli
ottanut ihailemani ranskalaisen runoilijan Charles Baudelairen
kuoleman jälkeen ilmestyneen teoksen nimestä ”Mon coeur mis à nu”. Sitä avoimuutta olen toteuttanut aina, mutta
en usko, että se on tehnyt elämästäni sen kummempaa, vaikka nyt usein tunnen,
kuinka se juuri on ollut se suoraviivainen tähän päivään johtanut tie. Se ei
toki ole säästänyt minua vaikeuksilta, mutta se selittää selviytymiseni
perustan. Suurin osa ihmisistä haluaa kuitenkin salailla asioita ja jättää
kertomatta. Yhteiskuntamme myös monilla eri tavoilla kannustaa salailuun, josta
sitten vedetään johtopäätös, että se koskee aivan kaikkea. Ihminen sulkeutuu. Voi
olla vaikea uskoa, että joku riisuu sydämensä alasti.
Arttu elokuussa 2006. |
Brené Brown
kirjoittaa kirjan sivulla 24 otsikon rohkeus, myötätunto ja yhteys alla
seuraavasti:
”Rohkeus
rinnastuu sydämeen. Sanan kantamuoto on cor – latinankielinen vastine
sydämelle. Yhdessä sen varhaisimmassa muodossa sana rohkeus merkitsi ”kertoa ajatuksensa avaamalla sydämensä”. Ajan
kuluessa määritelmä on muuttunut ja nykyisin liitämme rohkeuden tyypillisesti
sankarillisiin ja urheisiin tekoihin. Mielestäni määritelmä ei kuitenkaan onnistu kuvaamaan sitä sisäistä vahvuutta ja sitoutumisen astetta, jota todella
tarvitsemme puhuaksemme rehellisesti ja avoimesti siitä, keitä me olemme, ja
kokemuksistamme – olivatpa ne sitten hyviä tai huonoja. Pidän suoraan sydämestä
puhumista ”arkipäivän rohkeutena”.
Christina ja hänen kissansa. |
Hän jatkaa
myöhemmin, että sen ajatus puhuu omien tarinoidemme kertomisen tärkeydestä.
Sitä on vaikea harjoittaa nykypäivänä, koska maailmamme on täynnä pelkoa,
syytöksiä ja kohtaamattomuutta.
Myöhemmin
hän kirjoittaa empatiamahdollisuuden menettämisestä parin tutkijaterapeutin
sanoin seuraavasti (s. 89):
”Empatia on
kaikkien suhteidemme perusta. Me käsittelemme vuorovaikutustilanteessa
välttämättä läsnä olevia tunteita joko kääntymällä toisten puoleen tai
kääntymällä poispäin. Mikäli käännymme poispäin ilman, että ilmaisemme
tunnistavamme toisen tuntemuksia, me väistämättä käyttäydymme jollakin tasolla
väheksyvästi. Väistämättä me samalla käännymme poispäin omasta kokemuksestamme
ja sitoutumisesta siihen käsitellen sitä kaikella muulla kuin optimaalisella
tavalla – nimittäin eristäytymällä.”
Edellinen
tarkoittaa sitä, että pystymme hyvin samanaikaisesti olemaan sekä omassa ja
toisen ihmisen maailmassa, vaikka ne eroavatkin toisistaan joskus suuresti.
Toisilla ihmisillä on varmaan luontaisesti kyky tähän, mutta rohkenen väittää,
että emme vain uskalla käyttää sitä. Mistä edes tietäisimme, mistä on kysymys.
Jo pelkkä
oman häpeän tunnistaminen ja tekijät, jotka laukaisevat sen ovat vaikeita
tunnistaa, vaikka ne kaikki ovat niin mahdottoman yleismaailmallisia ja
kaikkien elämänsä varrella kokemia milloin missäkin muodossa. Kehomme jopa reagoi niihin ennen tietoista
mieltä. Niistä voi olla vaikea puhua siitäkin syystä, että ne ovat kuitenkin
mahdottoman yksilöllisiä. Jos alamme jakaa jotakin niistä toiselle ihmiselle,
jonka voisimme ikään kuin vertaistukena ymmärtävän oman kokemuksemme,
saatammekin saada vastaukseksi ihan jotakin muuta vaikkapa kuvauksen tämän
henkilön erinomaisuudesta hoitaa vastaavia asioita ja piikin kohti omaa
huonommuuttamme. Usein häpeää herättävät asiat liittyvät perhesuhteisiimme,
äidit ja mikseivät isätkin ovat usein tulilinjalla, epäonnistuneet suhteemme.
Olemme taas ypöyksin maailmassa, erossa yhteydestä muihin.
Mutta on
mahdollista irtaantua tuosta kehästä ensin hyväksymällä vajavainen itsensä
kaikkine virheineen. Tässä minulle tulee auttamatta mieleen, kuinka jouduin
perustelemaan ja puolustamaan ratkaisujani, selittämään ja selittämään, kaipaamaan
toisten hyväksyntää tehdessäni ratkaisun luopua vuosikausien suhteesta. Jouduin
sen myötä melkein julkisesti kohtaamaan ikävät asiat, kaiken häpeän ja myös
oman syyllisyyden. Sattumalta ne ikävät asiat vaativat tyhjentämään taakseni
jättämät vuodet perinpohjin ja nostamaan ne häpeälliset asiat päivänvaloon ja
joidenkin ystävieni nähtäväksi. Olin jopa ennen noita vaiheita tehnyt toiselle osapuolelle videon, jossa kävin läpi yhteisen elämämme vaiheet ja syyt ratkaisuuni. Itse asiassa tämän kertominen tässä tuntuu minusta erään häpeän tunnustamiselta. En edes usko, että vastaanottaja ymmärsi tai oli kiinnostunut, mistä oli kysymys, tuskin edes jaksoi niitä videoita katsella. Kaiken lisäksi se kaikki pisti minut katsomaan
vieläkin kauemmaksi omaan historiaani ja kohtaamaan jopa sellaisia asioita, jotka mieluummin olisin
jättänyt. Ja teenhän sitä vieläkin, varmaan loppuelämäni. On mahdottoman vapauttavaa ottaa asiat pöydälle, tutkia niitä lähemmin ja työntää ne takaisin sinne menneisyyteen.
Viime viikolla ensimmäinen satsi kirpputorille menossa. |
Nyt luen kirjasta,
jota tässä olen samalla selaillut, asioita, jotka ovat minulle vuosien myötä kovin
tutuksi tulleita. Pelkäämme haavoittumista, koska emme halua, että kertomaamme
käytetään meitä vastaan. Meistä voidaan juoruilla, puhua pahaa, meitä saatetaan
kertomisemme takia loukata. Onnekseni eteeni tuli noina aikoina ihmisiä, jotka
auttoivat minua kukin omalla tavallaan eteenpäin. Joidenkin kanssa kuljin
jonkin matkaa yhdessä eteenpäin. Varmaan hekin olivat sellaisia ihmisiä, jotka
tunnistivat avuntarpeeni. Samalla annoin heille oman kipuni kautta välineitä
kohdata omaa haavoittuvaisuuttaan. Brené
Brown kirjoittaa haavoittuvuutemme syleilystä.
René
Brownin tässä kirjassa tutkimuksen kohteensa ovat lähinnä naisten tuntema häpeä,
mutta kirjan lopussa hän kertoo, mikä on innostanut häntä yleisesti maailman
muuttamiseen tällä alueella. Meidän on otettava asiat henkilökohtaisesti, jotta voimme saavuttaa yhteyden. Se tarkoittaa
myös sitä, että julkistakin häpeää ja häpäisyä kokiessamme tunnustamme omat
kokemuksemme ja asetamme itsemme ja toiset vastuuseen. Häpeän kulttuuri ruokkii
tunteettomuutta ja etäisyyttä. Hän kertoo myös suunnitelmistaan jatkaa
tutkimalla miesten häpeää. Häpeä on ihmisen ydintunne, se vaikuttaa tapaamme
tuntea, ajatella ja toimia. Ytimeltään
naisen ja miehen tunteet ovat samanlaisia, mutta sosiaalisen yhteisön kautta
kuvaan tulee suuria eroja. Naisten osalta Brownin metafora ilmiön kuvaamiseen
on häpeäverkko ja miesten osalta hän näkee pienen laatikon, johon pojat
pistetään hyvin aikaisessa vaiheessa. Tila laatikossa vain pienenee ajan
kanssa. Jätän tarkemman analysoinnin nyt silleen, mutta saatan toki palata näihin asioihin.
Loppukesällä 1968 äitini oli vasta 53 vuotias. Minne se aika on mennyt. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti