Seuraavaksi
päiväksi oli luvattu kaatosateita. Edeltävä
päivä oli kaunis päivä. Olotilani oli ehkä myös lämmön ansiosta parempi kuin aiemmin
viikolla. Istutin auringonkukkien taimet
eri paikkoihin. Olin tyhjentänyt
vanhojen siemenpussien jäljelle jääneet siemenet itämään ja osa itikin
hyvin. Tein pientä siivousta pihalla ja
sain ystäväni kaivamaan kuopat kovaan kukkapenkkiin. Se kukkapenkki pitäisi joskus
käydä läpi, tuli mieleeni. Mutta niin monta muutakin asiaa pitäisi käydä läpi
ja tehdä.
Sen
päivän jälkeen onkin vain satanut ja satanut. Mutta sadepäiviksi riittää aina
kyllin muuta tehtävää, pelkästään olemista tai mietittävää. Niistä lähtee monta
kirjoituksen juurta. Joskus ne ikään
kuin alkavat elää omaa elämäänsä omilla raiteillaan.
Usein
hautausmailla käydessäni mietin sinne haudattujen elämää. Silloin tällöin
miettiminen johtaa pieneen tutkimukseen, joka usein jää kesken En ehkä löydä niin
paljon tietoa kuin haluaisin tai en vielä oikein tiedä, millä tavalla
käsittelisin minulle aiemmin vieraita ihmisiä. Moni kalmistokäyskentelystä liikkeelle
lähtenyt aihe odottaa juuri siksi myöhempää paneutumistani. Uusia
blogikirjoituksen aiheita löytyi jopa edellisellä viikolla käydessämme Rengon
vanhalla hautausmaalla.
Nålbergit Vanajan kirkon palveluksessa
Kirjat,
nehän tunnetusti kantavat mukanaan vaikka mitä! Löysin tällä viikolla yllättäen
Vanajan historiaa (Raili Rytkönen. Vanajan historia II. Hämeenlinnan kaupungin
julkaisuja. Gummerus 1992)
selatessani 1800-luvulla eläneen
sukulaisen valokuvan. Vanhat valokuvat
ovat sen verran arvokkaita, että niihin on heti puututtava.
Isäni
isoisänisän Heikki Taavetinpoika Nälbergin
kaksi nuorempaa veljeä Erkki ja Vilhelm toimivat Vanajan kirkolla koulumestareina ja
kirkon suntioina. Olen sivunnut heitä parissakin kirjoituksessani mm. 2.11.2014,
jolloin aamuvarhain ojensin käteni historiaan ja vielä tarkemmin aiemmin 5.12.2013
.
Historiateoksen
II-osan sivulla 466 mainitaan lukkarin sijaisena koulumestari Vilhelm Nålberg
(1831-1911), joka oli hyvin pidetty mies. Seuraavalla aukeamalla sivulla 468 on
hänen valokuvansa. Kuvan alla kerrotaan hänet valitun 1858 tilapäiseksi ja 1860
viralliseksi suntioksi isänsä, suntio ja koulumestari David Nålbergin jälkeen. Tämä toimi tarkoitti sihen aikaan lukkarin
apulaisen tehtävää, jota myös aiemmin oli kutsuttu unilukkariksi. He nimittäin
herättelivät nukahtaneita kirkossa kävijöitä.
Tekstissä
on kuitenkin virhe. Virhe toistuu myös
pari sivua myöhemmin. Heidän isänsä
David Nålberg ei ollut koskaan Vanajan kirkon
palveluksessa vaan toimi Rengon pitäjän räätälimestarina.
Pitäjänkoulua
kutsuttiin myös lukkarinkouluksi. Ne olivat kansakoulujen edeltäjiä. Akseli Salokanteleen Vanajan kirja I (Wanaja-seuran
julkaisuja . 1955) kertoo s. 454 alkaen,
että Vanajassa Harvialan kartanon omistaja, maaherra ja valtioneuvos Knut voin
Troil rakennutti huoneiston lähelle kirkkoa koulua varten. Vaikka se
rakennettiin jo 1800-luvun alkupuolella, sitä alettiin käyttää kouluna vasta
1800-luvun puolivälissä, jolloin lukkarin apulaiset, toimien samalla opettajina
asuivat talossa. Pitäjän koulumestarin
toimi oli yhdistetty lukkarin apulaisen eli suntion toimeen aina vuoteen 1858,
jolloin ne erotettiin toisistaan. Koulurakennus sijaitsi Paikkalan Mattilan
talon mailla Tilimäessä.
Erkki
(Eric) Nålberg (1828- 1858) tuli koulumestariksi ja suntioksi Ferdinand Murenin
jälkeen 1840. Hän oli isäni isoisänisän
nuorempi veli. Minua ihmetyttää
erityisesti se, miten 1828 syntynyt Erkki voi 12-vuotiaana tulla koulumestariksi.
Aiemmin olen kirjoittanut hänen tulleen tähän tehtävään 1849, mikä pitää
paremmin paikkansa, sillä silloin hän on ollut 21-vuotias. Silti hän kuoli jo 2.5.1858
vain 30-vuotiaana. Sisareni hallussa on Erkin Uusi Testamentti. Sen kuva löytyy
blogistani 5.3.2014.
Vilhelm
oli sitten veljeksistä seuraava (1831 - 1911). Juuri hänen kuvansa löytyy
Vanajan historiasta. Lisäksi kirjassa on kuva suntio Nålbergin mökistä, jossa
myös pitkämatkalaiset yöpyivät kirkkoon tullessaan. Kirkonkirjoissa Nålbergit
asuivat kirkonmäellä, missä muutkin työntekijät, Paikkala lienee sijainnut
vieressä. Tästä näkee heidät rippikirjassa. Vähän myöhemmin heidät löytää täältä. Torppari joutui varmaan tekemään muutakin
elääkseen. Vilhelmin mainitaankin olleen spannmålstorpare eli muonamies,
muonatorppari. Kirjassa mainitaan hänen lähteiden mukaan olleen” hyvin pidetty
mies” (s. 466)
Veljesten
pikkusisko Karoliina on muuttanut marraskuussa 1847 Rengosta Vanajaan piiaksi,
ilmeisesti avuksi veljiensä talouteen. Hän meni 1859 naimisiin Hauhon
Alvettulasta olevan Erkki Annanpojan kanssa .
Nålbergin
sisarusten isä David Gabrielinpoika on syntynyt Janakkalan Irjalan kartanon
Nuoran torpassa 30.12.1791. Hän tuli Renkoon pitäjänräätäliksi ja meni
naimisiin Hedvig Kustaantytär Nikkilän kanssa
3.11.1822. Hedvig oli syntynyt 1802 Ahoisten Nikkilässä.
29.6.2010 poikkesin paluumatkalla pohjoisesta tapaamassa isäni puoleista sukua, serkkuani. Arttu, tyttäreni poika oli matkaseuralainen ja sai kuvata harvinaista tilaisuutta. |
Hedvig Kustaantyttären sukua
Tässä
kohden menen aina aivan sekaisin ja minun on tukeuduttava isäni serkun Olavi I.
Nikkilän selvityksiin omasta suvustaan. Olen aiemmin pohtinut tätä samaa asia ja jäänyt koukkuun. Sen verran vaikeita ovat koukerot.
Hedvig
Kustaantytär Nikkilän äiti oli 1773 syntynyt Ulrika Heikintytär Ylöstalo
Janakkalan Kuumolasta. Ulrika meni naimisiin 1796 Ahoisten Nikkilän talollisen 1774 syntyneen Kustaa Yrjönpoika Nikkilän
kanssa.
Kustaa
Yrjönpojan äitiä Hedvig Erkintytär Härkälää Janakkalan Nuolialasta pidetään
koko Nikkilän suvun kantaäitinä. Hän oli
avioliitossa kahteen kertaan. Aiemmin mainitsemani Hedvigin isä Kustaa
Yrjönpoika oli hänen ensimmäisestä avioliitostaan. Toisesta avioliitosta myös
Yrjö-nimisen miehen kanssa syntyi 1779
Antti Juho Yrjönpoika.
Ensimmäisen
avioliiton suku asui Ahoisten Nikkilässä, mutta 1837 tapahtui talojen vaihto,
kun Oinaalan Ali-Sipilän talosta vaihdettiin Nikkilään, jolloin Hedvig
Erkintytär Härkälän toisen pojan Antti Juho Yrjönpojan pojan Kustaa Antinpoika
Nikkilän perhe jatkoi sukua Ahoisten Nikkilässä. Antti Juhon vaimo ja Kustaa Antinpojan äiti
oli Sipilän tytär Juliaana Jaakontytär.
Maisemaa Irjalan mailta (2013) |
Molemmista haaroista tulee linja minuun, sisaruksiini ja jälkeläisiimme
Vaikka
edellä olevasta voi olla mahdotonta ottaa selvää piirtämättä asiaa paperille
kuten kerran aiemmin olen tehnytkin, niin liitymme Heikki Davidinpoika Nålbergista
tai hänen äidistään lähtevään sukuhaaraan ja myöhemmin Nikkilästä tulee toisen
haaran kautta Siukolaan isoäitini eli isäni äiti, Lempi Maria.
Nikkilän
Kustaa Yrjönpoika (eli pitäjänräätäli
David Gabrielinpoika Nålbergin kanssa avioliitossa olevan Hedvigin isä) ja
Ulrika Ylöstalo saivat ainakin kuusi
lasta, kunnes Ulrika sitten kuoli toukokuussa 1822 vain 49 vuoden iässä.
Ulrikan
sukujuuret vievät Markkulan suvun juurille, sillä hänen isovanhempansa olivat
Sipi Heikinpoika Markkula ja Liisa Sipintytär Rengosta, joista Markkulan suku
saa alkunsa 1600-luvun puolella. Markkulan sukuseuran sivuilta täällä
voi käydä vilkaisemassa (tai juuttumassa) suvun yhdeksää sukupolvea.
Tammen torppa
Räätälimestari
David Gabrielinpoika Nålberg asui Siukolan Tammen torpassa. Kun joskus tutkin
näitä asioita iltamyöhään ennen nukkumaan menoa, ne palaavat mieleen myös yöllä
herätessäni. Olen miettinyt Tammen torpan paikkaa. Koko Vehmaisten kylä joskus kauan ennen meidän
aikoja on minulle vielä suuri salaisuus.
Yritin etsiä netistä vanhoja karttoja. Tässä linkki erääseen karttaan 1600-luvulta, jossa ollaan hyvin lähellä kylää. Se on maakirjakartta vuodelta 1591 Irjalasta Janakkalassa. Jossakin vaiheessa lähden tutkimaan karttoja maakunta-arkistoon. Maanmittaushallituksen historiallisesta kartta-arkistosta löytyy useita karttoja, joista Vanajan pitäjän aluetta (i nedre Hollola härad af Tavastehus län) kirkon ympäristöstä myös Hämeenlinnan kaupungin aluetta v. 1842 voi käydä katsomassa täälla.
Yritin etsiä netistä vanhoja karttoja. Tässä linkki erääseen karttaan 1600-luvulta, jossa ollaan hyvin lähellä kylää. Se on maakirjakartta vuodelta 1591 Irjalasta Janakkalassa. Jossakin vaiheessa lähden tutkimaan karttoja maakunta-arkistoon. Maanmittaushallituksen historiallisesta kartta-arkistosta löytyy useita karttoja, joista Vanajan pitäjän aluetta (i nedre Hollola härad af Tavastehus län) kirkon ympäristöstä myös Hämeenlinnan kaupungin aluetta v. 1842 voi käydä katsomassa täälla.
Tammi-niminen
paikka on edelleen Rasintien varressa Topenolle päin mentäessä. Muistan sen hämärästi jopa lapsuudestani ja se
löytyy nykyisistä kartoista. Silti se tuntuu olevan hurjan kaukana
varsinaisesta Siukolan talosta. Jotenkin olen halunnut kuvitella, että
isovanhemmat asuivat aivan talon nurkilla.
Kesän värejä puutarhssani nyt. |
Heikki Nålbergin myöh. Siukola perhettä
Heikki
Nålbergin vanhin lapsi Kaarle Kustaa, isänisäni isä syntyi 1851. Hänen äitinsä Leena Maija oli lapsen syntyessä vasta
18-vuotias. Hän oli Siukolan talon vanhan isäntäperheen vanhin tytär ja sai
sisaruksen Josefiinan vielä oman ensimmäisen lapsensa synnyttyä. Leena Maijan vanhemmat Juho Juhonpoika s. 1796 ja Maija Leena (Maria Helena)
Kallentytär s. 1809 Vanajan Miemalan Nikkilästä ja iso liuta
sisaruksia asuivat myös Tammen torpassa.
Vaimon
äidin Maija Leenan isä Kalle Kallenpoika s. 1792 oli mennyt Rengon Vehmaisten Kukkolan torpasta vävyksi
Miemalan Nikkilään. Kalle Kallenpojan
isä Karl Kustaanpoika s. 1742 on saattanut tulla Renkoon Janakkalan Viralasta,
mutta äiti Hedvig Gabrielintytär s. 1755
oli Vehmaisten Junnilasta.
Voin
jatkaa samalla tavalla loputtomiin ja kytkeä ennen kytkemättömiä
sukulaisuussuhteita yhteen, mutta joskus on jätettävä asiat puolitiehen. Mutta
kuten edellä olevasta voi päätellä, Vehmaisten kylän yhteydet ovat olleet
vilkkaita sekä Vanajaan että Janakkalaan.
Voi
tuntua omituiselta, että palaan usein juuri tähän vaiheeseen. Samalla mietin
sen ajan olosuhteita. Täältä voit käydä
vilkaisemassa Hämeen läänin henkikirjaa Vehmaisten kylän kohdalta vuonna 1850,
niihin aikoihin kun Heikki Davidinpoika Nålberg oli juuri tullut taloon vävyksi
ja tulevaksi isännäksi.
Isovanhempien kuolemat
Emme
todellakaan tiedä yhtään mitään näiden henkilöiden ulkonäöstä emmekä
luonteesta. Olen ehkä aiemmin maininnut,
että rippikirjan sivuilta voi joskus tulla esille asioita, joista voi tehdä
omanlaisiaan päätelmiä vaikkapa ihmisen luonteesta. Minullekin on pinttynyt
päähän käsitys, että Juho Juhonpoika Siukolalla oli erikoinen ja vaikea luonne,
joka sitten periytyi hänen tyttärenpoikaansa isäni isoisään. Ehkä meidän
sukumme jonkinlainen kiivaus tulee jo hyvin kaukaa.
Juho
Juhonpoika Siukola kuoli syksyllä 1861 keuhkotautiin. Olen ymmärtävinä rippikirjasta hänen olleen
sitä ennen sairaalahoidossa. Hän on
kuollessaan 65-vuotias. Hänen vaimonsa
Vanajasta tullut Maija Leena tai Maria Helena henkäisee viimeisen henkäisynsä
69-vuotiaana syksyllä 1878. En löydä häntä kuolleiden luettelosta, joten en
pysty tarkistamaan kuolinsyytä. Mutta tuolloin minun ikäiseni naiset olivat jo
vanhoja ja saattoivat hyvinkin kuolla vanhuuteen.
David
Gabrielinpoika Nålberg, tuo räätälismies, kuoli toukokuun lopussa 1863 vanhuuteen ollessan 75 vuoden iässä. Hänen
vaimonsa Ahoisten Nikkilän Hedvig kuoli
1868 halvaukseen 68-vuotiaana.
Jälkipolvet
David
Nålbergin koulumestari- ja suntioveljesten suvut jatkuvat.
Nuorena
kuollut Erkki (Eric) on mennyt 1851 naimisiin sepän tytär Amanda Emilia Weckströmin
kanssa. He saavat kaksi lasta, joista
nuorempi syntyy vasta isänsä kuoltua. Amanda Augusta syntyi 1853 ja Juho
Fredrik 1859. He muuttavat Vanajasta Pälkäneelle äitinsä mukana. Äiti kuolee
Pälkäneellä 1917. Jossakin vaiheessa perheen sukunimeksi tulee Nuora tai
Kallio.
Amanda
Augusta nai 1876 Venäjän Jaroslavista alun perin olevan Sergei Kuismin Garoffin ja
heidän kahdeksasta lapsestaan lähtee syntymään laaja suku.
Juho
Fredrikistä tulee opettaja ja pankinjohtaja. Hän käyttää ilmeisesti sukunimeä
Nuora. Minulla ei ole tietoa hänen
sukunsa jatkumisesta.
Vilhelm
Davidinpoika Nålberg, hän, jonka kuvasta tämä kirjoitus alkoi, elää pitkän
elämän, sillä hän kuolee 79-vuotiaana 1911 Vanajassa. Hän solmii kaksi
avioliittoa. Ensimmäisen vaimon Rengon Kuittilan Vahteriston myllyltä
olevan Maija Leena Emmanuelintyttären
kanssa hänellä on neljä lasta. Tämä vaimo kuolee vain 36-vuotiaana. Toinen
vaimo oli Hämeenlinnan Hätilästä, Vilhelmiina Rekola tai Stenfors ja hekin
saivat vielä yhden lapsen. Näistä lapsista lähtee sukuhaaroja ympäri Suomea
joukossa paljon sukunimellä Vuori.
Myös
veljesten pikkusisar Karoliina meni naimisiin kuten aiemmin totesin ja hänenkin kauttaan suku jatkuu
elinvoimaisena. Sukunimeksi on otettu Kallio.
Kaikki
nämä myöhemmät sukulaisuudet ovat minulle täysin vieraita ja olisikin kiva
joskus tavata niinkin kaukaisia sirpaleserkkuja (4. serkku) kuin näiden veljesten
lapsenlapsenlapsenlapset ovat minulle. On
nimittäin niin, että sukulaisuuden tunne tulee helposti vielä kaukaisempia
sukulaisia tavatessa kuten kävi viimeksi Rengon hautausmaalla. Ryhdyin juttusille erään naisen kanssa ja
loppujen lopuksi olimme sukulaisia. Kotona tarkistin asian ja olemme todella
hyvin kaukaisia pikkuserkkuja eli hän olisi ollut isäni kanssa 7. serkku.
Kyllä nuo vanhat kivikirkot ovat kauniita. Ihania kukkia ja kaunis järvimaisema.
VastaaPoistaLiityin äsken blogiisi jäseneksi. Sinäkin voit liittyä minun blogiini, kiitos !
Kiitos, liityin sinun blogiisi. Kaunista kesää!
PoistaTammen torppa oli nykyisen Salomaan kohdalla siinä jyrkässä mutkassa,vanha aitta on siinä vieressä.
VastaaPoistaNea Tammi
Liikun lapsuusmaisemissa harvoin ja yleensä vain ohiajaen. Nykyinen Salomaa ei kerro minulle mitään, mutta löysin paikan eli se on juuri siellä Rasintien varrella. Kiitos kommentista!
PoistaTammen torppa oli nykyisen Salomaan kohdalla siinä jyrkässä mutkassa,vanha aitta on siinä vieressä.
VastaaPoistaNea Tammi
Tervehdys,
VastaaPoistaLöysin blogisi kun etsin tietoa menneistä ajoista.
Sen pohjalta uskallan todeta että olemme sukua Rengon Ahoisten Nikkilän kautta. Siihen liittyen, kiinnitti huomiota se kun sanot, että Hedvig Erkintytär Härkälä olisi ollut kahdesti naimisissa, Yrjänä Mikonpojan kanssa, mutta myös jonkun toisen henkilön kanssa. Mielestäni näin ei ole. Jos katsoo esim. Rengon rippikirjaa Nikkilän talon kohdalta, niin siinä näkyy koko perhe, Gustaf vanhimpana ja siellä alempana Anders Johan nuorempana sisarusparvessa. Minusta näyttää siltä, että heillä olisi vain yhdet yhteiset vanhemmat.
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/renko/rippikirja_1789-1794_tk267/49.htm
Tarkemmin voi katsoa myös muista rippikirjoista ja mikään niistä ei minun
mielestä indikoi, että perheessä olisi ollut kaksi isää.
Jos osaat tulkita tätä tietoa eri tavoin olisin kiinnostunut tietämään miten asia oikeasti on.
Riippumatta tästä, niin jo mainittu Hedvig on meille molemmille yhteinen esiäiti.
Ystävällisesti,
Timo
-------------
Timo Ali-Vehmas, Sukua laajasti Rengossa, etenkin Uudessakylässä
PS: En tiedä, näetkö minun email tiedon, unohdin laittaa sen. Siispä,
Poistatimo.ali-vehmas@iki.fi