Siihen mennessä, kun lopulta olen ehtinyt läppärini
äärelle, kirjautunut sisään laitteelle, avannut Wordin ja myös kaiken varalta
Googlen, olen ehtinyt unohtaa kaiken, mistä ajattelin tänään kirjoittaa. Jotta
pääsisin taas hengittämään ja rauhoittumaan. Olen nukkunut pitkään todella huonosti. Aina
välillä nukun silti yhden yön hyvin ja pääni on hetken selkeä. Kun herään
aamuyöstä, ajatukset ja ideat ryntäävät ja ottavat minusta otteen. Kirjoittaminen
saattaisi auttaa siihen.
Katse taaksepäin. Menossa Helena Miettisen kirjan "Rajamailla" julkaisutilaisuuteen Lottamuseolle |
En toki elä päivääkään kirjoittamatta. Jollen muuten,
niin kirjoitan päässäni kuten koko tämän aamun heräämisestäni alkaen. Mutta
ajatukset eivät piirry minnekään. Ne tekevät olon vain entistä sekavammaksi. On
vain hyväksyttävä se, että joskus on näin. Juuri nyt on näin.
Kirjoittamisen sijasta olen lukenut. Jopa yöllä
herättyäni ja kiemurreltuani hetken, otan kirjan ja luen pätkän. Aamuyöstä uudelleen
nukahdettuni näen unia. Ihminen elää milloin mitäkin vaihetta. Meillä vanhoilla
ihmisillä saattaa olla myös luomisen tuskaa. Siitä kuten monesta muustakaan
meidän iäkkäiden asioista ei vain enää puhuta mitään. Se ei yksinkertaisesti
ole kiinnostavaa.
Tuusulanjärven rannalla Suomen itsenäisyyden 100-vuotis-tilaisuuden päätyttyä sankarihaudoilla. Kylmää, mutta kaunista! |
Suomi on täyttänyt itsenäisenä maana tällä viikolla 100 vuotta. Pelkästään
tuo aika on tuottanut ja tuottaa koko ajan materiaalia, tietoa, mielikuvia, kuvia,
tutkiskeluja. Muiden. Ne ovat vieneet minunkin arvokasta aikaani. Samalla ne
ovat sekoittaneet yksinkertaisen mieleni tuomalla mieleeni uusia tutkittavia
asioita, ajatuksia, jotka vaativat minua ryhtymään toimeen. Tieto luo tuskaa.
Niinhän se on. Kaikkien tuska ei vain ole samanlaista.
Tiedon jyvästen ja lankojen yhdessä pitäminen on
vaikeata. Se on samanlaista kuin niiden lukemattomien ajatusten, jotka
herätessäni pakottavat minua kirjoittamaan ja jättämään kaiken muun silleen.
Mutta yksinäisellä naisella on myös muuta tekemistä, arkipäiväistä. On kotona
tehtäviä asioita, siivoamista, pyykinpesua, kaupassa käyntiä, järjestelyä, sovittuja
menoja ja tapaamisia. On liian vähän
sellaisia päiviä, jolloin ei tarvitse edes pukeutua vaan voi pyjama päällä istahtaa
kirjoittamaan.
Facebook ja WhatsApp alkavat laulaa. Aamulehdet
jätin kesken. Joskus kaikki ylimääräinen tuntuu häiritsevän. Meditoi, tee sitä,
tee tätä. Neuvoja kyllä satelisi. Minun on hoidettava tämä yksin. Olen juuri
selvinnyt uuteen elämään entisestä, toipunut tuskallisen hitaasti, saanut lisää
arpia, alkanut nauttia tästä kaikesta, kyllä minun on selvittävä myös
eteenpäin. Näitä tarinoita ”nuorten” ihmisten selviytymisestä ovat lehdet
täynnä.
Entä me, keski-iän ja lopullisen vanhuuden väliin
jääneet eläkeläiset? Se on kohta, jonne
kukaan ei halua pudota, mutta putoaa kuitenkin. Meitä, suurten ikäluokkien
edustajia on kaikki paikat täynnä. Meitä pidetään usein syypäinä kaikkeen
ikävään. Kohta meidän toivotaan lähtevän. Nyt tosin hehkutetaan vielä jonkin
aikaa kaikkia tosi vanhoja, yli 100-vuotiaita.
Sattuneista syistä olen viime aikoina ajatellut
meidän ikäluokkaamme paljonkin. Olemme syntyneet heti sodan jälkeen. Sota elää
meissä vielä hyvin monella tapaa ja koska se elää, jaamme sen vaikutuksia tietämättämme
myös seuraavalle sukupolvelle sekä hyvässä että pahassa. Vaikka olemme lapsina
ja nuorina olleet toistemme kaltaisia, niin vanhemmiten erot vain kasvavat. Ehkä
osa syistä siihen löytyy siitä, mitä olemme perineet vanhempiemme
kokemusmaailmasta tietoisesti tai useimmiten edes tietämättä.
Sukupolvemme haavat näkyvät ihmisissä monessa
muodossa. Ne purkautuvat vaikkapa kiukkuna, vihana, kateutena, jyrkkyytenä ja
ties minä tunteena. Sosiaalinen media on loistava paikka seurata näitä tunteita.
Siellä on tutkijoillekin materiaalia vaikka kuinka. Olen tarkoituksella pitänyt
kavereina joitakin sellaisia henkilöitä, jotka kuuluvat tähän joukkoon. Sitä
kautta saan uutisvirrassa näkyviin heidän kommenttejaan lehtikirjoituksiin,
muiden postauksiin. He kuuluvat erääseen Suomessa aika isoon ”kuplaan”, joka
kannattaa sellaisia asioita, joihin en voi liittyä. En myös uskaltaisi esittää
siellä mielipidettäni kuten näköjään harvoin esittää kukaan muukaan
toisinajatteleva.
Mandroki, Venäjä 30.6.2005 |
Tämä ryhmä pitää itseään niin suurena, että katsoo valtaosan
kansasta kannattavan heitä. Saattaa silti olla hyvä tutustua tämän joukon
ajatusmaailmaan ja samalla näihin vaarallisiin äärioikeistolaisiin ryhmiin tarkemmin. Viimeisin iso juttu, josta on riittänyt
kuohuntaa, on ollut Helsingissä järjestetty itsenäisyyspäivän iso kulkue, jota
kutsuttiin kansallismieliseksi, isänmaallisten ihmisten soihtukulkueeksi.
Oikeasti kulkueessa oli mukana natseja eli kansallissosialisteja, populisteja ja
kaikkia mahdollisia äärioikeistoa kannattavia (kuten perussuomalaiset) jäseniä.
Tässä linkki sisäisine
linkkeineen marssijoiden suuresti vihaaman valtamedian Ylen analysoimaan kirjoitukseen
aiheesta.
Miksi nämä ryhmittyvät tuntuvat minusta
vaarallisilta? Tunnen maailman ja Suomen historiaa. Itse asiassa he myös
väittävät tuntevansa ja siksi puolustavansa Suomen rajoja ja ihmisten oikeuksia
sanoa mielipiteensä. He ovat äärimmäisen vihaisia ihmisiä, minä en ole. He haukkuvat ja arvostelevat muita julmasti ja
väittävät, että kaikki muut ovat heitä vastaan. Niillä kaikilla muilla on heidän
mielestään sananvapaus. Mitä sananvapautta on se, että heille ei halua sanoa
mitään, kun tulee heti haukutuksi ja saa kuulla nimityksiä? He ovat hyvin
taitavia kääntämään kaiken muiden syyksi, heidän mielestään Suomessa on uusi
sisällissota, jossa politiikka, lehdistö ynnä kaikki muu tukevat vastakkainasettelua
eli kansan kahtiajakoa. He eivät silti ole valmiita itse keskustelemaan. No, hyökkäys
on tunnetusti paras puolustus.
Minä puolestani en halua elää maassa, jossa rajat
ovat suljettuja ja ihmisiä sorretaan rodun ja uskonnon tai muun poikkeavuuden takia.
Olen siis seurannut sivusta monen muun tavoin näitä keskusteluja, seurannut
heidän ”valtamediaksi ” kutsumaansa yleistä mediaa, joka heidän mielestään on
valemediaa. Miksi en voi uskoa edes heidän vääristeltyä totuuttaan.
Jossakin Syvärillä aamuvarhain 30.6.2005. |
En ymmärrä kaikkia niitä tekijöitä, jotka saavat
ihmiset vihaa täynnä oleviksi. Kun näitä ihmisiä estetään esittämästä vihaa tihkuvia
mielipiteitään karkottamalla heidät kuukausiksi Facebookista, he palaavat ajan
päätyttyä sinne entistä enemmän vihaisina, ehkä hetken vähän varovaisempina,
koska he kokevat, että heillä ei ole ollut sananvapautta. Pienemmistä
vihapuheista voi saada vain muutaman päivän karkotuksen. Olen välillä yrittänyt
tulkita noita kirjoituksia, yrittää ymmärtää. Se on hyvin vaikeata, koska he palaavat itse jatkuvasti
siihen vastakkainasetteluun ja syyttävät toista osapuolta, koska vain heillä on
totuus. Seuraavassa lauseessa todetaan kuitenkin, että viha lisää vihaa eikä
sillä voiteta vihaa.
Kirjoitin tässä vain hyvin yleisesti aiheesta, joka
ei itse asiassa ollut edes mielessä aloittaessani. Sattumalta asia tuli eteeni äskettäin
ja nyt kirjoittaessani omista ajatuksistani koskien ikäluokkaani. Suomen
itsenäisyyden 100-vuotisjuhlat herättivät mielessäni niin monenlaisia ajatuksia
kuten näyttää käyneen muillekin. Omat vanhempani ovat syntyneet niillä main,
äiti 1915 vielä Suomen kuuluessa Venäjän
alaisuuteen ja isä 1918 juuri itsenäistyneessä tasavallassa samaan aikaan kuin
ympäri Suomea murhattiin sen ajan sisällissodan riehuessa ihmisiä.
Syväriä 30.6.2005 |
Tuntematon sotilas
Kävin edellisellä viikolla katsomassa uusimman ”Tuntemattoman
sotilaan”, joka sai minut lopuksi kyyneliin ja kiinnostumaan aiheesta entistä enemmän,
erityisesti Väinö Linnan kirjasta ja myös muista siitä tehdyistä elokuvista entistä
enemmän. Olen viime vuosina käsitellyt vanhempieni sotataivalta niin paljon,
että nyt vasta juuri siksi käsiteltyäni asiaa pystyin katsomaan koko elokuvan
kerralla. Muita en ole pystynyt katsomaan koskaan loppuun. Syy on se, että
isäni ja myös äitini ovat kokeneet samanlaisia asioita Suomen valloittaessa Karjalan
kannasta takaisin Jalkaväkirykmentti 1:n matkassa. He päätyivät asemasodan ajaksi rajan yli
Lempaalaan, Inkerin maalle. Elokuvassa Linna
on käyttänyt esikuvana Jalkaväkirykmentti 8:aa. Siinä edettiin Itä-Karjalaan
kohti Petroskoita.
Aku Louhimiehen ”Tuntemattomassa sotilaassa” minuun
suurimman vaikutuksen tekivät Rokan ja Koskelan rooleissa olevat Eero Aho ja
Jussi Vatanen.
Kaikki irralliset valokuvani ovat muuton aiheuttaman
kaaoksen jäljiltä kuka missäkin. Olisin halunnut tuoda tänne valokuvan, jossa
olen päässyt samaan kuvaan Mollbergin version Rokan Paavo Liskin kanssa. Olimme
samalla matkalla 28.6. -1.7.2005, jossa kaksi eri matkaa ”Mannerheimin
jalanjäljillä Pietariin” ja ”Kulttuurimatka Pietariin” yhdistyivät Pietarissa
risteilyksi Syvärille ja Valamoon. Oppaina matkoilla olivat Ilmari Hakala ja Paavo
Liski.
Olin silloin vielä todella tietämätön kaikista Karjalaan
liittyvistä asioista. Halusimme sisareni kanssa ensi sijassa päästä Valkeasaareen,
jossa isämme kohtasi sodan suurimmat koettelemukset venäläisten suurhyökkäyksen
alkaessa 9.6.1944. Valkeasaareen emme
koskaan päässeet eli se paikka on vielä kokematta ja aistimatta, mutta matkan
anti oli mahdottoman rikas ja kauas kantava. Olen muutaman kerran sivunnut
blogeissani tätä matkaa muiden asioiden rinnalla kuten täällä
tai täällä,
mutta aiheellista olisi sivuta vielä paljon enemmän. Mutta ah, se aiheiden
runsaus.
Matkan aikana kävi ilmi, että Ilmari Hakala tunsi
täydellisesti Väinö Linnan ”Tuntemattoman sotilaan”. Hänen kirjansa sivujen välit olivat täynnä
pieniä muistilappuja. Kulkiessamme pitkin Syväriä joko kohti Mandrokia tai
takaisin kohti Laatokkaa laivalla järjestetyissä luentotilaisuuksissa hänen oli
tärkeä löytää nopeasti oikea kohta. Tallella olevassa matkaesitteessä lukee,
että Hakala kertoo Syvärin sotahistoriasta. Tuntemattoman sotilaassa joukot
viettivät asemasodan aikaa siellä.
Nyt saisin aiheista paljon enemmän irti. Ilmari
Hakala toimii edelleen oppaana sotahistoriallisilla matkoilla. Erilainen
kokemus oli sitten Valamon saari ja tutustuminen ortodoksien uskontoon, joka on
meistä useimmille luterilaisille melko vieras. Matkan aikana tutustuimme myös
muihin ihmisiin, joiden kokemukset ja kertomukset myöhemmin rikastuttivat
elämääni. Samalla opin uusia asioita karjalaisuuteen liittyen. Paavo Liski
kuoli seuraavana syksynä lyhyesti sairastettuaan vain 66-vuotiaana. Se oli suuri
menetys.
Siinä pieni katsaus opin taipaleeltani, josta saan
kiittää monia tapaamiani ihmisiä. Omat vanhempani ovat erityisen merkittäviä
siinä mielessä, että heidän historiansa kautta pääsen nyt lähemmäs monia
asioita. Sitä en vain ymmärtänyt lapsena enkä nuorena. Heidän kokemustensa suuruus
on auennut minulle pikkuhiljaa kaiken saamani tiedon myötä. Olen myös sitä
kautta ymmärtänyt, miksi heistä tuli niin suvaitsevaisia muita ihmisiä kohtaan.
Ei kukaan voinut vihata ryssiä
(=venäläisiä) enemmän kuin minä parikymmentä vuotta sitten. En ymmärtänyt, miksi
äitini ei tuntenut samoin. Nyt ymmärrän. Sodat opettivat heitä. Me olemme kaikki
ihmisiä.
Isän valokuvia. Taisi Vammelsuussakin olla sinne tultua 1941 ihmettelemistä. Minä ihmettelin, mitä on kuvattu. Ortodoksinen kirkko. |
Vanhempani joutuivat lopuksi kesällä 1944 lähes pakenemaan
sotatantereelta vihollisen ylivoiman edessä. Äitini suku, kaikki naapurit ja
ystävät olivat paenneet aiemmin, useimmat jo toista kertaa tuntemattomaan
elämään ilman mitään, lähes tyhjin käsin. Siksi minun on nyt myös vaikea ymmärtää
Unicef.fi:n keräyksen herättämää valtavaa kohua, joka syntyi siitä, että
videossa tunnetut suomalaiset puhuvat samassa lauseessa Syyrian pakolaisista ja
evakoista. Tässä on yksi yhä uudelleen esiintuleva vastakkain- tai rinnakkain asettelu, jota minun omasta taustastani ja
tiedoistani johtuen on vaikea ymmärtää solvauksena. Ymmärrän sen siis eri tavalla kuin kaikki asiasta riehuvat, olen aina ymmärtänyt.
Karjalasta
sotaa paenneista ihmisistä tuli myöhemmin evakkoja, kun heidät sijoitettiin suunnitelmien
mukaan. He olivat suomalaisia, heille asettuminen
uuteen paikkaan oli ehkä siksi helpompaa. Heitä autettiin. Miljoonien muiden
pakolaisten elämä tänä päivänä on vaikeampaa. Mieluummin hekin jäisivät kotiin.
Minusta yllättävintä on, että kaikista jyrkimpiä ajattelussaan ovat Karjalan evakot ja heidän
jälkeläisensä. Heidän mielestään karjalaiset eivät olleet pakolaisia. Karjalan liittokin on tätä mieltä. Toisin sanoen haavat ovat vielä auki, apposen auki, vereslihalla. Monilla on vielä paljon käsiteltävää. Ikävintä on, jos se siirtyy jälkipolviin.
Muuten, ensimmäisessä Edvin Laineen 1955 elokuvassa Tuntemattomassa Antero Rokan roolissa oli Reino Tolvanen, jonka yli 90-vuotias veljen Jorma Tolvasen tapasin äskettän Karjalatalolla myymässä kirjojaan. Sorruin ostamaan vanhan Viipurin pitäjän historian 1-3, jota olen jo pitkään kuolannut. Hänestä taisin ottaa valokuvan. Täällä voit lukea artikkelin hänestä.
Ja kirjoitus lutviutui lopuksi itsestään ihan muista asioista kuin oli lähtötilanteessa sekavassa päässäni, etten edes muistanut niitä. Siinä se pala kirjoittamisen salaisuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti