Sormiani on
syyhyttänyt koko ajan päästä kirjoittamaan, mutta kuten tavallista useimpina päivinä ei ole ollut
sellaista rauhallista hetkeä, että pääsisin edes aloittamaan. Jos joskus pääsen
kirjoittamisen alkuun, alituiset keskeytykset raastavat minut pian pois koneen
äärestä. Sitten kun olisi taas mahdollisuus kirjoittaa, nälkä tai väsymys alkaa
riepoa. Monet Karjalan matkan aikana ja nyt jo senkin jälkeen lupaamani asiat
odottavat myös paneutumistani. Facebook on myös aikamoinen häirikkö, vaikka
pyrin käymään siellä vain parisen kertaa päivässä. Liityin tässä äskettäin siellä ryhmään Suomen
kirkot ja hautausmaat, jonne innostuin laittamaan kirkkokuviani. Niitä onkin
kertynyt melkoiset määrät ja on kiva saada niitä jonnekin foorumille.
Maailmamme vaan alkaa olla niin täynnä valokuvia, kun kaikki niitä ottavat,
että oma innostukseni laantuu aika nopeasti. Niin käynee muillekin. Facebook on hyvä
esimerkki, kaikki jutut, joita siellä tänään julkaistaan, ovat huomenna
unohdettuja, vaikka ne edelleen löytyvätkin sieltä. Pinnallisuus on tämän
päivän juttu. Aika on otollinen kaikille populisteille.
Dashalta Valkovenäjältä saamani tänään rekisteröity kortti. |
Kirkot ja
hautausmaat liittyvät myös tavallaan sukututkimukseen, minulle kovin rakkaaksi
käyneeseen ”harrastukseen”. Seuraan myös
aiheeseen liittyviä facebook-ryhmiä. Jos
valokuvaajia on paljon kuten vaikkapa tuolla Karjalan matkalla olin huomaavinani,
niin sukututkimuksen harrastus on myös tosi laajaa. Laatu voi sitten olla jotakin muuta, ehkä
juuri sitä pintaa kuten usein valokuvissakin. Meistä jokaisesta kehittyy pikku
hiljaa omien asioidemme toimittajia. Kirjoittajia ja bloggareita on vaikka
kuinka paljon. Saa nähdä, mihin tämä maailma vielä menee. Facebook on
pinnallisuutensa vuoksi juuri omiaan tuollaiseen kevyeen raportointiin ja
seurusteluun ja toisten juttujen julkaisuun ja jakamiseen. Olen koko ajan toivonut sinne enemmän
omaehtoisuutta, omia juttuja ja lisää syvällisyyttä, mitä jatkossakin haluan
kannustaa.
Onneksi
täällä blogissani voin olla oma pitkäveteinen ja vakavamielinen itseni. Saan kaikessa rauhassa kirmata omalla
mansikka-ahollani ja tehdä majoja metsässä kuten lapsuudessani siellä kotona
Hämeessä. Kun vanhenemme lähipiirimme saattaa
harventua koska siihenastisten ystävien kiinnostuksen aiheet entistä enemmän loittonevat
omista. Tietenkin on hienoa tuntea ja ymmärtää kaikenlaisia
ihmisiä ja nähdä maailmaa monelta kantilta, mutta kaikkein hienointa on tavata
ihmisiä, joiden kanssa voi jakaa harrastuksiaan ja kiinnostuksen aiheitaan. Aika
tulee erityisen kalliiksi vanhemmiten. Katsotaanpa
vaikkapa, miksi en ole enää aikoihin halunnut käydä ostoskeskuksissa. Kun menen
kauppaan, menen vain hoitamaan jotakin tiettyä asiaa. Haluan päästä eroon
kaikesta tarpeettomasta tavarasta. Joidenkin tuntemieni ihmisten mielestä olen vain muuttunut entistä
tylsemmäksi. Tällainen pohdinta on myös aivan turhaa, mutta se kertoo minulle
itselleni, että olen vain muuttumassa kokonaan omaksi itsekseni. Viime vuosien
hirveä taival on päättymässä.
Tämäkin kortti toiselta Dashalta Valkovenäjältä tuli tänään rekisteröityä, kyllähän peltomaisemat vaikuttavat minuun. |
Jotkut
asiat kulkevat edelleen mukana. Kirjoitin aamulla 11 postikorttia, jotka kävin myöhemmin postittamassa. Olen ollut
melko laiska postcrossingissa
viime aikoina, mutta en ole sitä aivan lopettanut. Jokin mahtava voima noilla
postikorteilla on edelleen. Tänään
kortteja lähtee Taiwaniin, Tsekkeihin, Suomeen, HongKongiin, Kanadaan,
Ranskaan, Puolaan, Japaniin, Australiaan, Sveitsiin ja Indonesiaan. Rekisteröin
aamulla 7 korttia, joiden joukossa oli muutama mielenkiintoinen kortti sisällön
kannalta ja pari kaunista korttia kuvan kannalta.
Joskus saamani Kiinasta saamani postikortti |
Postcrossingin
yksi koukuttava tekijä minulle on niiden kautta oppiminen ja koko maailman haltuunotto.
Korttien kirjoittaminen on minulle hetki rentoutua. Ihmeellistä on vaikkapa se, miksi kiinalaiset postikortit
ovat ulkoisesti niin tylsiä. Kun taidehistorian perusopintojen alkuvaiheessa,
syksyllä 2009 tutustuimme kiinalaiseen vanhaan taiteeseen, innostuin aiheesta
suunnattomasti. Kiinalaisen taiteen käsitykset ”hyvästä taiteesta” poikkesivat eurooppalaisista
ihanteista ollen aivan toisensuuntaisia. Taiteilijan asema poikkesi Kiinassa
länsimaiden vastaavasta.
Harrastelijataiteilijat olivat varakkaita henkilöitä, jotka olivat hankkineet koulutusta ja heidän tekemänsä teokset ovat nimettyjä ja niistä on kirjoitettu paljon. Ammattitaiteilijat olivat käsityöläisiä ja tekivät töitä hoville. Heidän työnsä olivat ilman signeerausta, työn tilaaja ja omistaja oli tärkeämpi kuin tekijä. Nämä oppineet harrastelijataiteilijat saattoivat tutkia jotakin aihetta kuten vaikkapa bambukasvia koko ikänsä. Bambun sanotaan symboloineen ikivihreytensä ja taipuisuutensa vuoksi täydellisen kasvatuksen saanutta herrasmiestä, joka taipuu olosuhteiden mukaan sopeutuen eri hallitsijoiden aikana yhteiskuntaan säilyttäen kuitenkin itsensä koskemattomana.
Kiinalaisen taiteen materiaalit, formaatit ja aiheet olivat myös täysin poikkeavia eurooppalaisesta samanaikaisesta taiteesta. Tutustuminen Kiinan taiteeseen vaikkakin melko pintapuolisesti mutta lukuisin esimerkein, oli minulle silloin eräänlainen valaistuminen, joka vaikutti varmaan syvällisemmin kuin aavistin. Keskiajalla Euroopassa elettiin aivan toisenlaista aikakautta verrattuna Kiinaan. Joulukuun 2009 tentissä pärjäsin myös erinomaisesti nimenomaan tähän aiheeseen paneutumiseni vuoksi, esseekysymyksen tehtävänä oli esimerkein verrata kiinalaisten käsityksiä hyvästä taiteesta eurooppalaisiin ihanteisiin 1400 - 1600-luvuilla. On vain valitettavaa, että ilman niin erilaisen kielen osaamista, on vaikea perehtyä Kiinan taiteeseen saati opiskella sitä perusteellisesti. Mutta enpä sinne enää suuntaisikaan.
Harrastelijataiteilijat olivat varakkaita henkilöitä, jotka olivat hankkineet koulutusta ja heidän tekemänsä teokset ovat nimettyjä ja niistä on kirjoitettu paljon. Ammattitaiteilijat olivat käsityöläisiä ja tekivät töitä hoville. Heidän työnsä olivat ilman signeerausta, työn tilaaja ja omistaja oli tärkeämpi kuin tekijä. Nämä oppineet harrastelijataiteilijat saattoivat tutkia jotakin aihetta kuten vaikkapa bambukasvia koko ikänsä. Bambun sanotaan symboloineen ikivihreytensä ja taipuisuutensa vuoksi täydellisen kasvatuksen saanutta herrasmiestä, joka taipuu olosuhteiden mukaan sopeutuen eri hallitsijoiden aikana yhteiskuntaan säilyttäen kuitenkin itsensä koskemattomana.
Kiinalaisen taiteen materiaalit, formaatit ja aiheet olivat myös täysin poikkeavia eurooppalaisesta samanaikaisesta taiteesta. Tutustuminen Kiinan taiteeseen vaikkakin melko pintapuolisesti mutta lukuisin esimerkein, oli minulle silloin eräänlainen valaistuminen, joka vaikutti varmaan syvällisemmin kuin aavistin. Keskiajalla Euroopassa elettiin aivan toisenlaista aikakautta verrattuna Kiinaan. Joulukuun 2009 tentissä pärjäsin myös erinomaisesti nimenomaan tähän aiheeseen paneutumiseni vuoksi, esseekysymyksen tehtävänä oli esimerkein verrata kiinalaisten käsityksiä hyvästä taiteesta eurooppalaisiin ihanteisiin 1400 - 1600-luvuilla. On vain valitettavaa, että ilman niin erilaisen kielen osaamista, on vaikea perehtyä Kiinan taiteeseen saati opiskella sitä perusteellisesti. Mutta enpä sinne enää suuntaisikaan.
Olisiko tuo edellinen korttikin Ming-dynastian aikaisen taiteileilijan Shen Zhoun (1427-1509) taidetta kuten tämä Lukemassa syksyllä. |
Taidehistorian
60 opintopisteen opiskeluni (perusopinnot 25 op ja aineopinnot 35 op) on nyt maalissa,
sillä tänään sain Helsingin yliopistolta kirjekuoressa todistukseni, jotka
kiitollisena vastaanotin. Viime vuonna kun näytti tosi pahalta, etten saa
kaikkea loppuun saatettua. Tämän vuoden alkupuolella otin itseäni niskasta kiinni
ja kirjoitin seminaarityöni ja viimeisen
esseeni valmiiksi. Ja onpa tuntunut tyhjältä opiskelun loputtua, sillä se antoi
elämään raikkaan tuulahduksen ja pisti ponnistelemaan. Kun näin jälkikäteen ajattelen varsinkin
aineopintojen eri vaiheita ja tehtäviä, ihmettelen joskus, miten loppujen
lopuksi selviydyin niistä kaikista kunnialla läpi.
Viime viikolla vierailin lähellä lapsuuden maisemiani, kun Tuula kutsui minut heidän kesämökilleen |
Nyt mieli
halajaa vielä kirjoittamaan puhtaaksi tai purkamaan sanoiksi keväisen Rooman
matkan ja ehkäpä vielä edellisen kevään Ahvenanmaan matkan ”kokemukset”.
Tarkoitan kokemuksilla sitä, että kertaan ajatuksella kuvien ja materiaalin
kautta kaikki vierailemamme kohteet sisäistäen ne itselleni. Se vaatii kyllä paljon aikaa, mutta se voisi
olla minulle väliaikaopiskelua ennen kuin aloitan jotakin muuta. Kirjoitin opiskeluni vaiheista jonkin verran
vanhaan blogiini, joka on nyt valitettavasti roskakorissa. Kun nyt selaan opiskelun eri vaiheissa eri
hakemistoihin kokoamiani kuvia, jotka eivät mitenkään kosketa käsittelemiämme
taiteilijoita tai aiheita huomaan, että päässäni ovat pyörineet monet muutkin
ajatukset opiskelun rinnalla. Olihan se
äärimmäisen inspiroivaa aikaa.
Jotenkin palaan aina myös näihin elämän huippuhetkiin elokuussa 2006 , kun Karjala-lehdessä luki: Kun pikkuserkukset löysivät toisensa - Se oli näyttelyn arvoinen tapaaminen. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti