Aamulla ensimmäiseksi valmistan kaurapuuron ja suodatan
kahvin. Niitä nauttiessani luen Keski-Uusimaan ja Helsingin Sanomat. Joskus luen tarkemmin, joskus hutaisten.
Silloin tällöin palaan vielä myöhemmin johonkin mielenkiintoiseen artikkeliin.
Christian Krogh. Villa Britannia 1885 (norjalainen taiteilija, kuva otettu netistä) |
Nyt on pakko aloittaa uusi blogi, joka ei ehkä valmistu
tänään, kun on paljon muutakin tekemistä. Lehteä lukiessani ja kahvia juodessani, juuri ennen heräämistäni näkemäni uni pyöri päässäni jopa niin, että aloin miettiä seuraavan blogini
otsikkoa, jonka päätin olevan niin neutraali kun se nyt on. Unet haihtuvat
päästä hyvin nopeasti, joten avattuani läppärini, on paras aloittaa kirjoittaminen
välittömästi.
Tämä ei ole puistosta. Vanha kuva, joka sattui eteeni |
Otin unessa useita valokuvia kauniista puistosta. Minulla
oli järjestelmäkamera, jota kohotin aina välillä ylös, jotta sain puiston upean
ympäristön vangittua. Nimittäin puisto oli täynnä elämää, paljon ihmisiä. Olin
vähän aikaisemmin herännyt nurmikolta, jossa olin viettänyt yöni. Eräs ystävättäreni
oli tullut paikalle ja asettunut siihen viereeni keskustelemaan. Se ei ollut
mitenkään harvinaista, koska uni kertoi, että olin jo aiempina päivinä herännyt
samalla tavalla. Juttelimme niitä näitä, kunnes sitten päätimme nousta. Hän oli
tullut kaukaa, joten kysyin häneltä, syökö hän puuroa. Muistin, että minulla ei
ollut kotona yhtään leipää. Hän sanoi, ettei puuro käy. Jäin miettimään, josko
pakastimessa olisi jotakin.
Asuin puiston viereisessä talossa, mutta nukuin yöni
puistossa! Noustuani otin useita valokuvia
hurmaavasta kaariholvien kehystämästä puistosta. Sitten keräsin talon kulmalla
odottavat pyykkini? ja lähdimme taloon aamiaiselle.
Jo aikoinaan syöty puuro. |
Leipätilanne kotona oli tänä aamuna täsmälleen sama kuin
unessa. Noustuani ylös, mietin, mitä uni
merkitsi. Sitä ei tarvitse paljon miettiä. Elämäni on muuttunut paljon. Olen
suurimman osan ajasta yksin. Se ei ole mikään ongelma, sillä nautin
yksinolosta. Aika kuluu liian nopeasti, jotta ehtisin kaikkeen, mitä suunnittelen.
Uusia asioita en ehdi aloittaa, mutta aikataulutan tehtäviäni.
Joskus meillä kaikilla on sama edessä, olla yksin, tehdä
kaikki yksin. Ohitamme kohtaamamme ihmiset niin, ettemme enää odota heistä
tulevan ystäviä. Joskus niin käy silti, mikä on hieno asia. Emme enää ehdota uutta tapaamista kuten aikoinaan, jätämme
kaikki tapaamiset sattuman varaan. Sekin on aivan hieno asia, jonka olen vasta nyt
ymmärtänyt. Minulla ei ole aikaa ”small talkiin” eikä asioihin, joista en
muutenkaan välitä.
Kuvaamassani unessa oli paljon enemmän kuin kirjoitin
tuohon. Herätessäni siinä ruohikolla, tajusin, että voisin lähteä viikoksi yksin
jonnekin eikä kukaan edes huomaisi poissaoloani. Se tuntui irti päästämiseltä, iloiselta
tunteelta. Kukaan ei tarvitse minua. Olen kyllä ennenkin ajatellut sitä. Ne kiinnikkeet, jotka pitävät minua vielä
kiinni, ovat omia keksintöjäni. Ne ovat järjesteltävissä.
Kirjamessujen annista
Perjantaina vietin ystävän kanssa aikaa Helsingin
kirjamessuilla. Kirjamessut ovat aivan ihastuttava tapahtuma. Tuntuu vain, että
se on liian suosittu. Tungoksessa kiertely ei ole aina mikään ilo eikä
nautinto. Joka lokakuu sinne on kuitenkin mentävä. Kaikki kiinnostava on
kerätty yhteen paikkaan. Mitä jaksamisesta ja kipeistä jaloista. Aina välillä
kun istahtaa kuuntelemaan (jos mahtuu) jotakin esitystä, siinä saa levättyä
tarpeeksi.
Useita kirjailijahaastatteluja olin merkinnyt etukäteen
messulehteen, jonka joka vuosi tilaan suoraan kotiin heti sen ilmestyttyä.
Samoin tilaan kokoaikalipun keväällä, koska saan sen silloin halvemmalla kuin
aikuisen yhden päivän lipun. Joskus olen mennytkin sinne toiseksi päiväksi.
En kirjaa tähän kaikkea kuuntelemaani, en pystyisi, sillä
niin paljon siellä on omaksuttavaa. Eräs
merkitsemistäni oli käydä kuuntelemassa, mitä Mia Kankimäki kertoo itsestään ja
kirjastaan ”Naiset, joita ajattelen öisin”. Se olikin mielenkiintoista ja oli
taas naurettavan lähellä omia ajatuksiani ja suunnitelmiani aikoinaan ja erityisesti
tämän vuosikymmenen alussa.
Hankin nämä kirjat näköjään maaliskuussa 2013 tai jonkun jo aiemmin. |
Silloin, siis vuosikymmenen alussa hankin Amazonilta kirjat ”Frauen, die lesen, sind
gefährlich” (Naiset, jotka lukevat, ovat vaarallisia) ja ”Frauen, die
schreiben, leben gefährlich” (Naiset, jotka kirjoittavat elävät vaarallisesti).
Kirjat on kirjoittanut Stefan Bollman ja ne ovat ilmestyneet jo 2000-luvulla,
myös englanniksi. Huh sentään, siellä on
nyt muitakin vastaavanlaisia. Hillitsen
itseni tällä kertaa. Tuolloin kirjoja luettuani, olisi tehnyt mieli kääntää ne.
Suunnittelin myös näyttelyä lukevista ja kirjoittavista naisista taustalla
maailman taide. Se olisi ollut hienoa jatkumoa omille valokuvanäyttelyilleni.
Kohtalo, sattuma tai mikä lie, teki asioista sittemmin vaikean ja suuntaudun
muualle.
Mutta nyt luen iltaisin Mia Kankimäen kirjaa, jossa hän
aivan ihanasti yhdistää oman elämänsä inspiroivien naisten elämään tutkimalla
heitä ja matkustamalla heidän jalanjäljissään. Siellä on muiden muassa kaikkien
tuntema kirjailija Karen Blixen, tutkimusmatkailija ja kirjailija Mary Kingsley
ja taiteilija Artemisia Gentileschi
ja monta muuta. Artemisiaa ajattelin aikoinaan myös muiden unhoon jääneiden
naistaiteilijoiden ohella kerätessäni netistä näiden taidetta. Kaiken lisäksi Mia Kankimäellä on paljon muita
naisia, jotka odottavat pääsemistään hänen tuleviin kirjoihinsa. Helsingin
Sanomat/Arla Kanerva kirjoitti 7.10.2018
tästä kirjasta otsikolla ”Esikuvallisten
naisten jäljillä”.
Esimakua talvesta. Maaliskuun lopulla eli 22.3.2010 näytti tältä. |
Luen aina iltaisin pienen pätkän tuosta kirjasta. Se
auttaa hyvään uneen ja ehkä neuvoa antaviin uniin.
Kaikista parasta tänä päivänä on se, että taiteilijat ja
kirjailijat kertovat oman taiteensa takana olevasta ihmisestä, itsestään ja
siitä, mikä heitä innoittaa. Sama koskee muutakin kirjallisuutta mitä
suurimmassa määrin. Miten koemme asiat nyt, miten suhtaudumme menneeseen ja
tulevaisuuteen.
Takaisin päin tullessa näytti tältä. |
Aamupäivällä satuimme kuuntelemaan Tiedetorilla
keskustelun aiheesta ”Tutkimuksesta tietokirjaksi”. Huomasin vasta paikan
päällä, että mukana keskustelussa oli myös Anne Kortelainen. Allekirjoitan
hänen ajatuksensa täysin. Anna on tuonut
omien ajatustensa mukaisesti kaikkiin tietokirjoihinsa oman näkemyksensä ja eläytyen
tutkimuksen ja kirjoittamisen aikana kohteensa elämään. Olin äskettäin Tuusulan kirjastossa kuuntelemassa
hänen kertomustaan Saara Hildenin elämänkerran synnystä. Kirjan olen sittemmin
ostanut ja se odottaa lukemistani ja eläytymistäni lukijana.
Eläkeläinen voi vain kaapia oman osuutensa haastatteluista,
jotka pääasiassa ovat useimmiten kohdistettu työelämässä aktiivisesti oleville.
Puhutaan sitten aivotutkimuksesta (Huotilainen, Saarikivi. ”Aivot työssä”) tai
priorisoinnista (Saku Tuominen. Juu ei. Pieni kirjan priorisoinnista), ollaan
työelämän kiireiden äärellä.
19.3.2010 vieraani kotipuussa puutarhassa, joka elää vain muistoissa, kuvissa ja mielikuvituksessa. |
Onneksi me vanhat osaamme soveltaa ja siirtää tiedon
omaan itseemme ja pohtia, mitä hyötyä meillä on lukea ko. kirjoja. Oli aivan sattumaa,
että osuin kuuntelemaan priorisoinnista, jota kirjaa voin kyllä suositella
kaikille. Vihasin sanaa työelämäni
loppuvaiheessa. Se tuntui tulevan silloin muotiin, mutta ei aivan samassa
merkityksessä kuin tuo kirja siitä kertoo. Jotakin samaa oli silloinkin. Yritin
aikoinaan priorisoida jättämällä turhista turhimpia palavereja väliin, mistä
kyllä sain kuulla. Samaa teki Saku Tuominen. Etätyötä ehdotin jo ennen kuin se oli edes
mahdollista sovellusten puuttuessa.
Priorisointihan on asioiden tärkeysjärjestykseen
asettamista. Sille voisi jo keksiä suomenkielisen sanan, lyhyemmän kuin tuo edellä
oleva, joka sitten hiipii suomalaiseen sanastoon.
Ihanaa, että kalenteri on lähes tyhjä. Mutta mitähän se unen puhdas pyykki kuvasi?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti