Kuten hyvin tiedämme, aikoinaan ihmisten juuria
seurattiin vain miehen mukaan. Nykyään otamme kyllä myös äitien suvut mukaan
tutkimukseen. Sitä kautta valkenee lisää monta asiaa ja/tai saamme uudenlaisen
näkökulman jonkun ihmisen historiaan.
Tarkkaavainen lukija on myös huomannut, että
leikittelen välillä sukututkimusten avulla. Jostakin oikusta lähden tutkimaan
pienen pätkän vaikkapa jonkun tunnetun henkilön sukujuuria. Saa nähdä,
millainen ulottuvuus tulee DNA-tutkimuksen myötä, jota alan vasta opetella.
Olen äskettäin lähettänyt omat näytteeni Family Tree DNA:lle
Yhdysvaltoihin Texasin Houstoniin saadakseni niistä äitilinjaisen mtDna-haploryhmän
tulokset ja etäserkut molemmilta vanhemmilta. Näytteet olivat viikossa perillä
USA:ssa ja seuraavaksi saan tulokset. (huom. tämän kirjoituksen julkaisun
ajankohtana olen jo saanut serkkuosumat.)
Lainasin äskettäin kirjastosta hiukan vanhemman kirjan
Väinö Linnasta, N.-B. Storbom: Väinö Linna, kirjailijan tie ja teokset. Teos on
ilmestynyt alun perin 1963. Kirjoittaja on kirjoittanut teoksen ruotsiksi.
N.-B. Storbom (s. 1925) oli kirjailija, kulttuuritoimittaja ja kääntäjä. Hän
käänsi mm. Linnan teokset ruotsiksi.
Huomaan jatkuvasti, kuinka paljon minulla on
tiedoissani aukkoja ja ihmettelen, miten ehdin niitä enää edes täyttää, jollen
sitten toteuta opiskeluhaaveitani. En ole koskaan tutustunut syvällisesti Väinö
Linnan koko tuotantoon, vaikka olenkin hänen tunnetuimmat kirjansa
"Tuntemattoman sotilaan" ja Pentinkulma-trilogian "Täällä
Pohjantähden alla" aikoinaan lukenut. On suorastaan häpeä, että olen koko
ikäni ylipäänsä laiminlyönyt suomalaista kirjallisuutta. No, miten nyt kaikkeen
ehtisi. Ja nyt en edes yksinkertaisesti jaksaisi.
Elokuun alussa lähdemme Markkulan sukuseuran retkelle
Urjalaan. Pääkohteemme on Väinö Linnan reitti. Retken ajankohta sattuu olemaan
tämänvuotisten viikon kestävien Pentinkulmapäivien lopussa oleva lauantai. Jos
sinua kiinnostaa, niin täällä voit tutustua reittiin ja sen kohteisiin.
Ajattelin sitä ennen laventaa tietämystäni kirjailijasta. Ja kuten arvata
saattaa, lähden silloin sorkkimaan sukuja ja erityisesti niitä kaukaisempia
juuria.
Eikös siinä käynyt taas kuten äskettäin kävi Veijo
Meren osalta! Tartuin kirjan tekstissä eräisiin sukua koskeviin
tietoihin. Siellä kerrottiin muun muassa, että Väinö Linnan isänpuoleinen suku
on ollut torpparina Urjalassa niin pitkälle kuin sitä on voitu seurata. Hänen
isoisänsä isä Johan Gustafsson oli syntynyt 1770 (1.12.1770) jne. Tekstissä on
hiukan epätarkkuuksia, mutta en puutu tässä niihin. Tällä Juho Kustaanpojalla
oli ainakin kymmenen lasta. Näistä nuorin, poika Ville (Vilhelm) syntyi 1807
(26.6.1807) ja kuoli 1874. Tämän pojasta Carlista eli Kallesta (1843 – 1930)
tuli Väinö Linnan isoisä.
Kalle otti isänsä Ville Juhonpojan jälkeen Urjalan
Velkalan Lähteenkorvan torpan haltuunsa. Hänen isänsä kuoli 1874. Vanhempi veli
Vilhelm Vilhelminpoika oli siirtynyt ison perheensä kanssa Velkalan kylän
Sillanpään torppaan. Rippikirjassa torpat ovat peräkkäisillä sivuilla.
Lähteenkorvan torpan nimeksi muuttui Linna siinä 1880-luvun alkaessa, vaikka
Linna-nimi esiintyi asiakirjoissa jo aiemmin 1860-luvulta lähtien. Siitä tuli
sukunimi perheelle.
Kuten jo alussa mainitsin, niin pitkään oli tapana,
että sukuja tutkittaessa jätettiin usein naisten juuret tutkimatta. Kun
tekstissä mainittiin, että Väinö Linnan isoisä Kalle nouti itselleen vaimon
Janakkalasta, oli lähes pakko tutkia, minne ne juuret johtivat. Markkulan
sukuseuran alkujuuret ovat Rengossa, mutta suku on vuosisatojen kuluessa
levittäytynyt laajalle alueelle eteläisessä Hämeessä jopa Urjalaan saakka.
Janakkala, Loppi, Hausjärvi ovat keskeisiä sukujen asuinpaikkoja. Liittyisikö
Väinö Linnan isoäiti jo tutkittuihin sukuihin?
Janakkalasta noudettu nuorikko, Mariaana
Juhontytär syntyi 19.1.1845 Janakkalan Lempeldossa. Kylän nimi on
kartoissa Lempelto ja se sijaitsee Lempellon ja Isojärven tuntumassa Turengista
noin 15 kilometriä itäänpäin. Siinä vieressä on Saloisten kylä, josta löytyy
tietoa täältä. Tuolta sivulta huomaan, että Markkulan
sukuseuran puheenjohtaja Pekka Peltotalo on kirjoittanut Saloisista kyläkirjan:
Peltotalo, P. 2006. Saloksilta, Historiaa ja kertomuksia Janakkalan
Saloisten ja Lempellon kyliltä. Saloisten kyläyhdistys r.y. 208 s. ISBN 952-92-0722-0.
Miten Kalle ja Mariaana tutustuivat, kun he asuivat noinkin kaukana toisistaan? Jokin yhteys saattaa olla ollut ennestään olemassa? Sukuja tutkiessani huomaan usein mielenkiintoisia yhteyksiä perheiden välillä.
Isoäiti Mariaana kuoli 1922. Hän ehti nähdä pojanpoikansa Väinö Valtterin, joka syntyi 20.12.1920.
Isoäiti Mariaana kuoli 1922. Hän ehti nähdä pojanpoikansa Väinö Valtterin, joka syntyi 20.12.1920.
Mariaanan isä oli Juho Mikonpoika (Hakoinperä), joka
syntyi 8.10.1794 Hausjärven Ryttylän Nikkilässä. Äiti Helena Kristiina
Adamintytär (Selinummi) oli syntynyt Vanajan Kirrin Selinummen torpassa
2.7.1804. He avioituivat 26.12.1819. Huomaa, että äiti oli tuolloin vasta
16-vuotias. Paikka sijainnee muuten lähellä Lempeltoa. Juho Mikonpoika tuli
Selinummen torppaan vävyksi ja perheen vanhimmat lapset syntyivät siellä.
Isä Juho Mikonpojan vanhemmat olivat Mikko Mikonpoika
(1757 – 1799) ja Elisabet Joonaantytär (1764 – 1834). Juhon isä Mikko
Mikonpoika oli kuolemaansa saakka Hausjärven Ryttylän Nikkilän tilan lampuoti.
Äiti Elisabet oli avioitunut 1800 uudelleen isän kuoltua Vanajan Syrjän
Ylöstalon rälssitilan toisen lampuodin Juho Kustaanpojan kanssa. Vanajan rippikirjan mukaan perhe asui Juho
Mikonpojan avioon mennessä siellä. Käsittääkseni kaikki nämä alueet ovat olleet
Harvialan kartanon mailla.
Juhon äiti Elisabet Joonaantytär oli lähtöisin
Hausjärven Karhin kylän Kuumolasta. Laitan tähän linkin,
jossa kerrotaan sekä Janakkalan Kuumolan että Hausjärven Kuumolan pitkästä
historiasta. Elisabetin isä oli Joonas Jaakonpoika (1735 – 1806), jonka kuoltua
perhe häviää saavuttamattomiin. Kauemmas taaksepäin pääsin vielä tavoittaen
edellisen Karhin Kuumolan isännän eli Joonaksen isän Jaakko Samuelinpojan (1706
– 1789) ja äidin Riitta Erkintyttären s. 1711.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että Elisabet
Joonaantyttären veli Erkki s. 1761 lähti 1780 opiskelemaan Helsinkiin. Palasiko
hän koskaan takaisin, minne hänen tiensä vei?
Tutkimukseni ei siis johtanut Markkulan sukuihin.
Kuumolan talon väki vaihtui kokonaan. Myöhemmän Hausjärven Karhin Kuumolan
isännän Kustaa Antinpoika Kuumolan puolison Heta Loviisa Brusilan kautta (1838
– 1876) juuret johtavat loppujen lopuksi Liisa Sipintytär Markkulaan s.
1702. Se on jo toinen juttu ja kirjattu sukuseuran sukututkimukseen.
Huomaan myös, että em. Väinö Linnan isoisän Kalle
Villenpoika Linnan sisaren Vilhelmiinan pojan puolison kautta sukujuuret
yhtyvät Markkulan sukuun vieden Anna Sipintytär Markkulaan s. 1700, joka tuli
1719 Urjalaan Välkkilän Huovilan emännäksi.
Tämänkaltainen sukututkimus on eräänlaista
verryttelyä (tai näpertelyä), joka vaan vie mukanaan. Samalla minulla on mahdollisuus edes virtuaalisesti saada tuntumaa
Hämeen pitäjiin, kyliin ja kaikkeen siihen, mikä on jäänyt aiemmin aivan liian
pienelle huomioille.
Mainitsemani kirjakin on luettava. Miten
heiveröisestä, suuren perheen pojasta kehittyy loistava kirjailija. Ilman sen
kummempaa koulunkäyntiä?
Väinö Linna ahmi nuorena poikana kaiken mahdollisen
kirjallisuuden.
”Hänen tapasi hyvin usein silmät suurina kuin teevadit ja nenäänsä etusormella hieroen tai makaamassa kirja edessään, kuurona ja sokeana koko ulkomaailmalle. Olisi voinut vaikka kaataa koko talon, eikä hän olisi sitä huomannut.”
Näin kertoi eräs hänen tovereistaan. Mikään ei
tuolloin kuitenkaan viitannut siihen, että hänestä tulisi suuri kirjailija. Se
taival alkoi 1940, kun hän lähti tehdastöistä Tampereelta sotapalvelukseen
kutsuttuna. Hän alotti Riihimäellä Koulutuskeskus n:o 3:ssa. Hänet lähetettiin
muutamien muiden alokkaiden kanssa Lopella olevaan kansakouluun majoitettuun
konekiväärikomppaniaan. Sieltä aliupseerikouluun Launosiin ja myöhemmin
Ryttylään. Sitten hän siirtyikin Kiteen kirkonkylään. Edessä oli
rajavartiointitehtäviä. Kunnes sitten jatkosodan syttyessä hän lähti
kiväärinjohtajana Jalkaväkiryhmentti 8:n 1. pataljoonan mukana valtaamaan
Laatokan Karjalaa.
Lukiessani tätä vaihetta voin oikein hyvin kuvitella,
miten Linnan kirjailijan identiteetti alkoi kehittyä. Hän tarkkaili luontoa,
hän tutki ihmisluonteita. Se kaikki koettu näkyi sitten Tuntemattomassa
sotilaassa.
Eipä muuta kuin lukemaan hämäläisiä kirjailijoita.
Kirjoitin aiemmin Veijo Merestä, jonka juuret ovat vahvasti Hausjärvellä.
Mutta myös Väinö Linnan isoäidin isän puoleinen suku on sieltä lähtöisin. No
ainakin niin kaukaa, kun pystymme kirkonkirjoista selvittämään.
Kirjoitukseni
perustuvat tiukasti rippikirjoihin. Toivoisin omaavani enemmän paikallistuntemusta.
Onneksi meillä on sentään Google Maps ja paikallishistoriat.
Kuinka tärkeitä isoäidit ovat ihmisen perimän
kannalta, siitä minulla on vielä paljon oppimista, kaikki. Kun luen muiden Facebookin
Suomi DNA-sivuilta kirjoituksia, kysymyksiä ja kommentteja, en todellakaan
ymmärrä paljon mitään. Mielenkiintoinen näkymä aukenee ehkä vähitellen. Jokin
merkitys äideillä ja isoäideillä silti on kaikista laiminlyönneistä ja naisten
syrjäyttämisestä huolimatta. Ajatelkaapa vaikka sairauksien periytymistä.
Tunnetuin on ollut hemofilia eli verenvuototauti, joka vainosi Englannin
pitkäaikaisen kuningattaren Victorian jälkeläisiä ja eurooppalaisia
kuningashuoneita. Englanninkielisessä Wikipediassa voit tutustua aiheeseen täällä.
Opettelemista siis riittää monella taholla. Ehkä kirjoitan joskus myös blogiini jotakin havainnoistani. Mutta nyt ensin jatketaan
kärventymistä tässä helteessä, jonka voi unohtaa mukavilla tapaamisilla.
Onneksi silloin tällöin sadekuurot kastelevat.
Artikkelissa mainitaa että:
VastaaPoista" Äiti Elisabet oli avioitunut 1800 uudelleen isän kuoltua Vanajan Syrjän Ylöstalon rälssitilan toisen lampuodin Juho Kustaanpojan kanssa. Tästä avioliitosta ei ollut lapsia."
Mielestäni heille syntyi kolme yhteistä lasta: Carl Gustaf s. 3.10.1801 Ryttylä, Nikkilä; Anna Christina 19.4.1804 Vanaja, Syrjä, Ylialo; Ulrica s.6.11.1807 Vanaja, Syrjä, Ylitalo
Satun nimittain olemaan Elisabetin ja Juhon siis Carl Gustaf Johanssonin jälkipolvea.
terv. Haanperä Jari
Hei, suurkiitos kommentista! Olet aivan oikeassa, korjaan tekstiä. En edes oikein ymmärrä, miksi olen kirjoittanut tuon "tästä avioliitosta ei ole lapsia". Joka tapauksessa jätin silloin jatkon tutkimatta, koska olin löytänyt, mitä olin juuri silloin ennen retkeä Urjalaan etsimässä enkä sittemmin edes jatkanut. Enkä silloin varmaan edes käynyt tutkimassa Vanajan vastaavaa rippikirjaa, josta mainitsemasi lapset löytyvät. Sukututkimus vie mennessään. terveisin Merja Kalenius
VastaaPoista