Tänä kesänä päivänkakkarat kukkivat pihan keskellä,
kukkamaalla, eniten ne loistavat kesän lopulla 2011 tekemässäni kukkapenkissä. Niiden
siemenet etsivät hyvän maan, josta ne jaksavat ponnistaa uuteen elämään joka
vuosi. Kesällä 2011 ne kukkivat riemuisasti maassa, jonka olin aiempina vuosina
vapauttanut marjapensaista ja kantanut siihen monta säkillistä maata parantavaa
multaa, joka hävitti rikkaruohot. Nyt se alue on kauan sitten peittynyt
rikkaruohoihin tai toisin sanoen harmilliseen vuohenputkeen, joka kasvikirjojen
mukaan vain intoutuu lisää, kun sitä kitketään ja revitään maasta. Siksi sitä
saatetaan jossakin kasvattaa myös jalostettuna koristekasvina. Kaiken lisäksi
heinät ovat valloittaneet puutarhaa erityisesti niinä vuosina, kun en ole pystynyt
kunnolla hoitamaan pihaa.
Yhtä kaikki, kuukauden päästä olen poissa tästä
ihanuudesta, josta tuli minulle elämäni toiseksi pitkäaikaisin koti. Vietin
täällä melkein yhtä pitkän ajan kuin lapsuudenkodissani. Onkin jännittävää
kokea, miten jatkossa käsittelen tätä aihetta, miten kirjoitan tästä käyttäen
omia kokemuksiani ja muistoja ja silmieni eteen tulevia näkymiä, kun vielä nyt
edessäni avautuva maisema pihalle ei enää olekaan siinä.
Nyt kaikki seisoo silmieni edessä tyynenä ja
kauniina lempeässä auringonpaisteessa. Yöllä kuljeskelin täällä hetken, kun uni
hylkäsi minut hetkeksi ja kuuntelin kovan sateen rummutusta katolle. Ihminen on
onnekas, kun hän saa ottaa aina kaiken kokemansa ja näkemänsä mukaansa, kun matka
jatkuu.
Tammikon tiellä 2006. |
Kirjallisia kuvia Karjalan kannakselta
Luin yöllä pätkän Ritva Heikkilän kirjasta ”Kultaisten
rantojen kannas”. Se sisältää kuvauksia Terijoen maisemista ja ihmisistä,
julkaisija on Karisto Oy:n kirjapaino Hämeenlinnassa 1986. Karjalan kannaksen
muistot ovat minulle aina ajankohtaisia ja erityisesti nyt, kun kohta suuntaan
sinne. Serkkuni Arja hehkutti tätä kirjaa Facebookissa ja löysinkin sen
helposti kirjastosta. Sen parhainta antia ovat novellit ja otteet Tuuli
Reijosen kirjoituksista, jotka oli irrotettu tämän kirjasta ”Kannaksen
mosaiikkimaailma” (1968). Muistan Helsingin Kuolemajärvikerhon Heljän
suositelleen juuri tuota Tuuli Reijosen kirjaa. Kirjastosta sitä on ollut vaikea saada, koska
se on arkistoitu.
Aloin aamuyöllä lukea Toivo Pekkasen kertomusta ”Kuilun
tuolta puolen”. Se on otettu kirjaan teoksesta ”Mies ja punapartaiset herrat.
Kuusi kertomusta miehen vaiheista.” (1950)
Novellin tarina sijoittui tietenkin
Terijoelle ja kertoi varakkaasta ei-niin- tavanomaisesta pariskunnasta. Muistin
siinä lukiessani, että luin nuorena ahkerasti Toivo Pekkasen
kirjoja kuten ahmin monen muunkin suomalaisen kirjailijan tuotantoa. Jätin lukemisen yöllä kesken väsymyksen alkaessa painaa silmiäni, mutta jatkoin novellin loppuun aamukahvin äärellä. Se on hurja tarina
pariskunnan muutamista hetkistä heidän viettäessään kesää huvilassaan ja
kasinolla Terijoella. Kertomukseen sisältyy heidän koko elämänsä, mutta silti
näemme heidät kuin verhon takaa meille tuntemattomina ihmisiä. Tykit
jyrähtelevät koko ajan rajan toisella puolella olevassa linnoituksessa eli Kronstadtissa.
Valonheittäjät pyyhkivät suihkuillaan yöllistä maisemaa, mutta ihmiset
keskittyivät silti huvituksiin ja seuraamaan vaikkapa tätä salaperäistä
pariskuntaa. Elettiin harvinaisen kaunista ja lämmintä elokuuta, jolloin tuleva
sota antoi jo selviä merkkejä.
Palasin siis sänkyyn ja aloin uneksia. Näin jälkikäteen
ymmärrän, että tuo lukeminen oli siivittänyt paluun todella mielenkiintoisiin uniin, joissa vapaudun tämän hetken pohdinnoista.
Herättyäni luin kirjan muitakin novelleja. Seuraava oli
Tuuli Reijosen kerrottuihin tositapahtumiin perustuva ”Yksisiipinen enkeli”
1950 ilmestyneestä novellikokoelmasta.
Aivan hurja tarina naisesta nimeltä Anna, joka asui vauvansa kanssa
meren läheisyydessä pienessä mökissä. Lapsen oli Annalle jättänyt mereltä
tullut mies, jolla oli ”kalantuoksuiset vaatteet, täynnä suomuksia”. Mies oli
tullut ja jäänyt Annan tupaan asumaan, mutta lähtenyt pois seuraavana vuonna,
kun syysmyrskyt velloivat merellä. Miehen kerrottiin hukkuneen merellä, kuten kalastajien silloin tällöin kävi. Vieraan miehen
ja ”näkinkenkämorsiamen” suhteesta syntyi ”näkinkenkäprinsessa”. Yksin kaukana muista asuvaa Annaa lapsineen
päiviteltiin, Anna oli arvoitus. Anna oli sanonut ennen suurta myrskyä
turvaavansa puuhun, isoon mäntyyn hädän yllättäessä. Hän oli kieltäytynyt tulemasta
turvaan muiden joukkoon suuren myrskyn saapuessa.
Sellaista myrskyä ei oltu nähty miesmuistiin. Vaimot
tarinoivat suojassa, lauloivat virsiä ja huusivat Herraa avukseen. Mutta Anna
lapsineen oli särkällä, meren kupeessa pienen lapsensa kanssa ja
ulkorakennuksessa olevine kanoineen. Vesi alkoi kohota, oli kohonnut jo
maantielle saakka, mutta Annaa lohdutti puu. Hän valmistautui lähtemään etsien
nuoraa, jolla sitoa itsensä lapsineen puuhun.
Vesi alkoi jo tulvia sisään, meri kiehui. Matkalla kumpareelle, jolla
mänty seisoi, hän ehti ihmetellä lyhyen matkan pituutta ja kumpare tuntui
matalammalta kuin hän oli aiemmin ajatellut. Vesi ulottui sinnekin. Hän
onnistui sitomaan itsensä lapsineen mäntyyn.
Myrsky raivosi, ”elämä oli sidottu kuolemaan.” Mänty, joka oli kestänyt
lukemattomat myrskyt, sen juuret olivat levittäytyneet laajalle ja syvälle hiekkaan,
ei kestänytkään tätä myrskyä.
”Ja hiuksiin takertui joka aallon mukana hiekkaa ja sinipunajuovaisia näkinkenkiä, jotka kimalsivat siinä kuin hohtavat korut.”
Tammikossa 2006 |
Meidän maakrapujen on ehkä vaikea ymmärtää meren rannalla elävien murheita. Suuret myrskyt joka syksy tai jopa kesäisin, jotka toisinaan yltyvät hirmumyrskyiksi ovat siellä arkipäivää. Lehdissä kerrottiin mm., että joulukuun alussa 1913 Suomen ja Pohjanlahdella oli niin kova hirmumyrsky kuin koskaan aiemmin. Myrsky toi Viipurissa vedet kaduille, merivesi oli lähes kaksi metriä normaalia korkeammalla. Tässä linkki artikkeliin Parikkalan Sanomissa. Kun lukee lehtiä, huomaa myrskyjen olleen jokavuotisia. Kun myrsky raivosi Suomenlahdella, se usein riehui myös Laatokalla.
Viipurissa 2015 |
Kolmas novelli, jonka tänä aamuna tuosta kirjasta luin, oli Unto Seppäsen ”Jumala kulkee” (Jumala kulkee ja kahdeksan muuta kertomusta. 1929. Otava). Unto Seppänen on tunnetuimpia Kannaksen ja oman kotiseutunsa Kanneljärven (myöhemmin Uuttakirkkoa) maisemien ja ihmisten kuvaajana.
Kirja ”Iloisten
ukkojen kylä” (1927) löytyy kirjahyllystäni. Novellissa ”Jumala kulkee”
kerrotaan elämästä ja myrskyntulosta sokean Vapon tuntein. Minusta oli
erityisen liikuttavaa vanhan Vapon historiassa se, että hän oli ”itkenyt
nuorena näön itseltään”:
”; nuoren itkuhan on kaikkein rajuinta, se voi viedä elämänkin, saati näön ja poskien kuultavuuden, varsinkin, kun on itku synnistä ja sydämen särkymisestä, sellaisesta synnistä, jonka rakkaus on peittänyt.”
Vappo tekee harjoja ja kerjää kesäisin tien
penkereellä kädet ojennettuina. Sinne hänet kuljettaa aamuisin ja noutaa
iltaisin eräs pieni poika. Vappo kuulee kaiken. ”Kauneinta oli kuulla lapsen
nauru ja tuulen herääminen herkässä lehvistössä. ” Hän kuulee myös syksyn
tulon, hän kuulee päivän ja yön. Hän kuulee myös menneisyyden, huvilan
muistolaisten äänet. Hän jopa haluaa kuunnella myrsky-yön äänet. Hän haluaa jäädä huvilaan, vaikka häntä yritetään
viedä pois vedenrajan lähestyessä hänen asumustaan.
Jumala kulki ja etsi rangaistavia. Kaikki Vapon
elämässään kuulemat äänet ryntäsivät hänen ylitseen ja lopulta hukuttivat hänet
veteen. Jälleen kerran oli myrsky.
”Suomenlahden pohjukan mäntyäyräiden ja Laatokan ruskeiden vuorien välinen maasilta – Karjalan kannas – on ollut historiamme ihmeellisimpiä näyttämöitä, välisti mittaamattomien murheiden ja kolhujen tuskassa nyyhkyttänyt, välisti elämän iloisimpia poljentoja sykkinyt, kaikkien värien viitta ympärillään.” Nin kirjoitti Unto Seppänen teokseen ”Karjala – muistojen maa (1941)."
Omaa juhannusta 2017 |
Tekstin lopussa hän kirjoittaa vielä seuraavasti:
”Karjalan kannas, josta kukaan suomalainen ei luvannut eikä taistelematta antanut tuumaakaan, jäi poltettujen kylien ja murskaantuneiden tantereiden maaksi. Mutta sen antamat elämänmuistot eivät palaneet eivätkä murskaantuneet, niitä ei pysty kannakselaisilta riistämään syvinkään nykyhetken murhe. Isänmaa, tue kaikkensa antaneita!”
Seivästön ortodoksisen kappelin rapuilla 2006 |
Karjalan kannas on syvästi minun maani, vaikken sitä lapsena edes täysin ymmärtänyt. Se on syvällä minussa kuten myös Häme. Karjalan kannas ja eteläinen Häme jopa muistuttavat rikkaan ja rehevän kasvillisuutensa takia toisiaan. Meri puuttuu Hämeestä ja sitä äitini suri aina, vaikka varmaan muuten viihtyi uudella kotiseudullaan hyvin.
Parin viikon päästä saan taas viettää hetken
Karjalan maisemissa. Taaskaan minulla ei ole ennen matkaa aikaa paneutua
kunnolla ja tietopuolisesti paikkoihin ja asioihin (kuten olen joka kerta
päättänyt), jotta voisin jakaa muillekin tietojani. Mutta tuskin kukaan niitä edes kaipaa ja jos
kaipaa, niin jälkikäteen on mahdollista selvittää epäselvät asiat.
Olen nämä kaksi kuukautta liikekannalla, kun jätän
rakkaan kotini ja muutan jonnekin. Mutta kuten jo alussa viittasin ja mihin myös nuo
Terijokea koskevat kuvaukset veivät, me ihmiset olemme hyvin onnekkaita, kun
saamme pitää elämämme loppuun saakka kaiken mukanamme. Pystymme palaamaan muistoihimme
hyvin monella tapaa ja milloin vain halutessamme, vaikka samanaikaisesti
elämämme voimakkaasti tätä hetkeä. Kiitos siitä!
Ystävälle kotiviemiseksi 2017. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti