Joka aamu voisin alkaa.
Joskus aloitankin. Kuten eilen ja edellisenä päivänä. Sitten se vaan haihtuu
jonnekin. On paras tehdä jotakin muuta saamatta silti mitään aikaiseksi.
Iltaisin on helppo istahtaa sohvalle ja katsella jotakin televisiosta. Tämä on
juuri sellaista elämää, mikä ei ole oikeasti minun elämääni. Mikään ei huvita
ja jos jokin kiinnostaa, se kiinnostus kestää vain hetken. Ei taida kannattaa lohduttaa
sanomalla ”Kyllä se siitä iloksi muuttuu, kun kevät menee pidemmälle.”
Tällä viikolla on ehkä aika
tuon pienen makuuhuoneremontin jatkua, koska nyt lattiannurkkaa on kuivatettu
parisen viikkoa. Minun pitää varmaan käydä katsomassa sinne sopiva
lattiapäällystemateriaali. Passikin on tilattava. Uusi ajokortti tuli jo viime
viikolla. Kaikenlaisten pientä tekemistä riittää. Työstän silti ajatuksissani
isompia asioita tai näköjään mieluummin tyhjää.
Tämä vuosi on minulle
tavallaan eräänlainen siirtymävuosi. Vaikka kuinka yritän välttää sen ajattelemista,
se on iskostunut takaraivooni. Siirryn kahdeksannelle vuosikymmenelleni. Enkä
ole edes valmis siihen. Miten siihen voi valmistua tai varautua? Sinnehän vain
joudutaan pakosti. Äitinikin välillä ihmetteli ääneen ”miten minusta on tullut
näin vanha.” Käännekohdat, kun
vuosikymmenet vaihtuvat, ovat juuri näitä hetkiä, jolloin huomaa
kouriintuntuvasti ja kipeästi ajan kulumisen ja miettii ties mitä. Sitten mennään taas eteenpäin. Ehkä. Olen
huomannut saman muissakin.
Facebookissa on myös ihan
tylsää. Iloa tuottavat oikeastaan enää vain harrastuksiini liittyvät asiat.
Tänään ilahduin kun sieltä
eteeni tuli tämä Pariisin kartta. Olikohan se juuri tuo kartta, jonka kerran
nuorena nappasin jonkun kirjaston kirjan välistä itselleni? Hyi minua! Se näytti niin
kovin tutulta. Liitän kuvan tänne talteen.
Nouveau plan de Paris monumental
aris byggnader och monument ritade tredimensionellt 1899
L. Guilmin, (kartograf, gravör)
Ej skalriktigt
Paris : L. Guilmin 1899, Ur Kungl.
bibliotekets samlingar
Täysiä vuosia täytettäessä lähdetään
usein pakoon jonnekin matkoille. Vanhempani olivat myös useimmiten ikäännyttyään
ja vuosia täyttäessään pakomatkalla. Olin pari kertaa äitini mukana ja sisareni
taisi myös aiemmin olla. Muistan myös,
kuinka isäni viimeisen kerran täysiä vuosia täyttäessään oli liikekannalla. Se
kerta 1998 on jäänyt mieleeni jotenkin raskaan sydäntä särkevänä. On vaikea
katsoa silloin ottamiani valokuvia. Ennen kuin vuosi siitä oli kulunut umpeen,
hän oli jo kuollut ennen kuin täytti 81 vuotta.
Minulla ei ole taloudellisesti
mahdollisuutta lähteä pakoon matkalle, ei ainakaan ulkomaille. Olen turvassa
täällä kotona. Matkustan sitten, kun olen saanut talon myytyä. Kesällä lähden silti
Karjalaan. Jokainen sinne tekemäni matka on ollut erilainen.
Kirjoitanko ensimmäisestä Karjalan
matkastani 1991 vai palaanko Pariisiin, kun vihdoin 2002 pääsin sinne, vaikka
se oli lapsuudesta saakka unelmieni kohde? Oikeastaan on täysin samantekevää, minne annan nyt ajatusteni viedä minua.
Nämä kuvat ovat elokuun 2004 matkalta. Kuvaaja on sisareni |
”Vihdoinkin Pariisissa. Nähdä Pariisi
ja kuolla. Pariisi ei koskaan jätä sinua.”
Olisin voinut kirjoittaa tai sanoa
tuon lauseen, mutta se on lainaus Ernest Hemingwayltä. Jostakin kumman syystä
haluan taas palata noihin hetkiin, vaikka hämärästi muistan aiemmin kirjoittaneeni
samasta asiasta, ehkä silti eri näkökulmasta.
Perjantaina 20.9.2002 kello 14.10. istuimme,
sisareni ja minä Cafe Odessassa Montparnassen torin lähistöllä ja joimme
capuccinoa. Olimme aiemmin päivällä saapuneet bussilla Roissyn eli Charles de
Gaullen lentokentältä. Matka Montparnasselle kesti noin tunnin, kun ensin
olimme kentällä etsineet oikeata bussia.
Olimme vieneet matkalaukkumme Hotel
de la Paixiin, osoitteessa 225 Boulevard Raspail. Ajatella, että Odessa
Cafen kuittikin löytyy. Voin sujahtaa tälle matkalle tuosta vain viidentoista
vuoden taakse. Minne minun enää edes
tarvitsee lähteä, kun voin matkustaa kaikki matkani uudelleen?
Paperien välissä on pieni kuivunut
vaahteran lehti, jonka olen ehkä tuolloin kerännyt talteen Pariisin kadulta,
ehkä siitä hotellin edustalta. Hotelli on siellä edelleen ja hintakin samaa
luokkaa kuin tuolloin. Hotellin ulkonäkö
on toki muuttunut. Se on The Art Deco
Hotel. Nyt minulla ei todellakaan olisi varaa lähteä viikoksi samaiseen
hotelliin.
Minulle on aina ollut tärkeää
sijainti. Monessakin mielessä, mutta en juutu siihen nyt sen enempää. Tuolloinkin tein näköjään paljon etukäteistutkintaa valitessani
hotellia. Sen piti ehdottomasti olla Seinen vasemmalla rannalla. Siellä
viihtyivät aikoinaan myös Hemingway ja monet muut taiteilijat ja kirjailijat. Tässä hotellissa oli aikoinaan vuosina 1927 - 1930 asunut kuuluisa japanilainen taiteilija Tsuguharu Foujita (1886- 1868). Tietoja ko. taiteilijasta
löydät linkistä hänen nimensä kohdalla. Hän teki myös kuuluisia kissapiirustuksia,
joista on julkaistu kirja. Sitä myydään harvinaisuutena nykyään kalliilla
hinnalla taidehuutokaupoissa. Tämän linkin
takana kertomusta tästä kirjasta.
Tekstissä mainitsemani kuititkin löutyivät matkapäiväkirjan välistä. |
Asuimme pienen pienessä huoneessa 5 ja
puolen kerroksen korkeudella, jonne yleensä kiipesimme kapeita rappuja pitkin.
Vietimme toki suurimman ajan Pariisissa kuljeskelemassa. Sillä tavalla on aina paras ottaa kaupunki
haltuun. Ensimmäisenä päivänä kävimme tietenkin läheisessä Luxembourgin
puistossa ja sen jälkeen viivähdimme La Closerie des Lilasissa, joka sijaitsi
aivan lähellä hotelliamme. Tämä oli Hemingwayn lempikahvila jossakin
vaiheessa. Noel Riley Finch kertoo
kirjassaan ”Walks in Hemingway´s Paris" 1989. vapaasti käännettynä seuraavaa:
”Hemingway aloitti aikaisen
aamukirjoittamisen tässä hiljaisessa kahvilassa (kutsui kahvilaa silloin
kotikahvilakseen) palattuaan Kanadasta tammikuussa 1924. Kirjoittaesaan muistikirjaansa
(olisiko ollut Moleskine?) café crémensä äärellä, lähistöllä asuva Ford Madox
Ford keskeytti hänet silloin tällöin. Domen ja Rotonden kävijät eivät koskaan
tulleet Lilasiin, joka oli ympäröity korkealla pensaikolla ja Marsalkka Neyn
patsas suojeli sitä. Hemingway muisteli, että tuolloin varhaisella 1920-luvulla
useimmat kahvilan asiakkaat olivat vanhempia miehiä hyvissä vaatteissa. He tulivat sinne vaimonsa tai rakastajattarensa kanssa. Iltaisin Hemingway istui
ulkona ja katseli valojen vaihtelua puissa ja rakennuksissa.”
Tämän kahvilan terassilla hän
kirjoitti myös teostaan ”Ja aurinko nousee”. Hän lopetti sen kirjoittamisen 21.
syyskuuta 1925. Closerie des Lilas ja sen
ympäristö tulevat näkyviksi Hemingwayn teoksissa.
Me istuimme ulkoterassilla ja joimme oluen ja viinin ja napostelimme
vihreitä ja mustia kivellisiä oliiveja, lasku oli loppujen lopuksi vain 13 euroa. Kirjoitin siinä pöydän ääressä
ajatuksiani. Minulle oli tärkeää aistia se tunnelma ja muistot kaukaisesta
menneisyydestä, jolloin kuuluisat kirjailijat ja taiteilijat istuivat samoilla
paikoilla silloin, kun he eivät vielä olleet tunnettuja. Näköala Neyn patsaalle oli jonkun tuijan tapaisen puskan peitossa.
Jotkut ovat onneksi tutkineet tätäkin paikkaa hyvin tarkkaan kameran kautta ja
jopa aterioineet siellä. Löydät tämän linkin
takaa kirjoituksen kuvineen.
Luxembourgin puiston
kautta kävelimme lähes joka päivä. Tuolloin ensimmäisenä päivänä uusi ja valaiseva
kokemus oli käynti puiston Orangeriessa eli kasvihuoneessa.
Aiemmat kirjoitukseni ovat todellakin
sivunneet tätä aihetta läheltä kuten helmikuussa kaksi vuotta sitten
kirjoittamani ”Muutoksien
siipien havinassa kutsu matkaan…”. Vanhat ihmiset toistavat usein samoja asioita,
joten onko mikään ihme, että niin käy minullekin.
Tuosta ja seuraavasta Pariisin
matkasta irtoaa vielä monen monta kirjoitusta. En ole vielä
kirjoittanut Versaillesin ”syövereistä” ja eksymisistä ja paosta Louvren
palatsista, Pariisin vapautuksen juhlapäivästä, hautausmaista.
Mietin
matkoillani sitä, miten muut olivat kehuneet ehtineensä käydä samoissa paikoissa useaan
kertaan saman matkan aikana, vaikka olivat siellä vain pari päivää. Pariisissa kun nähtävää ja ihmeteltävää
riittäisi loppuelämän ajaksi ja yhdessä kohteessa voisi viettää koko päivän. Se taitaa olla vähän isompi asia ajateltavaksi, koska siihen liittyy ihmisen koko elämäntapa ja maailmankäsitys. Sitä voisi verrata siihen, miten käsitämme muistin ja muistamisen yhteyden ja pidämmekö sitä edes tärkeänä.
Jokaiseen paikkaan sisältyy lukematon määrä merkityksiä ja historiallisia kerrostumia. Pariisiin matkustan varmasti vielä usein. Virtuaalisesti. Tätä kirjoittaessani huomasin, etten aikoinaan muistanut, että Marius
rakastuu Cosetteen juuri Luxembourgin puistossa. Victor Hugon "Kurjat" oli lapsuuteni rakkain
kirja. Kun nyt luen kirjaa netistä, mietin sitä
kärsivällisyyttä, mikä minulla on ollut nuorena lukea niin hitaasti etenevien
tapahtumien kulkuja. Tänä päivänä ihmisillä ei ole enää aikaa lukea noita
hienoja teoksia, jotka olivat nuorena lempilukemistani. Kopion tähän kaksi
pientä pätkää sen ajan pitkän nuorten kohtaamisen tarinasta:
”Yli vuoden ajan oli Marius eräällä Luxembourgin-puiston yksinäiselläkäytävällä, sillä, joka kulkee pitkin taimitarhan aitoviertä, huomannuterään miehen ja aivan nuoren tytön, jotka melkein aina istuivatvierekkäin samalla penkillä käytävän autioimmassa, Ouest-kadunpuolisessa osassa. -----Oli ihana kesäaamu, ja Marius oli iloinen,niinkuin ainakin ihminen kauniin sään aikana. Hänestä tuntui kuinhänellä olisi sydämessään ollut kaikki se lintujen laulu, jota hänkuuli, ja kaikki ne pälvet sinistä taivasta, joita puiden lehvienvälistä vilkkui.Hän meni suoraan käytäväänsä ja näki sen päässä tutun parin yhäistuvan samalla penkillä kuin ennenkin. Lähemmäksi tultuaan näki hän,että mies kyllä oli sama, mutta tyttö ei hänestä näyttänyt samalta.Se, jonka hän nyt näki, oli pitkä ja kaunis olento, jolla oli kaikkinaisen viehättävimmät muodot sellaisina kuin ne ilmenevät sinä hetkenä,jolloin ne liittyvät kaikkeen lapsen luontevaan suloon, tuona lyhyenäja puhtaana hetkenä, jota voi kuvata vain kahdella sanalla: viisitoistavuotta. Hänellä oli ihmeen ihana kastanjanruskea tukka, paikoitellenkullankimmelteinen, otsa, joka näytti olevan marmoriin veistetty,posket kuin ruusun terälehdistä tehdyt, hieno puna valkealla pohjalla,suloinen suu, josta hymy tuli kuin päivänsäde ja sanat kuin soitto,pää, jommoisen Rafael olisi antanut Venukselle. Jotta näistä lumoavistakasvoista ei puuttuisi mitään, ei nenä ollut kaunis, vaan viehättävä,ei suora eikä kyömyinen, ei roomalainen eikä kreikkalainen, vaan aitopersialainen nenä, t.s. henkevä, hieno, säännöllinen ja puhdas, nenä,joka saa maalarin epätoivoon, mutta runoilijan haltioihinsa.”
Tällä kuvalla minun piti toivottaa hyvää laskiaista, mutta se meni jo ohi. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti