Joskus on pakko jättää asioita sanomatta tai kirjoittamatta.
Meillä on vastuu omista sanoistamme kaikkialla, missä vain olemme ja kun meillä on
jotakin sanottavaa. Joskus on silti paras olla hiljaa, pidätellä sanojaan,
jotta ei loukkaisi toisia. Helppoa se ei ole, mutta kun pidättelee hetken, niin
siinä ehtii tyyntyä ja miettiä sanojensa mahdollisia seurauksia. Nykyään tuntuu
usein, että hillitöntä käytöstä arvostetaan enemmän.
Siitä ei sen enempää. Päiväkirjoissani en ole pidätellyt
eikä ole tarvinnut. Jälkikäteen vuosien mentyä, on hyvä, että olen kirjannut
asioita juuri sellaisena kuin ne ovat silloin tuntuneet. Vuodet ehkä
haalistavat asioita, mutta samalla ne antavat hienon näkökulman aikaan, jona ne
on kirjoitettu. On yllättävää kohdata siellä ajatuksia, jotka ovat joko jääneet
kesken tai kehittyneet eteenpäin.
Otin summamutikassa yhden päiväkirjani laatikosta ja avasin
sitä samalla tavalla silmäillen sopivaa kohtaa, josta aloittaisin tämänpäiväisen
kirjoittamisen.
Käsiini tuli päiväkirja ajalta 15.3. – 10.9.2011. Sen
sivuille olen liimannut paljon lehtileikkeitä, valokuvia ja postikortteja
tekstin lisäksi. Viivähdän hetken huhtikuussa. Noihin aikoihin kävin pitkiä
keskusteluja ystävieni ja sisareni kanssa. Ihmisen eheytyminen vanhemmiten
omaksi itsekseen oli usein aiheena. Tietenkin käsittelimme sitä omien kokemustemme ja elämäntilanteemme kautta. Monet meistä raahaavat mukanaan lapsuuden kolhuja ja
pettymyksiä. Niistä selviytyy jatkossa helpommin, kun peesaa myöhemmin jonkun toisen
perässä tai elää jonkun toisen kautta. Elää toisen elämää omansa sijasta. Se pisti minut ajattelemaan.
Toisaalta en voinut sanoa helpoksi omaa elämääni, jossa en osannutkaan
tarpeeksi sopeutua toisen kautta elämiseen.
Toisten kautta naisten on kautta aikojen
pitänyt elää. He ovat huolehtineet ja hoitaneet liikaa miestään ja perhettään
unohtaen oman itsensä. Se on tehtävä, jossa helposti lipsahtaa liian syvälle,
se on naisilla veressä, se on äidin ja emon perusominaisuus. Se on myös lahja
ja etuoikeus, kunhan siinä ei mene liian pitkälle. Usein käy niin, että
sen sijaan, että hoitaisi oman osansa oikein hukkaamatta itseään, nainen
vajoaakin sinne puolison ja äidin osaan liikaa. Missä kulkee se kultainen
keskitie? Voi käydä myös niin, että nainen on liian itsenäinen, mikä
ei ainakaan aikaisemmin ollut miehen mieleen.
Olihan siinä meillä miettimistä, kun avioliitot ja avoliitot vuoronsa perään olivat kariutuneet. Ja vieläkin papit puhuivat vihkiessään pareja, että miestä pitää naisen tässä vaikeassa maailmassa pönkittää. Nyt on paras olla menemättä tässä aiheessa liian syvälle. Se oli aiemmin ajankohtaista, mutta todennäköisesti nuoremmat sukupolvet ajattelevat toisin. Mekin olemme olleet näennäisesti tasa-arvoisia, mutta....
Elämä on täynnä paradokseja. Huhtikuussa 2011 olimme
keskellä taidehistorian praktikum-vaiheen opintoja. Minun piti tutustua Roland Barthesiin
(1915-1980), ranskalaiseen kirjallisuudentutkijaan, filosofiin, kriitikkoon ja
semiotiikkoon ja esitellä hänet opiskelutovereilleni. Meille kullekin oli aiemmin
annettu aiheeksi käsitellä nimetty taidehistorian suuntauksen tai tutkijan
esittely. Luin mm. hänen tunnetun kirjansa ”Valoisa huone”. ”La Chambre Clair”.1980.
Kirjan englanninkielinen käännös on
saanut nimen ”Camera Lucida”. Sen olin hankkinut itselleni ja se on nytkin
tuolla jossakin banaanilaatikoiden uumenissa.
20.3.2011 oli vielä näin paljon lunta |
Kirjan sisältö herätti paljon kysymyksiä, joihin itse keksin vastauksia. Ikään kuin Barthesilla
ei oikeasti ollut edes käsitystä valokuvauksesta ja valokuvista. Hän käsitteli valokuvia katselijan näkökulmasta,
mutta samalla hyvin henkilökohtaisesti. Ikään kuin hän olisi astunut
teoreetikkona vieraalle alueelle. Pienen
kirjan merkitys on ollut erityisen merkittävä monessa mielessä. Studium ja
punctum, Barthesin kirjassa esittämät käsitteet herättivät esityksen jälkeen juuri ne kysymykset. Taidehistoriassa käsitteet ovat hyvin tärkeitä.
Minun on ollut vaikea käsitellä omaa suhdettani johonkin
tiettyyn valokuvaan käsitteen, sanan kautta. Parhaiten se onnistuu oman
valokuvan kautta. Olen aina mennyt (kävellyt) vanhan valokuvan sisään ja
kokenut sen eräänlaisen ovena menneeseen aikaan, siinä oleviin ihmisiin sinä
hetkenä kuin kuvassa, mutta myös aina myöhemmin. Mustavalkoinen valokuva herää
väreihin, ihmiset elävät ja toimivat. Alan muistaa asioita ja tapahtumia, jotka
ovat jossakin syvällä kollektiivisessa tai omassa muistissani. Se on juuri minun punctumini, joka kuvastaa henkilökohtaista maailmankäsitystä.
Emmassakin oli tehtäviä sinä keväänä 2011, mutta ei tähän kuvaan liittyen |
Huomaan edelleen kaipaavani opiskelun maailmaan ja siihen
innostavaan ilmapiiriin, jossa tuolloin opiskelimme. Kirjoitin yleensä aamuisin
tai bussissa matkalla Helsinkiin. Luin paljon aiheista, jonne opiskelu minut
johdatti. Kirjoitin sitten niiden
herättämistä ajatuksista.
Mielenkiintoista on huomata, että pohdin tuolloin vanhentumista
luettuani uudelleen omasta kirjahyllystä löytämäni teoksen, Germaine Greerin ”Muutos - nainen, vaihdevuodet ja
vanheneminen.” Otava.1993. Se innoitti minua pohtimaan sitä, miksi ympäristö
tai nainen itse eivät tunnu sallivan vanhenemista. Ikinuori pitää olla tai ainakin näyttää siltä ja olla erityisesti sitä miesten silmiin.
Pihatyöt olivat alkamassa, vaikka puutarha oli vielä 11.4. osittain
lumen peitossa. Lumi suli kuitenkin melkein silmissä. Krookukset ja sinivuokot
alkoivat kukkia.
Pohdin edelleen silloinkin tuota vanhuus-teemaa kuten myös nyt silloin tällöin. Kuolema oli myös mielessäni aihe, jota olisi aiheellista miettiä tarkemmin. Useimmat kieltävät sen, kauhistelevat sitä, peittävät sen, siitä ei saa puhua. Kuitenkin se on meillä kaikilla edessä.
11.4.2011 Jukka Petäjä, silloin Helsingin Sanomien
kulttuuritoimituksen tuottaja, kirjoitti kolumnin ”Raitis on häiriötekijä.”
Katsoin aiheelliseksi leikata sen päiväkirjan väliin, koska olin täysin samaa
mieltä.
Kävin sinä sinä keväänä seurakuntayhtymän tarjoamassa terapiassa.
Joskus istuntojen jälkeen olin todella uupunut. Tajusin, että minun ei enää
kannata odottaa mistään ulkopuolelta tukea, kiitosta ja kannustusta. Terapeuttikin sanoi, että minun pitää
rakentaa se tuki oman itseni sisälle. Se on onnistunutkin. Terapia myös auttoi
pelkotilojen poistamisessa. Liikenteessä ollessani takanani ajavat mustat
mersut olivat pitkään herättäneet kauhun hetkiä.
Sisareni lähetti minulle viestin, jossa mukana hauska teksti Hämeen Sanomista napattuna nuoren ja vanhan miehen keskustelusta:
”Meidän perheessä vain vanhin auto lähti tänään liikkeelle. –
Vanha auto on kuin vanha nainen. Kun sen saa liikkeelle, ei sitä pysäytä
mikään.”
Sitten päiväkirjan välissä onkin unelmatortun ohje, joka
tulee nyt kuin pyynnöstä eteeni. Sunnuntaina on ystäväni syntymäpäivä. Olin jo ajatellut,
että täytekakun lisäksi teen unelmatortun.
Runsaasta positiivisuudesta huolimatta, joka tulee esille
päiväkirjassani, vuosi 2011 oli minulle hyvin raskas. Se vain pilkahtaa esille
sieltä kaiken keskeltä. Kevättä ja kesää väritti kaiken toiminnan välissä valmistautuminen
oikeudenkäyntiin. Lastenlasten kanssa valmistauduimme Karjalan matkalle.
Moleskinen takatasku pursuaa piirustuksia, kuvia, kuitteja, lehtileikkeitä.
On se vaan kumma, aika kun on kuin pitkän pitkä viiva tai
ympyrä, joka on pilkottu pienen pieniin soluihin, jotka vuorostaan ovat
jakautuneet tuhansiin pieniin yksiköihin. Vaikka siitä ottaa pienen pätkän,
sillä on kymmeniä eri puolia, jotka heijastavat aina uusia asioita eri
kulmista. Miten sen nyt ottaa ja ymmärtää.
Vaikkapa 28.4.2015 käsittelin lähes samaa ajankohtaa. Tässä
linkki blogiini ”Naisen työ”.
Myöhemmin olen kirjoittanut saman vuoden kesästä kirjoituksessa ”Bloggarin
kiirastuli”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti