Seikkailin perjantaina sisareni kanssa tuntemattomassa
historiassa. Minulla on jokin kumma
tarve suunnistaa keski-aikaan ja 1500-lukuun, siihen lähes kirjoittamattomaan
historiaan. Siihen pääsee tuskin tulevaisuudessakaan
kiinni, ei ainakaan suoraan. Keskiajan historian tutkimuksen edistyessä kuten näyttää, voi
saada lisää jonkinlaisia viitteitä. Olen aloittelija sukututkimuksien tekemisessä
sikäli, että en osaa vielä täysin perehtyä muuhun aineistoon kuin
kirkonkirjoihin. Vanhojen käsialojen lukukin on vaikeata. Tekemällä kuitenkin saa hyvää harjoitusta ja
omat kiinnostuksen kohteet kuitenkin aina pomppaavat asiakirjojen sivuilta silmille, kun selaan niitä joko Kansallisarkiston tai Suomen sukuhistoriallisen yhdistyksen sivuilta. Kirkon
rippikirjoja ja muita luetteloita kuten syntyneiden vihittyjen ja kuolleiden
luetteloja on säilynyt vain sen verran lyhyeltä ajalta, että tuo kaukaisempi
aika on tavoittamatonta. Siksi keräänkin kaikkea siihen liittyvää materiaalia
toivomuksena koota ja luoda niistä tiedonmurusista jotakin. Mitä se sitten
onkaan, aika sen näyttää. Kirjoittelen näitä blogejakin oman oppimiseni kannustamiseksi.
Rengon vanhaa kirkkoa ympäröivän kiviaitaa nykyajan kesäkuussa. |
Perjantain retkeily jäi suppeaksi maaston
kartoitukseksi. Yritin mielessäni hahmottaa oman syntymäpaikkani,
lapsuuteni kotikylän yhteyksiä Janakkalan suuntaan. Olen jo aiemmin 19.11.2012
julkaisemmassani blogissa kirjoittanut kuvan kera, että Rengon Vehmainen kuului
aikoinaan Lopen hallintopitäjän Hyvikkälän neljänneskuntaan. Silloista laajaa Kanta-Hämeen aluetta
hallitsi Akseli Salokanteleen ” Vanhaa Vanajaa”-kirjan mukaan Suur-Vanaja, jonka alue keskiajalla ulottui ”Salpausselän rinteiltä Vanajan selkään ja
Hollolan rajoilta Lohjalle”. Tuolloin
maa oli hallintoa ja veronkantoa varten jaettu hallintopitäjiin, joiden rajat
eivät olleet samat kuin kirkkopitäjillä.
Hallintopitäjät jaettiin kolmannes- ja neljänneskuntiin.
Kotikyläni rajoittui myöhempiin Janakkalan ja Lopen kuntiin, joten kun haluaa perehtyä sen vanhempiin tietoihin, pitää tämä ottaa huomioon. Vanhoja aikoja tutkiessani minulle on tullut myös tärkeäksi selvittää entisaikojen kulkuväyliä sikäli kun se on mahdollista. Miten ihmiset pääsivät silloin liikkumaan, koska teitä ei ollut samalla tavalla kuin myöhempinä vuosisatoina. Kukin pitäjähistoria käsittelee historiaansa kirjoittajansa valitsemasta näkökulmasta. Kun etsii tietoja arkistoista, on myös hyvä muistaa, että asioita on selattava usean pitäjän alueelta ja tutkittava useita lähteitä.
Kotikyläni rajoittui myöhempiin Janakkalan ja Lopen kuntiin, joten kun haluaa perehtyä sen vanhempiin tietoihin, pitää tämä ottaa huomioon. Vanhoja aikoja tutkiessani minulle on tullut myös tärkeäksi selvittää entisaikojen kulkuväyliä sikäli kun se on mahdollista. Miten ihmiset pääsivät silloin liikkumaan, koska teitä ei ollut samalla tavalla kuin myöhempinä vuosisatoina. Kukin pitäjähistoria käsittelee historiaansa kirjoittajansa valitsemasta näkökulmasta. Kun etsii tietoja arkistoista, on myös hyvä muistaa, että asioita on selattava usean pitäjän alueelta ja tutkittava useita lähteitä.
Luin taas kerran, ties kuinka monennen kerran Rengon
historiaa, jonka Markus Hiekkanen ja Jussi Härme ovat kirjoittaneet ja Rengon
kunta ja seurakunta ovat kustantaneet.
Teos on ilmestynyt vuonna 1993. Isäni
oli mukana teoksen historiatoimikunnassa. Kirjan nimisivulta löydän
hänen uudenvuodenpäivänä 1994 kirjoittamansa omistuskirjoituksen. Hän jätti minuun monin hienovaraisin tavoin tämän poltteen historiamme tutkimiseen!!
Nyt olin siis kuvittelemassa aikaa 1500-luvun alusta aina
1700-luvun alkupuolelle, josta lähtien tietoja voi saada kirkon rippikirjoista.
Rengon seurakunnan osalta löydän ne digitaalisessa muodossa noin vuodesta 1707, jos vaan osaan lukea niitä. Sukututkimus on työlästä ja aikaa vievää.
Joskus jopa ajattelen jättäväni sen sikseen, koska otan sen liian vakavasti ja
saamani opin mukaan etsin kaikelle tiedolle lähteet. Kun alan tutkia jotakin
sukuhaaraa, ajalla ei ole enää mitään merkitystä. Toisaalta minulla on aikaa enkä tällä
hetkellä ole oikein innostunut mistään muustakaan. Kuljeskelen ympäriinsä
vanhasta tottumuksesta, otan valokuvia kuten ennenkin. Kun katselen niitä jälkikäteen, huomaan, että
nekään eivät ole enää mistään kotoisin.
Mutta palatkaamme tutkimusretkeen. Olin suunnitellut, että
etsimme tien Haapajärven ja Rehakanjärven välisellä kannaksella Janakkalassa
sijaitsevaan Irjalan kartanoon ja
sieltä ajamme Hakoisten
linnavuorelle ja sen jälkeen poikkeamme Vanajan kirkolle. Hain sisareni Hämeenlinnasta ja ensiksi
ajoimme Rengon hautausmaalle laittamaan kesäkukat vanhempiemme haudalle. Halusin tällä kertaa myös käydä uudella
hautausmaalla, koska sinne on haudattu paljon lapsuudessani tuntemia
ihmisiä. Löysinkin monta etsimääni kuten keväällä 1957 kuolleen ensimmäisen
opettajani Saara Lindell-Oksan haudan. Kuvasin niiden lisäksi myös muita
hautoja vastaisen varalle, sillä kyllä ne tarinat siellä jossakin odottavat.
Seuraavaksi ajoimme Asemin kylään, josta on
Google mapin antaman reitin mukaan vain muutaman kilometrin matka Irjalantietä pitkin
Irjalan kartanolle. Oikean tienhaaran
löytäminen ei ollutkaan helppoa, joten
joimme ensin eväskahvit ja söimme voileivät Kaloisten kyläyhdistyksen rakennuksen
pihamaalla ennen kuin suunnistimme
etsimään oikeata tienhaaraa. Epäilys oli jo noussut mieleeni. Otin jopa puhelimeni navigaattorin käyttöön,
mutta en pystynyt kirjoittamaan sinne minkäänlaista reittikohdetta.
Navigaattori sitten vain papatti tieohjeita ajaessamme eteenpäin. Käsitimme, että pitää sittenkin ajaa toista
kautta. Googlen karttapalvelut eivät todellakaan osaa reitittää keskellä
maaseutua, ne ottavat mukaan pienet polutkin ja entiset kärrytiet. Varmaan metsän poikki on aikanaan kulkenut tien tapainen, siellä saattaa olla entisen tien pohja tai ties
mikä polun tapainen, mutta lähdimme suosiolla ajamaan kohti Renkoa ja käännyimme
Nevilässä Hyvikkäläntielle. Matkalla teimme vielä pienen kierroksen, kun
oikealla näkyi Haapajärvi.
Jokien tutkiminen on aivan oma alueensa. Ylitimme Hyvikkälänjoen, joka kartan (Fonecta) mukaan alkaa Haapajärvestä ja jatkuu myöhemmin Tuulensuunjokena ja laskee Kernaalanjärveen. Käytän todennäköisesti aivan vääriä termejä. Joka tapauksessa näitä alueen jokia pitkin pystyisi kulkemaan vaikka kuinka pitkiä matkoja. Irjalaan tullessamme ohitimme ensin Rehakanjärven puolella sijaitsevan Nuoranlahden, jonka rannalta Museoviraston tietojen mukaan on löydetty jälkiä kivikautisesta asuinpaikasta. Seuraavaksi ohitimme Irjalanlahden ja ajoimme kapean sillan yli kannakselle, jossa rakennukset sijaitsevat. Ajoimme tietä eteenpäin niin pitkälle kuin pääsimme, vaikka merkki ilmoitti tulostamme piha-alueelle ja että siellä vartioi koira. Sitten hevosaitausten jälkeen kahden metsätien haarautuessa toisen näyttäessä kiellettyä ajosuuntaa ja toisen hevostietä, oli pakko kääntyä. Kartanossa asuu Maria Möller, jolla on hevosia ja joka järjestää hevoskoulutuksia. Alue näyttää mahdottoman kauniilta. (myöhempi huomautus: Irjalan omistaja on sittemmin vaihtunut.)
Jokien tutkiminen on aivan oma alueensa. Ylitimme Hyvikkälänjoen, joka kartan (Fonecta) mukaan alkaa Haapajärvestä ja jatkuu myöhemmin Tuulensuunjokena ja laskee Kernaalanjärveen. Käytän todennäköisesti aivan vääriä termejä. Joka tapauksessa näitä alueen jokia pitkin pystyisi kulkemaan vaikka kuinka pitkiä matkoja. Irjalaan tullessamme ohitimme ensin Rehakanjärven puolella sijaitsevan Nuoranlahden, jonka rannalta Museoviraston tietojen mukaan on löydetty jälkiä kivikautisesta asuinpaikasta. Seuraavaksi ohitimme Irjalanlahden ja ajoimme kapean sillan yli kannakselle, jossa rakennukset sijaitsevat. Ajoimme tietä eteenpäin niin pitkälle kuin pääsimme, vaikka merkki ilmoitti tulostamme piha-alueelle ja että siellä vartioi koira. Sitten hevosaitausten jälkeen kahden metsätien haarautuessa toisen näyttäessä kiellettyä ajosuuntaa ja toisen hevostietä, oli pakko kääntyä. Kartanossa asuu Maria Möller, jolla on hevosia ja joka järjestää hevoskoulutuksia. Alue näyttää mahdottoman kauniilta. (myöhempi huomautus: Irjalan omistaja on sittemmin vaihtunut.)
Maisemia Hyvikkälän sillan tienoilla |
Koska aikaa oli kulunut teitä hahmottaessani niin paljon,
jätimmekin tällä kertaa Hakoisen väliin ja ajoimme kunnon kesäsateessa Vähikkälään, Janakkalan kylään, joka on
Vehmaisten naapurikylä. Sieltä suunnistimme Tervakosken kautta vanhalle
Helsinki-Hämeenlinna tielle ja sitä kautta Vanajan kirkolle. Siinä oli yhdelle
päivälle aivan riittävästi ohjelmaa.
Miksi tämä retki? Selattuani Suomen asutuksen yleisluetteloa, olen todennut, että Vehmaisten
kylän talot ovat olleet siellä jo 1539 alkaen ja siis todennäköisesti jo paljon
sitä ennenkin. Lopen asiakirjojen alta
löytyvässä Wehmais-kylässä on ollut neljä taloa, Marttila, Junnila, Eskola ja
Siukola. Talojen nimet tulevat esille 1630-luvulla. Sitä ennen noin
1624 mennessä kaikki talot ovat joutuneet Jöran Brynielsonin rälssiin. Göran Brynielsson kuului Brunou-sukuun, joka
Janakkalan historian mukaan aateloitiin Ruotsissa 1575 ja Suomen
ritarihuoneessa 1818. Suku sammui kuitenkin
jo vuonna 1849. Irjala oli hänen läänityskartanonsa
tai yksi niistä. Veikko Kerkkosen ”Janakkalan
historian” mukaan Göran Brynielsson sai
1613 Norrköpingin ehdoilla läänityksekseen 22 tilaa, joihin siis myös
Irjala kuului. Myöhemmin 1640 hän sai myös läheisen Rehakan kartanon.
Janakkalan historiassa kerrotaan paljonkin suvun myöhemmistä vaiheista eri kartanoiden kohdalla. Niiden mukaan suvun jäsenet lienevät olleet aika
kuumaverisiä.
Göran Brunielssonin osalta tarina ei ole mukavaa luettavaa. Hän oli
vaimonsa ja tyttärensä kanssa palaamassa ratsain sukulaisvierailulta Vanantaan
kartanosta, kun Tuulensuun sillalla (olisiko ollut samassa paikassa kuin silta,
jossa pysähdyimme valokuvaamaan) tyttären hevosen takajalka tarttui siltaan. Hevosen
yrittäessä kiskoa jalkaansa sillasta, tytär putosi hevosen selästä pää edellä
virtaan. Ruumis saatiin ylös vasta keväällä. Asiaa
lähdemerkinnän Tk. 13.4.1629 mukaan käsiteltiin oikeudessa. Sen mukaan silta oli vain
5 kyynärää leveä vaikka sen olisi pitänyt olla 10 kyynärää leveä (kyynärä =
noin 60 cm).
Göran Brynielsson kuoli ennen vuotta 1650. Irjalan omisti
sittemmin hänen poikansa Karl Brunou, everstiluutnantti, joka kaatui Lundin taistelussa joulukuussa 1676. Eri lähteiden mukaan tuon
taistelun sanotaan olleen kaikkein verisin ja julmin ylipäänsä ihmisten
historiassa. Karlin vaimo Kristiina von
Lode sai itselleen ja kahdelle pojalleen elinikäisen rälssin Irjalaan (1684),
mutta tulipalo hävitti kartanon seuraavana vuonna, jolloin hän menetti kaiken
omaisuutensa ja eli sittemmin kuolemaansa (1687) saakka köyhyydessä kahden alaikäisen
tyttärensä kanssa.
Siukolan talossa mainitaan talon pitäjänä eli
rälssitilallisena Simon Sigfridsson
ensimmäistä kertaa vuonna 1607. Tila lienee tuolloin ollut veronmaksukyvytön
(plat öde). Samoina vuosina siellä esiintyy myös nimi Sigfrid Persson. Talossa
on myös asunut Eskil Persson. Voisivatko olla isä ja tämän veli. Koska Vehmaisten tilat sijaitsivat vain ½ peninkulman
päässä Irjalasta (maininta löytyy parista kohdasta Vehmaisten taloja mm. Siukola
1620 ja Eskola 1639), niiden omistaja eli säterikartano oli vapautettu näiden
rajapiiritilojen osalta veroista.
Eskolan kohdalla on 1644 merkintä, että se kuuluisi Erik Boijen
rälssiin.
Vielä 1950-lukua (olisiko alkukesä 1958). Nuorin sisareni Raija ja minä Hämeenlinnassa isäni kuvaamana. |
Henkikirjatietojen mukaan 1634 Siukolan talossa asuivat
Simon, vaimo, poika ja pojan vaimo. Myöhemmin käy ilmi, että Simon ja vaimo ovat vanhoja ja
pojan nimi on Jöran ja vaimo on Agnes. 1644 ilmestyy merkintä Erik Boijen
rälssistä ja 1651 taas Göran Brynielsson. 1652 ilmestyy taloon sotilas Mårten
Simonsson ja vaimo Elin Jöransson. En ole vielä oikein saanut tolkkua henki-
ja maakirjoista, joten en ole päässyt kunnolla tarkistamaan tietoja
alkuperäisistä lähteistä. Simon Sigfridsonin
nimi tulee esille koko 1600-luvun aina 1711 saakka, vaikka tuskin hän on elänyt
niin pitkän elämän. Hänestä tila lienee
saanut nimensä, mutta minun on vielä löydettävä asiakirjoja, joihin viitataan hänen
nimensä jälkeenolevilla päiväyksillä 6.10.1692 ja 11.8.1710. Rengon historiassa käsitellään jonkin verran
1600-luvun hankalia vaiheita talonpoikien elämässä, sillä käräjillä haettiin myös
erityisesti Vehmaisten osalta vapaavuosia. Siellä mainitaan myös tuo Simon,
jonka tila oli jäänyt autioksi ja Mats Mattson Vojakkalasta haki siihen
oikeutta. Asutuksen yleisluettelossa
tosiaan mainitaan vuoden 1694 kohdalla Mats Mattson ja hänen vaimonsa Anna.
Jätän nyt tutkimukseni tähän, kutkuttavan mielenkiintoiseen vaiheeseen.
(Alleviivattujen sanojen takaa pääset kyseisistä asioista kertovaan lisätietoon.) Huomasin läpilukiessani, että minulta jäi paljon asioita mainitsematta, joihin osuin käsittelemissäni lähteissä. 1600-luku oli koko Suomessa täynnä suuria muutoksia ja kehitystä, mutta myös raskaita nälkävuosia. Yhteydet valtakunnan suureen historiaan kuuluvat mielessäni taustakohinana.
Tarvitsen nyt miettimistauon. Tarvitsen kirjoja. Tarvitsen tietoa. Koko ajan en jaksa tuijottaa suttuisia pöytäkirjoja ja yrittää ottaa selvää käsialoista. On myös aika taas vaihteeksi paneutua karjalaisiin esi-isiini ja jatkaa sillä rintamalla, valmistautua matkaan niille juurille heinäkuun alussa. Ja onhan paljon muutakin....
Tarvitsen nyt miettimistauon. Tarvitsen kirjoja. Tarvitsen tietoa. Koko ajan en jaksa tuijottaa suttuisia pöytäkirjoja ja yrittää ottaa selvää käsialoista. On myös aika taas vaihteeksi paneutua karjalaisiin esi-isiini ja jatkaa sillä rintamalla, valmistautua matkaan niille juurille heinäkuun alussa. Ja onhan paljon muutakin....
Vanajan kirkko. Sisältä pieni, mutta aikoinaan saarnattiin myös ulkona olevalle kansalle. Kirkossa on tallella ulkoseinän saarnastuoli. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti