Kirjoitukseni ovat jääneet viime aikoina muiden
asioiden alle. Kun vihdoin on ollut aikaa kirjoittaa, olen jo niin väsynyt,
että mitään ajatuksia ei enää irtaudu. Monta
ajatusta on pyörinyt päivän mittaan päässäni ja olen vain odottanut rauhallista
hetkeä istuakseni koneeni ääreen valkoisen paperia muistuttavan kutsuvan sivun ääreen.
Joskus olen jopa aloitellut jostakin aiheesta, mutta seuraavana päivänä se on
tuntunut mahdottoman typerältä jatkettavaksi saati julkaistavaksi.
Tuolla ylhäällä on Pincion kukkula,. |
Tälläkin viikolla on edessä taas kaikenlaista muuta
touhua, että voi olla vaikeaa edetä missään asiassa loppuun saakka. On vain
tyydyttävä tähän elämän palapeliin, joka ei koskaan tahdo valmistua. Eilen ja
tänä aamuna keräsin jonkin verran tavaraa keräykseen, peittoja ja tyynyjä.
Viikolla varasin kirpputoripöydän helmikuun lopulle. Paperitavaraa käyn koko ajan
läpi. Rooman matkan majoitus on myös rasittanut minua, kun kerran lähdin
tutkimaan vaihtoehtoja. Vanha matkanjärjestäjän ja matkaoppaan mieli kun
jostakin syystä aktivoitui, vaikka olen päättänyt sitä hillitä.
Vanhassa blogissani matkustelin useinkin käymissäni
kaupungeissa ja paikoissa uudelleen ja myös tutustuen paikkoihin, jotka
matkalla ollessani ohitin, usein aivan vierestä. Eilen olin jo vähällä lähteä Pariisiin, kun
sattumalta muuta etsiessäni osuin taiteilija Charles Le Brun’iin,
joka Ludvig XIV:n mielestä oli kaikkien aikojen suurin ranskalainen taiteilija.
Ehkä hänen kuninkaasta maalaamansa maalaus esittää minun suosikkikuninkaani
mahdollisimman oikean näköisenä. Nuorena
koulutyttönä kirjoitin kouluaineita hänen hovistaan Ranskan historian ollessa
silloin minulle niin mahdottoman rakas aihe. Le Brun’in tie vei myös Roomaan.
Hän oli päässyt kardinaali Richeliuen suosioon jo teini-ikäisenä, joka tilasi
häneltä useita teoksia. Silloisen kuninkaan, vielä Ludvig XIV:n isän Ludvig
XIII:n ykköstaiteilija Nicolas Poussin
kiinnitti huomionsa nuorukaiseen ja vei hänet Roomaan, jossa Poussin muutenkin vietti
suurimman osan elämäänsä ja jossa myös kuoli ja haudattiin vuonna 1665. Le Brun
opiskeli ja tutki Roomassa erityisesti Rafaelin taidetta kolmisen vuotta ja
palasi sitten kotiin.
Poussin on haudattu San Lorenzo
in Lucinan kirkkoon. Olen kirjoittanut juuri tämän kirkon
kohdalle erinomaiseen Marja-Liisa Polkusen Rooman opaskirjaan (Suomalainen
matkaopas.2007) sivulle 113 huomautuksen 3.10.2009 ”käy täällä”. Oletan, että olen silloin lukenut jostakin
kirkon vanhasta kristinuskon historiasta. Sitä pidetään yhtenä Rooman ja ehkä koko
maailman vanhimmista kristillisistä kirkoista. Tosin nykyinen basilikakirkko on
rakennettu 1100-luvulla ja sisätilat on uusittu 1850-luvulla. Mutta arkeologisissa kaivauksissa kirkon alta
on löydetty vaikka mitä mm. siellä on jäännöksiä varhaiskristillisen ajan
talosta 200-luvulta ja vielä vanhempaa perua olevaa aineistoa aina keisari Augustuksen
ajalta. Siellä on siis käytävä ja vielä
parempi olisi, jos pääsen tutustumaan maisemaan kirkon alla. Ylipäänsä Rooman
alla on kesken lukemattomia arkeologisia tutkimuksia. Uusi kaupunki on kasvanut
vanhan päälle.
Maisemasta tulevat mieleeni viime Rooman matkallani
maaliskuussa 2008 lentokoneesta ottamani valokuvat koneen ollessa jo
laskeutumassa ja lähestymässä Rooman lentokenttää. Lensimme myöhemmin muistaakseni vielä varsinaisen
kaupungin yli, kuitenkaan en enää siinä vaiheessa kuvannut. Siirryin silloin omalle paikalleni pois
ikkunan ääreltä, kun turvavyö piti kiinnittää. Kuvat tulivat mieleeni eilen,
kun tutkin, missä Rooman lentokenttä Fiumicino sijaitsee. Aivan kentän läheisyydessä on sijainnut
antiikin Ostia, Rooman satamakaupunki. Kaupungin sataman rantaviiva on
vuosisatojen kuluessa jäänyt usemman kilometrin päähän sisämaahan. Nk.
Trajanuksen portti, kuusikulmainen järvi näkyy kartoissa vieläkin. Täältä
löytyy video ja muuta tietoa
alueen arkeologiasta.
Porta del Popolo Via Flaminialta kuvattuna. Vasemmalla näkyy Santa Maria del Popolon torneja. |
Francisco Mochin tekemä patsas Paavalista portin oikealla reunalla. Vasemmalla on kuvattu Pietari. Veistokset ovat noin vuodelta 1630. |
Tässä portin ulkopuoli joskus muinoin. Kirkko siis vasemmalla portin toisella puolella. |
Palautin vielä mieleeni ensimmäiset vaikutelmat
Roomasta, kun lähdimme hotelliin saapumisemme jälkeen kävelylle. Asuimme Via
Flaminia 33:ssa sijaitsevassa hienossa River Palace-hotellissa aivan lähellä
Rooman pohjoista porttia Porta Flaminiaa, josta aikanaan matkalaiset
pohjoisesta päästettiin sisään kaupunkiin. Rooman ympärille rakennettiin vuonna 271
keisari Aurelianuksen toimesta muuri ja näillä
tienoin olimme tuon massiivisen muurin pohjoisosassa. Portin nimi on nykyisin
Porta del Popolo. Paavi rakennutti portin
takana olevan aukion Piazza
del Popolon vuonna 1538 luodakseen kaupunkiin saapuville mahdollisimman
vaikuttavan sisääntulon. Em. Rooman opaskirja kertoo aukion vaikuttavuudesta,
vaikkapa että se toimi julkisena teloituspaikkana, joten matkailija näki siellä
porttiviranomaisten lisäksi pyövelin tarvikkeet ja 1813 lähtien myös giljotiinin.
Viimeiset teloitukset aukiolla ovat
Wikipedian mukaan tapahtuneet vuonna 1826. Piazzasta riittää kertomuksia. Joka
tapauksessa tämä iso ovaalinmuotoinen, eloisa aukio oli minun ja sisareni ensimmäinen
kunnon kohtaaminen Rooman kanssa. Voin myös suositella asumista aukion nurkilla
sen keskeisen ja loistavan sijainnin vuoksi.
Giovanni Battista Piranesin etsaus vuodelta 1750 portilta kohti Via del Corsoa. |
Piazzalta kahden kupolikirkon välistä lähtee suora Via
del Corso kohti Rooman eteläosia. Sen
vieressä on Pincion kukkula puistoineen ja Via Del Muro Torton takana suuri Villa
Borghesen puisto. Jo pelkästään tällä
alueella riittää tutkittavaa.
Piazza del
Popolon portin vieressä sijaitsee Santa Maria del Popolon kirkko, jonka paikalla
kerrotaan siihen haudatun keisari Neron kummitelleen. Paikalle rakennettiin
kappeli jo vuonna 1099 haamun karkoittamiseksi. Myöhemmin vuonna 1227
Gregorius IX rakennutti paikalle kansaa (popolo) varten suuremman kirkon. Arkkitehti
Donato Bramante lisäsi vuonna 1501 augustinolaismunkkeja varten munkkikuorin,
jossa sääntökuntaan kuulunut Martin Luther asui Rooman vierailunsa aikana
vuonna 1512. Kuuluisa Bernini muokkasi
rakennuksen barokin tyyliseksi 1600-luvulla. Kirkossa on maalauksia
Pinturicchiolta, Raffaellolta ja Caravaggiolta.
Tämä Giovanni Maggin piirros kirkosta on vuodelta 1625. |
Huomaan tätä kirjoittaessani, että voisin kirjoittaa
jokaisesta aiheesta monta sivua enkä sittenkään koskaan ole valmis. Runsaudenpula
on edessä tulevallakin Rooman matkalla. Kirjoittamalla yritän toisaalta selventää itselleni, mitä valitsen tällä kertaa kohteikseni. Valokuvaukseen aion
kuitenkin satsata. Miksi muuten olen ollut unissani kuvaamassa Roomaa. Nyt on muutenkin pakko lopettaa, tulee keskeytys...
Paluu arkeen.. Lenkkeilyt olen myös aloittanut ja tuntuu, että kunto alkaa olla entisellään. Nyt sataa lunta... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti