Tiedän, että minun
pitäisi tehdä aivan jotakin muuta kuin alkaa haaveilla, muistella tai etsiä omia
elinkerroksiani. Jokin pieni asia vie sivuraiteille, joille minulla kuten
kenellä muulla tahansa on täysi oikeus lähteä milloin tahansa. Olisiko se ollut
nyt Pariisin Notre Damen tuhoisa tulipalo. Olihan Pariisi nuoruuteni suuri
unelma ja Ranskan historia kiintoisinta, mitä saattoi olla.
Notre Dame noin 1726 (lainattu Rijksmuseumin kokelmista ja rajattu) |
Unelmani eivät toteutuneet,
niinhän käy kovin usein. Oli astuttava tosi elämään. En kadu mitään kokemiani
asioita ja elämää, jota olen elänyt. Mutta silloin tällöin käy niin, että
jostakin raosta, jonakin hetkenä luiskahdan äkkiä kaukaiseen aikaan. On kulunut
jo yli viisikymmentä vuotta.
Vasta 20.9.2002 saavuin ensimmäisen kerran Pariisiin. Kuvat, jotka ovat minusta ovat sisareni HL:n ottamia. |
Löydän sieltä nuoren
itseni, mutta näen siellä myös huomattavasti vanhemman itseni. Me molemmat olemme edelleen samoja kuin alle
kaksikymppisinä. Siirtelen omia ”luonnoslehtiöitäni” ja kirjoituksiani paikasta
toiseen enkä malta hävittää niitä. Tiedän toki, etteivät ne ole paljon arvoisia,
mutta… Vielä hetki.
Mihin niistä karvoistaan pääsisi. Olen tässä ottamassa mukaani ruusujen tuoksua. Taustalla Notre Dame. 24.9.2002 iltapäivällä. |
”minä muistin hänet
hyvin syreeneissä oli todellakin sydämenmuotoiset lehdet ja ne kukkivat kesän
alussa ja hän soitti aina yhtä levyä se oli joku klassinen LP tuntisin sen heti
jos kuulisin sävelet tulvivat avonaisesta ikkunasta myös ovi oli avoin kuljin vain
sisään ja etsin hänet viimeisestä huoneesta jota kutsuin auringonlaskuhuoneeksi
hän istui siellä kädet poskillaan oli ilta aurinko oli menossa alas hiivin
hänen taakseen ja kysyin arvaa kuka joka kerta hän luetteli pitkän rivin
ihmeellisiä nimiä enkä voinut olla nauramatta ja koko leikki oli jo unohtunut
ja muuttunut toiseksi se oli ihanaa aikaa koko kaunis kesä oli vielä edessä
kesä joka on niin sanaton kaikessa kauneudessaan ja unelmoinnissaan
Versailles oli koettava. 25.9.2002. |
kun eräänä toisena
iltana kävelin peltojen poikki hänen luokseen en kuullut musiikkia mutta ovi
oli auki kuljin taas viimeiseen huoneeseen hän ei istunut siellä en voinut
hillitä pettymystäni istuin hänen paikalleen ja aloin itkeä – kaikki häipyi
ympäriltäni minusta tuntui että hän oli kuollut tuosta illasta alkoi meidän
rakkautemme –
istuin yöllä puiston
penkillä se on toki aivan mieletöntä istuin ja surin syvästi henkeni syleili maata
maata ja tuuli kävi ja muistin vanhan runon –
kannoin huoneemme
täyteen pulloja suuria vihreitä pulloja pieniä pulloja ja kun päivänkakkarat
kukkivat niitä oli suuri vaasi täynnä ja kaikkia kesäkukkia minä rakastin kesää
kuljimme ulkona kävimme uimassa rakastimme –
kuinka olimmekaan
mielettömiä hän kulki kadulla eikä nähnyt minua kuinka rakastimmekaan hän istui
junassa minua vastapäätä eikä nähnyt minua ja minä tiesin että hän oli kuollut –
syreenipensaissa
sydämenmuotoiset lehdet – ehkä muille romanttista mutta meille realistista”
"Kävimme kierroksella kirkossa, mutta emme yksinkertaisesti jaksa kävellä ylös torneihin. Jalkapohjat ovat edelleen makkaroilla. Museé d' Orsay vei mehut." kertoo matkapäiväkirjani. |
Mitä symboliikkaa.
Fiktiota, mutta pieniä sirpaleita todellisuutta. Taisi olla kesä 1967.
Kirjoitin silloin tekstiä ilman välimerkkejä. Ajatuksenvirtaa. Nuoruus, aika, kun kaikki tuntuu vielä
mahdolliselta. Kukaan ei ajattele kuten minä, ajattelin. Olen ainutlaatuinen.
Pystyn mihin vain.
”oli ikävä
surumielisyys raskasmielisyys masentuneisuus kulkea metsän halki kesällä kun
pilvisen päivän jälkeinen ilta tuli pihalla kissaemo leikki viiden poikasensa
kanssa kun lähdin oi linnut laulakaa ja lentäkää ei silloin ollut pimeyttä
harmaa välinpitämättömyys tuli kukkivan hernepellon yli siveli samettilehtiä
mökin seimustalla kukki ikikukkia niiden piti olla punaisia peilasin itseäni
mustasta lasista mutta en nähnyt mitään”
Vaikket jaksanutkaan
lukea edellä olevaa, mitä siitä. Meillä kaikilla on ollut oma ainutlaatuinen
elämämme. Näen menneen myös ystävissäni, läheisissäni. Elämä soljuu niin, että yhtäkkiä
onkin ilta. Lähes huomaamattamme meistä on tullut vanhoja, vaikka sisällämme
sykkii edelleen nuori sydän.
Lehtiössä, josta
kopioin edeltävät tekstit, on useita muita, jotka aioin kirjoittaa puhtaaksi.
Joissakin katselen vanhoja ihmisiä kuten ”vanha nainen ryppyiset kasvot
vapisevat kädet kulunut ostoslaukku kädessä siellä maitoa leipää ehkä halpaa
kahvia.”
Entä tämä
”hän tunsi olevansa
kykenemätön mihinkään täysin hedelmätön – hän istahti ikkunan ääreen ja katseli
kun sumu laskeutui tunnelma oli jotakin sanatonta kuolematonta joku voisi
joskus itkeä sen takia pitkän ajan kuluttua – sitten hän astui ulos oli
kosteata sumu oli kaukana tuli soista kaukaa hän käveli puutarhaan ja otti
omenan puusta ruoho jaloissa oli hieman märkää kaikki oli samantekevää jollekin
se kaikki olisi tärkeätä ihmeellistä elämää – päivän jälkeen jona mitään ei
ollut tapahtunut”
Omenia haukkaamassa puutarhanäyttelyssä Luxembourgin puiston Orangeriessä 20.9.2002. |
Siinähän yhdistyvät
nuori ja vanha. Pitkästyttävät päivät muuttuvat vanhoina ihmeellisiksi,
rikkauden lähteiksi. Sitä emme välttämättä ole nuorena tajunneet vaan olemme
yrittäneet kurkottaa jotakin, mitä emme sitten koskaan saavuttaneet.
Lähdemme tyhjästä ja
vähästä ja lopuksi meillä kaikista menetyksistämmekin huolimatta on vaikka
kuinka paljon. Niin paljon, ettei sitä edes ehdi kaikkea käsitellä elämänsä
aikana.
Olen liimannut
samaan luonnoslehtiöön myös Paula Talaskiven elokuvakritiikkejä, kirjoittanut
Marcel Proustista ja palannut myös suuresti ihailemaani Charles Baudelaireen,
jonka 1963 suomeksi ilmestyneen ”Pariisin
ikävän” olin hankkinut. Kirjoitukseni olivat saaneet vaikutteita Baudelairen
proosarunoista. Hän ei kylläkään jättänyt pilkkuja ja pisteitä pois. Voi olla, että Baudelairea ei kovin hyvin tänään
enää ymmärretä. Antikvaarisissa nettikirjakaupoissa kirjaa on paljon myynnissä
kansilehtineen. Omani suojakannet ovat hävinneet jo kauan sitten.
Tämän kuvan lienen ottanut sieltä Riemukaaren päältä. |
Olen liittänyt oman
pienen kirjani väliin taidemaalari Leena
Luostarisen HS:ssä 10.8.2013 olleen kuolinilmoituksen, jossa
muistokirjoituksena on Baudelairen Pariisin ikävän ensimmäinen proosaruno ”Muukalainen”
taiteilijan itse kääntämänä. Sen
viimeisen lauseen voisin minäkin ottaa muistorunoksi:
”- Rakastan pilviä …
pilviä jotka kulkevat ohi … tuolla kaukana … kaukana … ihmeelliset pilvet!”
Kaipaan edelleen
Pariisiin, Roomaan, Istanbuliin, mutta jostakin kumman syystä kaipaan niiden
menneisyyttä enemmän kuin nykyisyyttä.
Tämä nyt oli pieni välikirjoitus, tekstiä, ajatuksia, joita pursuaa huokosistani, kun hetkeksi syystä tai toisesta irtaannun hetkeksi nykyhetkestä. Niitä taitaa nyt olla tulossa virtanaan.
Tässä varmaan istun kirjoittamassa La Closerie des Lilasissa. Onneksi on tullut kirjoitettua. Se selvittää myös valokuvia, joissa ei ole merkintöjä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti