Laitoin riisipuuron valmistumaan liedelle, kun ajattelin,
että se riittäisi minulle tänään ruoaksi ja kun minun teki mieli puuroa. Se on
tavallaan eräänlaista lohturuokaa, mutta kun jokin asia tulee mieleen kuten
puuro jo eilen, niin siinä se sitten on ajatuksissa, kunnes toteutan sen. Riisipuuro ei ole ruispuuro, mutta käy sekin. Olen viikon aikana parikin kertaa aloittanut
uuden blogin, mutta niin vain ne ovat haihtuneet jonnekin toiseen ulottuvuuteen pian aloituksen jälkeen. Tämä on uusi
yritys, jossa unohdan edelliset alut.
Osa kuvista on juuri ko. ajankohdalta, jota käsittelen. |
Kun lähden arkipäiväisestä asiasta etenemään erikoisempaan aiheeseen, onnistun
paremmin. Toisaalta en ole koskaan pakottanut itseäni kirjoittamaan. Juttu
syntyy milloin mistäkin mieleen pulpahtaneesta asiasta. Jokunen blogi on jopa
odottamassa, että viitsin sen julkaista.
Tällä viikolla 21.3. äitini täyttäisi 104 vuotta, jos hän
olisi vielä elossa. Miltähän se tuntuisi, kun itsekin alkaa olla jo vanha?
Siis jos äiti olisi vielä elossa. Äitini sai minut, ensimmäisen lapsensa vasta 32-vuotiaana, joten lapset aiemmin
synnyttyään olisivat jo lähempänä 80 ikävuottaan. Niin, miltähän se tuntuisi?
Ensi viikolla on sitten äidin kuolinpäivä 27.3. Monet ihmiset kuolevat
maaliskuussa.
En silti tänään jää pyörimään äitini muistoissa, joita
kyllä vielä riittää. Tällä viikolla tulee myös 11 vuotta täyteen ensimmäisestä
blogistani, joka ilmestyi 22.3.2008 Kuvablogi-nimisessä palvelussa. Olen
tallentanut kaikki blogini ja kuten lukijani tietävät, niin olen silloin tällöin palannut
niihin. Tänään palaan niihin ensimmäisiin.
Siinä ensimmäisessä 22.3.2008 mietin heti aluksi sitä, olisiko
blogin kirjoittaminen harjoittelua tulevaa varten? Kuvittelin sen
tulevan ajan olevan ajallisesti todella merkittävä ja pitkä ajanjakso? Kun jäisin
kohta eläkkeelle, minulla olisi mittaamattomasti aikaa toteuttaa itseäni.
Korvaisiko blogin kirjoittaminen laajaa kirjeenvaihtoani ja kirjeiden
kirjoittamista? En ehkä uskaltaisi pyytää ystäviäni lukemaan blogejani muiden
yhteystapojen sijaan. Olin myös huomannut heti, että blogien kirjoittamista
paheksuttiin. Tavallaan olin valmistautumassa tulevaan.
Ihan hyvä niin ja onhan tämä kirjoittaminen jatkunut. Siitä
tuli tapa ja tottumus. Se korvasi myös lapsuuden ja nuoruuden aikaisia haaveita
kirjailijan urasta. Erilaisia esteitä ja aikarajoituksia on sittemmin tullut kipeästi näkyviksi ja ne vain syvenevät ajan
kuluessa. Mutta en tällä kertaa palaa niihin.
Otsikoin ensimmäisen blogini nimellä ”Pääsiäisen aikaan”.
Tyttäreni perheen nuori, edellisenä vuonna syntynyt Manu-kissa oli ensimmäistä
kertaa hoidossani. Yritin valokuvata taloon
tutustuvaa reipasta kissapoikaa. Olin pari viikkoa aiemmin ollut kolmen päivän
matkalla Roomassa sisareni kanssa ja saanut matkan jälkeen nuhan. Se oli vain
yltynyt, kun olin käynyt pihalla vähissä vaatteissa sukkasillani tutkimassa
narsissien ja tulppaanien alkuja kukkapenkissä. (kuvista näkyy, että luntakin oli vielä)
Ajattelin siirtää kuvablogiin Rooman matkan kuvia, joita
otin noin 1500.
Seuraavana päivänä julkaisin jo seuraavan blogini
otsikolla ”Pääsiäisenä kotona”. Siellä tapaan tutun itseni selailemassa
kirjastosta lainaamiani kirjoja, jotka käsittelivät antiikin historiaa,
Helsingin historiaa ja Roomaa. Olin juuri lukenut Carten Pieter Thieden
kirjan ”Kala Rooman keisarille” (alkuperäisteos: Ein Fisch für den römischen
Kaiser. Juden, Griechen, Römer: Die Welt des Jesus Christus. Luchterhand,
München 1998, ISBN 3-630-87994-2.)
Enpä tainnut silloin googlata kirjoittajaa, joka oli saksalainen
kirjallisuuden tutkija, historioitsija ja kai myös arkeologi. Hän oli kuollut jo 2004 vain 52-vuotiaana. Haluaisin nyt lukea kirjan uudelleen, koska se antoi
hienon kuvan Jeesuksen ajan kansainvälisestä maailmasta. Luin sen rinnalla myös Urantiaa, jonka olin
hankkinut itselleni pikkuserkkuni Helmin innoittamana. Siinä kuvattu Jeesuksen elämä oli innoittanut meitä mm. edellisen vuoden Kreetan matkalla.
Kirjojen kautta pääsin hyvin
eläytymään Jeesuksen aikaan ja sen aikaiseen vanhaan Sepforiksen kaupunkiin, joka
sijaitsi vain kuuden kilometrin päässä Nasaretista, Jeesuksen kotikaupungista.
Sepforis oli ensin roomalaisena aikana Galilean alueen pääkaupunki kunnes Genesaretin järven rannalla rakennetusta Tiberiaasta tuli alueen uusi pääkaupunki. Kun Sephoris tuhoutui suunnilleen Jeesuksen syntymän aikoihin, se rakennettiin uudelleen ja useassa lähteessä mainitaan, että Jeesuksen isä puuseppänä ja hän itsekin työllistyivät kylän rakennustehtävissä.
Tiberiaan kaupungissa sanotaan Hedoresin
mestauttaneen Johannes Kastajan. Sepforiksen taas sanotaan olleen Neitsyt
Marian synnyinkaupunki. (Tässä ja nyt tuli mieleen, että olin aiemmin käynyt myös Neitsyt Marian kuolinpaikalla). Sephorisin kaupunkia on sittemmin kaivettu
esiin. Tiberias sen sijaan on edelleen olemassa oleva kaupunki Jordanin virran
laaksossa. Se on pienempi kuin nykyinen Nasaret. Sephoris ei löydy helposti
kartalta, mutta koordinantit vievät paikkaan Tsipori.
Lähi-itä alueena on
minusta aina ollut äärimmäisen kiinnostava alue, mutta se on edelleen vaarallinen paikka. Tuskin koskaan
pääsen käymään siellä, mutta kaikki matkustaminen on nykyään
virtuaalisesti mahdollista(esim. Google Earth ja Google maps) ja aina voi
kuvitella.
Kirjoitin
tuntevani, että elämme kulttuurien rappeutumisen aikaa. Tekninen kehitys on
ollut valtava, mutta ihmisistä on tullut henkisesti köyhiä ja pintapuolisia.
Suuret, elinvoimaiset kulttuurit ovat tuhoutuneet. Mitä meistä jää jäljelle?
Olin niin innostunut bloggaamisesta huolimatta muutamasta
negatiivisesta kommentista, että kirjoitin seuraavan blogin jo 24.3.2008
otsikolla ”Historian lumoissa”. Se sopisi oikeastaan blogini yleiseksi otsikkonimeksi. Itse
asiassa olen tuosta blogista kirjoittanut uudelleen 18.4.2013 otsikolla ”Ei
ihan testamentti”.
Roomassa. |
Andrea Mantegnan maalaukseen Gonzaga-suvusta Mantovan
hovissa olen palannut myöhemminkin. Se oli myös mukana taidehistorian
opiskelussa. Siitä tuleekin mieleeni äskettäin pyörittelemäni ajatus noiden opiskelumateriaalien
hävittämisestä. Jostakin kumman syystä kaikki paperitavara on minulle
mahdottoman tärkeää. Lykkään asiaa aina eteenpäin. Kun sitten otan aikaa ja
tutkin papereita, en vielä pystykään.
Pähkäilin samassa blogissa myös äitini karjalaiseen
sukuun liittyvästä kirjoitusaihetta. Minua oli pyydetty kirjoittamaan siitä.
Aihe oli tuolloin minulle vielä uusi enkä oikein tiennyt, miten aloittaa. Kyllähän sen kirjoitin. Sittemmin sukelsin
siihen maailmaan upoten kokonaan. Kun nyt pitäisi kirjoittaa, en edelleenkään
aina osaa aloittaa.
Seuraavana perjantaina työviikon jälkeen 28.3.2008
kirjoitin kuntosalijutuista ja pilateksen aloittamisesta. Olipa omituista, että
olin tuolloin päivän päätyttyä vielä niin energiaa täynnä, että lähdin
jumppaan. Kun en niskaselkähartia-jumpan jälkeen mahtunut
pilatestunnille, niin kotiin tultuani lähdin vielä sauvakävelylle. No,
taka-ajatuksena oli ehtiä kuvaamaan auringonlaskua. En ihan ehtinyt. Yrittäisin aamulla uudelleen.
Työmatkoilla olin miettinyt evakkoihin ja sodanjälkeiseen
asuttamiseen liittyvää juttua. Koin tarvitsevani siihen tietoa niiltä suvun
jäseniltä, jotka olivat lähteneet evakkoon. Äitini tarinasta siihen ei silloin
vielä ollut paljon hyötyä, koska hän tuli suoraan sodasta eikä ollut perheen
mukana evakkomatkoilla. Mielenkiintoista kyllä, juuri tuolloin oli erään ranskalaisen
naisvalokuvaajan, Denise Bellonin ennen sotaa elokuussa 1939 Suomessa ottamista
kuvista julkaistu kirja. Teos ilmestyisi huhtikuussa nimellä ”Onnen maa Suomi”.
Kuvat olivat olleet jopa 2004 näyttelyssä Helsingissä.
Blogin päätteeksi palasin minulle rakkaaseen aiheeseen ”Pariisin
ikävä.” Aihehan liittyy pieneen harmaakantiseen kirjaan, Charles Baudelairen
proosarunokokoelmaan, joka alun perin ilmestyi 1869, mutta minulle tuli tutuksi
nuoruudessani. Lähdin 1967 Saksaan
toivoen pääseväni Pariisiin, mutta niinhän ei koskaan käynyt. Vasta
2000-luvulla kävin kaupungissa parikin kertaa ja keväällä 2008 haaveilin vielä matkustavani
sinne. Mutta sekin taitaa jäädä toteutumatta.
Maaliskuun loppu 2008 on käsitelty. Oikeasti se sisältää
hyvin todennäköisesti vielä paljon muuta. Päiväkirjastani löytäisin toisen
näkökulman, valokuvat kertovat jotakin muuta. Miten kaikki eroaa tästä päivästä.
En ehkä nykyään kerro enää kaikista tekemisistäni niin tarkkaan kuin aiemmin.
Otan kevyemmin kuin ennen, en suorita. En edes jaksa kaikkea, mitä jaksoin 11
vuotta sitten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti