Lopulta on pakko nousta ylös. Yö on hiljaisista hiljaisin, tyyni. Olisiko
täysikuu, on pilvistä? Mikään ei liiku, ei tuuli. Ehkä heräsin juuri siksi,
että oli niin hiljaista. Suden hetki. Kun lopulta nousen ylös, näen kellon
olevan pian kolme.
|
Kylä 1751 kartasta |
Ennen nousemista olen jo ehtinyt ajatella ties mitä.
Muistan, kuinka äitini vanhana, minua vanhempana, nukkui käpertyneenä tiukasti
peiton sisälle. Hän sanoi nukkuvansa hyvin. Silti hänkin kuten isäni saattoi
käyttää joskus nukahtamislääkkeitä tms. Minäkin nukun hyvin ja paljon.
Tarvitsen seitsemän – kahdeksan tuntia unta, talvella enemmän. Aamuyön, suden hetkeksi kutsuttu hetki on
kriittisin. Niin on ollut jo lapsesta tai ainakin nuoruudesta asti. En ole
koskaan kokenut sitä ongelmaksi enkä aiheeksi ottaa siihen jotakin lääkettä.
Jos valvominen kestää liian kauan, on paras nousta ylös, juoda vettä tai kuumaa
kaakaota, lukea vähän aikaa. Kesällä menin hetkeksi pihalle, silloin kun oli
vielä piha. Sitten uni taas maistui aamuun asti.
|
Pihamaisemaa 1930-luvulta |
Mutta noina heräämisen hetkinä tulevat ajatukset. Milloin
ne ovat mitäkin. Joskus omat huolen aiheet, omat läheiset ja heidän selviämisensä.
Olen vuosien mittaan yrittänyt opettaa itseni pois niistä ajatuksista, koska en
voi mitään muiden elämälle. Huolehtiminen ei auta. Voin vain olla olemassa ja
auttaa, jos minua tarvitaan. Sitten ajatuksiin virtaavat omat laiminlyönnit,
teot, puheet, koko elämä. Se on sitä, mitä yritän joskus kirjoituksissani
käsitellä. Kunnes lopuksi menen kauas
menneeseen. Alan ajatella jotakin esivanhempaani. Pientä ihmistä vuosisatojen
takaa isossa kokonaisuudessa. Yksityiskohtaa. Vaikkei ihmistä kutsuta
yksityiskohdaksi.
Olisiko parempi kutsua tomuhiukkaseksi maan päällä?
Hän elää siellä hetken, mutta hänen geeninsä jatkavat elämistä.
|
Samoilla paikoilla Merja 1940-luvun lopulla |
Olen yrittänyt kirjoittaa tarinaa kotikylästäni,
kotitalostani. Olen rauhoittanut elämääni ja sulkenut siitä monta muuta juttua
väliaikaisesti pois, jotta saisin tehtäväni tehtyä. Pari-kolme päivää viikossa menee
melkein hukkaan levätessä ja käytännön tehtävissä. Etenen aivan liian hitaasti.
Lisäksi on muita töitä, jotaka odottavat paneutumistani. Yöllä herätessä saatan suunnitella jo tulevaa.
Se on kummallista, koska en etukäteen päätä sitä, mitä tulee uniini. Kaiken
lisäksi yritän iltaisin rauhoittaa elämääni, etten tee enää mitään
tietokoneella. Se jokin vain tulee. Kutsumatta. Kuten nyt.
Anna Matintytär (1686 - 1777)
Anna Matintytär on tullut jo parina yönä,
kutsumatta. Olin eräänä päivänä huomannut, että olin ehkä keksinyt hänen
kuolinaikansa. Syntymäaikakin lienee ollut väärin. Niin ei kuitenkaan ollut.
Hän syntyi lähes kolmesataa vuotta sitten. En voi
olla aivan varma, mistä hän oli alun perin kotoisin, mitkä ovat hänen
sukujuurensa ennen 1700-lukua. Mutta
silti hän on yksi esiäideistäni. Jotta saisin hänet mahtumaan
Sukujutut-ohjelmasta tulostamaani esivanhempien sukupuuhun, minun pitää valita
lähtöhenkilöksi isäni isoisä, tulisieluinen?, 1851 syntynyt Kalle Kustaa Heikinpoika,
joka ei halunnut käyttää sukunimeä Siukola. Mukavaa, että samaan kuvaan tulee
myös samoihin aikoihin elänyt Anna Orenia, josta kirjoitin äskettäin. Samoin
siinä näkyy yhteys Markkulan sukuun. Kun otan tulosteen Sukujutut-ohjelmasta,
siellä on hänelle 815 jälkeläistä 12. sukupolvessa. Eikä siinä ole vielä läheskään kaikki, koska
vielä on paljon tutkimatta. Toisin
sanoen, hän on aika merkittävä henkilö.
Anna saattaa olla alun perin lähtöisin Janakkalasta,
ehkä jostakin Turengin ympäristöstä. Hän oli tiettävästi kahdessa avioliitossa
eikä varmaan hänen kaikkia lapsiaan ole kirjattu minnekään. Juuri tuossa
vaiheessa repaleisista, vaikeasti tulkittavista kirkonkirjoista on erittäin
vaikea löytää saati seurata ihmisten polkuja. Kovin liikkuvaista väki oli
silloin.
Vasta Annan muutettuaan Renkoon Vehmaisten kylään
siinä 1727 paikkeilla alkaa näkyä valoa. Hän on mennyt toiseen avioliittoonsa Antti
Tuomaanpojan kanssa edellisen vuoden joulukuussa.
|
Tässä sisarukset leikkimökin ja hiekkakasan vierellä noin 1957 - 1958. Iso poppeli kaatui myrskyssä leikkimökin päälle kesällä 1959. |
Heidän ensimmäinen yhteinen lapsensa Jacob syntyy
ehkä ennenaikaisesti jo 13.6.1727 ja kastetaan seuraavana päivänä. Merkintä
löytyy Rengon syntyneistä ko. päivältä. Jaakko kastetaan heti syntymän jälkeisenä
päivänä. Yksi kummeista on lähinaapurin Junnilan isäntä Antti Niilonpoika, joka
on Annan ja Antin ikätovereita. Junnilan Antti on saanut Erkki-nimisen pojan
saman vuoden helmikuussa. Siinä ovatkin sitten sen vuoden Vehmaisissa
syntyneet. Yhteensä Rengossa syntyi tai kastettiin vuonna 1727 vain viisitoista
lasta.
|
Koko lapsuuden perheeni kesällä 1959 |
Kasteen suoritti molempien osalta Renkoon 1719
kappalaiseksi tullut Laurentius Kempe, vaikka Jaakon perässä lukee Kempen
sijasta Simon Jöransson Nevilästä.
Laurentius tai Lars Kempestä Rengon historia kertoo monta tarinaa. Hänen puolisonsa oli Elisabet Hollenia on
silloin tällöin kastettavan lapsen kummina kuten Junnilan Erkin kohdalla. Simon
Jöranssonin paikallistin Simo Yrjönpoika Pukkilaksi, joka oli lautamies
Nevilästä. Rengon historian s. 436 juuri tämä henkilö oli läksyttänyt Lars
Kempeä eräissä häissä Oinaalan Hakkolassa. Riita meni niin pahaksi, että sitä
puitiin myöhemminkin. Piti oikein tarkistaa,
kenen häistä oli kysymys. Oletan, että
kysymyksessä olivat häät 2.10.1733, jolloin Rengossa vihittiin lukkari Kustaa Mikonpoika ja piika Maria
Jaakontytär. He saivat Hiskin mukaan kolme lasta välillä 1735 – 1740. Sitten he
häipyvät näköpiiristä. Niin vanhoja tietoja lukkareista ei edes Rengon historia
kerro.
|
Metsien ja peltojen keskellä elettiin. Nuorimmat sisarukset metsäretkellä. |
Joka tapauksessa samalla vuosikymmenellä esi-äitimme
Anna asettui miehineen uudisasukkaaksi Rengon Vehmaisten kylän Siukolan taloon.
Minkälaisia asumuksia siellä silloin oli, sitä minun on vaikea kuvitella.
Tilalla oli sitäkin ennen asunut ihmisiä, mutta he häipyivät pian jonnekin
muualle.
Anna toi mukanaan edellisen avioliiton lapset, jotka
löytyvät Rengon vanhimman rippikirjan sivulta; Juho, Maria ja Liisa. Hekin kuuluvat Annan sukuun ja heidän
jälkeläisensä ovat sukulaisiani. Vaikkapa poika Juho (Johan Johansson), niin
kovin yleinen nimi noihin aikoihin. Edellinen puoliso Juho Heikinpoika oli
kuollut 1726. Juho oli syntynyt 1714 ja kuoli 1775 Janakkalan Turengissa. Hänen
poikansa Juho Juhonpoika 1746 – 1831 päätyy
Rengon Kuittilan Anttilaan, josta suku jatkuu meidän aikoihimme asti. Mutta onko
Petter Juhonpoika Sauvalan torpasta s. 1720 todella myös samaa sukua eli Annan edellisen
avioliiton poika kuten kokenut sukututkija Esko Karisalmi vahvisti, en ole
ollenkaan varma? Nyt hän ja hänen monet jälkeläisensä ovat mukana, kunnes löydän
itse todisteet. Sukututkimukseni on siltä osin kesken.
|
Vasemmalla ensimmäinen ystäväni naapurin Tuula ja keskellä tämän pikkuveli Risto. Taustalla perunakuopat ja vanhan talon kivijalkoja. |
Anna Matintyttären ja Antti Tuomaanpojan tytär Anna
Antintytär syntyi 25.11.1728 ja kastettiin 30.11.1728. Nyt papin merkinnät
alkavat olla sen verran epäselviä, että niistä on vaikea saada selvää.
Ensimmäisenä on Thomas Thomasson. Ehkä hän ollut paikalla ollut lukkari, sillä
sillä nimellä kulkeva vanha lukkari kuolee 17.11.1745. Ilahduin jo, josko
löytäisin Antti Tuomaanpojan veljen. Mutta hänen sukunsa lienee myös Janakkalan
puolelta.
Antti Tuomaanpoika kuoli elokuun lopussa 1746 ja hänet
haudataan 31.8.1746 Rengon kirkkoon eli kirkon lattian alle. Hautajaisissa on
arkun päällä vaate ja maksu on 3:18.
|
Läheisin naapuri oli Eskola. Veljeni, tuleva Siukolan isäntä ja Eskolan tuleva nuori isäntä seuraavat, kun Väinö Eskola (ikivanhaa kylän sukua) tekee töitä. |
En löytänyt tarkkaa kuvausta tuon ajan rahoista,
mutta käsitin niiden olleen Ruotsin valtakunnan silloista rahaa. On kiva löytää
kirjoituksiin jotakin ajan kuvaa. Siksi tulin ajatelleeksi kahvia. Kahvia ei tuolloin
vielä talonpoikaisissa kodeissa juotu edes hautajaisissa. Kopion tähän Arno
Forsiuksen sivulta seuraavan tekstin:
” Turun Akatemiassa julkaistiin vuonna 1755 Elias
Granrothin väitöskirja, jossa kahvia arvosteltiin ankarin sanoin: "Kahvi
on juoma-aine, joka meillä on päässyt sellaiseen valtaan, ettei kukaan, joka
pitää itseään tavallista talonpoikaa parempana, luule voivansa ja tarvitsevansa
olla sitä vailla. --- Ei voi siitä syystä kyllin ihmetellä sitä, että niin
inhottava ja ikään kuin itse luontoakin ellottava juoma on sellaisella
nopeudella niin suuressa osassa maailmaa otettu yleisesti käyttöön, vieläpä
siinä osassa, joka jos jollakin tavalla on olevinansa muita maanosia
valistuneempi. Mutta mitäpä muoti ja tottumus eivät saisi aikaan!" Suuri
haitta oli myös se, että kahvi "itsessään on karvas ja ikään kuin varta
vasten valittu sokeria kuluttavaksi." Sokerin tuonti nimittäin lisäsi
omalta osaltaan ulkomaankaupan maksuvaikeuksia. Kahvista kannettiin
Ruotsi-Suomessa veroa vuodesta 1747 alkaen, mutta valtiontalouden heikentyessä
päätettiin kahvin maahantuonti ja käyttäminen kieltää kokonaan vuonna 1756
useiden muiden ulkomaisten ylellisyystavaroiden ohella.” Jos haluat lukea lisää
niin tässä linkki Arno
Forsiuksen sivuille.
|
Äitini tuli Karjalan kannakselta ja hänen iso sukunsa vieraili usein. Kuvassa sisareni Päikki vasemmalla ja kaksi Anjalan serkkua. Olisiko Raija siellä takana? |
Miehensä kuollessa Annalla alkaa olla ikää jo lähes
60 vuotta, jos hän on syntynyt 1690, kuten olen olettanut ja kuten
rippikirjassa 1747 – 1753 lukee. Hän jättää talon nuorelle parille,
tyttärelleen Annalle ja tämän miehelle Antti Juhonpojalle, joka on vihitty
Annan kanssa joskus 1745. Näistä häistä en löydä merkintää muualta kuin Hiskistä. Anna
lienee ollut välillä pois kotoa piikana, ehkä Janakkalassa kuten siihen aikaan
ja myöhemmin oli tapana. Nyt hänestä tuli Siukolan talon seuraava emäntä.
Suomessa ja Ruotsissa otettiin gregoriaaninen
kalenteri juliaanisen kalenterin sijasta käyttöön 1753. Uuteen kalenteriin oli
siirrytty muualla Euroopassa jo aiemmin, Italiassa jopa 1582. Vanhat päivämäärät
asiakirjoissa eivät näin ollen ole täsmällisiä. Venäjällä vanha laskenta oli
voimassa aina ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Kun meillä siirryttiin 1753
uuteen kalenteriin, niin tuona vuonna helmikuun 17 päivää seurasi heti maaliskuun
1.
|
Kirjeenvaihtokavereita varten piti ottaa valokuvia. Tämä kuva on otettu tammikuussa 1964, kun oli vielä aivan lumetonta. |
1700-luvun puolivälissä elettiin muutosten aikaa. Isovihan
kauhut vuosisadan alussa olivat kaukana takana. Vehmaisten kylässä valmistauduttiin
kylien rajojen ja tilojen sarkojen kartoituksella vuosikymmenien päästä toteutuvaan isojakoon. Ruotsinkieliset maamittarit tulivat kylään jo
1751. Merkittävää on, että Ruotsin valtakunnassa alettiin 1750 tehdä tarkempia väestötilastoja.
Nämä ovat jo eri juttujen aiheita.
Voin vain olettaa, että vanha äiti, Anna Matintytär palaa
kotikyläänsä kuolemaan. Suomen historiaan tutustuessani olen toisaalta nähnyt,
että meillä on aina vallinnut vanhuuden väheksyntä. Vanhoja, raihnaisia ihmisiä
on kierrätetty talosta taloon ilman pysyvää asumusta. Mutta ehkä juuri siksi kuolemaa lähestyessä pitikin muuttaa lähelle sukua.
|
Tässä seison lähestulkoon samalla paikalla kuin edellisessä kuvassa. Taidan olla vasta 1-vuotias. |
En ole aivan uskonut Annan olleen 91-vuotias
kuollessaan, kuten Rengon kuolleiden luettelo ilmoittaa. Hän kuoli sen mukaan
1777 järjestysnumerolla 11 Vehmaisten kylässä leskenä vanhuuteen. Jos ikäarvio
pitää paikkansa hän on syntynyt 1686. Jossakin vaiheessa syntymäaikoja
merkittiin viiden vuoden välein, joten voihan se pitääkin paikkansa. Tytär Anna
syntyi siis hänen ollessaan 42-vuotias. Vehmaisissa oli silloin nk. sotilastorppa,
jossa asui Johan Södersteen perheineen, jonka perheen joukon jatkeena Anna on.
Hänen yläpuolellaan on voimakkaasti sotkettu nimi ja perässä merkintä
Hyvikkälään. Anna on palannut kylään 1773 ehkä jonkun toisen henkilön kanssa.
Johan Södersteen oli naimisissa Eskolan tyttären Margarethan kanssa.
Samalle sivulle on kirjattu toinen sotilas, Matti
Blad, joka on tullut Vehmaisiin Oinaalasta. Liittyisikö hänen vaimonsa Anna
Juhontytär jotenkin Vehmaisiin? Tuohon
aikaan kylään oli alkanut muodostua torppia mm. Bladit on merkitty myöhemmin
asumaan Rasin torppaan. Matti Blad oli syntynyt 1743 ja Juho Södersteen
1741. Mistähän sodasta he olivat tulleet
tai mihin sotaan menossa, kun ovat sen verran nuoria miehiä. Matti Bladin poika
Israel murhattiin 1827 Vehmaisissa. Anna Matintyttären tyttären Annan poika
Juho, Siukolan isäntä Antin ja Annan jälkeen oli jollakin tavalla sekaantunut
asiaan. Se on toinen juttu ja vaatii menon arkistoon.
Annan tytär Anna Antintytär olikin ainoa jatkamaan
vanhempiensa jälkeen Siukolassa, koska isoveli Jaakko, jonka syntymää
käsittelin aiemmin, oli kuollut 19.1.1740 vajaan 13 vuoden ikäisenä.
|
Poppelit saivat mennä... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti