Tällaisia
kesäpäiviä on odotettu koko kesän. Kesä lienee ylipäänsä siirtynyt hiukan myöhempään,
lähelle syksyä. Muistan, että yritin useimmiten työelämän aikana saada lomani
alkamaan juhannuksesta. Elokuu oli jo
niin syksyistä aikaa, että en mielelläni aloittanut lomaani silloin. Eihän asia
ole oikeasti ollut niin vaan elokuu on parasta sadonkorjuun aikaa. On lämpimiä, kauniita päiviä ja kuutamoöitä.
Olisipa kiva tietää! Sivu yhdestä isäni abumista. |
Nyt on
sitten oikeastaan samantekevää, milloin on mikäkin vuodenaika. Omakotitalossa
asuvana tahtoo kesään laittaa tavallista enemmän odotuksia ja suunnitelmia.
Nythän odotan myös sitä, että muutan jonakin päivänä tästä paratiisista pois.
Se tulee tietysti aiheuttamaan kaikenlaista uutta, mutta olen tottunut
muutoksiin. Joskus vaan tuntuu siltä, että en jaksa enää. Sanotaan kuitenkin,
että ihmiselle on asetettu sen verran taakkaa, minkä hän jaksaa kantaa.
Tämän tiedän tarkalleen. Olen 12 vuotias ja vuosi on 1959. |
Kirjoittaminen
sujuu vaivalloisesti. En tunnu löytävän sille vapaita hetkiä vaan arkinen
tekeminen vie kaiken aikani. En ehdi
tehdä muutenkaan kaikkea, mitä pitäisi. Aika valuu kuin hiekka käsistäni. Elämä
on juuri nyt yhtä tiimalasia. Onneksi muisti on armelias, se kätkee minulta
asioita, joita pitäisi tehdä kunnes löydän ne edestäni. Eivät ne tietenkään
katoa minnekään, tekemättömät työt. Kun oikeastaan
vain haluaisin mennä metsän keskelle mökkiin kirjoittamaan.
Poikia mökillä. Missä mökki ja keitä ovat pojat? |
Kirjoitussuunnitelmani eivät
ole edistyneet yhtään. Silloin tällöin saan odottamatta inspiraatioita ja yllättäviä ajatuksia, jotka yritän
kirjata muistikirjaani ennen kuin ne haihtuvat jonnekin. Mökkiä metsän keskellä
ei ole, mutta tämä omakotitalo puutarhan keskelle on myös aivan erinomainen paikka kirjoittamiseen, jolleivat ne tekemättömät työt painaisi. Ja usein ne ajatukset ehtivät karata, mutta punaisesta langanpäästä en päästä irti.
Tunnistin isäkseni. |
Äskettäin lehdestä
lukemani artikkeli nosti esille rakastamieni valokuvien keskeltä aiheen valokuvien
haihtuvasta maailmasta. Toimittaja Anja Portin kirjoitti nimittäin 7.8.
kolumnin Helsingin Sanomien
pääkirjoitussivulla otsikolla ”Valokuvan
kuviteltu maailma”. Se oli eräänlainen
ajatusleikki, joka oli lähtenyt The
Guardianin julkaisemasta artikkelista, jossa kerrottiin erään keräilijän
nettihuutokaupasta ostamasta valokuvasta, jonka epäiltiin esittävän Bronten
kirjailijasisaruksia, Charlottea, Emilyä ja Annea. Sisarukset olivat
syntyneet kahden vuoden välein 1816, 1818 ja 1820 ja he kuolivat myös peräkkäin
1855, 1848, 1849 nuorina. Tuohon aikaan oli aika harvinaista, että
syrjäseudulla eläneet sisarukset olisivat käyneet otattamassa yhteisen
muotokuvan. Jutun ydin on toisaalta pohdinnassa valokuvan todistusvoimasta.
Vanhojen valokuvien viehätys onkin ehkä niiden sisältämissä mahdollisissa maailmoissa.
Isäni veli Jaakko. Paikankin voi tunnistaa. |
Vanhat
valokuvat ovat Facebookissa monen ryhmän aiheena. Ihmisillä on paljon
valokuvia, joiden henkilöt ovat vieraita. Meilläkin ostetaan kirpputoreilta ja
huutokaupoista vanhoja valokuvia, joita kukaan ei kaipaa. Niistä saadaan
aikaiseksi uskomattoman paljon keskustelua, joihin sadat ihmiset osallistuvat.
Minulla on paljon valokuvia isäni arkistoista. En aina tiedä niiden henkilöistä
tai paikoista mitään. Jotkut salaisuudet aukenevat pikkuhiljaa, mutta jotkut
eivät koskaan. Joidenkin valokuvien
maailma ja kokonainen aikakausi ovat haalistuneet kuin vanhat valokuvat tai
paperit. Kuvien selvittäminen tuntuu joskus epätoivoiselta tehtävältä. Samanlaista
tehtävää suorittavat juuri nyt monet muutkin aikalaiseni.
Aloin taas
kerran miettiä, miten nykyajan valokuvien käy, kun niitä ei edes aina ole, vaikka
niitä onkin vaikka kuinka paljon. Kuvia otetaan ja jaetaan uskomattoman paljon, mutta harva
ajattelee niiden tallentamista. Onkin uskomattoman työlästä pitää sellaisia
valokuva-arkistoja kovalevyillä kuin vaikkapa minulla on. Jonakin päivänä saan
niistä harmaita hiuksia. En jaksa ajatella aihetta sen pidemmälle vaan lykkään asiaa aina jonnekin hamaan tulevaisuuteen.
Kesä 1959 kotipihalla. |
Kun jonakin päivänä alan
järjestellä kuviani loogisempaan järjestykseen, solahdan järjestämisen sijaan syvälle niiden maailmaan
saamatta parannusta aikaisemmaksi. Teen löytöjä ja olen sisällä milloin missäkin valokuvassa.
Omat valokuvani ovat vielä kaikki itselleni selkeitä ja kertovat monta
erillistä tarinaa. Ne täyttävät tyhjiä kohtia, aukaisevat oven johonkin päivään
menneisyydessä. Ne tuovat ihmiset eri-ikäisinä luokseni ja lähelleni.
Olen hetkessä sisällä värikkäässä maailmassa, joka oli olemassa kauan sitten. Mieleeni tulee eräs elokuva, jossa lapset menivät kotitalonsa kaapin kautta toiseen maailmaan. Olisiko elokuva ollut C.S. Lewisin Narnian tarinoista tehty Velho ja leijona. Tuon menneen maailman tähän päivään. En vain aina saa tehtyä kuvista jotakin sellaista,
mitä kiihkeästi haluaisin. Useimmiten haluan
muuttaa ne jollakin tavalla kirjalliseen muotoon.
Oma lapsuus
ja nuoruus huutavat haluavansa tulla esille, tuoda ikuisesti kauniit kesäpäivät ja lumiset talvet näkyviksi ja muistiin pantaviksi. Kunhan vain ehdin. Aikoinaan, lähes kymmenen vuotta sitten
esitin sisarelleni Päivikille toivomuksen (vai jäikö se vain ajatukseksi?),
että tekisimme kirjan lapsuuden muistoistamme. Kirjassa hän piirtäisi ne puuttuvat kuvat, joita isämme tai minä en ollut ottanut. Hän oli loistava piirtäjä. Päivikki kuoli tammikuussa 2011. En tiedä, mitä muut sisareni ajattelevat. En tiedä
ylipäänsä, mitä edes ystäväni ajattelevat. Ei tällaisia asioita puhuta, kun
tavataan. Onneksi voin vähän jakaa
ajatuksia lähimmän ystäväni kanssa. Pääni pursuaa ajatuksia, aiheita, kuvia, jotka
vaativat ulospääsyä. Aikuiset ihmiset ovat aikuisia, omituiset ihmiset ovat omituisia.
Nainen, jota isä kuvasi? |
En ole
varmaan ainoa ihminen, jonka luovuus yrittää pursua ulos, mutta aika ei ole
otollinen sille. Tai ehkä se onkin, kun vain otan siitä oikein kunnon otteen ja
puristan sen itselleni sopivaksi.
Jollen ota
ja tee jotakin, tämä jatkuu. Minun kuvani, koko elämäni, muistoni ja tietoni häviävät
kuin tuhka katoaa tuulen mukana. Kukaan muu ei osaa käsitellä sitä niin kuin
minä. Kukaan muu ei kanna muistinsa lokeroissa sellaista tietoa,
ainutlaatuista, yhden ihmisen maailmaa. Ajatelkaapa tekin, mitä lähtee
maailmasta pois, kun te poistutte. Ainutlaatuinen tomumajanne jättää tämän maailman.
Ja
ajatelkaa, mitä on jo lähtenyt, kun vanhempanne ja isovanhempanne ja kaikki muut ihmeelliset ihmiset ovat
lähteneet. Jäljelle on jäänyt
paperinpalasia, kirjoituksia, lehtileikkeitä, kirjoja, valokuvia, jotka itkevät
yksinäisyyttään. Haihtuvatko meidänkin valokuvamme, haalistuvat, hukkaavat
värinsä, kun me lähdemme ja kun kuvien henkilöt kuolevat?
Paikankin tiedän (Valajärvi) ja tunnen perheen. Dinah mukana. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti