Syntymä ja kuolemia. Sellaista elämä on, molemmat kuuluvat siihen.
Yhtäkkiä sitä tajuaa olevansa se vanhin sukupolvi, kun edellinen on joko jo
lähtenyt tai lähtemässä. Sukututkijalle syntymät ja kuolemat ovat
jokapäiväisiä asioita. Merkityksellisiä
ovat myös runsaat lasten kuolemat. 1800-luvulla lapsia kuoli paljon erilaisiin
tauteihin. Selailin äskettäin Kansalliskirjaston
historiallista sanomalehtiarkistoa
ja leikkelin sieltä mielenkiintoisia juttuja leikekirjaan ottaakseni niitä
joissakin yhteyksissä esille. En nyt oikein pääse irtautumaan sieltä, vaikka
olisi paljon muutakin tekemistä. Hyvän
katkon ja linkin sukututkimuksiin, toiseen aiheeseen, johon yleensä juutun tuntikausiksi,
vaikka pitäisi tehdä muutakin, löysin pienestä uutisesta.
Uutisia sanomalehdessä 1891
Lokakuun Savo-Karjala kirjoitti 2.10.1891, että ankara
kulkutauti on tappanut useita lapsia Rengossa. Jopa kansakoulu on sen takia
pitänyt sulkea pariksi viikoksi. Sairaudet ovat olleet tulirokkoa ja
kurkkumätää. Samanaikaisesti on haudattu jopa kymmenkunta lasta. Tässä linkki,
josta pääsee ko. uutisen sisältävään leikkeeseen, jonka otin ko. lehdestä. Arkisto on äskettäin uusiutunut ja siellä on
digitalkoiden myötä nyt helppo tapa koota mielenkiintoisia leikkeitä sanoma-,
aikakauslehdistä, pienpainatteista ja muusta aineistosta leikekirjaan, jota
kaikki muutkin voivat hyödyntää. En käy
palvelua tässä läpi vaan suosittelen kiinnostuneita tutkimaan sitä
itse.
(huom. kun olen laittanut tekstiin linkin, niin voit mennä sinne ja paluunäppäimellä palata helposti takaisin tekstiin)
(huom. kun olen laittanut tekstiin linkin, niin voit mennä sinne ja paluunäppäimellä palata helposti takaisin tekstiin)
Kirkonkirjat
Kun sitten menen Rengon seurakunnan kuolleiden ja haudattujen
luetteloon, huomaan, että uutisessa on hiukan liioteltu. Kesän aikana
lokakuuhun asti on tosin kuollut kymmenisen
lasta ja nuorta, useimmat juuri kurkkumätään tai rokkoon. Heidät on haudattu
eri aikoihin. Ehkä tuossa 1890-luvulla oli jo terveydenhuollossa astuttu
eteenpäin eikä lapsikuolleisuus ollut enää niin yleistä kuin aiemmin. Siksi
siitä tuli uutinen.
Tässä kohdassa mieleeni tuli eräs jo aikoja sitten,
itse asiassa kesällä 2013, aloittamani,
täysin keskeneräiseksi jäänyt blogin pätkä, jonka tarinan voisin jollain tavalla "ympätä" tähän, koska
se liittyy läheisesti aiheeseen.
Huh, olen joskus kuvannut, pitääpä hankkia... |
Kuolemajärven Karjalaisiin
Kirjatessani henkilöitä eteeni tuli tapaus
Kuolemajärven Karjalaisten kylästä Sirkiän talosta tai oikeammin sen eräästä talosta, koska vaikka he siihen aikaan asuivatkin R:no 1:ssä, lienee perhekunnilla ollut oma talonsa tai torppansa. Molempien vanhempien
kuolinsyynä on vanhuus. Lasten äiti Maria
Mikontytär Soittu kuoli vähän alle 59 vuotiaana 1893 ja isä Simo Taavetinpoika Sirkiä vajaat
10 vuotta myöhemmin vajaat 75-vuotiaana 1902.
Heille syntyi kaikkiaan yhdeksän lasta vuosina 1853 - 1873. Minua kiinnostaisi tietää, miten nämä usean lapsen vanhemmat
ovat kestäneet kaikkien lastensa kuoleman? Lapset menehtyivät nimittäin tauteihin vuosina 1853 – 1882. Perheeseen ei
jäänyt yhtäkään lasta, joka olisi jatkanut sukua. Vanhemmat olivat avioituneet 1852 äidin ollessa 18 vuotias ja isän
25-vuotias. Puoliso on löytynyt läheltä,
naapurista. Papinkirjat eivät paljasta salaisuutta. Onko paikassa jotakin niin ihanaa, että elämän
kestää vaikeanakin? Olivatko ihmiset tuolloin tottuneempia lapsikuolemiin? Siinäpä aihe, josta kannattaa etsiä tutkimuskirjallisuutta.
Simon ja Marian lasten elämä pähkinänkuoressa:
Sakari kuoli parin päivän ikäisenä 1853 tuntemattomasta syystä
Tuomas kuoli kolmen kuukauden vanhana 1855
yskään
Eeva kuoli alle 7 vuotiaana 1863 turvotustautiin
Beata kuoli
yhden kuukauden ikäisenä 1860
keuhkokuumeesen
Nikodemus kuoli
4 kuukauden iässä 1865 keuhkokuumeeseen
Eeva kuoli 3 kuukauden iässä 1871 keuhkokuumeeseen
Nikodemus kuoli
4 kuukauden iässä 1874
keuhkokuumeeseen
Taavetti kuoli 2 kuukauden iässä 1875 kuumeeseen
Tuomas kuoli melkein 7 vuoden iässä 1882 polttotautiin
Maria Mikontytär Soitun molemmat vanhemmat, Mikko Bertilinpoika Soittu ja Beata
Aatamintytär Anttalainen (tai Tähkäpää) kuolivat molemmat kesällä 1856 parin viikon sisällä koleraan. Isä oli jo 60 täyttänyt ja toisen avioliiton vaimo, Marian äiti oli alle 45-vuotias. Beata esiintyy molemmilla sukunimillä, mutta en nyt jää tutkimaan, mistä se johtuu. Vaimon suku ja talo, jossa on asuttu saattavat olla asiaan vaikuttaneita seikkoja.
Sukututkimus on siitä mukavaa, että kun antaa asioiden välillä levätä, niin joskus myöhemmin epäselvät asiat loksahtavat paikalleen. Kirkonkirjat eivät ole mitään tieteellistä tietoa, niitä pitää opetella myös tulkitsemaan. Virheitä ja epätarkkuuksia on kirjattu yllättävän paljon. Lisäksi perheyhteydet poikkesivat meidän aikamme yhteyksistä. Nuorempi sisar tai veli saattoi muuttaa veljensä tai sisarensa avioituessa tämän mukana toiseen taloon ja häntä pidettiinkin sitten sen talon lapsena.
Tässä Keski-Uusimaa lehden juttu viime sunnuntaina 17.11.2014. Toimittaja sai idean juttuunsa juhannusyönä ottamastani selfiestä, jonka lähetin kesäkilpailuun. |
Sukututkimus on siitä mukavaa, että kun antaa asioiden välillä levätä, niin joskus myöhemmin epäselvät asiat loksahtavat paikalleen. Kirkonkirjat eivät ole mitään tieteellistä tietoa, niitä pitää opetella myös tulkitsemaan. Virheitä ja epätarkkuuksia on kirjattu yllättävän paljon. Lisäksi perheyhteydet poikkesivat meidän aikamme yhteyksistä. Nuorempi sisar tai veli saattoi muuttaa veljensä tai sisarensa avioituessa tämän mukana toiseen taloon ja häntä pidettiinkin sitten sen talon lapsena.
Tätä on tullut harrastettua vuosikausia, hautausmailla kuljeskelua ja hautojen valokuvausta. Tässä kesällä 2005 Pornaisten hautausmaalla . Kuva: Anna L |
Simo Sirkiä ja
Maria Soittu elelivät koko ikänsä samoissa paikoissa. Löydän heidät koko 1800-luvun
ajan Simon veljen Antti Taavetinpoika Sirkiän (1818 – 1897) ja tämän
vaimon Regina Jaakontytär Anttalaisen ( 1824 – 1896) talon torpasta. Jossakin
myöhemmässä vaiheessa Simon kohdalla lukee talojen yhdysmies.
Antti-veljen lapsista myös usea menehtyy nuorena, mutta suku kuitenkin jatkuu. Toinen Simon vanhemmista veljistä Sakari Taavetinpoika Sirkiä (1821 – 1890) muuttaa Muurilaan avioiduttuaan Maria Joonaksentytär Muurisen (1833 – 1893). Tämäkin sukuhaara jatkuu tähän päivään saakka.
Sukukiemurat ovat monimutkaisia. Minusta ne ovat todellea mielenkiintoisia, koska ne samalla antavat mahdollisuuden pohtia oikeiden ihmisten elämää ja suhdetta siihen aikaan, jossa he ovat täällä maan päällä kulkeneet. SukuJutut osoittavat Simo
Taavetinpoika Sirkiän olevan isoisäni Abraham Abrahaminpoika Sirkiän 3. serkku.
Vähän samanlaista sukua kuin minä olen useille sukuseuramme jäsenistä.
Samanlaisia surullisia kohtaloita oli 1800-luvulla
paljon. Nämä Kuolemajärven suvut, joista
tässäkin on kysymys ovat vuosisatoja menneet keskenään naimisiin. Serkkujen väliset avioliitot eivät ole kuitenkaan kovin yleisiä, mutta usein kaukaiset sukulaisuussuhteet ovat avioliittojen takana. Siksi tutkinkin myös usein kummien yhteyksiä perheeseen ja puolison taustat parin sukupolven taakse.
Äyrämöisiä vai savakoita
Karjalankannaksen länsiosissa asuvat vanhat suvut olivat nk. äyrämöisiä, väestöä, joka oli kannaksen alkuperäistä väestöä. Olen vetänyt johtopäätöksen, että Sirkiät ja Kukot kuuluivat tähän osaan. Muistelen äitini myös joskus puhuneen asiasta mainiten äyrämöiset ja savakot. Jälkimmäiset olivat alueelle myöhemmin tulleita , niiden karjalaisten jälkeläisiä, jotka aiemmin olivat siirtyneet Savoon ja sekoittuneet hämäläisten kanssa. Kun Käkisalmen lääni siirtyi Stolbovan rauhassa Ruotsille, niin tätä väestöä palasi alueelle ja todennäköisesti myös läntiseltä kannakselta muutti väestöä Käkisalmen ympäristöön aiemmin siellä asuneiden siirtyessä Venäjälle, Inkerinmaalle ja Tverin alueelle. Uskonto oli tavallaan ratkaiseva tekijä. Mutta mitäänhän ei ole kirkossa kuulutettu. Ja näihin asioihin palaan varmaan vielä myöhemmin. Raili Tabermanin kirjoittamassa Kuolemajärven Seivästöä koskevasssa kyläkirjassa on murteella kirjoitettu teksti otsikolla "Äyrämäiset ja savakot" sivuilla 18 - 20. En saa selville, kuka sen on sanellut, todennäköisesti joku hänen sukuunsa kuuluva henkilö.Aino 1920 - 2014 tässä kuvassa 10 vuotta sitten. |
Paluu tähän päivään
Jätän tämän päivän
syntymät ja kuolemat erilleen tuosta aikahyppäyksestäni yli sadan vuoden takaisiin ihmiskohtaloihin. Palaan takaisin tähän päivään, marraskuun
lopun lähestyessä. Minne se kaunis ja kuuma kesä hävisi? Nyt joinakin päivinä
tuntuu, että voisin sisälläkin vetää käsineet käteen. Kun istuu pitkään
paikallaan, alkaa palella. On siksi aika siirtyä kotihommiin. Eilen lähti myös kirjastosta
monta mielenkiintoista kirjaa mukaani, vaikka kyllähän niitä täällä kotona muutenkin
riittää. Ja tytärtä varten lapsenlapsen ensi lauantaisiin ristiäisiin on
kaivettava varastosta kahvikupit. Pöytäliinat löysin jo eilen. Onkin hyvä, että
en ole vielä ihan kaikesta luopunut. Kirpputorille ei riitä enää
tavaraa...Kirjoistahan en luovu, mutta niitähän ei kukaan enää ostakaan...
Ei nyt ihan näin kuin joskus... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti