Olen monena päivänä aloittanut kirjoittaa milloin mistäkin
aiheesta, mutta eivät ne ole pitkälle kantaneet. Suuria toiveita en aseta kirjoitukselleni
edes nyt. Kuten en muutenkaan. Kirjoitus lähtee vain viemään minua jonnekin,
minne ei ehkä ollut edes tarkoitukseni. Kirjoituksen kuvat ovat taas sattumanvaraisesti valittuja.
Tässä sisareni hallussa oleva vanha Uusi Testamentti, joka on kuulunut Erik Nålbergille. Hänen veljensä on esi-isiämme. Kerroin hänestä täällä. |
Olen jo pitkään yrittänyt etsiä tietokoneeni sokkeloista
erästä viime vuonna aloittamaani blogikirjoitusta ja kirjojeni sekamelskasta sen
aiheeseen liittyvää kirjaa. Kysymys on Ruotsin ja siinä samalla meidän
entisestä kuningattarestamme Kristiinasta, jonka jalanjäljillä kuljin viime
huhtikuussa Roomassa. Sitten juutuin
lukiessani Hämeen Sanomia Birger Jaarliin ja sitä kautta varhaisempiin
aikoihin. Näistä aiheista ei toden totta ole taaskaan pitkä matka sukututkimukseen.
Hämeenlinnassa pohdittiin viikonvaihteen lehtien mukaan,
ovatko Birger Jaarlin teot Hämeessä sitä luokkaa, että niiden takia olisi
aikanaan pitänyt nimetä yksi pääkaduista tämän nimellä. En pääse lukemaan alkuperäistä
mielipidekirjoitusta, josta keskustelu alkoi ehdottaen kadun uudelleen
nimeämistä. Lauantain lehdessä sitten
toinen mielipidekirjoittaja ehdotti, että janakkalaiset voisivat sen sijaan
nimetä jonkun tienpätkän Hakoisten linnavuoren liepeillä Jaarli Birgerin
tieksi. Toinen taas on sitä mieltä, että jaarli on kyllä ansainnut katunsa
Hämeenlinnaan. Molemmissa kirjoituksissa asia perustellaan ihan hyvin. Birger Jaarlin suvulla ei todennäköisesti ole
sen enempää kiinnekohtia Hämeeseen kuin se, että hän Eerikin kronikan
mukaan teki kuninkaansa kanssa retken Ruotsin itämaahan poiketen sitten
Hämeessä. Hän liitti Suomen alueen
tiiviisti Ruotsin yhteyteen. Hänet mainitaan myös Tukholman perustajana ja että
hän olisi osallistunut taisteluihin Novgorodia vastaan Nevajoella (1240).
Birger
Jaarli eli Birger jarl (eller Birger Magnusson) (1210 – 1266) meni naimisiin
Ruotsin silloisen kuninkaan Erik Erikinpojan (kutsuttiin myös Erik Änkyttäjäksi
ja Rammaksi tai Sammalkieleksi) siskon
Ingeborgin kanssa. He saivat useita lapsia, joista kahdesta pojasta tuli Erikin
jälkeen Ruotsin kuninkaita (Valdemar jo vuonna 1250 ja Mauno Ladonlukko 1275).
Tämän linkin
takaa löytyy lisää sukuselvityksiä. Meille suomalaisille tutumpi kuningas Erik,
jonka sanotaan tehneen nk. ensimmäisen ristiretken Suomeen (1155), oli Ruotsin
kuninkaana n. 1120 – 1160). Hän sai lisänimekseen den Helige.
Nuijasodan Nokian taistelun muistomerkki. Isäni valokuvia. Hän on toinen oikealta. |
Tätä kuvaa olen yrittänyt selvittää siinä onnistumatta. Isäni kuvien joukossa on siitä vain kopio. Jostakin hän on sen saanut varmaan myös tunnistettavaksi. |
Niin tai näin. Keskiajan historiaa kaivetaan koko ajan lisää esiin ja usein myös eri tutkijat ja kirjoittajat lisäävät omat tulkintansa. Kuninkaallisten historiaan on tutkijoiden ehkä helpompi päästä, koska asiakirjoja löytyy runsaammin. Kaipasin tässä yhteydessä isältäni perimää 1920-luvun aikana ilmestynyttä kirjasarjaa Suomen historiasta (Suomen kansan aikakirjat. Tekijä, Einar.W. Juvelius, myöhemmin Juva. Teoksen nimi, Suomen kansan aikakirjat 1-10. Painovuosi, 1928-1938. Painos, 41000. Kustantaja, Otava. ). Löysin netistä sarjan myynnissä hintaan 60 e. Ei sen puoleen, että olisin sitä ostamassa, mutta minun omani sattuu olemaan banaanilaatikossa taloyhtiön kellarissa, koska oletin, etten tarvitse sitä evakkoaikanani. Olen viitannut kirjasarjaan kuvan kera aiemmissa blogeissani kuten 19.11.2012.
Isä koiran kanssa. Pellavatko siellä kuivuvat? |
On hyvin yleistä, että aiempien historiantutkijoiden kuten myös sukututkijoiden tulkintoja usein arvostellaan negatiivisesti. En pidä sitä kovin sopivana, sillä ne, jotka lukevat tai opiskelevat historiaa katsovat asiaa usein monen lähteen kautta. On aina hyvä jättää tännekin tilaa luovuudelle, ajatuksille ja inspiraatiolle. On niin, että ilman vallankumouksellisia ja poikkeavia ajatuksia, ei mitään kehitystä edes tapahtuisi.
Siitä tulikin mieleeni, että palaankin vielä Ruotsin
kuninkaisiin, vaikka Kristiina jää jonnekin tulevaisuuteen. Kuninkaat
raahasivat mukanaan tänne itämaahan mukanaan ties millaisia ihmisiä,
sotapäälliköitä, rakentajia, pappismiehiä.
Heitä saattoi jäädä tänne lopullisesti ja meidän esi-isiämme saattaa
olla heidän joukossaan. Neitseellinen
maa oli täynnä puhdasta ja rikasta luontoa ja asukkaita oli vähän. Uudisasukkaita on ollut kautta aikojen, ensin
maan sisällä ja myöhemmin väki on lähtenyt paremman elämän toivossa
naapurimaihin tai kauas valtamerten taakse. Minäkin lähtisin, siis vielä nyt, kipin kapin Karjalan kannakselle, jos se jostakin syystä tulisi Suomelle takaisin. Se
saattaisi olla eräänlainen ratkaisu elämän pysähtyneisyyteen ja jumittumiseen,
siihen, mikä pitää minut täällä lähellä voimat viemää remonttia ja tekee minut
levottomaksi. Uuden ajan alku. Sellaista vaihtoehtoa ei omilla esi-isilläni ollut, he
olivat sidottuja turpeeseen ja Karjalan osalta lopuksi kansakunnan
kohtaloon. Välissä kaikilla oli
kaikenlaisia ongelmia, kun me elämme yltäkylläisyydessä ja ongelmamme ovat
naurettavia.
Asiakirjojen mukaan Erik Pyhän mukana ensimmäisellä
”ristiretkellä” Suomeen oli sitä johtamassa ja Henrik piispaa tänne tuomassa
myös Rötker Ingesson, kuninkaan tanskalaissyntyinen aseenkantaja. Hän eli noin
1110 – 1160. Hänet on aateloitu
Jägerhorn Af Spurilan myöhemmin kuolleeseen aatelissukuun, joka löytyi sekä
Suomen että Ruotsin ritarihuoneesta. Hänet tai hänen poikansa tai pojanpoikansa
mainitaan vanhimpana kristittynä paimiolaisena. Sukutarinaa, joka löytyy täältä, ei
ole voitu todistaa oikeaksi. Netistä löytyy paljon sukututkimuksia, jotka
katsovat oman suvun lähteneen tuolta.
Jokin kumma on kautta aikain saanut ihmiset kaihoamaan aatelisia sukujuuria. Kuulen vieläkin silloin tällöin jonkun kommentoivan oman suvun aatelisista eli hienommasta perimästä kertoessani tekeväni sukututkimusta. Yleensä henkilö ei tiedä sukututkimuksesta ja historiasta sen enempää, joten on turha oikaista kertomalla, että aateliset suvut ovat lähteneet ihan tavallisista ihmisistä, joita kuningas on vaikkapa sodassa kunnostautumisen takia palkinnut aatelisarvolla. On varmaan sitten ihan hyvä, että suvun jäseniä on hypännyt syrjään aatelisten piirileikistä vaikkapa naimalla jonkun ulkopuolisen. Usein silloin henkilö on työnnetty muutenkin suvun ulkopuolelle, hänestä on tullut ”musta lammas”. Mutta on myös niitä, jossa suku on pikkuhiljaa alentunut tavalliseksi kansaksi.
Mitähän tässä tehdään? Ehkä puutarhan pohjaa. Äidilläni oli siinä ensimmäisen kasvimaa ja edessä ja tuolla takana kasvoi marjapensaita. |
Jokin kumma on kautta aikain saanut ihmiset kaihoamaan aatelisia sukujuuria. Kuulen vieläkin silloin tällöin jonkun kommentoivan oman suvun aatelisista eli hienommasta perimästä kertoessani tekeväni sukututkimusta. Yleensä henkilö ei tiedä sukututkimuksesta ja historiasta sen enempää, joten on turha oikaista kertomalla, että aateliset suvut ovat lähteneet ihan tavallisista ihmisistä, joita kuningas on vaikkapa sodassa kunnostautumisen takia palkinnut aatelisarvolla. On varmaan sitten ihan hyvä, että suvun jäseniä on hypännyt syrjään aatelisten piirileikistä vaikkapa naimalla jonkun ulkopuolisen. Usein silloin henkilö on työnnetty muutenkin suvun ulkopuolelle, hänestä on tullut ”musta lammas”. Mutta on myös niitä, jossa suku on pikkuhiljaa alentunut tavalliseksi kansaksi.
Joka tapauksessa minullakin on sukututkimus, jossa lähdetään
tuosta Rötker Ingenpojasta. Kartanonomistaja, ehkä ensimmäisen Rötkerin
pojanpoika Rötker Jurgeninpoika Jägerhorn
af Spurila nai Brita Jönsintytär Galle-Palttilan (Laitila), joiden tytär Kristiina
Rötkerintytär Jägerhorn meni suunnilleen 1355 naimisiin Kuusiston linnan voudin
Hattulasta lähtöisin olevan Olavi Niilonpoika Tavastin kanssa. He
saivat pojan nimeltä Niilo Olavinpoika (s. n. 1360 Kaarinassa ja kuoli n. 1430
Turku). Tästä pojasta tuli aikanaan merkittävä rälssimies, ritari ja tämän sukuselvityksen mukaan hän oli
kuninkaan käskynhaltija. Hänen
veljestään Maunu II Tavastista tuli
Turun piispa. Kädessäni olevassa sukuselvityksessä mainitaan Maunu Tavast hänen täysveljekseen,
mutta se ei päde, koska Maunu Tavastin isänä pidetään Olavi Juhonpoika
Tavastia. Samaa sukua he kuitenkin lienevät olleet. Aiheesta on käyty keskustelua muuallakin, mutta en ota siihen sen enempää kantaa, koska en ole siihen pätevä.
Niilo Olavin tytär Elina
Niilontytär Tavast avioitui Niilo
Olavinpoika Särkilahden kanssa. Siitä avioliitosta syntyi Martta Niilontytär Särkilahti.
Sukuselvityksessä mainitaan vielä erikseen, että Turun piispa Maunu III
Särkilahti oli Martan täysveli. Martta on syntynyt noin 1435.
Martta Niilontytär Särkilahti avioitui noin 1450 Olavi Pertinpoika Kirveksen kanssa ja
heille syntyi Kaarina Olavintytär Kirves
, joka vuorostaan nai Turun pormesterin Niilo
Pietarinpoika Särkilahden, joka on tunnettu nimellä ”Kiukku Niku”. Heille
syntyi Paavali Niilonpoika Särkilahti
noin 1495. Paavali toimi Sääksmäen kirkkoherrana 1536-66 ja rovastina
Hattulan ja Sääksmäen kihlakunnassa 1541-1552. Kuuluisampi oli veli Pietari Särkilahti, Suomen uskonpuhdistuksen edelläkävijä.
Paavali Niilonpoika Särkilahti nai noin 1535 maanviljelijän
tyttären Sääksmäellä. Nimi puuttuu, mutta patronyyymi on Juhontytär ja suku
Sillantaka. Heidän poikansa on Israel
Paavalinpoika Särkilahti, jonka sukututkija mainitsee olevan aikansa
mahtavin mies Suomessa. Hän kuoli 1588 Tukholmassa teloituksen seurauksena.
Sukututkimuksessa viitataan myös seuraavaan kirjoitukseen Kyösti Kiuasmaa: Israel Paavalinpoika Särkilahti, vouti,
sotilas ja suurmaanomistaja. Historiallinen Arkisto 55, ss. 298–360.
Israel nai Sääksmäellä rusthollarin ja kihlakunnanr:n tyttären Margareta Martintytär Uittamon noin 1565
ja heidän tarkemmin nimeämätön tyttärensä nai kihlakunnan vouti Yrjänä Juhonpoika Kankaroisen. Suvusta
löytyy lisätietoa Yrjö
Blomstedtin tutkimuksesta.
Suku jatkuu Sääksmäellä edellä mainitun Yrjänän lapsesta
lainlukija ja suurmaanomistaja Erkki
Yrjänänpoika Kankaroisesta (n. 1595 – 1670), joka menee avioon noin 1625
Kuurilan kartanon omistajan Hannu
Erkinpoika Finne-Kuurilan Dorde-nimisen tyttären kanssa. Heille syntyy
sitten Kustaa Erkinpoika Kyän-
nimellä tunnettu poika 1639. Hän nai rovastin tyttären Beata Jaakontytär Ichtydiuksen Akaalta. Tässä kohdassa viitataan
tuohon professori Yrjö Blomstedtin tutkimukseen, jossa kuvataan huomattavasti
enemmän näitä aikoja. Tutkimuksen mukaan Erkki on jo vajonnut isänsä
alapuolelle ollessaan vain lainlukija ja maaomaisuuden vähentyessä. Heidän
poikansa Kustaa Erkinpoika Kyä on nimismies ja hoitaa myös valtiollisia
tehtäviä edustaessaan Sääksmäen talonpoikia, mutta myös Hämeenlinnan
kaupunkia.
Kustaa Erkinpojasta lähtien tietoa perheestä alkaa löytyä
kirkonkirjoista, vaikka Kyän sukua koskeva vanhin lehti puuttuukin Blomstedtin
tutkimuksen mukaan Sääksmäen kirkonkirjoista. Siihen aukkoon lienee sitten
pistetty tytär Saara Kustaantytär Kyä,
joka nai Hattulan lukkarin Gabriel
Danielinpoika Bergelinin. Olisi todella mielenkiintoista saada selville,
mistä lähteestä tämä minun sukututkijani ottaa seuraavat tiedot. Gabriel
Bergelinin hautauspäivä löytyy myös Hiskistä ollen 10.3. 1701. Mutta että seuraava merkintä Hiskissä koskisi hänen
tyttärensä pojan syntymää, sitä kysyn:
Vanha kuva Rengosta siellä asumamme talon pihalta otettuna. Kuvan olen skannannut diasta ilman roskien korjaustoimenpidettä.. |
16.3.1744 17.3.1744
Oinala Sipilä Matts
Larsson Lisa Gabrielsd: Jacob
P.S. Se pitää aivan täysin paikkansa. Olen itse tarkistanut rippikirjoista.
P.S. Se pitää aivan täysin paikkansa. Olen itse tarkistanut rippikirjoista.
Isäni isovanhempien eli hänen äitinsä Lempin vanhempien Kalle Johannes Kustaanpoika Nikkilän ja Ulla Kustaantytär Ollilan hauta Rengon kirkon vanhalla hautausmaalla. |
Heidän tyttärensä Elisabet
eli tuo Lisa siis avioituu 1724 Renkoon
maanviljelijä Matti Laurinpoika Sipilän
vaimoksi ja he saavat 1744
Jaakko-nimisen pojan, joka puolestaan nai 1786 Janakkalan Hyvikkälästä Ulrika Erkintytär Paavola-Sipilän. Heidän tyttärensä Juliaana Jaakontytär
menee sitten naimisiin Ahoisten Nikkilän Antti
Juho Yrjönpoika Nikkilän kanssa 1804.
Heidän 1812 syntynyt poikansa Kustaa
Antinpoika Nikkilä ja tämän puoliso Maija-Leena
Iisakintytär Talpila ovat isänpuoleisen isoäitini Lempi Marian s. 1891 isovanhemmat.
Tässä kirjoituksessa seuraamani sukututkimuksen on tehnyt
isäni serkku Olavi Ilmari Nikkilä (1913 – 1990), jonka isä oli isoäitini Lempin isoveli
Väinö Armas Nikkilä s. 1881. Olavi Nikkilä oli eläkepäivillään intohimoinen sukututkija. Hän ehkä
hiukan suoristi linjoja ja olen silloin tällöin kuullut häntä siitä
moitittavan. Mutta hänen kirjoituksensa
talonpoikaispitäjä Rengosta ja sen asukkaista on todella mielenkiintoinen. Nyt
kun paikkakunnat tuntuvat häviävän pikkuhiljaa kartalta sulautuessaan
suurempiin kuntiin, on entistä tärkeämpää ylläpitää tällaisten ikivanhojen
pitäjien historiaa. Vähäiset karvani nousevat pystyyn, kun Renkoa kutsutaan
Hämeenlinnaksi.
Mikähän minusta tulee isona? |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti