Nyt voin
sitten pysytellä kotona koko päivän, mikä ei nyt muutenkaan ole mitenkään
harvinaista. Yön aikana koko ympäröivä maailma oli jo peittynyt valkoiseen
huntuun. Lunta sataa edelleen hiljalleen. ilman ääntä, ilman melua. Hiljaisuus
on uskomaton voimavara, mitä ihmiset eivät tahdo ymmärtää. Usein he eivät sitä
kestäkään vaan pyrkivät metelin keskelle. Ajattelin pureutua aiheeseen
luettuani pätkän omasta kirjamerestäni putkahtanutta pokkaria ”Läsnäolon taito”.
Sen on kirjoittanut Owe Wikström, Uppsalan yliopiston uskontopsykologian
professori. Ei sen puoleen, ettenkö
olisi näitä asioita ajatellut vuosikaudet ja luullut jo päässeeni selville
vesille. Eikä kirjoittajan esittämä kysymys miksi ihminen tulee levottomaksi
hiljaisuudesta ja vastaus että hän ei hiljaisuudessa voi välttää suuria
elämänkysymyksiä, ole minulle mitenkään vieras. Toki tiedän, että ”oma elämämme
on ajan mereen piirretty ohut viiva” enkä ole vältellyt asioiden silmiin
katsomista.
Työ ei sulje hiljaisuutta ja rauhaa pois. Siihen puutarhassa työskentely sopii mahdottoman hyvin. Jos et ole ennen katsellut puutarhakuviani, niin löydät ne tämän linkin takaa. |
Lähdettyäni
työelämästä jouduin pikkuhiljaa kohtaamaan hiljaisuuden aivan uudella tavalla.
Elämä oli siltikin täynnä kaikenlaista tekemistä, välillä jopa liikaakin, mutta
minulla oli vihdoin aikaa myös oman sisimpäni pohdintaan. Owe Wikström kirjoittaa kirjassa roolien
merkityksestä ja neuvoo ihmisiä sivuuttamaan ne vaiheittain, ammattiroolin, vapaa-ajan
roolin, roolit sukulaisten ja ystävien keskuudessa ja kiinnittämään sitten
huomiota siihen, mitä sitten tapahtuu. On seurattava ajatuksia, joita nousee siinä
vaiheessa pintaan. Ne ajatukset on otettava hyvin vakavasti. Kuulostaa kovin
tutulta, sillä noinhan olen tehnytkin. Ensin tein niin omasta tahdostani, sitten
kohtalo puuttui peliin ja kietoi minut monenlaisiin hankaluuksiin, jotka
pakottivat katsomaan asioita tarkemmin. Pikku hiljaa ympärilleni tuli hiljaisuus.
Kohtaan jälleen kerran paradoksin, eletty elämä vapautti minut. Me kaikki
teemme tätä työtä itsemme kanssa koko elämämme. Voin muistaa ne hetket jo nuoruudesta kun olen
tajunnut sisäisen tieni.
Wikström
kirjoittaa eksistentiaalisesta levottomuudesta. Elämä on kehitysharppauksia.
Tulee ulkoisia ja sisäisiä tapahtumia, jotka puhkaisevat turvallisen
olemassaolon. Silloin joutuu miettimään asiat uudelleen. Juuri nyt koen kohtaavani ja käsitteleväni sellaisia asioita, joita luulen jo jättäneensä
taakseni. Voi jonkin hetken tuntea olevansa rämpimässä suolla.
Selfie metsässä |
Ei ole
kovin pitkää aikaa siitä, kun keskustelin sisareni kanssa pyhiinvaelluksesta,
sellaisesta minkä me voisimme tehdä yhdessä. Aihe on jo vuosia tullut pinnalle
silloin tällöin. 1990-luvulla suunnittelin Santiago de Campostelan
vaellusta. Aloitin nk. sapattivapaan säästämisen uhraamalla joitakin päiviä
vuosilomistani ja tallettamalla ne säästöön, jotta voisin joskus vuosien päästä
ottaa kuukauden loman lähteäkseni vaellukselle. Keskustelin aiheesta erään
nuoren työtoverini kanssa, joka oli myös aiheesta kiinnostunut ja pohdimme,
josko lähtisimme vaellukselle yhdessä. Loppujen lopuksi kävi niin, että tästä
vaellusreitistä tuli ylettömän suosittu, mikä lopahdutti kiinnostukseni. Oma elämä
myös usein menee toisin kuin on suunnitellut. Työurani aikana ei koskaan edes
ollut aikaa pitää sapattivapaata, järjestelmä taidettiin purkaa ja saimme sinne
säästetyt lomat rahana. Mutta koetut asiat eivät poistaneet vaeltajan sielua ja
sen suuntaisia haaveita. Kyllähän se näkyy myös kirjoituksistani.
Lepoa ja liikettä. Kuralan kylämäellä. |
Tulin
tähän aiheeseen, koska Wikström siirtyi kirjassaan samaan aiheeseen.
Pyhiinvaellus kun koetaan ulkoiseksi matkaksi, joka vahvistaa ihmisen sisäistä
matkaa. Ihminen kohtaa siellä itsensä samalla kun hän matkaa jonkun toisen,
usein kauan sitten eläneen pyhän ihmisen jalanjäljissä. Me nykyihmiset kun
tunnumme aina tarvitsevan tukea joiltakin tärkeiltä esikuvilta. Se on täysin
inhimillistä. Minäkin etsin nyt kirjoittamisen kautta ja sattumanvaraisesti
käteeni haaliman kirjan satunnaisten tekstien avulla tietä eteenpäin ja yhdistän kohtaamiini
ajatuksiin omat mietteeni. Vähän niinkuin pikkulapsi ottaa käteensä jotakin opetetellessaan kävelemään.
Olen
sittemmin oppinut, että pyhiinvaelluksia voi tehdä kotikulmilla, retriitti voi
olla metsä tai jopa oma koti. Oman sisimpänsä voi löytää läheltä ja siitä
omasta arkielämästä. Joskus kuitenkin tulee hetkiä, että pitää mennä kauemmas
löytääkseen takaisin. Kaikki matkani vuosien mittaan ovat olleet tavallaan
pyhiinvaelluksia. Monta niistä on käsittelemättä, sillä olen varma, että
jokainen on tuonut minulle jonkun oivalluksen ja opettanut jotakin tärkeää
ihmiselämästä. En ole kuitenkaan sen fiksumpi kuin ne matkaajat, joita olen
tavannut matkoillani. Monen matkailijan mielessä on kiireinen nähtävyyksien
katselu, syöminen ja juominen ja eteenpäin ryntääminen. Jälkeenpäin he tuskin
muistavat, missä ovat käyneet. Olen toki itsekin osallistunut näihin toimiin joskus
sydän kipeänä. Mieleeni tulee monta kohtausta, joiden olisi pitänyt avata
silmäni. Sääli, ettei minulla ole
valokuvaa siitä, kun palasimme Kreetan Agia Marinassa korkealla rinteellä
olevalle hotellille juovuksissa ja poikkesimme viereiselle hautausmaalle.
Vaikka niin ei ehkä tapahtunutkaan, mielikuvissani on kuva, että seuralaiseni
kipusi kiviseen avonaiseen hauta-arkkuun makaamaan. Joka tapauksessa samalla
lyhyellä kävelyllä kadotin silmästäni toisen piilolinssin.
Rengon kirkonkylää Käräjämäeltä katsottuna. Olen ottanut kuvan syksyllä 1968 vähän ennen Saksaan lähtöäni. Maisema siellä on suuresti muuttunut. Mäellä sai olla itsekseen. |
Jotkut
asiat sekä huonot että ne hyvät palaavat mieleen, mutta en toki jää niihin
lillumaan. Koko ihmiselämä on yhtä oppimista. Kun keskustelin viimeksi
pyhiinvaelluksista ja tutkin Italiassa kulkevia reittejä, päädyin lopuksi
jostakin kumman syystä Hadrianuksen
vallia seurailevaan reittiin Englannin ja Skotlannin rajamailla. Rooman
keisari Hadrianus rakennutti sen 122 – 125.
The
Hadrian’s Wall Path on vain 135 km pitkä.
Toisaalta
voisi aloittaa läheltä, Hämeestä, jossa Rengon kirkko on Pyhälle Jaakolle omistettuna
ollut keskiajalla tärkeä Santiago de Campostelaan apostoli Jaakobin haudalle
johtaneen tien pohjoisena lähtöpaikkana Hattulan Pyhän Ristin kirkon lisäksi.
Rengon kirkolla lienee keskiajalla ollut huomattavasti merkittävämpi asema kuin
me tiedämme. Täältä
löytyy uutispätkä ja valokuvia kesän 2011 vaelluksesta.
Itkettävä kuva. Vain sisareni ymmärtävät tätä kuvaa. Eletään 1960-lukua. Meidän lapsuuden leikkimökki hajosi, kun ukkosmyrskyssä poppelin oksa kaatui sen päälle. |
Jokakesäinen
evakkovaellus voisi myös korvata vaelluskaipuuta.
Tänä vuonna evakkovaellus tehdään Virolahdella 19.7. Onpa tässä lähelläkin ollut Vantaan Pyhän
Laurin kirkon yhteydessä pyhiinvaelluksia. Pyhän
Laurentiuksen reitti lähti Roomaan. Tuusulan ja Nurmijärven väki käytti myös
aikoinaan Vantaan Pyhän Laurin kirkkoa. Tosin suomenkielisinä heidän paikkansa
oli kivikirkon vieressä olevassa puisessa kirkossa, joka purettiin 1800-luvun
alussa ja suomenkieliset jumalanpalvelukset siirrettiin kivikirkkoon. Ette
arvaakaan kuinka paljon valokuvia minulla on tämän kirkon ympäristöstä.
Taidehistorian opiskelussa yksi tehtävämme oli esitellä joku uudempi kirkko tai
kappeli. Otin aiheekseni Vantaa Pyhän Laurin kappelin ja ravasin siellä
useampaan otteeseen. Samalla ja senkin jälkeen olen käynyt tutustumassa vanhan
kirkon ympäristöön. Kirkon alue on uskomattoman hieno paikka aivan Kehä III:n ja
Tuusulantien läheisyydessä. Viereltä kulki aikoinaan Turku-Viipuri- ja
Helsinki-Hämeenlinna-maantiet. Alue onkin nykyään museoviraston nimeämä
valtakunnallisesti merkittävä kulttuuriympäristö. Täältä
löytyy lisää tietoa.
Nämä kuvat olen ottanut viime kesänä Vantaan Pyhän Laurin kirkon kupeista. |
Nyt
poikkesin aiheestani – hiljaisuudesta – kauemmas. On taito opetella
nauttimaan myös ihmismerestä erilaisten tapahtumien yhteydessä. Nykyään on
harvassa sellaisia paikkoja, joissa voi olla täysin yksin. Meillä Suomessa on
vielä suhteellisen helppoa löytää niitä. Hidas kuljeskelu on mieluisaa, kovin
tuttua omilta harvoilta matkoiltani. Sitä kirjan kirjoittajakin harrastaa
monessa maailman kolkassa keskustellen tapaamiensa ihmisten kanssa. Voin hyvin
verrata sitä omiin matkoihini, joista kaikista on jäänyt jäljelle matkalla
kirjoittamani päiväkirja. Niiden ja ottamieni valokuvien kautta voin milloin
tahansa tavoittaa ne hetket ja palata niihin. Hiljaisuus, yksinäisyys ja
ihmisten seura eivät sulje toisiaan pois. Kuinka ihanaa onkaan viettää aikaa
sellaisen ihmisen kanssa, jolla on antaa aikaa, joka malttaa pysähtyä katsomaan
edessämme avautuvaa näkymää tai asiaa yhdessä toisen ja omin silmin. Tänä päivänä vain ihmisillä on yleensä niin mahdoton kiire eteenpäin ja lukemattomia tehtäviä suoritettavana, että sellaiset hetket ovat harvinaisia.
Ove Wikström kirjoittaa kirjan lopussa, että
hänen kirjansa on käsitellyt saman asian kahta puolta: elämännautintoa ja syvää
vakavuutta, joista meidän aikanamme on suurin puute. Tässä kohdin suorastaan
hykertelen. Olen täysin samaa mieltä. Meidän aikamme suosii kiirettä,
hölynpölyä, hupia, hauskaa. Jos uskaltaa vaikkapa Facebookissa esittää
vakavampia ajatuksia, kirjoittaa ongelmista ja elämän syvistä asioista, saa melko
varmasti kuulla kunniansa. Kun kuitenkaan ne vakavat asiat eivät sulje pois
elämän iloja ja hauskuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti