Sain paljon ajateltavaa osallistuessani 2013 Häme-seminaariin Hämeen linnassa.
Ilmoittautuessani en todellakaan tullut ajatelleeksi, että samanaikaisesti Hämeen
linnan ympäristössä on valtava Keskiaika-tapahtuma Hämeen Keskiaikamarkkinat.
Ilmoittautumisen jälkeen, vasta saadessani postitse laskun ja kutsukirjeen ohjeineen,
ymmärsin asian.
Kun seminaari sitten iltapäivällä päättyi, olisi meillä ollut mahdollisuus tutustua markkina-alueeseen tai mihin tahansa linnan alueella, koska seminaarin hintaan kuului markkinoiden ranneke. Tihkusateessa en enää jaksanut lähteä kiertelemään ostoskojuja, kun en kuitenkaan olisi mitään osannut ostaa. Kaupallinen markkinahumu ei minua enää sen kummemmin innosta. Markkinoiden järjestäjätkin toivovat, että markkinayleisö kiinnostuisi asioista syvemmin. Kaikkien keskiajan toimintaa kuvaavien tapahtumien taustalla on runsaasti vakavaa tutkimusta.
Kun seminaari sitten iltapäivällä päättyi, olisi meillä ollut mahdollisuus tutustua markkina-alueeseen tai mihin tahansa linnan alueella, koska seminaarin hintaan kuului markkinoiden ranneke. Tihkusateessa en enää jaksanut lähteä kiertelemään ostoskojuja, kun en kuitenkaan olisi mitään osannut ostaa. Kaupallinen markkinahumu ei minua enää sen kummemmin innosta. Markkinoiden järjestäjätkin toivovat, että markkinayleisö kiinnostuisi asioista syvemmin. Kaikkien keskiajan toimintaa kuvaavien tapahtumien taustalla on runsaasti vakavaa tutkimusta.
Linnaa olen kuvaillut monelta kantilta vuosien mittaan. Tämä kuva on vuodelta 2006. |
Glossa ry,
monitieteinen keskiajan tutkimuksen seura kävi ylimääräisenä ohjelmanumerona esittäytymässä
ennen lounastaukoa meille noin 24:lle seminaarin osallistuvalle ja päivän
luennoitsijoille. Kun ajattelen omaa kiinnostustani hisstoriaan, tähän seuraan
voisinkin liittyä jäseneksi. Tulen muutenkin aina kirjastosta iso kasa
vanhemman historian kirjoja mukanani.
Keskiajasta tulee jatkuvasti uudempaa, tarkennettua tietoa, kun aikakautta
tutkitaan monessa paikassa ja eri näkökulmista. Tutkimusmenetelmät kehittyvät koko ajan,
mikä tuli hyvin esille seminaarin esityksistä. Kirjoitin aiheesta viime
syksynä melko suppeasti blogissani otsikolla Kierrätystä, kun osallistuin Kansalliskirjaston keskiaikailtaan.
Magnus von Wrightin näkemys Hämeen linnasta 1847. |
Ensin vähän yleistä blogikirjoittamisestani. Blogini tarkoitus ei ole suinkaan kertoa kaikesta, mitä olen
tehnyt ja mihin olen osallistunut. Itse asiassa koen raskaaksi kirjoittaa
selvityksiä muiden ihmisten sanoista ja tekemisistä. Mieluiten kerron siitä, miten
olen jonkun tilaisuuden annin kokenut ja mitä se on tuonut ehkä lisää omaan
suppeaan tietomäärääni. Blogini ei ole tieteellisesti tekstiä, mitä tutkijat
ja yliopistoihmiset vaativat. Siellä jokaiseen asiaan pitää olla lähde, kaikki muu on " minusta tuntuu siltä"-tietoa. Tehdessäni
sukututkimusta pyrin aina etsimään alkuperäisen lähteen, mistä tiedon olen
ottanut. Taidehistorian opiskelun
yhteydessä opin erityisesti lähdekriittisyyden merkityksen ja siellä niiden merkitseminen
kirjoittamiimme esseihin ja seminaaritöihin oli tärkeätä. Mutta tässä
blogissani olen vapaalla ja haluaisin kirmailla kuin lehmät niityllä. Valokuvien sekasotku lisää heittäytymistäni vapaalle.
En siis vieläkään päässyt kirjoittamaan maisemasta tai
oikeasti kirjoitan siitä joka kerta. Maisema palaa kirjoituksiini koko ajan, se pilkistää aina jostakin kulmasta. Se tuli eilisessä seminaarissa myös
kaikkien esitysten kautta näkyville. Suomalainen
maaseutu, sen maisemat, kultturimaisemat
kuuluvat kaiketi nykyään kaikkien tieteiden tutkimusalueeseen. Ja
tulihan siellä se suomalainen kansallismaisemakin esille, jota erityisesti
taidehistoria on tutkinut. Ja joku jopa mainitsi esteettisyyden maiseman yhteydessä,
jonka mainitseminen minun suustani taidehistorian aineopiskelun alussa, ei ollut opettajan mielesta asiaan kuuluvaa. Kaupunkimaisemassa minua ovat sattuneet aina häiritsemään kaikenlaiset turhanpäiväiset plakaatit
kauppojen edessä, kaipa ne ovat mainoksia ja markkinointia, mutta kyllä
ennenkin ihmiset ovat löytäneet haluamiinsa kohteisiin ilman sen kummempaa ohjausta. Valokuvaajaa ne häiritsevät.
Hämeen kesäyliopiston usean toimijan kanssa jo vuosia järjestämän seminaarin otsikkona oli "Vanajavesi hämäläisen elämänmenon
muokkaajana". Täältä
löydät ehkä vielä seminaaarin tarkan
ohjelman. Itse löysin sen alkukesästä Hämeen Heimoliiton sivuilta. Luennoitsijat
käsittelivät aluetta Hämeenlinnasta
pohjoiseen arkeologian, maaperägeologian (erityisesti lustojärvien liejuista tehdyt tutkimukset),
taidehistoriallisen (kartanot, kylät ja maisemat) ja viime vuosisadan lopun
matkailun näkökulmista. Minun oma alueeni
Renko sijoittuu alueesta etelään. Kun
puhutaan arkeologiasta ja maan noususta meren alta jääkauden jälkeen suunnilleen
noin vuodesta 8500 ennen ajanlaskumme alkua, maata on asuttu vesistöjen
rannoilla jo hyvin varhain, mutta arkeologiset todisteet ovat harvoja. Kun vesi on valunnut kaakkoon, niin samalla
iso osa asutuksen jäljistä on siinä vaiheissa tuhoutunut, joten vaikkapa tuolla
Riihimäen ympäristössä ja ehkäpä siinä Rengossakin on ollut ikivanhaa asutusta
hyvin varhaisessa vaiheessa. Kun
nykyisen Hämeenlinnan alue vielä oli veden peitossa, niin etelämpänä saattoi
olla jo asutusta.
No, eipä sukujen tutkimus riitä sinne saakka, kun
kirjoitettu historiakin alkaa vasta siitä 1500-luvun vaihteesta. Eli tuo
museoviraston kulttuuriympäristön rekisteriportaalin linkki isieni maahan
Hämeessä viittaa siihen, että asutus tuolla paikalla on paljon vanhempaa, kuin
me voimme nykytiedon valossa tietää ja ehkä kaivaukset ulottuvat joskus
sinnekin:
”Vehmaisten kylä sijaitsee Rengon kirkon pohjoispuolella, Kaartjokeen laskevan pienen Kemponojan eteläpuolella. Vehmaisista ei keskiaikaisissa lähteissä ole suoranaisia mainintoja, mutta se esiintyy heti ensimmäisessä v. 1539 maakirjassa. Vehmainen liitettiin kirkollisesti Renkoon vasta 1500-luvun lopulla. (Härme 1993:261, 270.) Suomen v. 1560 asutuksen kyläluettelon mukaan Vehmaisissa, joka kuului vielä Lopen pitäjään, oli tuolloin neljä taloa.
Vuoden 1751 kartan perusteella määritellyllä kylätontilla ovat nykyisin Eskolan ja Siukolan talot rakennuksineen. Tontti on edelleen peltojen rajaama. Piha-alueilla on saattanut säilyä myös vanhemman asutuskerroksen jäännöksiä.”Tekstissä on virhe, Vehmaisten kylä sijaitsee etelän ja kaakon suunnalla!
Tässä poltetaan yhtä pihan rakennusta 1999 ja samalla tehdään elokuvaa Hämeenlinnan palosta 1831. Pormestari edessä hevosensa selässä. Tämän linkin takaa kuulee äänitteenä kertomuksen oikeasta palosta. |
Mutta onhan se niin, että maisema vaikuttaa nykyään köyhtyneemmältä, kun rakennuksia on kadonnut eikä viljely ole enää niin monimuotoista. |
Tiesin paljon alitajuisesti jo lapsena leikkiessäni
siinä ympäristössä. Olisi pitänyt vain
kaivaa maata syvemmältä. Ja hankkia tietoa jo silloin. Mutta meillä ei ollut vielä internetiä.
Maailma oli 1950-1960-luvuilla aivan erilainen kuin nyt. Monta kertaa on nyt tullut mieleen, että jospa olisin nuorena osannut suuntautua historian poluille, opiskelemaan vaikkapa historian opettajaksi kuten ainoa henkilö, johon tutustuin seminaarin aikana.
Ehdin käydä hänen kanssaan ruokatauolla pitkät keskustelut. Hän oli eläkkeellä, syntyjään Sääksmäen Ritvalasta ja hoiti nyt päätoimisesti lapsenlapsia, joita taisi olla yhdeksän kappaletta. Vain viikonloput olivat hänellä omaa aikaa eikä siinä ehdi kyllä kirjoittaa kyläkirjaa, mikä taisi olla hänen haaveensa. Yksi hänen entisistä oppilaistaan Retulansaaren arkeologisista tutkimuksista kertonut Jouni Taivainen oli luennoimassa ja kun tämä tuli tervehtimään vanhaa opettajaansa, niin kyllä keskustelua riitti. Retulansaari Tyrvännössä on kyllä ehdottomasti paikka, jonne pitää tehdä oma yksityinen ekskursio. Kun nyt katson laajaa tietomäärää Retulansaaresta täältä, tekisi mieli lähteä heti.
Ehdin käydä hänen kanssaan ruokatauolla pitkät keskustelut. Hän oli eläkkeellä, syntyjään Sääksmäen Ritvalasta ja hoiti nyt päätoimisesti lapsenlapsia, joita taisi olla yhdeksän kappaletta. Vain viikonloput olivat hänellä omaa aikaa eikä siinä ehdi kyllä kirjoittaa kyläkirjaa, mikä taisi olla hänen haaveensa. Yksi hänen entisistä oppilaistaan Retulansaaren arkeologisista tutkimuksista kertonut Jouni Taivainen oli luennoimassa ja kun tämä tuli tervehtimään vanhaa opettajaansa, niin kyllä keskustelua riitti. Retulansaari Tyrvännössä on kyllä ehdottomasti paikka, jonne pitää tehdä oma yksityinen ekskursio. Kun nyt katson laajaa tietomäärää Retulansaaresta täältä, tekisi mieli lähteä heti.
Siellä metsän keskellä kotimme lähistöllä oli ja on varmaan vieläkin iso kallio, retkiemme kohde. Harvoin on vanhemmistani näin levollista kuvaa, keskellä Pati-koira. 1957. |
Vanajavesikeskus kävi seminaarin lopuksi esittelemässä
toimintaansa ja kun seinälle levitettiin koko Vanajavesikeskuksen alueen kartta, niin
kyllä Renkokin kuuluu alueeseen. Aina Lopen Kaartjärvestä pitkin ohi Ahoisten, lapsuuden kotikylääni lähimmän
järven Paloniitunjärven, Vehmaisten ja Kaloisten virtaa Kaartjoki Haapajärveen
ja sitä kautta eteenpäin vedet tulevat Vanajaveteen. Sivusin
aihetta viime kesänä vanhassa Polulle kauas-blogissani. Aion kopioida pikapuoliin sen blogin sisältöineen tänne. Onneksi tuli otettua niitä kopioita talteen.Monta muutakin aihetta kumpusi eilisestä päivästä, mutta
katsotaan pääsevätkö ne blogiini saakka.
Heljän kuvista nappasin tämän eilen. Vanhan mummon ja pikku pojan. |
Tuo kuva "Rengon Käräjämäeltä alaspäin" on julkaistu kirjassa Suomi kuvina, Finland i bildern, Toinen, uudistettu painos, WSOY, Porvoo, 1930, s. 73. Kuvan nimi: "Rengon kirkonkylää".
VastaaPoistaKaikkien kuvaajien nimet ovat teoksen alussa, eivät erillisten kuvien yhteydessä. Sain teoksen vaariltani joskus 1950-60 -luvulla ja olen myös käyttänyt ko. kuvaa yhden sukulinjamme tietojen yhteydessä. Ehkä sukulinjamme sivuavat toisiaan. Tervehtien H.O.P.