Sanat jäivät kaikumaan mielessäni, kun lähdin viime
sunnuntaina palaamaan omaan tavalliseen arkeeni onnistuneen Karjalan matkan
jälkeen. Sanat lähetti mukaani matkalla
ensi kertaa tapaamani Eila, kun hän lähti kohti rautatieasemaa paimiolaisen Vistamatkojen bussin jätettyä meidät Helsinkiin jäävät
Kiasman pysäkille. On todella mukava saada joskus palautetta kirjoituksistaan
ja matkaeväitä tulevaan. Olen viime
vuosina vajonnut niin syvälle omien murheideni kanssa, että usein tunnen niiden mukana ja niitä
jauhaessani vetäneeni muitakin mukanani siihen samaan suohon. Elämän suuret muutokset kolahtavat meihin
lujaa ja kolhivat ja joskus polkumme eroavat ja toiset polut aukeavat
edessämme. Mikään ei ole kovin vakavaa, vaikka välillä tuntuukin siltä. Jonakin
päivänä kohtaamme, kun on aika.
Matkan aikana ja erityisesti sen jälkeen jäin miettimään
monia asioita, jotka liittyvät menetettyyn esi-isiemme maahan, jokavuotisiin vierailuihini
siellä, tuleviin käynteihin Karjalassa, omaan toimintaani karjalaisissa yhteisöissä,
sukututkimuksiin, historian tutkimukseen.
Samaa miettivät varmaan kaikki aktiivisesti Karjalan asioiden kanssa
tekemisissä olevat. Facebookissa olevien useiden Karjalaryhmiin on kesän aikana
liittynyt paljon uusia juuristaan kiinnostuneita henkilöitä. En voi välillä
olla kommentoimatta, varsinkin jos henkilöt alkujuuret tulevat lähelle omiani. Siellä
saisi päivät kulumaan nopeasti, Facebook on kuin huume, josta yritän nopeasti
irrottautua ja pitää käyntini siellä kohtuuden rajoissa. Päivien kuluminen aivan liian nopeasti on
muutenkin tätä päivää. Aikani ei koskaan tunnu riittävän kaikkeen siihen, mihin
olen sekaantunut sitten eläkkeelle jäämisen. Siitäkin on jo kohta täydet viisi
vuotta.
Tästäkin on jo aikaa, kun Tammikkoon lähtevä joukko oli näinkin suuri. Kesällä 2006 (8.7.) peilasimme Hotelli Viipurin ikkunassa. Tyttärentyttäreni Anna oli silloin myös mukana. |
En itsekään usein tajua sitä, mitä kaikkea olen ehtinyt tänä
aikana tehdä, mutta halajan edelleen lisää. Henkinen ahneuteni on rajaton ja
ahneushan on synti, kuolemansynti. Yleensä se käsitetään ahneutena omaisuuteen,
rahaan ja tavaraan. Minun ahneuteni ei ole sitä. Olen jo pitkällä
luopumisen tiellä. Viimeiset koettelemukset ovat siinä vielä edessä. Loppuikäni aikana en mielelläni omista enää
mitään kuin oman itseni, jos niin voi sanoa. Tietenkin ne kirjat ja paperit ja
kortit… Niitähän tarvitsen omiin seikkailuihini , tiedon ja ilon lähteenä.
Heinäkuussa 2006 (8.7.) itse asiassa melkein 7 vuotta sitten olin tutkimassa Tammikkoa äitini kartan mukaan pikkuserkkujeni Helmi Salomaan ja Kaarina Nurmisen kanssa. |
Omistaminen tuli mieleeni, kun Karjalan matkan aikana jokin
keskustelu sivusi sitä. Aiheena lienee ollut iänikuinen kysymys, jos saisimme Karjalan
takaisin, mitä sitten tapahtuisi. Olen itse aina ollut Karjalan palauttamista kannattamassa ja valmis sinne lähtemään, mutta eihän se toisi muuta kuin vaikeuksia.
Ihmiset haluavat omistaa. Sukujen
kesken syntyisi riitoja hienoista
kesämökkitonteista. Riittää, kun ajattelen vaikkapa omaa kotipaikkaani siellä Kuolemajärven
Seivästön Tammikossa, maailman kauneimmassa paikassa. Ennen sotaa siellä asui 10 perhettä, joilla
kaikilla oli paljon lapsia. Pelkästään
minun isoisäni perheessä oli 11 lasta, joille sittemmin syntyi lapsia, lapsenlapsia
ja lapsenlapsenlapsia. Meitä on jo lähes 60 henkeä, kun teen pikaisen laskelman. Saman
verran saattaa olla ainakin joissakin muissa perheissä. Kymmenellä perheellä
saattaa olla ainakin 400 jälkeläistä, joista osa varmaan olisi ahne omaisuuden
perään. Siksi onkin ehkä parempi, jos koko Karjala alkaa elää omaa erityistä
elämäänsä. Jokaiselle meistä muodostuu
oma Karjalamme, idea tai ajatus, jonka alle voimme asettua aivan omien kiinnostuksen
aiheidemme mukaisesti.
Mikähän on se minun Karjalani? |
Ajatuksille ja
ideoille voi olla vapaasti ahne. Onkin tärkeätä, että jokainen tuo oman näkemyksensä
tutkittavaksi. Niitä aion jatkossa kerätä. Miten niitä jalostan, sen aika
näyttää. Nyt riittää sukututkimus, historian tutkimus, matkat Karjalaan, myös muiden juurille,
keskustelut ihmisten kanssa, tiedon hankinta, lukeminen, lukeminen ja
kirjoittaminen. Kaikki kohdat sisältävät
mielettömästi asioita, joita en edes mainitse.
Verkostoituminen venäläisten kanssa on toivomuslistalla. Siinä on paljon
miettimistä, koska se ohjaa tulevaisuuteen ja meidän suhteisiimme jatkossa. En
ole ollut erityisen kiinnostunut tavanomaisesta seurustelusta nykyisten
asukkaiden kanssa, joka on lähinnä ollut vierailuja nykyisillä paikoilla
asuvien luona. Se on toki mahdollistanut paikallistutkimukset oman perheen
kotipaikalla ja mahdollisuuden toteuttaa vaikkapa harrastelija-arkeologiaa. Jos vaikka se
äidin pienenä lapsena kiviaitaan kadonnut
rintaneula löytyisi. Muistotkin
ovat niin omituisia.
Olikohan mummoni kasvimaa myös tässä? |
Rintaneulan tarina on pieni kommentti äitini muistelmissa ja
se liittyy vuoteen 1918. Suomen kansalaissodan tai sisällissodan katsotaan
alkaneen Helsingistä 27.1.1918 tai
toisten lähteiden mukaan venäläisten joukkojen aseistariisumisen aloittamisen
päivänä Pohjanmaalla 28.1.1918.
Viipurin läänin historian osa VI:n ”Karjala itärajan varjossa” ensimmäisessä artikkelissa FT Jukka Partanen kirjoittaa, että karjalaiset katsovat sodan alkaneen jo viikkoa aiemmin Viipurista. Hän kutsuu sotaa väkivaltaiseksi amatöörien sodaksi , joka alkoi Karjalassa sisällissotana, Helsingissä vallankumouksena ja Pohjanmaalla vapaussotana. Karjalan kannaksella Kuolemajärvellä Kämärän asemalla käytiin taistelua 28.1.1918 , kun valkoiset joukot yrittivät tuhota Pietarista saapuvaa punaisten suurta asekuljetusta. Kuolemajärven historian ( Kuolemajärvisäätiö 1957) mukaan pitäjä joutuikin noihin aikoihin kokonaan punaisten alaisuuteen. Miehiä pakotettiin liittymään punakaartiin, taloja pakotettiin antamaan elintarvikkeita ja hevosia. Tässä yhteydessä monet katsoivat parhaimmaksi paeta jään yli hiihtäen tai kävellen Lavansaareen. Näin kävi ilmeisesti myös isoisälleni, joka äitini mukaan lähti pikkuveli Väinön syntymäpäivänä 14.3.1918 piileskelymatkalle.
Huhtikuisen serkkutapaamisemme jälkeen serkkuni ovat Facebookissa käyneet jonkin verran keskusteluja perheen muistoista. Keskustelujen kautta syntyy uusia näkökulmia ja tarinat saavat väriä. Äitini vanhempi sisar Lempi on tuolloin ollut jo 5 vuotta vanha ja on varmasti muistanut tapauksen tarkemmin kuin äitini. Sitä tarinaa on sitten jaettu myöhemmin syntyneille sisaruksille. Kun punaisten joukkoa kivääreinen saapui Tammikkoon kyselemään, missä miehet ovat, isoäitini kerrotaan sanoneen miehensä lähteneen kalastamaan, olihan hän kalastaja.
Viipurin läänin historian osa VI:n ”Karjala itärajan varjossa” ensimmäisessä artikkelissa FT Jukka Partanen kirjoittaa, että karjalaiset katsovat sodan alkaneen jo viikkoa aiemmin Viipurista. Hän kutsuu sotaa väkivaltaiseksi amatöörien sodaksi , joka alkoi Karjalassa sisällissotana, Helsingissä vallankumouksena ja Pohjanmaalla vapaussotana. Karjalan kannaksella Kuolemajärvellä Kämärän asemalla käytiin taistelua 28.1.1918 , kun valkoiset joukot yrittivät tuhota Pietarista saapuvaa punaisten suurta asekuljetusta. Kuolemajärven historian ( Kuolemajärvisäätiö 1957) mukaan pitäjä joutuikin noihin aikoihin kokonaan punaisten alaisuuteen. Miehiä pakotettiin liittymään punakaartiin, taloja pakotettiin antamaan elintarvikkeita ja hevosia. Tässä yhteydessä monet katsoivat parhaimmaksi paeta jään yli hiihtäen tai kävellen Lavansaareen. Näin kävi ilmeisesti myös isoisälleni, joka äitini mukaan lähti pikkuveli Väinön syntymäpäivänä 14.3.1918 piileskelymatkalle.
Huhtikuisen serkkutapaamisemme jälkeen serkkuni ovat Facebookissa käyneet jonkin verran keskusteluja perheen muistoista. Keskustelujen kautta syntyy uusia näkökulmia ja tarinat saavat väriä. Äitini vanhempi sisar Lempi on tuolloin ollut jo 5 vuotta vanha ja on varmasti muistanut tapauksen tarkemmin kuin äitini. Sitä tarinaa on sitten jaettu myöhemmin syntyneille sisaruksille. Kun punaisten joukkoa kivääreinen saapui Tammikkoon kyselemään, missä miehet ovat, isoäitini kerrotaan sanoneen miehensä lähteneen kalastamaan, olihan hän kalastaja.
Näyttelyä Viipurin linnassa. Valitettavasti en ymmärrä venäjää, mutta karttakuva liittyy venäläisten suurhyökkäykseen kesällä 1944. |
Serkkuni Lasse Laurinpoika kirjoitti Facebookissa asiasta eloisasti:
”Punaisten joukko olikin karauttanut kylään muutamia päiviä
miesten lähdön jälkeen. Kolme miestä kiväärit kädessä oli astunut myös Tammikon
pirttiin, ja Ainolta oli kysytty missä isäntä on. Tämä oli sanonut että
kalastamassahan tuo. Kun ei ole ruokaa. Miehet olivat kolunneet kaappeja ja
muita paikkoja, eivätkä olleet löytäneet mitään vietävää. Yksi miehistä oli kuitenkin
alkanut tiukata vielä isännän olinpaikkaa. Aino oli selitellyt ympäripyöreitä,
ettei hän voinut tietää tarkalleen, merelle olivat menneet. Silloin oli yksi
miehistä iskenyt kiväärinperää lattiaan ja huutanut : Sinun miehes on perkele
lahtari, ja se tapetaan kun kiinni saadaan. Johon Aino oli rauhallisesti
vastannut: Ei se lahtari ole. Kalastaja se on. Kyllähän se joskus on jonkun
sian lahdannut omaan tarpeeseen, mutta ei se sitä työkseen ole tehnyt. Miehet
olivat sitten poistuneet sen kummempaa vahinkoa tekemättä. Lauri kertoi
minulle, että Lempi oli nimenomaisesti muistanut kiväärinperällä lattiaa
hakkaavan miehen. Asiaa hän ei ollut luultavasti ymmärtänyt.”
Toinen serkkuni Lempin tytär Anneli täydensi äitinsä Lempin
kertomusta: ”… että yksi miehistä oli ottanut hänet syliinsä hevosen selkään ja
ratsastanut jonkin matkaa ja tuonut
sitten hänet takaisin.”
Minä kommentoin äitini kertomusta: ” Äidin kertoman mukaan
toinen punikeista (hänen mukaansa niitä oli kaksi) oli ollut Ainon kotitalossa
(Aikamies/Väisänen) renkinä, joten hän uskalsi miehiä jopa komennella. Kun
rauha oli taas maassa, isä palasi kotiin päällään paksu harmaa turkki ja
valkoinen nauha käsivarressa (olisiko todella mielikuvituksen kehittämää
kuvitelmaa?). Mutta äiti muisti saaneensa tuliaisiksi rintaneulan, jonka hän
hukkasi myöhemmin kiviaitaan eikä sitä koskaan löytynyt. Tuo tulee aina mieleen,
kun palaan talon pihalle.”
Heljä Tammikon tiellä |
Siellä talon pihalla emme nyt käyneet vaan ohitimme sen ja
kuljimme niemen kärkeen asti. En ole vielä ehtinyt katsoa ottamiani videoita ja
valokuvatkin saavat hetken odottaa käsittelyäni. Yritin aina muistaa, mitä olen
ajatellut tutkivani, kun sinne takaisin pääsen. Usein kuitenkin innostun tapani
mukaan liikaa. Joka kerta jotakin uutta
lähtee mukaan. Koska olen niin
mahdottoman paljon vuosien mittaan ollut näiden asioiden kanssa tekemisissä, en
enää vaivu hämärän nostalgian valtaan. Tällä kertaa keskustelin lyhyesti muutaman
niemellä lomaansa viettävän ihmisen kanssa.
Alue toimii ilmiselvästi vapaa-ajan viettopaikkana, jolloin nautitaan
ihanasta Tammikon luonnosta meren ja metsien ympäröimänä. Tällä kertaa siellä
oli harvinaisen paljon ihmisiä, joiden joukkoon sulauduimme hyvin. Saavuttaessa
niemen keskustaan, alkaa puomilla
varustettu alue, joka ymmärtääkseni kuuluu pietarilaiselle radiologiayhdistykselle
kuten vanhempi tapaamani herra kertoi. Aiemmin siellä sanottiin olevan lasten
sanatorio, mutta enpä siellä ole erityisen paljon lapsia nähnyt.
Jokaisella nytkin matkalla olleella on oma tarinansa
kerrottavana. Toivon heidän kirjoittavan niistä ja erityisesti sukunsa
muistoista. Paljon on kirjoitettu ja kerrottu, mutta itse kaipaan koko ajan
lisää tarinoita, joilla voin täyttää omien tarinoideni aukkoja.
Kuolemajärven Karjalaisten kylän koululaisia noin vuonna 1935 |
Matkan aikana haastattelin Toinia, joka on asunut Sirkiän suvun kantatilalla Karjalaisten kylässä,
jossa minäkin kävin kaksi vuotta sitten. Hän on syntynyt 1928 ja muistaa
kotipaikastaan ja silloisesta elämästä paljon. Kun vain löytäisin aikaa käydä kyselemässä häneltä lisää kaikessa rauhassa itsekin haastatteluun etukäteen valmistautuneena. Nyt tutkimme hänen kuviaan ja hän tunnisti koulunsa
luokkakuvasta suurimman osan lapsista. Itse hän on siinä eturivissä pienenä ekaluokkalaisena. Siellä on Sirkiän lisäksi Kirjosia, Rumpusia,
Muurisia, Tähkäpäitä, Inkisiä, Riskejä, Ruseja, Leppäsiä, Mellasia, Mamioita,
kaikki jo niin tutuksi käyneitä Kuolemajärven sukunimiä. Selaan nyt Kuolemajärven historiaa, jossa kerrotaan, että Karjalaisten kylän koulu perustettiin 1908 ollen pitäjän vanhimpia kouluja. Koulun yläkoulun opettajana oli koko sen toiminnan ajan sama mies eli Anton Junnola, joka heti valmistuttuaan Sortavalan seminaarista oli aloittanut tässä koulussa ja palasi vielä 1942 sinne opettamaan ja lähti vasta pakon edessä, kun oppilaatkin lähtivät. Alakoulun opettajana oli Laila Riski s. Siltanen. Molemmat opettajat ovat muualta Suomesta lähtöisin.
Toini ja minä Viipurissa 6.7.2013 |
Matkaseurana Tammikkoon minulla oli sisareni Heljä ja Tuula
Virsu Turusta. Tuulan kanssa jaamme saman innostuksen sukututkimukseen ja
historiaan, jossa hän on kokenut tekijä. Onhan Riskin suku vain yksi suku hänen
tutkimistaan, mutta juuri se on meitä erityisesti yhdistävä.
On varmaan aika lopettaa tämä jaarittelu tältä päivältä. Onneksi siis muutamat jaksavat näitä lukea, vaikka kuten olen todennut kirjoitan pääasiassa omaksi ilokseni ja koetellakseni omaa päätäni. Tavataan jatkossakin täällä. Kiitos kaikille palautetta antaneille! Kommentit blogieni perässä ovat myös tervetulleita.
Viipurin kellotorniin ja linnan torniin en tälläkään kertaa ehtinyt kiivetä. |
Niinpä, taivaalle kiitos, että sitä aluetta ei saada takaisin omistukseemme. Äitimme paikkaa olisi jakamassa vain neljä, mutta siinäkin on yksi liikaa. Hän tekisi jaosta helvetin, kuten on nähty. Näin on hyvä. Tuula
VastaaPoista