Pihalla on narsissien meri ja metsissä, ojanvierillä ja
pelloilla valkovuokot virtaavat jokina ja ryöppyävät koskina. Äitienpäivä on täynnä tunteita ja
muistoja. Itkin tänään ajaessani
tyttäreni luokse syömään. Itkin haikeuttani, joka aivan liian usein valtaa
mieleni. Yksin elävä nainen tuntee varmaan kouriintuntuvammin vanhenemisensa ja
mitä se on jo tuonut ja tuo vielä mukanaan. Usein silloin samaistun myös omiin
vanhempiini, erityisesti äitiini, mutta isänikään tuntemukset eivät ole minulle
vieraita. Itkin sitä, että jätin pihalleni naapurini äitienpäivävieraat
pystyttämään uutta pyykinkuivaustelinettä, jonka edeltäjän joku heistä oli alkuviikosta
rikkonut katkaistessaan sen päällä roikkunutta isoa männynoksaa.
Naapurissani asuvalla itseäni lähes parikymmentä vuotta
vanhemmalla pariskunnalla on ainakin viisi lasta. Siinä on sitten juhlapäivinä
porukkaa paikalla vaikka kuinka paljon.
Itkin ihmisten ystävällisyyttä.
Jollei minulla olisi omissa asioissani niin paljon puurtamista,
auttaisin muita ihmisiä paljon enemmän.
Viime talvena pari kertaa tein naapurilleni lumitöitä avaamalla
lumiauran peittämän pihan sisäänkäynnin. Saat sitä, mitä toivot. Niinhän se
menee.
Naapurini Pauli Huuhtanen oli tuolloin juuri julkaissut uuden kirjan, josta oli kirjoitettu Keski-Uusimaassa (22.12.2012). Hän oli aiemmin kääntänyt kreikasta suomeksi Flavius Josefuksen ” Juutalaissodan historian” (WSOY.2004). Tuo työ jätti hänelle paljon materiaalia, joita hän sittemmin käytti kahden aiheeseen liittyvän romaaninsa aineksina. ”Herodes” ilmestyi 2008 (Kesuura) ja ”Masadan piiritys” nyt 2012 (Kesuura) ennen joulua. Sain yllätyksenä itselleni kiitoksena lumen kolaamisesta postilaatikkooni tämän viimeisimmän kirjan. ”Herodeksen” ja vuonna 2009 ilmestyneen kirjoittajan oman karjalaisen perheen vaiheisiin liittyvän romaanin ”Sodan varjossa” olen saanut aiemmin ja ne olen ehtinyt lukeakin.
Naapurini Pauli Huuhtanen oli tuolloin juuri julkaissut uuden kirjan, josta oli kirjoitettu Keski-Uusimaassa (22.12.2012). Hän oli aiemmin kääntänyt kreikasta suomeksi Flavius Josefuksen ” Juutalaissodan historian” (WSOY.2004). Tuo työ jätti hänelle paljon materiaalia, joita hän sittemmin käytti kahden aiheeseen liittyvän romaaninsa aineksina. ”Herodes” ilmestyi 2008 (Kesuura) ja ”Masadan piiritys” nyt 2012 (Kesuura) ennen joulua. Sain yllätyksenä itselleni kiitoksena lumen kolaamisesta postilaatikkooni tämän viimeisimmän kirjan. ”Herodeksen” ja vuonna 2009 ilmestyneen kirjoittajan oman karjalaisen perheen vaiheisiin liittyvän romaanin ”Sodan varjossa” olen saanut aiemmin ja ne olen ehtinyt lukeakin.
Sitten onkin jo kesä. |
Olen kirjoittanut Pauli Huuhtasesta muutaman kerran aiemmassa
blogissani. Kesällä 2007 kävi nimittäin
niin, että saatuani tietää hänen taideharrastuksestaan, pyysin häntä
yhteisnäyttelyyn Tuusulan kunnantalolle, josta olin varannut näyttelytilan
kahdeksi viikoksi. Nyt jälkikäteen
ajateltuna, nuo ajat, jolloin rohkenin laittaa valokuviani esille, olivat
mahtavan hienoja. Keskustelut muiden
kanssa antoivat paljon ja auttoivat astumaan vaikeiden asioiden ulkopuolelle. En
varmaan enää edes pystyisi siihen, koska olen astunut tavallisen taapertajan
maaperälle. Nyt voin välillä vain unelmoida siitä tilasta pilven reunalla,
jossa olin aina hetken näyttelyjemme avajaisissa. Aika aikaa kutakin.
Kirjoitin aiheesta myöhemminkin tutkiessani Huuhtasen romaanien aluetta Google Earthin avulla. Ja sittemmin kävi vielä niin, että taidehistorian opiskelussa käytiin hyvin tarkkaan läpi Jerusalemin temppelin vaiheita. Menetin niiden professori J-P Airaksen luentojen takia jopa yöuneni. Minun oli silloin pakko nousta tutkimaan tuossa alla olevassa tekstissä mainitsemaani karttaa alueen eri vaiheista. Temppelivuori on pyhä paikka sekä juutalaisille, kristityille että muslimeille. Liitänkin taas vaihteeksi tähän vanhan blogitekstin, kun kerran tämä kirjoitus siihen johti.
Kirjoitin aiheesta myöhemminkin tutkiessani Huuhtasen romaanien aluetta Google Earthin avulla. Ja sittemmin kävi vielä niin, että taidehistorian opiskelussa käytiin hyvin tarkkaan läpi Jerusalemin temppelin vaiheita. Menetin niiden professori J-P Airaksen luentojen takia jopa yöuneni. Minun oli silloin pakko nousta tutkimaan tuossa alla olevassa tekstissä mainitsemaani karttaa alueen eri vaiheista. Temppelivuori on pyhä paikka sekä juutalaisille, kristityille että muslimeille. Liitänkin taas vaihteeksi tähän vanhan blogitekstin, kun kerran tämä kirjoitus siihen johti.
”6.1.2009
Kuohuva maailmankolkka
Jerusalemista ei ole pitkä matka Masadan linnoitukselle
lähellä Kuolluttamerta. Betlehem, Jeesuksen syntymäkaupuni, on Jerusalemin lähettyvillä ja sinne näkyy
Herodiumin kukkula. Israelissa ei ole
minnekään pitkä matka, onhan maa pieni. Autiomaissa teitä risteilee
harvakseltaan. Kiehtova maa on taas uutisissa Gazan kriisin johdosta, mikä ei
ole mitään uutta tuolla maailmankolkalla. Alue on muutenkin elänyt niin pitkälle kuin tiedämmekään
dramaattisia vaiheita eri kansojen taistellessa sen hallinnasta. Olen jo
aiemmin tutkinut aluetta kartalta Jeesuksen näkökulmasta. Nyt tuli aika katsoa,
miltä maassa näytti ennen Jeesuksen syntymää. Silloinkin siellä eri heimot
taistelivat vallasta, mutta samaan aikaan toteutettiin isoja rakennustöitä.
Nimittäin, naapurini, teologian tohtori Pauli Huuhtanen on
kirjoittanut tänä syksynä kirjan Herodeksesta, jonka sain juuri luettua
loppuun. Kopion tähän kirjan esittelyn
Suuri Kuu-kirjakaupan sivuilta:
Teol.tri, dosentti, Käpylän entinen kirkkoherra Pauli Huuhtanen on kirjoittanut historiallisen romaanin nimeltä Herodes, Herodes Suuren aikakaudelta (73-4 eKr). Pauli Huuhtanen on tutkinut Uuden testamentin ajan historiaa. Hän on aiemmin koonnut samojen kansien väliin juutalaissotaa koskevia tutkimustuloksia, sekä luennoinut aiheesta pääasiassa Helsingin yliopistossa. Hän on suomentanut kreikan kielestä Flavius Josefuksen juutalaissodan historian. Hänen muissa tutkimuksissaan kuvataan Palestiinan poliittista tilannetta Uuden Testamentin aikana, Jeesuksen ajan juutalaisia uskonnollisia ja poliittisia ryhmiä, sekä Uuden Testamentin ajan sosiaalista tilannetta sekä juutalaisten diasporaa. Nyt tiedemies yllättää historiallisella romaanilla, jossa Herodes Suuren ja hänen sukunsa kuvaus tihkuu lihaa ja verta kaunokirjallisessa muodossa. Historiallinen romaani kuvastaa hyvin aikaansa ja sen julmuutta, mutta myös ihmisten välistä rakkautta ja toisistaan välittämistä. Valta turmelee, tai ainakin kyynistää. Herodes-romaania voinee lukea myös allegoriana tähän päivään. Herodes Suuri "Juudean kuningas Herodes tunnetaan monissakin antiikin ajan historiallisissa lähteissä. Erotukseksi jälkeläisistään hän on saanut lisänimen Suuri. Merkittävin tämän kuninkaan tuntijoista on juutalainen historioitsija Flavius Josefus. Hänenkin tiedoistaan huomattava osa perustuu tosin Herodeksen hovihistorioitsijan Nikolaos Damaskoslaisen kirjoituksiin. Niitä ei ole säilynyt sellaisinaan, vaan ne ovat luettavissa Josefuksen teoksista. Herodeksen maine julmana hallitsijana heijastuu mm. Uuden testamentin kertomasta Betlehemin lastenmurhasta. Kuitenkin on todettava myös tämän Juudean kuninkaan monet ansiot. On tosiasia, että hänen aikanaan Juudea, joka oli Rooman Syyria-provinssin osa, sai viettää suhteellisen rauhallista elämää. Herodes osasi pitää yllä hyviä suhteita imperiumin johtajiin vaihtaen joustavasti puolta aina sen mukaan, kuka Roomassa oli kulloinkin vallassa. Hallituskautenaan 37-4 eKr. Herodes suoritti valtavia rakennustöitä maassaan. Niistä on erityisesti mainittava Kesarean satamakaupunki, jolla oli suuri merkitys merenkululle Välimeren itäosissa. Juutalaisten uskonnon kannalta tärkeä oli Jerusalemin temppelin uudisrakennus. Siinä Herodes ylitti jopa itsensä kuningas Salomon temppelin loistokkuuden. Lisäksi hän rakennutti monia linnoituksia, joista jotkut olivat samalla myös huviloita. Suurilla rakennustöillään Herodes ei kuitenkaan saavuttanut kansan jakamatonta suosiota. Vaativathan ne valtavia kustannuksia, jotka perittiin kansalta veroina. Huomattava osa kansasta vastusti tämän puolipakanallisen idumealaissyntyisen nousukkaan kuninkuutta myös siksi, että se piti makkabien eli hasmonien kuningassukua oikeana ja laillisena. Näiden vastustajiensa kanssa Herodeksen oli kamppailtava koko halituskautensa ajan. Olettamiensa vastustajien eliminoimisessa hän oli armoton. Niinpä hän tapatti kolme poikaansa, yhden vaimonsa, kaksi ylimmäistä pappia ja lukuisan määrän em. hasmonisuvun jäseniä ja kannattajia. Edellä esitettyihin historiallisiin kehyksiin sijoittuu historiallinen romaani Herodes, jossa yksittäisistä tapahtumista ja henkilöistä kerrottaessa fiktio on kuitenkin hallitsevana." Pauli Huuhtanen
National Geographicin suomenkielisen version viimeisimmässä
numerossa 15 (18.12.2008-28.1.2008) kerrotaan samasta aiheesta ”Kuningas
Herodes, poikalasten tappaja vai nerokas hallitsija”. Artikkeli on varustettu
runsailla kuvilla Herodeksen valtakunnan rakennuksista mm. edellä mainitsemistani
Masadasta ja Herodiumista. Lehden mukana
tulee myös hieno kartta nimellä ”Historian takomo” kuvaten itäistä Välimerta.
Kartan toisella puolella on kuvattu Jerusalemin pyhät paikat. Täytyy sanoa, että tänä päivänä maailma tulee
kaikista väylistä eteemme, että meidän ei välttämättä tarvitsekaan matkustaa,
vaikka kyllä minua edelleen houkuttelee ajatus joskus päästä oikeasti sinne... ”
On kesä 1972. Vietin sen Christinan kanssa Suomessa. Hänen isänsä tuli ystäviemme Irenen ja Herbertin kanssa käymään. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti