Hautausmaalla Tanskassa kesällä 1967. Oikealla sisareni Päivikki, jo hautausmaalla hänkin. |
Henry Miller kirjoitti kirjassaan "The Books in my life" oman täysin vapaan tulkintani mukaan:
"Olen niitä
lukijoita, jotka aika ajoin kopioivat pitkiä kappaleita lukemistaan
kirjoista. Kun sitten käyn läpi papereitani, löydän noita
lainauksia milloin mistäkin. Ne eivät ole koskaan kyynärpääni
tuntumassa, onneksi tai epäonneksi. Joskus vietän koko päivän
etsiessäni niitä. Tässä eräänä päivänä avatessani erään
Pariisin aikaisen muistikirjani katsoakseni jotakin muuta, osuin taas
erääseen kappaleeseen, joka oli elänyt kanssani vuosikausia. Se
oli peräisin Gautieriltä
Havelock Ellisin esittelystä teokseen "Against the Grain".
Se alkaa seuraavasti:
Pahan kukkien
runoilija rakasti sitä, mitä hän virheellisesti kutsui rappion
tyyliksi ja mikä ei ole mitään muuta kuin taidetta, joka on
saavuttanut äärimmäisen kypsyyden, taidetta, jonka taustalla ovat vanhat kulttuurit viistoon paistavine aurinkoineen (?),
täynnä varjoja ja tutkimuksia, jotka jatkuvasti työntävät puheen
rajoja taaksepäin, teknisen sanaston saavuttamattomiin, ottaen värit
kaikista paleteista ja viestit kaikista näppäimistöistä. Sitten
seuraa lause, joka hyppää aina esille kuin välähtävä opastin:
Rappion tyyli on maailman äärimmäinen ilmentymä, lopullinen ja
ajettuna sen viimeisimpään piilopaikkaan."
Kyseessä on selvästi Charles Baudelairen, rappion runoilijan "Pahan kukat", jota luin ahkerasti nuoruuden vuosina. "Les Fleurs du mal" suomennettin uudelleen ja kokonaan viime vuonna. Uuden suomalaisen tulkinnan teki Antti Nylén. Kävin juuri tarkistamassa tietoja hänestä ja osuin hänen blogiinsa (on myöhemmin poistettu). Kun "Pahan kukat" ilmestyi uutena versiona viime syksynä, leikkasin kaikki lehtileikkeet siitä, jotka nyt löydän vuonna 1964 ilmestyneen Yrjö Kaijärven suomentaman valikoiman välistä. Kummasti asiat, jotka jätin viime vuoden marraskuussa sairastuttuani syrjään aina pomppaavat uudelleen esille. Yksi kirjakin on siis edelleen hankkimatta.
Mutta tuo alun lainauksen sisältävä Henry Millerin teos löytyy
kokonaisena netistä (openlibrary.org)
kuten monet muutkin vanhemmat kirjat (ss.27-28). Se ei ole se juttu,
mutta osuu todella hyvin yhteen omien ajatuksieni kanssa. Eikä se vielä
mitään.
Miksi tätä nyt edes kirjoitan, johtuu siitä, että löysin tekstin tällä viikolla eräästä 1960-luvun muistilehtiöstäni. Kyseistä kirjaa ei liene edes suomennettu. Näin itseni istumassa jossakin kirjastossa lukemassa ja kirjoittamassa tekstiotetta kirjasta sitä ylös aivan samoin kuin Henry Millerillä oli tapana. Nyt kun yritän setviä papereitani, osun samoin kun hän jatkuvasti kaikenlaisiin pieniin muistilappuihin tai kopioituihin teksteihin vaikkapa vain päiväkirjoissani. Sama tyyli on jatkunut ja jatkuu ehkä siihen saakka kunnes elämäni loppuu. Vaikka kuinka olen yrittänyt imeä kirjat tuollakin tavalla itseeni, en ole kovin hyvin onnistunut. Kun luin tuota kirjaa nyt netistä, minua häiritsi koko ajan, etten voinut tuntea sitä käsissäni. En voinut tietää heti, kuinka paksu se oli, miltä sen paperi tuntui, miltä se tuoksui. Tietokoneen näytöllä teksti on isoa ja sattumalta kyseisessä kopiossa on myös alleviivauksia. Kirjan sivujen väri on ruskehtavaa, näytöllä kirja näyttää oikein mukavalta. Mutten voi ottaa sitä käteeni. Tietokoneen toki saan mukaani sohvalle ja sänkyynkin.
Henry Miller taisi
jossakin muualla kirjoittaa, että kirjat pitää laittaa kiertoon.
Pähkäilen oman kirjastoni kohtaloa. Monet tuntemani ihmiset eivät
välitä kirjoista. Jotkut ovat välittäneet, mutta lopettaneet.
Ymmärrän sen hyvin romaanien suhteen. Ne kannattaa pistääkin
jakoon. Tietokirjoja on hyvä pitää käsivarastossa. Vaikka nyt on
Internet, en välttämättä löydä tarvittavaa tietoa sieltä. Tähän aiheeseen palaan varmaan useinkin.
En pääse
ajatuksieni kanssa eteenpäin. Minulla on kaiken muunkin sekaisia
arkistoja. Valokuvia lukemattomissa albumeissa, kirjoituksia,
tekstejä, muistiinpanoja ja lehtileikkeitä. Mitä vanhemmaksi elän,
sitä laajemmaksi varastoni paisuvat. Nyt ne ovat vielä melko hyvin
hallinnassani, vaikka ehkä tarvitsisin jonkin järjestelmän niitä
varten.
Jotenkin minusta on
alkanut tuntua, että elämme juuri nyt valtavassa murroskohdassa.
Minä olen pudonnut siihen syvälle enkä oikein tiedä, miten jatkaa
eteenpäin. Sydäntäni koskee, kun katselen tuotakin pikkuista
luonnoslehtiötä 1960-luvulta. Ritblock. Punamustia kuvioita,
kala, lintu, kissa? Sisällä tuo sen aikaisella käsialalla vihreällä musteella kirjoittamani Henry Millerin teksti kahdella sivulla.
Postikortti näkymällä tanskalaisen Fårevejlen keskustaan. |
Ensimmäisellä sivulla
on tanskalaisen tytön nimeltä Lis Johansen osoite. Fårevejle,
Själland. Näen hänen kasvonsa silmieni edessä, kaksi kuvaa hänestä löytyy eräästä valokuva-albumistani. Muistaakseni hänen äitinsä oli suomalainen. Voin siksi ajoittaa lehtiön
vuoteen 1967, se oli ehkä mukana muistorikkaalla Tanskan matkalla, jonka kotikuntani Rengon nuoriso teki tuona kesänä. En muista,
kirjoitinko koskaan Lisille. Tuskin. Elämäni oli tuolloinkin
muutoksessa.
Myöhemmillä
sivuilla olen listannut, miten havaintoja syntyy. Sitten olen
kirjoittanut listan Francois Mauriacin teoksista. Toisella puolella luetteloin Julien Greenin teoksia. Tulevaa luettavaa. Sitten olen kirjoittanut ylös
koulukaverini Leenan ammatin M/S Finlandialla "purser
assistant". Elettiin vuosia 1967-1968. Olin aloittanut
opiskelun, Leena taisi mennä seuraavana kesänä töihin M/S
Finlandialle, jolla seilasimme Saksaan töihin. Tapasimme Leenan
laivalla. Minun nuoruuteni loppui siihen kesään.
Voisinko jo hävittää
nuo sivut, repiä irti ja antaa tyhjät sivut Alexin piirrettäväksi,
kun hän tulee siihen ikään. Mutta nythän se sai lisää
merkityksiä. Kenelle? Vain minulleko?
Tämä aihe tai paremminkin aiheet ovat vainonnut minua jo pitkään. Sata asiaa yhdenkin kirjoituksen sisällä. Niin meillä kaikilla. Aiheiden kääntöpuoli on pienen ihmisen
historia. Ei pelkästään minun omani vaan kaikkien meidän. Avoimia kysymyksiä, joihin aika antaa vastauksia. Ehkä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti