Pitääkö minulla olla aina kädessä tai pöydällä
vieressä jokin vanha tekeleeni, päiväkirjan sivu, kirje, vanha blogi, kun alan
kirjoittaa. Vähän niin kuin pikkulapsella kävelemään opetellessa? Muuten sorrun
liian pitkään aloitukseen, jahkaan niitä näitä, selityksiä sille, miksi juuri
nyt, tänään on näin tai noin. Elän saamattomuuden ja aikaansaavuuden
välitilassa. Selitys voisi olla pitkässä vuosien pakkotekemisen vaiheessa,
josta olen nyt yrittänyt irrottautua. Osa harrastuksistani on kärsinyt ja tulee
kärsimään, kun pyristelen vapauteen.
Kaikkea ei missään nimessä tarvitse selittää.
Kyllähän te kaikki tiedätte, kuinka monimutkaisen kekseliäs ihmisen mieli on.
Kun koko elämä on ollut yhtä suorittamista, siitä irtautuminen on todella
vaikeaa. Tyhjä tila tahtoo täyttyä joka tapauksessa, kun ihminen alkaa keksiä
sille korviketta.
Kaiken lisäksi minulla on se ongelma, että olen
hukassa kaikkien aiheiden kanssa, joista haluaisin ja voisin kirjoittaa.
Valinta niiden välillä on vaikeata. Siksi annan valinnan tulla itsestään eikä
se usein ole yksikään niistä aiheista, jotka ovat jonossa. Mitä teet?
Lisään sen lipaston päällä olevan kuvan tänne myöhemmin. Nyt se pakenee minua. |
Katson silloin tällöin ”lipaston” päällä olevaa valokuvaa noin
vuodelta 1916 - 1917, kuvaa, jossa parin vuoden ikäinen äitini istuu niin tutun
näköisenä oman äitinsä sylissä. Hänen isänsä istuu vieressä ja paljasjalkainen,
pari vuotta vanhempi isosisko Lempi seisoo vanhempien välissä. Se on vanhin
kuva äitini karjalaisesta perheestä. Joku kiertelevä valokuvaaja on asettanut
perheen istumaan metsä takanaan. Melkein tunnistan paikan tai kuvittelen
tunnistavani. Äidin äidillä Ainolla on maata laahaava, musta hame päällään. Isä
Abrahamilla puku ja kengät.
Kuva, paikka ja niistä lähtevät ajatukset vievät
aina askeleen eteenpäin. Tuossa kuvassa perheen isä on noin kolmekymmentä
vuotias ja äiti viisi vuotta nuorempi. Kaksi tyttöä oli tullut maailmaan.
Keväällä 1917 syntyisi ensimmäinen poika. Ehkä valokuvaaja oli kiertänyt
paikkakunnalla syksyllä 1916? Pariskunta tulisi saamaan vielä paljon lapsia,
yhteensä kahdeksan poikaa ja kolme tyttöä lisää. Pojista yksi poika samoin yksi
tytöistä kuolisi jo lapsena. Abrahamilla ja Ainolla olisi kasvatettavana ja
elätettävänä aikuiseksi asti yhteensä kolmetoista lasta. Lapset syntyivät välillä 1913 – 1934.
Viimeisen lapsen Yrjön syntyessä syksyllä 1934, vanhin, kuvan lettipäinen
tyttö, Lempi oli täyttänyt jo 21 vuotta. Näistä lapsista on vielä yksi elossa.
Nämä lapset saivat yhteensä 22 lasta, joilla on
liuta lapsia ja lapsenlapsia. Yksi kuvassa olevan äidin, mummoni lapsenlapsenlapsenlapsenlapsikin,
nyt vuoden ikäinen Veini on syntynyt, jonka isomummi olen minä. Elämme aivan
toisenlaisessa maailmassa kuin sata vuotta sitten. Siihen muuttumisaiheeseen en jaksa enkä edes
halua paneutua.
Ajatus katkeaa kesken kirjoittamisen, koska tauosta
tuli vuorokauden pituinen. Vaikka historia, sukututkimus ja kaikki niihin
liittyvät aiheet ovat useimmiten inspiraation lähteitäni, nekään eivät aina
jaksa viedä rutiinitehtäviä pidemmälle.
Aloitan kirjoittaa jokaista blogiani milloin sattuu
ja usein myös miten sattuu. Useita kirjoituksia jää ja on jäänyt kesken, mutta silloin
tällöin jatkan pari päivää aiemmin aloittamaani. Voin melkein pahoin
ajatellessani kaikkea muuta keskeneräistä tekemistäni. Mutta minun ei oikeasti
ole mikään pakko tehdä yhtään mitään valmiiksi. Eihän?
Ehkä teillä muillakin on tällaisia vaiheita
elämässänne? Tekisi mieli aloittaa jotakin uutta, mutta irtautuminen kaikesta
aiemmin aloittamasta on vaikeaa. Sehän kuulostaa melkein ”sapattivapaalta”, kun
työstä saada irtiotto. Mutta entä tässä vaiheessa, kun on jo melkein vanhuuden
portilla?
Tämän kirjoittamisen aloitin jo pari päivää sitten
katselemalla sitä valokuvaa, josta olen jopa teettänyt postikortin. Tosin
postikortteja tulee enää harvoin lähetettyä. Niitä minulla on muutenkin monen
monta laatikkoa täynnä sekä käyttämättömiä että käytettyjä. Innostukset ovat hetkellisiä.
Ensi viikolla olen pari päivää Viipurissa. Olen myös
ilmoittautumassa ensi heinäkuun alussa Karjalan matkalle, vähän erilaiselle kun
aiemmin, mutta kohteena on kuitenkin myös Viipuri ja Kuolemajärvi. Sisareni
odottaa, että päättäisimme matkasta jonnekin lämpimään toukokuun alussa,
vetkuttelen, en halua. Mutta jos jaksat lukea tämän loppuun, niin saat tietää, miten
saamattomuuteni muuttuu aikaansaavuudeksi hetkessä, kesken kaiken,
kirjoittamisen lomassa. Yllätyn välillä itsekin.
Joskus iltamyöhään sorrun katselemaan vanhoja
valokuviani, viime aikoina digitaalisia kylläkin, niitä, joita olen ottanut
digikameroillani alkaen vuodesta 2004. Ei pitäisi, mutta pitää. Valokuviin hurahtaa
mielettömän paljon aikaa. Kun käyn niitä läpi, valitsen sieltä samalla
mielenkiintoisimmat ja osan myös blogiani varten. Eilen illalla oli vuorossa
2010. Kuvat tuovat mieleen jo melkein
unohtuneita asioita. Kaiken lisäksi olen ottanut valokuvia usealla eri
kameralla. Kuvat ovat kamerakohtaisesti aikajärjestyksessä. Joka kerta
kuvaviidakkoon sukeltaessa huomaan erilaisen näkökulman. Siksi tähän blogiin liitän osan niistä
kuvista.
Olihan tuo vuosi 2010 aikamoinen vedenjakaja, joten
siihen palaamisia tullee minulla riittämään. On ällistyttävää lukea
päiväkirjasta maaliskuun puolivälissä, kohdasta, joka aukeaa ottaessani kirjan
esiin, kuinka samanlaista on ollut nyt. Olen juuri värjännyt hiukseni kuten
tein eilen, kun harmaata juurikasvua alkaa pukata otsalle ja päälaelle. Olen
alavireinen ja häpeilen itseäni. Kun menen jonnekin, haluaisin mielelläni
jonkun muun mukaan, jotta kukaan ei huomaisi minua vaan olisin vain mukana
oleva ”sanallinen kupla”, joka puhua pälpättää.
Uskomatonta, että samalla tavalla ajattelin tällä
viikolla täsmälleen kahdeksan vuotta myöhemmin, kun keräsin voimani lähteäkseni
ihmisten ilmoille. Menin maanantaina Keravan kirjastoon kuuntelemaan luentoa Ellen
Thesleffistä.
Hanna-Reetta Schreck on
kirjoittanut hänestä viime vuonna ilmestyneen elämäkerran ”Minä maalaan kuin
jumala.” Ellen Thesleffin elämä ja
taide. Teos. 400 s. ja hän piti kirjastossa hyvän esitelmän aiheesta. Tässä linkki
Helsingin Sanomien artikkeliin, jossa kerrotaan kirjasta. Linkki-sanaa
klikkaamalla pääset vaikka kesken blogini lukemisen lukemaan tekstin ja paluulla
pääset takaisin tänne. Kyllä kannatti
mennä. Taide-ja kulttuurihistorioitsija Hanna- Reetta Schreck on valmistelemassa
aiheesta väitöskirjaa Turun yliopistolle. Hän kertoi myös kuratoivansa
Ellen Thesleff-näyttelyn HAM Helsingin taidemuseoon keväällä 2019. Tästä linkistä pääset hänen hienolle kotisivulleen.
Sairaus oli alkanut jo myllertää minussa, koska
pohdin paljon jaksamistani. Kuvistahan se ei näy, ne antavat paljon positiivisemman
kuvan. Vaikka omissa kuvissa näytän kyllä aivan yhtä kauhean näköiseltä kuin nyt. Vaikka pohdin terveyteen liittyviä asioita, en silti rohjennut edes
kysyä lääkäriltä vastauksia kysymyslistaani, jonka kirjoitin päiväkirjan
sivulle. Piti näyttää vahvalta.
Maaliskuun puolivälissä 2010 oli vielä kovat pakkaset.
Elämä on täynnä toimintaa, lapsenlapset, taidehistorian opiskelu, kamerakurssi,
ystävät, laaja kirjeenvaihto, paljon ideoita ja suunnitelmia. Luovuus voi
hyvin. Käsittelin tuota samaa ajanjaksoa kuvien kera blogissani jo 1.9.2017
ja osa tässä tekstissä lienee sen toistoa. Onko siellä jotakin, joka kaipaa lisätarkastelua? Se on kysymys itselleni.
”Aamulla kissa istui penkillä ikkunani edessä. Naapurin
kissa. En halunnut pyytää sitä sisälle, varmaan se olisi mielellään tullut.
Kissalle siitä saattaa tulla tapa. Ihminen tulee paljon jäykemmäksi vanhetessaan.
Toisaalta entinen joustavuus säilyy, mutta jäykkyys ilmenee muualla. Jos olisin
ollut lapsi, olisin hetkeäkään miettimättä hakenut kissan sisälle, antanut
sille ruokaa, silittänyt. Nyt vain katsoimme toisiamme hetkisen ikkunan läpi.”
On toki aika tylsää juuttua kuukausikausiksi tai
minun kohdallani vuosikausiksi samaan risukasaan, mutta…
Olen liimannut edellä mainitsemani päiväkirjan
väliin vaikka millaisia lehtileikkeitä, teksteinä ja kuvina. Yhdessä
lehtileikkeessä Irja Seetula, Markkulan sukuseuran perustajajäsen ja
pitkäaikainen sihteeri, yksi edeltäjistäni ko. seuran sihteerin tehtävässä ilmoitti
Suomen Senioriliike ry:n lehdessä nro 1/2010 otsikolla ”Elää - vai
olla elossa? Kohdata ihminen ihan oikeasti” pitävänsä luentoja ikäihmisen
elämänlaadusta. Irja oli syntynyt 1925 ja hän kuoli viime vuoden toukokuussa.
Hän opiskeli elämässään vasta myöhemmin ja teki lisensiaattitutkimuksen 73-vuotiaana
juuri kyseisestä aiheesta. Tohtoriksi hän ei ehtinyt. Hän soitteli minulle
joskus kuten myös seuran sukututkija. Oli mahdollista, että minut olisi jo
silloin vedetty ko. sukuseuran toimintaan mukaan. En kuitenkaan suostunut
silloin vaan vasta keväällä 2015 melkein sattumalta jouduin ko.
sukuseuran hallitukseen.
Löydän päiväkirjan välistä myös isänpuoleisen
serkkuni käyntikortin, jonka sain käydessäni yllätysvierailulla hänen luonaan
kesällä. Olimme Artun, tyttärenpoikani kanssa kotimatkalla pohjoisesta. Tämä
blogini oli välikappale myös siihen, että sain viime vuonna kuulla hänen
kuolleen.
Elämä menee eteenpäin. Pitää välillä nipistää itseään, että ymmärtää
olevansa tässä ja elossa, kun jo viimeisimmän vuosikymmenen aikana on
tapahtunut niin paljon, että sitä on vaikea käsittää. Viime viikolla rakas ystäväni ja
pikkuserkkuni ilmoitti miehensä kuolleen. Vietin heidän luonaan paljon aikaa ja
saan kiittää suuresta avusta vaikeina aikoina. Sydäntä kirpaisee, kun ajattelen
ystäväni jääneen yksin ja melkein tunnen hänen tunteensa. Täältä
löydät tekstin siltä ajalta, kun viimeisen kerran kävin heitä tapaamassa. Omituista
oli nyt huomata, että taidan olla kadottanut osan valokuvista, jotka sillä kertaa otin.
Etsintä jatkuu.
Asioita ei voi nopeuttaa, muttei myöskään
hitauttaa. Tarkoitan sitä, että toisille
saattaa olla vaikea ymmärtää, kun käsittelen usein surullisia asioita, pohdin
elämän särmäkohtia ja vedenjakajia tällaisena aikana, kun suosimme jotakin
muuta. Mutta kannattaa muistaa, että vaikeneminen suruista ja ikävistä asioista
saattaa mullistaa ihmisten maailman, olla pahasta. Kantakaamme siksi surut ja ilot samassa säkissä!
Yllätyspyörre aiheutti eilen sen, että tilasimme
siskoni kanssa matkan toukokuun alkuun. Toinen mainitsemani matka kesällä Karjalaan odottaa vahvistusta. Piti ottaa vihdoin se piilossa oleva
rohkeus esiin. Näistä sitten joskus aikanaan!
Ninhän se mieli toimii silloin, kun suurin osa elämää on jo eletty. Tuntuu, että aina ennen eli, nykyään enimmäkseen on! Mutta hyvä niinkin, voisi olla huonomminkin, vai mitä??
VastaaPoista