En voi mitään. Tavaroiden ja paperien setviminen on
jokapäiväistä. Niitä tehdessä tulee eteeni myös lukuisia kirjoitusaiheita. Alan
työstää niitä varsinkin, jos minulla ei satu sinä päivänä olemaan edessä
lähtemistä pois kotoa. Usein kirjoitus jää kesken, mutta joskus saatan jatkaa
sitä myöhemmin. Monta juttua jää kokonaan kesken.
”Oman kodin
kieltä oppimassa” oli eräs esseeni aihe syksyn 2010 Suomen taidehistorian
praktikumissa. Olen päivännyt esseeni 7.1.2011. Sen kansikuvassa on taloni
pohjapiirros ja hassu kuuden kuvan kollaasi talosta, puutarhasta ja töistä
siellä. Esseeni lähteinä olen eniten käyttänyt taidehistorian professori Kirsi Saarikankaan
teoksia kuten ”Asunnon muodonmuutoksia”. 2001., ”Eletyt tilat ja sukupuoli”.2006.
ja joitakin hänen artikkeleitaan. Ne olivat huiman mielenkiintoisia.
Arkkitehtuurihan yllätti minut opiskelun aikana ja osoittautui loppujen lopuksi
mielenkiintoisemmaksi kuin kuvataide.
Olimme, me kaksi avoimen yliopiston opiskelijaryhmää,
edellisenä syksynä, eräänä synkkänä marraskuun päivänä vierailleet Turussa
taiteilija Jan-Erik Anderssonin kotitalossa Hirvensalossa (Life on the Leaf) ja myöhemmin
joulukuussa, lumen jo peittäessä maan kävimme Munkkiniemessä Alvar Aallon
ateljeessa ja kotitalossa.
Noin lokoisa ei olotilani oikeasti ollut joulukuussa 2010. Sisareni ottama kuva taidenäyttelyssä Iittalassa. Kaikki kuvat tässä blogissa ovat loppusyksyltä 2010 (joulu-marraskuu). |
Turun tuomiokirkossa. Tuoleja on kiva kuvata. |
Nuo kaikki asiat innoittivat minut tarttumaan opiskelutehtävässä
melko henkilökohtaiseen aiheeseen, jolle annoin tuon nimen itse. Nyt kun luin
sen uudelleen, voin todeta, että sille olisi ollut vielä jatkoakin. Vaikka kuinka paljon. ”Talojen
kieli on sitä arkkitehtuuria, jota kaikki osaavat, äidinkielen tavoin”,
kirjoitti Kaj Nyman. Sen lauseen kirjoitin myös esseen loppuun.
Jan-Erik Anderssoni puutarhassa |
Esitin vielä lopussa kysymyksen, miten olen itse
muuttanut ja tulen muuttamaan kotiani ja sen ympäristöä ja miten se on
muovannut minua siksi ihmiseksi, joka silloin olin. Syynä kysymykseen olivat juuri silloin monisyiset asiat,
jotka kalvoivat minua. Olihan minulle sanottu, että kodilla ei ole merkitystä,
se on vain kämppä. Hirveä sana silloin ja nytkin. Voin pahoin sen kuullessani.
Todellisuudessa silloinen kotini muovasi minua
jatkossa vielä paljonkin vääntäen ja kääntäen kuin muovailuvahaa. Siinä meni
vielä kuusi pitkää vuotta tähän hetkeen asti ennen kuin muut asiat ehkä ovat alkaneet muokata ja koetella
minua. Paljon tuli opittua siinä välissä ja nyt olen aivan uusien asioiden edessä. Minne vielä joudunkaan?
Noina vuosina jäi monta asiaa käsittelemättä. Kun on
tässä iässä, on kokenut elämässä jo niin paljon, että valikoi aika tarkkaan
kaikki uudet asiat, joihin lähtee mukaan. Kaiken lisäksi kaikki hörhöily ei
enää jaksa kiinnostaa. Mieluummin usein valitsee yksinolon ja tekee niitä
asioita, jotka tuottavat iloa. Yhdestä paperinpalastakin saan irti vaikka mitä kuten olette huomanneet. Ja niitä papereita tässä taloudessa riittää.
Näin suuri elämänmuutos, jonka olen juuri kokenut,
vaikuttaa minuun tällä hetkellä suuresti. Nyt alan "järkytyksen" jälkeen vasta tajuta sen. Muutos katkaisi paljon asioita
ja yhteyksiä. Se jätti minut miettimään, mitä teen seuraavaksi. Nyt vietän
suurimman osan ajastani yksin, en puhu kenenkään kanssa koko päivänä tai
useampana päivänä peräkkäin. Kukaan ei poikkea käymässä kuten ennen. Minulla ei
ole enää puutarhaa, jossa kuljeskelisin valokuvaamassa. Aamulla ei tarvitse
kävellä postilaatikolle hakemaan lehtiä vaan lehdet tulevat postilaatikosta. Kukaan
ei tarvitse minua. Kukaan ei kaipaa minua.
Minulla on täällä uudessa kodissa paljon tekemistä.
En kauheasti ajattele tulevaisuuttani. Vielä. Välillä minusta tuntuukin, että olen
juuri kokenut suuren järkytyksen ja tarvitsen aikaa toipua siitä. En kärsi
yksinolosta vaan oikeastaan nautin siitä. Kun haluan, voin lähteä milloin
tahansa muiden ihmisten pariin. Kun nyt katselen valokuvia talosta, jossa asuin
17 vuotta, minusta tuntuu omituiselta. Siinäkö se oli?
Kun viime viikolla kävin iäkkään ystäväni luona,
kyselin häneltä, miltä tuntuu olla päivät pitkät yksin. Hän oli hyvin ilahtunut
seurastani ja sanoi piristyneensä päivä päivältä enemmän. Puhuminenkin oli
helpompaa. Yksinolo ei taida olla kenellekään hyvästä!
Helsinki 8.12.2010 |
Minulla on tapana miettiä asioita ja tuntemuksia etukäteen. Edellä
kirjoittamani on juuri sitä miettimistä. Pitkä elämä on opettanut suunnitelmallisuuteen eteen tulevissa
projekteissa. Siitä huolimatta en
suunnittele varsinaista elämääni eteenpäin. Olen valmis yllätyksiin. Päiviäni en
lyö etukäteen lukkoon.
Toinen syy, miksi palaan nyt juuri opiskeluaikaan vaikkapa
vain muistelemalla, on, että aina syksyn alkaessa tulee mahdoton halu alkaa opiskella
jotakin uutta. Paikallisen kansalaisopiston tarjonnassa ei ole kovin paljon minua
kiinnostavaa lukuun ottamatta joitakin luentoja. Olenkin selannut avoimen
yliopiston tarjontaa. En halua aloittaa nyt syksyllä vaan siirrän aloituksen
ensi vuoden alkuun. Onko se kirjallisuus vai historia?
Taiteilijan keittiössä. |
Eräänä aamuna seurasin, kuinka työpöytäni edessä olevan
pikkumetsän puut ravistivat keltaiset lehdet päältään. Kuin ne olisivat ravistelleet
kultahippuja. Omituista, sillä kaikki puut, lähinnä koivuja, ovat vielä aivan
vihreitä. Aamulenkit voisivat olla taas pitkästä aikaa mukava juttu, tuli
mieleeni.
Etsiessäni valokuvia tähän blogiini, juutuin pitkäksi toviksi katselemaan valokuvia
joulukuulta 2010. Silloin alkoi
olla jo runsaasti lunta. Paljonkin. Kamera oli aina mukanani. Miten olisi valokuvaukseen uudelleen paneutuminen?
Hei, minustakin syksyllä aina pitäisi aloittaa jotakin uutta, mutta mitä se olisi?
VastaaPoistaJumpparyhmä ja allasvoimistelu ei ole uutta vaan tarpeellista terveyden ylläpitoa. Tekisi mieleni jotakin ihan uutta ja raikasta. Railakastakin ehkä. Katsellaan.