Tuleepa
joskus aamu varhain unesta havahduttuaan mieleen omituisia ajatuksia. Aivan ensimmäiseksi saatan muistaa
tekemättömät työt, joita olen kutsunut kaapin luurangoiksi.
Useimmat ovat sellaisia, että pitää vain pallo heittää toiselle tai paremminkin
saada se toinen ymmärtämään, että pallo on nyt hänellä. Sitten sana
yltiöpositiivisyys alkoi keikkua ajatusteni reunalla. Se saattoi tulla
edellisen päivän keskustelusta.
Mainitsin ehkä taas kerran inhoni yltiöpositiivisuutta ja sen
korostamista kohtaan. Saatoin olla
jälleen kerran liian voimakas mielipiteissäni. Pidän itseäni hyvinmyönteisenäihmisenä. Olen tyynen rauhallinen kaikkien asioiden
edessä ja suhtaudun ystävällisesti muihin ihmisiin, mutta miksi jotkut asiat
kuitenkin saavat vielä hiukan kiihtymystä aikaan. Miksi joskus pitää vielä suuresti korostaa
asioita? Ihmisen opin tien on pitkä, mutkainen ja usein astumme askeleen
takaisinpäin.
Viipurin vanhan tuomiokirkon raunioilla jälleen kerran toukokuussa 2014. |
Noista
aamun sanoista kertyi sitten turha joukko. Voisin vielä lisätä siihen muitakin
asioita, joita olen äskettäin kohdannut. Luin jossakin taas kerran (monennenko kerran?),
että kun kirjoitamme itsestämme ja kerromme elämämme tarinaa, sen pitää olla
mahdollisimman yleisluontoinen eikä se saa sisältää mitään henkilökohtaista.
Miten voit kirjoittaa itsestäsi olematta henkilökohtainen, sulkea itsesi oman
kertomuksesi ulkopuolelle. Taitaa minulla olla vielä paljon oppimista? Tai
sitten menen vain niitä omia polkujani edelleen ja annan muiden touhuta
pienissä karsinoissaan, sillä tuollaista en aio koskaan oppia.
Maksaisin
jotakin nyt siitä, että saisin tietää enemmän omien vanhempieni
henkilökohtaisista tuntemuksista ja ajatuksista. Eilen ajattelin jopa, miksen
lapsena kysellyt isovanhemmiltani mitään. Voi olla, että alle 10-vuotis lapsi ei vielä
osaa esittää kysymyksiä. Tuon ikäiselle lapselle on oikeasti kerrottava asioita, jotta he voivat kysyä. Omat vanhempani olivat eri asia. Jos vain
olisin osannut kysyä, olisin saanut myös vastauksia. Satunnainen lukija varmaan ymmärtää, miksi
pohdin tällaisia asioita. Toivon myös, että uteliaisuuteni, joka voi joskus
tuntua sopimattomalta, osataan tulkita oikein, se on vain tutkijan pohjatonta
halua ymmärtää asioiden alkuperää.
Sakset! |
Ajatuksia Alexin kanssa touhutessa
Näitä
samoja ajatuksia pyöritin päässäni tarkkaillessani Alexia, pian kolme vuotta
täyttävää lapsenlastani. Hänen uteliaisuutensa ympäristöön on ylitsepursuavaa.
Minäkin hermostun siihen välillä, mutta sitten kuitenkin toivon, että hän
säilyttäisi sen ominaisuuden myös kasvaessaan vanhemmaksi. Jos kiellän häntä
ottamasta jotakin paperiani, hän saattaa sanoa: "Se on tärkeää." Siis se paperi
on tärkeä myös hänelle. Mutta ei hän tietenkään vielä tiedä, kuinka tärkeä
jokin paperi oikeasti voi olla. Tehtäväni on kertoa se. Ollessani lapsi
paperitavaraa ei varmaan lojunnut joka nurkassa. Siksi varmaan revin pienenä
sen yhden kirjan (mikähän se oli) kaikki sivut irti ja tein niistä lieriöitä.
Tässä
välissä piti kaivaa taas vanhempieni pitämä ”Ensi askeleet” –kirja esiin. Isäni kirjoittaa kohdassa
leikkikalujani näin:
”Aapiskirja
eli aapelus oli minulle 2-vuotiaana rakkain. Yleensä minulla oli kovin suuri
kirjasto, oli ”liu lau laskiaista”, tonttuja. lehtiä ym. Kun posti tuli, luin
tietenkin ”Seuran” ennen muita. Äidin ”kana kirjan” luin myös selväksi sinä
talvena kun täytin 2 vuotta ja äidin puutarhakirjasta luin kaikki kannet.
Sitten isä tilasi minulle ollessani 3-vuotias Lasten maailman, jota säästin
kovasti. ”
Olisivatko ne
repimäni kirjat olleet mainittu juuri tuossa. Mutta kiinnostukseni kaikenlaiseen paperitavaraan paperiin eli siis jo tuolloin.
Näytän Alexille
valokuvia. Hän ei aina tunnista aina itseään paitsi jostakin ennestään tutusta
valokuvasta, jonka on nähnyt kotonaan. ”Tuon minä muistan”. Mitä on muisti?
Mitä hän oikeasti muistaa sitten joskus? ”Se olen minä.” On kiehtova ajatus, kerätä lisää valokuvia
jonnekin laatikkoon tulevien leikkien varalle.
Nyt kehystettyjä valokuvia vanhemmistani, joita hän ei ole koskaan
nähnyt muualla kuin valokuvissa ja hänen vanhemmista sisaruksistaan on
puulaatikossa, jonka hän lähes joka kerta tutkii. Pieni lapsi on tuntematon
maailma. Hänellä on kaikki seikkailut edessä.
Toivottavasti voin vielä pitkään olla hänen elämässään.
Tämä
Alexista kertomani ei ollut enää sitä turhaa joukkoa. Hän vietti luonani viime viikolla kaksi päivää
ja yötä ja niiden jälkeen olin todella uupunut. Piti mennä pitkästä aikaa
iltapäivätorkuille. Odotan kuitenkin tulevia seikkailujamme.
Tulee kaahailtua 1500-luvulla
Turhaan
joukkoon ei myöskään ollenkaan kuulu, että välillä sotkeudun oikein pahan
kerran (jälleen kerran) 1500-luvun historiaan.
Jokin kumma vetää minua sinne aina kauemmaksi, sinne keski-ajan ja uuden
ajan välimaastoon, johon en sitten kuitenkaan ihan kunnolla pääse. Luin viime
viikolla Anssi Mäkisen
”Linnaleirit ja vainovalkeat”, joka on ilmestynyt jo vuonna 2002 Suomalaisen
Kirjallisuudenseura Bibliotheca
Historican (73) julkaisuna. Kirja perustuu kirjoittajansa Oulun
yliopiston humanistiselle tiedekunnalla tekemään väitöskirjaan, jossa käydään
läpi Viipurin läänin asutusta kaksikymmentäviisivuotisen sodan (1570-1595)
jaloissa. Tutkijan äidin synnyinseutu oli Koivisto ja varhempien polvien
kotiseudut mm. Jääskellä ja Uudellakirkolla. Myös isän kotiseutu Vehkalahti on
alueessa mukana.
Viipurin
lääniin kuului tuon mainitun sodan aikana viisi kihlakuntaa: Äyräpää, Jääski,
Lappee ja Rannan kihlakunta ja lääni-nimestään huolimatta kihlakuntiin kuuluva
Kymenkartanon lääni. Lisäksi Viipurin lääniin kuului Viipurin kaupunki, jonka
hallinto ja verotuskäytäntö poikkesivat kihlakuntien vastaavasta.
Aiemmin 1400-luvun
lopulla koko Ruotsin Karjala Kymijoelta Vuokselle saakka ja Uudenmaan itäosa ja
parhaillaan uudisasutettava Savo kuuluivat Viipurin linnan alaisuuteen. Savonlinna perustettiin 1470-luvulla, mutta
se kuului Viipurin linnan alaisuuteen aina 1530-luvulle saakka.
Vähän
myöhemmin 1540-luvulle tultaessa Karjalan alueella oli kaksi kihlakuntaa:
Lapvesi eli Lappee (Vehkalahti, Virolahti, Säkkijärvi, Lappee ja Taipale) ja
Äyräpää (Viipurin pitäjä, Koivisto, Uusikirkko, Hanttula eli Kivennapa, Muolaa
ja Jääski). Tällöin Viipurin linna menetti asemansa hallintoalueen keskuksena.
Linnanisäntä vastasi tämän jälkeen vain linnasta ja sen alaisista
latokartanoista sekä otti vastaan voutien kokoamat verot läänin alueelta.
Viipurin pyöreä torni on 1500-luvulta. |
Tätä varten
läänin alue jaettiin voutikuntiin.
Voudit olivat suoraan kuninkaan alaisia. Karjalassa oli nyt kolme
hallintoaluetta: Lappeen kihlakunta, Äyräpään kihlakunta ja Rannan kihlakunta,
johon kuuluivat Viipurin pitäjä, Koivisto ja ulkosaaret. Jääski erotettiin 1556 Äyräpäästä omaksi
kihlakunnakseen.
Kotiin tulossa. Vasemmalla talo. jonka paikalla oli isovanhempieni ja heidän 11 lapsensa koti. |
Toisin
sanoen alue, jota tutkin eli Kuolemajärven alue, on kuulunut tuolloin osaksi
Viipurin pitäjän alle ja oli osa Rannan kihlakuntaa. Osa alueesta jäi Äyräpään
kihlakunnan alueelle ollen Uudenkirkon pitäjää. Kirjassa on hiukan
epätarkkuuksia tältä osin, kun siellä mainitaan, että koko Suomenlahden
rannikko luettiin kuuluvaksi Uudenkirkon pitäjään. Näin tavallaan on Kuolemajärven alueen osalta
kirkollisessa mielessä ollutkin. Kun
olen tutkinut (tai yrittänyt tutkia) Kuolemajärveen liittyviä vanhoja
asiakirjoja, olen löytänyt kylien tietoja useimmiten Viipurin alta mutta myös
Uudenkirkon alta. En osaa lukea
1500-luvun asiakirjojen kirjoituksia muuten mutta löydän kyllä
paikannimet. Aiheesta olen melko
varmasti kirjoittanut aiemmin, koska olen yrittänyt silloin tällöin paneutua
aiheeseen. Voudintileistä kerrotaan Kansallisarkiston sivuilla seuraavan linkin
takana https://portti.kansallisarkisto.fi/fi/aineisto-oppaat/voudintilit (linkki korjattu 1.10.2024)
On muitakin linkkejä, joiden alta voi myös lukea tästä varhaisesta hallinnosta.
Käkisalmen alue kuului silloin vielä Novgorodin alle, Vatjan viidennekseen
En tässä lähde tutkimaan sitä aluetta. Lukemastani kirjasta yritinkin etsiä
jotakin lisätietoa nimenomaan Kuolemajärven alueesta, mutta aika hyvin se
useimmiten ohitettiin. Viipurin läänin
historia osa III Suomenlahdelta Laatokalle käyttää Viipurin läänistä nimeä
Viipurin Karjala. (poistin vanhat linkit 1.10.2024)
Viipuria kuvattuna Viipurin linnan pihalta kesällä 2013. |
Rajariidat
Ruotsin ja Venäjän välillä olivat kyteneet jo pitkään. Sotaa käytiin jo 1555 - 1557.
Juuri tuolloin myös Mikael Agricola joutui Kustaa Vaasan neuvottelijana lähtemään
Moskovaan käymään tuskallisia neuvotteluja
Iivana Julman kanssa. Palatessaan Moskovasta huhtikuussa 1557 (9.4.) hän saa sairaskohtauksen Kyrönniemessä ja kuolee siellä lähellä omien
sukujeni vuosisataisia asuinsijoja.
Eri
lähteissä Viipurin Karjalan tiestöä on kuvattu myös vaihtelevasti, mutta jotta
saisin tämän jo viime viikolla aloittamani blogin valmiiksi ja julkaistua, palaan siihen
asiaan toisella kertaa.
Mirka Lappalainen Keravan kirjastossa. |
Kustaa II Adolf
Kun viime maanantaina
olin kuuntelemassa Mirkka Lappalaista Hannu Taanilan tunnilla Keravan kirjastossa,
niin tietenkin odotin joitakin viittauksia Karjalaan. Aihe liittyi Lappalaisen
viimeisimpään historia-teokseen ”Pohjolan
leijona – Kustaa II Aadolfin Suomi” (Siltala 2014). Tässä vielä linkki Kimmo
Katajalan Helsingin Sanomiin kirjoittamaan arvioon http://www.hs.fi/kulttuuri/a1415338807929 (toimii vain lehden tilaajille). Kun Lappalainen käsitteli aihetta ”milloin
Suomesta tuli Suomi” hän mainitsi, että ei ole varmaa, laskettiinko Suomi-nimiseen
maahan silloin Karjalan aluetta. Näkökulma oli aivan muualla, vaikka 1500-luvun sotien
aikana nimenomaan Ruotsi laajensi omistuksensa myös Laatokan Karjalaan. Viipurin ja Karjalan kannaksen alue oli jo
pitkään kuulunut Ruotsin alle.
Kustaa II Adolf
tuli Ruotsin kuninkaaksi 17-vuotiaana 1611 ja vietti suuren osan aikaansa sotimassa
maailmalla. Ruotsi laajenikin hänen aikanaan niin, että Venäjä menetti kokonaan yhteytensä Itämerelle
Stolbovan rauhassa 1618. Kustaa II Adolf osallistui sitten 30-vuotiseen sotaan
ja menetti henkensä Lützenin taistelussa 16.11.1632 vain 38-vuotiaana. Minusta oli yllättävää kuulla, kun Hannu
Taanila kertoi kuninkaan tunnettavuudesta Saksassa. Saksankielisessä Wikipediassa, johon edellinen
linkkini johtaa, kerrotaan seikkaperäisesti hänen kuolemastaan taistelun
kuluessa. Lûtzen sijaitsee aivan Leipzigin
kupeessa.
Carl Gustav Hellqvist: Kustaa Ii Adolf Wolgastin satamass 15.6.1633. Maalaus 1885. |
Mirkka
Lappalaisen kertomukset toivat paljon taustatukea siihen, miten vahvaksi myös
Suomen hallinto Kustaa II Adolfin aikana muodostui. Hannu Taanila kävi myös
hänen kanssaan läpi edeltävät 1500-luvun
tapahtumat aina kuninkaan isoisästä Kustaa Vaasasta, tämän pojista ja
taisteluista Suomen hallinnasta Puolan kuningas Sigismundin (Juhana III:n
poika) ja Kaarle-herttuan (Kustaa II Adolfin isä) välillä.
Minulla on
ollut pitkään lojunut keskeneräisenä kirjoitus Kustaa II Adolfin tyttärestä Kristiinasta, koska kuljeskelin hänen jalanjäljillään Roomassa. Hän seurasi isäänsä Ruotsin valtaistuimelle, mutta luopui kruunusta, kääntyi katoliseksi ja vietti loppuelämänsä Roomassa.
Tuolta Kustaa II:n Adolfin tarinasta osui myös silmiini Ebba Brahen tarina. Kuningas oli nuorena rakastunut häneen, mutta
äiti ei sallinnut avioliittoa. Ebba naitettiin Jaakko de la Gardielle,
jonka kanssa hän sai 14 lasta. Jaakko de la Gardien äiti Sofie Johanintytär
Gyllenhiem oli kasvanut Suomessa. Hän oli Juhana III:n ja Kaarina
Hannuntyttären avioton lapsi. Sukututkija
on taas iskenyt. Siis Jaakko de la
Gardie oli Kustaa II:n Adolfin serkku.
Marja Pirttivaara esitystä pitämässä. Koko esitys löytyy täältä. |
Sukututkimukseen liittyen olin eilen Keravan sukututkijoissa kuuntelemassa Marja Pirttivaaran luentoa geneettisestä
sukututkimuksesta. Mutta siihen aiheeseen palaan, jos palaan, joskus tulevaisuudessa. On tässä muutakin sukututkimusta vielä paljon tekemättä, mutta vuorenvarmasti lähden tuohonkin projektiin mukaan.
Näinkin suuri tammi on kasvanut Tammikon tien varressa ja kasvaa edelleen. Kuva toukokuulta 2014. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti