Nyt on vain käynyt niin, että olen tullut vanhaksi, siis niin,
että huomaan sen. Aiemmin huomasin sen muista ihmisistä, mutta nyt itsellenikin
on päässyt käymään samoin. Kun olen joskus aiemmin kutsunut kirjoituksissani
itseäni vanhaksi rouvaksi tai naiiviksi vanhaksi naiseksi tai ties miksi
samalla etunimikkeellä, se on ollut vain hellä ikävuosista lähtevä ajatus. Olen
äskettäin kehunut jopa toipuneeni sairaudestani täysin ja niinhän myös
maaliskuiset veriarvoni kertoivat.
Tosin mitkään noilla kokeilla mitattavat arvot eivät kerro tarkkaan sitä, miten lääkkeet ovat parantamisen lisäksi vaikuttaneet minuun ja vaikuttavat edelleen. Muistini ja keskittymiskykyni ovat huomattavasti huonontuneet. Sairastuminen oli minulle vedenjakaja. Nivelreumalla on paha kaiku ihmisten mielissä, se on melkein kuin syöpä. En halua, että minua väritetään sairaudella, vaikka omahan syyni on, jos niin käy. Kerronhan asiani täysin avoimesti. Ja onpahan tämä kokemus itsessään opettanut paljon.
Tosin mitkään noilla kokeilla mitattavat arvot eivät kerro tarkkaan sitä, miten lääkkeet ovat parantamisen lisäksi vaikuttaneet minuun ja vaikuttavat edelleen. Muistini ja keskittymiskykyni ovat huomattavasti huonontuneet. Sairastuminen oli minulle vedenjakaja. Nivelreumalla on paha kaiku ihmisten mielissä, se on melkein kuin syöpä. En halua, että minua väritetään sairaudella, vaikka omahan syyni on, jos niin käy. Kerronhan asiani täysin avoimesti. Ja onpahan tämä kokemus itsessään opettanut paljon.
Äitini veli Hannu ja minä Silja Symphonylla keskustelemassa |
Toinen asia, jonka en halua heittävän varjoaan minuun yhtään
kauempaa, on epäonnistunut avoliittoni, joka oli pitempi kuin kaksi
avioliittoani. Se on itsessään mieletön farssi. Tässä farssin määritelmä
Wikipedian mukaan: ”Farssi on komedia, jonka viihdyttävyys perustuu
väärinkäsityksiin, salaisuuksiin, absurdeihin tilanteisiin, verbaaliin
huumoriin ja nopeaan, loppua kohden kiihtyvään juoneen. Usein mukana on myös
vähintään yksi takaa-ajokohtaus. Farssit päättyvät yleensä onnellisesti.
Farssin tarkoitus on siis saada yleisö nauramaan ja hymyilemään.”
Oma tarinani on farssi vasta jälkikäteen katsottuna eikä ihan vielä, ainakaan minulle. Joskus olen hyvän ystävän kanssa nauranut kaikelle ja olemme suunnitelleet käyttävämme sitä yhteisesti kirjoittamamme saippuaoopperan aineksina. Totta on, että siinä on aineksia monelle erilaiselle teokselle. Toinen asia on, haluanko enää koskaan palata sen yksityiskohtiin, kun sitten joskus olen ravistanut sen lopullisesti pois elämästäni. Draaman olisi jo aika loppua. Vanhan naisen aika vähenee koko ajan ja olisi paljon muutakin tekemistä kuin aika ajoin pähkäillä sairaan mielen seuraavaa siirtoa.
Oma tarinani on farssi vasta jälkikäteen katsottuna eikä ihan vielä, ainakaan minulle. Joskus olen hyvän ystävän kanssa nauranut kaikelle ja olemme suunnitelleet käyttävämme sitä yhteisesti kirjoittamamme saippuaoopperan aineksina. Totta on, että siinä on aineksia monelle erilaiselle teokselle. Toinen asia on, haluanko enää koskaan palata sen yksityiskohtiin, kun sitten joskus olen ravistanut sen lopullisesti pois elämästäni. Draaman olisi jo aika loppua. Vanhan naisen aika vähenee koko ajan ja olisi paljon muutakin tekemistä kuin aika ajoin pähkäillä sairaan mielen seuraavaa siirtoa.
Omista kokemuksistani olen karvaasti oppinut, että emme
nähtävästi pysty paljoakaan vaikuttamaan elämämme käänteisiin. Kohtalo ohjailee
asioita meistä riippumatta. Emme ole oman onnemme seppiä, vaikka olen halunnut
ajatella niin. Jo pelkästään asioiden muille selittäminen on tarpeetonta.
Ketään ei oikeasti kiinnosta kenenkään toisen asiat ja kaikki vetävät omat
johtopäätöksensä, joilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden ja toden kanssa. Ja mikä
on todellisuus? Muut tietävät paremmin minunkin asiani. Olenhan senkin oppinut.
Kantapään kautta.
Huolimatta hajamielisyydestäni, asioiden hitaasti
etenemisestä, saamattomuudestani ja turhautumisestani kevät tulee vihdoin sateiden
kera. Lumi ja jää ovat sulaneet vauhdilla ja työmaani pihalla vapautuu kuin
taistelun jäljiltä, roskaisena täynnä katkenneita oksia ja syksyltä jääneitä
lehtiä.
Valitsin tänään kevään 2008 kirjoituksista tämän yhden, josta
näen samojen asioiden kuin nyt pyörineen mielessäni silloinkin. Joissakin asioissa ajatuksemme toteutuvat,
ovathan ne kulkeneet mukanamme jo kauan. Niiden perusta on omalla kohdallani
syntynyt jo kaukaisessa nuoruudessa ja nyt ympyrät alkavat vanhoilla päivilläni
sulkeutua. Jospa vain ehtisin tehdä kaikkea, mitä halajan. Saa nähdä, miten mummeli selviää näillä heikommilla eväillä tulevalla Rooman matkalla. Tässä
edellisen matkani jälkeen kirjoittamaani, kuvia en silloin vielä käyttänyt näin runsaasti:
”24.3.2008
Kävin toissa viikolla sisareni kanssa lyhyellä visiitillä
Roomassa. Olen itse asiassa siellä
vieläkin vähäsen. Olen jäänyt aikoinani nuorena koukkuun Pariisiin. Nyt taisin
löytää toisenkin vakavan ihastuksen. Itse asiassa tulen taas tähän historian
siipien havinaan. Roomassa totesin, että
kaupunkeja ei voi millään tavalla verrata toisiinsa. Ne ovat täysin
ainutlaatuisia molemmat. Tämän päivän Rooma on huomattavasti kiihkeämpi kuin
Pariisi.
Tekstissä mainittu Eleanor de´ Medici, Marian 8 vuotta vanhempi isosisko, joka oli myös tämän ainoan pojan tulevan Ranskan kuninkaan Ludvig XIII:n kummitäti. |
Luin tänään Kate Simonin kirjaa Renessanssi-ihmisiä. Kirja kertoo Italian renessanssin kolmesta
vuosisadasta 1300-luvun alusta 1500-luvun lopulle Mantovan renessanssihovin
Gonzaga-suvun historian pohjalta.
Miten taas sattuikaan! Enpä ollut tähän sukuun ennen mielenkiintoani
kääntänyt. Vähän ennen matkaa luin Venuksen syntymä-nimisen romaanin, jonka
tapahtumat olivat samalta ajalta, mutta Firenzestä ja siellä esiintyivät
de´ Medicit. Taide ja taiteilijat ovat näissä kirjoissa ruhtinaiden lisäksi
tärkeässä asemassa. Uusi tuttavuus minulle oli Andrea Mantegna 1431-1506, joka
teki runsaasti taidetta suvulle. Minkä taakseen jättää ... Aikoinaan jouduin
sattuman oikusta myös hylkäämään taidehistorian, mutta nyt se kolkuttelee
arvaamattoman monelta taholta. Kuten nyt
näiden vanhojen, kuuluisien italialaisten sukujen kautta.
Mediceihin olen törmännyt jo Pariisissa. Eleonora de´ Medici 1567 - 1611 oli aviossa Vincenzon, Gonzagan 4.
herttuan kanssa. Eleonora saattoi nuorempaa sisartaan Mariaa Marseilleen saakka vuonna 1600. Maria de´ Medici
oli aiemmin vihitty Ranskan kuningas Henrik IV:n kanssa Firenzessä. Tilaisuudesssa Henrikin osaa esitti sijainen. Maria de´Medici oli taas se
kuningatar, joka rakensi palatsiaan varten Pariisin Luxembourgin puiston, kovin
tutun puiston, jonka läpi olemme sisareni kanssa aina Pariisissa ollessamme
kulkeneet Montparnassella (Boulevard
Raspail) olevaan hotelliin. Pariisi on toivottavasti taas syksyllä
ajankohtainen.
Rubensin maalaus tekstissä mainituista häistä, jossa Ranskan kuningasta esitti sijainen |
Huomenna on työpäivä ja aivan erilaiset kuviot. Sähköpostissa
minua muistutettiin lupauksistani kirjoittaa äitini suvun sijoittumisesta
Karjalan menetyksen jälkeen. En saa kylläkään toivottua, perinteistä ja ehkä
kaavamaistakin juttua aikaiseksi, koska minulla ei ole tarpeeksi tietoja enkä
ole ehtinyt käydä haastattelemassa niitä henkilöitä, jotka jotakin voisivat
kertoa. Mutta sain idean, mistä kirjoitan. Ehkä näin oli tarkoitus. Kaikella on
aina tarkoituksensa.”
Eikös ole hauskaa, miten nopeasti pikku Alexin käsi etsii koneeni näppäimistön tai pistää johdot järjestykseen. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti