Tänään kuten
usein muutenkin minulle käy seuraavasti. Käyn hakemassa päivän postit
postilaatikosta. Usein joukossa on muutama postikortti, joita saan ollessani
mukana postcrossingissa,
maailmanlaajuisessa postikorttiyhteisössä. Joskus siellä saattaa olla joku
muukin postikortti tai jopa aarre, kirje. Katson ensin postikorttien kuvia, sillä kuvat innostavat
minua ja kulkevat tekstin edellä. Saatan saman tien alkaa suunnitella omia
postikorttejani, penkoa vanhoja kortteja tai sitten alan kirjoittaa jonkin
pienen aiheen innoittamana. Ehkä alankin lukea kirjaa, johon kuva minut
johdattaa.
Kuvat ovat minulle elämän suola, joita ilman en osaisi elää. Mitä
vanhemmaksi olen tullut sitä tärkeämmiksi ne ovat muodostuneet. Siinä tuskin on
mitään erikoista, sillä maailma on täpösen täynnä kuvia. Toisaalta voisi
luulla, että niihin olisi jo kyllästynyt. Näemme kaikkialla kuvia, paikoillaan
olevia, pysähtyneitä hetkiä kuvana, liikkuvaa kuvaa. Kaikki valokuvaavat koko
ajan. Facebookissa jaetaan koko ajan kuvia, valokuvia ja piirustuksia. Siellä
on jopa ryhmiä, joissa kerätään ja julkistaan valokuvia jostakin tietystä
aiheesta. Ennen Facebookia lähetimme sähköpostissa erilaisia kuvakertomuksia,
joihin oli valittu kauniita kuvia sanallisen tarinan kuvittamiseksi. Voin
tehdä sen johtopäätöksen, etten todellakaan ole yksin vaan kuvat merkitsevät
muillekin hyvin paljon. Toisaalta kuviin voisi olla jo kyllästynytkin, mutta..
Margarethe pikkutyttönä, ehkä Stettinissä, josta hän oli alunperin kotoisin. Stettin oli vanha saksalainen kaupunki Pommerissa, mutta on vuodesta 1945 kuulunut Puolaan. Tässä linkki Pommeriin karttaan vuonna 1905 sellaisena, kun se oli Margarethen syntyessä (1909) oli. |
Monet
blogikirjoitukseni saavat siis alkunsa kuvista, joita pyörii ympärilläni eri
muodoissa, itse tekemiäni, valokuvia, postikortteja ja kirjojen kuvia. Joskus
minusta tuntuu, että elän itsekin kuvassa, joka päivä erilaisessa. Niin käykin loppujen lopuksi, sillä kun olen
poistunut tästä maailmasta, jään omiin kuviini elämään.
Mutta miksi vänkään
niin mahdottomasti jonkin sortin tutkijaksi, kun fantasia voisi olla minulle se oikeampi?
Aina ennenkin todellisuus ja taru ovat taistelleet sisälläni. Kun tänään
saamani postikortin innoittamana pengoin laatikoitani etsien vanhojen
postikorttien joukosta jotakin sitä kuitenkaan löytämättä, muistin kesken
kaiken kirjan, jonka aivan varmasti muistan kirjoittaneeni hamassa lapsuudessani.
En ole aivan varma asian todenperäisyydestä, mutta vuorenvarmasti asia aina
silloin tällöin palautuu mieleeni. Ehkä jonakin päivänä löydän paksuun vihkoon
kirjoittamani käsikirjoituksen jostakin noista paperia pursuavista laatikoistani
ja voin vihdoin hakea itseni tai oman kuvani sieltä pois, sen vihon sivulta, johon
olen piirtänyt tekstin joukkoon romaanini sankarin, itseni. Ehkä voin jatkaa sitä, julkaista sen. Nyt vihdoin, kun se on vuosikymmenet odottanut minua menneisyydessäni, unessani. Sillä joskus uneksin siitä ja toisinaan epäilen kaiken olevan valveunta. Onko tämä alituiseen palaava
muistikuvani totta vain olenko sen kehittänyt mielessäni? Emme voi kiistää ihmismielen omituisuutta.
Järkevilläkin ihmisillä on mustat kohtansa.
Tässä Christina isänsä ja mummonsa kanssa Fiefbergenin kylän raitilla. Oli kesä 1985. |
Omien
vanhojen kirjeiden ja kuvien penkominen tekee minut aina vähän surulliseksi. Ne
kaikki kortit laatikoissaan, omani ja vanhempieni, tuovat mahdottoman paljon
muistoja mieleen. Korttien joukossa oli ihanan ystävällisiä kirjeitä entiseltä saksalaiselta
anopiltani, joista erästä aloin lukea. ”Meine liebe Merja”, toi kyyneleet silmiini. Vaikka lähdin ja jätin
hänen poikansa tuota kirjettä kymmenen vuotta aiemmin, niin hän edelleen
kirjoitti minulle lämpimästi ja otti osaa silloiseen elämääni. Olin varmaan yhtä
lempeä ja ystävällinen kirjoittaessani hänelle lapsistani, joihin hän palaa
kirjeessään. Hän kertoo täyttävänsä seuraavan vuoden huhtikuussa 74 vuotta ja toivoo pysyvänsä terveenä, että
saa kasvatettua jo kuolleen vanhimman tyttärensä Ingeloren nuorimmat lapset
aikuisiksi. Hänellä oli siinä vaiheessa 22 lapsenlasta ja 2 lapsenlapsenlasta.
Tyttärelläni on Saksassa suuri suku.
Kuvat ovat johtaneet minua ja johtavat edelleen moneen eri asiaan. Kirjeideni mukana olen aikoinaan lähettänyt
paljon kuvia. Christinan isoäiti ”Oma Margarethe” katseli kirjettä
kirjoittaessaan kuvia lapsistani. Hän totesi silloin 13 vuotiaan tyttäreni näyttävän
jo pikku daamilta. Olin kertonut myös silloin pari vuotiaasta villikkopojastani
Henristä, sisarelleni syntyneestä pojasta, omista vanhemmistani, joihin
kaikkiin hän kirjoittaessaan palaa ja lähettää myös terveisiä. Kirje sisältää
paljon asioita minulle tutuista henkilöistä. Lopussa vielä kirjoittaa joitakin
rivejä Christinalle ja sujauttaa kirjeeseen vielä vähän ”taskurahaa”, jolla
tämä voi ostaa jotakin pientä kivaa. Kolme vuotta myöhemmin kävimme Saksassa ja
tapasin hänet viimeisen kerran.
Tässä ensimmäinen ottamani valokuva Christinan isästä kesällä 1968. |
Emme enää
kirjoita tuollaisia kirjeitä kuin harvoin. Viime vuosien aikana olen välillä
innostunut kirjoittamaan, yleensä ikäisilleni tai vanhemmille ihmisille, koska
ehkä oletan heidän vielä muistavan, mitä kirjeiden kirjoittaminen on ja
arvostavan niitä. Vanhojen tallella olevien kirjeiden mukana voin palata
vaikkapa nuoruuteeni 1960-luvulla. Saan myös hienon päiväkirjan tyttäreni elämän
alkuvaiheista äidilleni kirjoittamistani kirjeistä ja häneltä saamistani.
Äitini sodan jälkeen sukulaisilta saamat kirjeet tarjoavat myös kutkuttavan
kiinnostavan näkökulman 1940-luvun loppuvuosiin. Olen usein miettinyt, miten
toisin niitä esille. Ehkä saan ne kudottua jonkin tarinan joukkoon.
Kun joskus
olen maininnut postikorttiharrastuksestani, on sen kalleutta kauhisteltu. Mikä
tässä ajassa on vialla, kun kirjeiden ja korttien kirjoittaminen nähdään
kalliina? Soittaminenkin on monen mielestä kallista. Mistä me mieluummin sitten
maksamme? Kortin ja erityisesti kirjeen kirjoittaminen pistää meidät
keskustelemaan kohteen kanssa läheisemmin kuin mikään muu. Keskitymme antamaan
vastaanottajalle palasen omasta elämästämme. Omat kirjeeni ja korttini ovat tulevaisuudessa
harvinaisuuksia.
Ja vaikka
innostun jostakin kuvasta, niin kun se lähtee viemään minua eteenpäin, lopputuloksessa
ei enää tunnista sitä alkuperäistä kuvaa vaan se on muuttunut toiseksi kuten
tänäänkin. Saamassani kortissa oli kasa kirjoja ja puolikas omena. Natasha
Tjumenista Siperiasta oli nähnyt minun suosikkikorteissani paljon kirjakortteja
ja valitsi siksi minulle juuri tuon kuvan. Kirjat, kortit ja kirjeet, niiden
osalta on aina odotettavissa yllätyksiä.
Onpa mielenkiintoinen harrastus, todella elämänmakuinen. Kun mainitsit tuosta tutkijandilemmastasi, voihan olla niinkin, että tutkimus sinänsä on väärillä teillä pyrkiessään keskittymään vain faktoihin. Elämään ja erityisesti historiaan kuuuvat myös tarinat, myytit sekä kielten ja ihmisten historia, ja minun mielestäni niiden kuuluisikin kulkea rinta rinnan historiankirjoituksessa. Luin eilen kirjan, joka käsitteli erään ihmisen kokemuksia Itä-Karjalan keskitysleireiltä ja vielä toisen kirjan, josa käsiteltiin Suomen toimintaa jatkosodan aikana Itä-Karjalan miehityksessä. Tuo ensinmainittu oli se, joka jää oikeasti elämään ja kiinnostaa ihmisiä.
VastaaPoistaKiitos vaan kommentistasi. Heittoni oli melko spontaani ja ajankohtainen. Olin juuri ennen kirjoitustani lähettänyt taidehistorian opinnoissani viimeisen esseeni ja seminaarityöni viimeisteltynä opettajalleni. Aloitin syksyllä 2009 opiskella Helsingin yliopiston avoimessa yliopistossa taidehistoriaa. Olin nuorena 1967 päässyt yliopistoon pääsykokeiden jälkeen opiskelemaan estetiikkaa ja taidehistoriaa, mutta sitten elämä lähti viemään ja opiskelut jäivät. Nyt ajattelin, että jospa vihdoin oppisin kurinalaisemmaksi opiskelemalla. Oppia, hyvääkin tuli, mutta ihminen ei siitä ihmeesti muuttunut. Tästä on hyvä jatkaa.
Poista